egzam Ludwik.doc

(41 KB) Pobierz

1) Koszty zamiany, zwane również kosztami przestawienia, w modelu 5 sił konkurencji Portera oznaczają, że:

a) Firma przy rezygnacji z dostawcy poniesie znaczne koszty;

b) Firma przy wprowadzaniu nowego produktu poniesie znaczne koszty;

c) Firma ma bardzo wyspecjalizowane aktywa i w związku z tym poniesie duże koszty przy wyjściu z branży;

d) Firma powinna się liczyć z kosztami w związku z przestawianiem się konkurencji na nowe technologie.

2) Wadą modelu 5 sił konkurencji Portera jest:

a) Nie uwzględnianie roli rządu, w szczególności w warunkach europejskich

b) Oparcie się na założeniu walki konkurencyjnej i nie uwzględnieniu możliwości kooperacji pomiędzy firmami;

c) Nie uwzględnieniu roli przypadku i innych zjawisk jakościowych;

d) Wszystkie powyższe można uznać za wady modelu 5 sił.

3) Im wyższy stopień koncentracji sektora dostawców tym

a) większa siła przetargowa firm z sektora kupującego produkty

b) większa siła przetargowa dostawców

c) większe zagrożenie ze strony substytutów

d) wyższe bariery wyjścia

4) Rozgłośnie radiowe dla stacji telewizyjnych są:

a) Bezpośrednimi konkurentami

b) Substytutami

c) Komplementariuszami (usługami komplementarnymi)

d) Dostawcami muzyki

5) W ramach analizy grup strategicznych, im mniej są zróżnicowanie wyroby firm z różnych grup strategicznych:

a) Tym większe są odległości strategiczne (przy innych czynnikach niezmiennych)

b) Tym większe są bariery mobilności (przy innych czynnikach niezmiennych)

c) Tym ostrzejsza jest rywalizacja

d) Jak wskazuj ą badania empiryczne, duże grupy strategiczne wygrywają z małymi.

6) Pozycja i możliwość wpływu interesariuszy na organizację zgodnie wynika z:

a) relacji pomiędzy aktorami społecznymi, w której jeden z nich jest w stanie spowodować, że inny zrobi coś, czego w innym przypadku by nie zrobił:

b) uprawomocnienia

c) pilności realizacji potrzeb

d) wszystkie powyższe.

7) W ramach analizy poszczególnych trendów w podejściu scenariuszowym, możemy starać się ocenić:

a) Planowane przepływy finansowe;

b) jednorodność i ustrukturalizowanie otoczenia;

c) silne i słabe strony organizacji;

d) bariery mobilności.

 

 

 

 

8) W ramach analizy TOWS oceniamy:

a) Wpływ szans i zagrożeń na silne i słabe strony;

b) Wpływ sił i słabych stron na szansę i zagrożenia;

c) Wpływ silnych stron i szans na słabe strony i zagrożenia;

d) Wpływ słabych stron i zagrożeń na silne strony i szansę;

9) Strategia konserwatywna w analizie TOWS/SWOT wynika z dominującego wpływu

a) Słabych stron i szans

b) Słabych stron i silnych stron

c) Słabych stron i zagrożeń

d) Silnych stron i zagrożeń

10) Optymalna sekwencja przechodzenia między polami w macierzy BCG to:

a) Pies, znak zapytania, gwiazda

b) Znak zapytania, pies, gwiazda, dojna krowa

c) Dojna krowa, gwiazda, znak zapytania, pies

d) Znak zapytania, gwiazda, dojna krowa, znak zapytania lub pies

11) Dobry portfel powinien charakteryzować się:

a) silnymi SBU w atrakcyjnych branżach;

b) synergią pomiędzy SBU;

c) antysezonowością;

d) Wszystkie powyższe cechują dobry portfel firmy;

12) W ramach analizy przy wykorzystaniu macierzy ADL bierzemy pod uwagę:

a) pozycję organizacji w sektorze i fazę w cyklu życia sektora (branży)

b) tempo wzrostu branży i relatywny udział w rynku;

c) pozycję organizacji w sektorze i atrakcyjność branży

d) ROE względem K.e oraz stosunek tempa wzrostu rynku do tempa wzrost firmy.

13) Analiza SPACE służy do:

a) Wyboru domeny działania

b) Oceny najbliższego otoczenia konkurencyjnego

c) Oceny zagrożeń ze strony dostawców

d) Żadne z powyższych

14) W ramach systemu działań Portera (Value Chain) działania podstawowe to:

a) te które są bezpośrednio związane z przekształceniem wkładów w produkty i serwis

b) te które są konieczne dla utrzymania płynności finansowej firmy

c) te, które dają największy zysk

d) te, które w największym stopniu przyczyniają się do zbudowania przewagi konkurencyjnej.

15) Przy przyjęciu perspektywy akcjonariuszy do formułowania misji, powinna ona przede wszystkim służyć:

a) Właścicielowi

b) Interesariuszom

c) Wszystkim zainteresowanym

d) Pracownikom

 

 

 

 

16) W przypadku rewolucyjnego podejścia do zmian w organizacji jest ona postrzegana jako:

a) Następujące po sobie rewolucje

b) Przemienność stabilności i zmienności

c) Ciągły powolny rozwój

d) Nieprzerwane innowacje

17) Wybór właściwej ścieżki zmian powinien zależeć (wg Strebla) od;

a) Oporu wobec zmian

b) Tempa i zakresu zmian

c) Siły i Oporu wobec zmiany

d) Tempa zmian technologii i możliwości zmian czynników zmiany.

18) Dobrze sformułowany cel powinien:

a) Być mierzalny, mieć horyzont czasowy powinien być wyzwaniem ale jednocześnie możliwy do zrealizowania oraz powinna być określona odpowiedzialność za realizację

b) Być mierzalny i odpowiedzialny a to wystarczy

c) Mieć horyzont czasowy, określoną odpowiedzialność za realizację oraz motywować do działania;

d) Mieć spełnione cztery cechy, której pełnej listy nie ma w podanych wyżej odpowiedziach

19) Strategia operacyjnej doskonałości w typologii Treacy i Wiersema polega na:

a) Minimalizacji kosztów i cen

b) Realizowaniu strategii lidera kosztowego wg Portera

c) Szybkim wprowadzaniu nowych produktów na rynek

d) Zachowaniu bliskiego kontaktu z klientem

20) W ramach konfiguracji organizacyjnej podejmuje się wybory dotyczące:

a) Struktury i procedur działania

b) Kultury organizacyjnej

c) Stosowanych technologii

d) Wszystkie powyższe

 

Pytania otwarte

l) Proszę wyjaśnić, co to jest scenariusz niespodziankowy w prezentowanej podczas zajęć analizie scenariuszowej. (10 pkt.)

 

2) Interesariusz zależny wg kategorii interesariuszy posiada uprawomocnienie i pilność. Proszę podać przykład takiego interesariusza i wytłumaczyć jak może on wzmocnić swoją pozycję? (10 pkt.)

 

3) Poniżej przedstawiono sytuację rynkową trzech jednostek biznesu firmy Jachniczek. Proszę w oparciu o przedstawione dane narysować portfel produktów przy wykorzystaniu metody BCG, a następnie dokonać ogólnej oceny sytuacji tej firmy (nie trzeba opisywać poszczególnych SJB, trzeba tylko ogólnie ocenić sytuację tej firmy

 

Oznaczenie: (dane za rok 2000)

 

I

 

II

 

III

 

Udział w rynku

 

20%

 

4%

 

10%

 

Udział w rynku najbliższego konkurenta

 

30%

 

20%

 

5%

 

Tempo wzrostu sprzedaży na rynku

 

3%

 

5%

 

7%

 

Udział w sprzedaży firmy

 

35%

 

35%

 

30%

 

 

Gdzie względny udział w rynku mierzony jest w porównaniu do udziału w rynku najbliższego konkurenta. Tempo wzrostu PK.B proszę przyjąć za równe 4%.

 

 

 

Względny udział w rynku:

 

Duży

 

Mały

 

 

 

Duże

 

 

 

 

 

Tempo wzrostu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin