Co sprawdzić w razie problemów z uruchomieniem interfejsu.pdf

(500 KB) Pobierz
Co sprawdzić w razie problemów z uruchomieniem interfejsu
Co sprawdzić w razie problemów z uruchomieniem interfejsu.
1. Włączenie zapłonu - samochód nie musi być zapalony, ale zawsze
musi być włączony zapłon.
2.Prawidłowe podłączenie przewodów, jeżeli używamy interfejsu bez
wtyczki OBD II.
3. Test połączenia w programie VAG-COM.
Uruchamiamy program VAG-COM, klikamy na Opcje ( Option ) następnie
sprawdzamy czy mamy wybrany prawidłowy port Com i klikamy na
Test , jeżeli wszystko działa powinien pojawić się komunikat
jeżeli połączenia nie zostało nawiązane pojawia się komunikat
395350622.011.png 395350622.012.png 395350622.013.png 395350622.014.png
W przypadku braku połączenia pierwszą rzecz jaką należy sprawdzić to napięcie na pinie
16, powinno być większe jak 12V, jeżeli jest mniejsze może to być przyczyna nie działania
interfejsu.
Kiedy napięcie jest odpowiednie, a interfejs nie działa sprawdzamy przy pomocy programu
ObdTester (jest w dziale plików) czy prędkość pracy interfejsu jest wystarczająca (do jego
działania wystarczy podłączyć masę i zasialnie).
Uruchamiamy program ObdTester, wybieramy odpowiedni port Com, ustawiamy prędkość
na 19200, i sprawdzamy czy jest echo (w oknie programu powinno pojawiać się wszystko co
piszemy na klawiaturze - proszę sprawdzić czy nie ma żadnych przekłamań)
Jeżeli i ten test wypadnie pomyślnie w 95% przypadków interfejs jest sprawny, a problem
jest w niekompatybilności samochodu ze standardem OBD II - zdarza się w przypadku
samochodów przed 93.
Jeżeli test w VAG-COM'ie wypada pomyślnie, ale interfejs przy prędkość 19200 nie
przechodzi testu w programie ObdTester prawdopodobnie użyto przy jego produkcji
elementów niskiej jakości, czego efektem jest zbyt wolna praca - częste w przypadku
interfejsów na transoptorach.
Jeżeli interfejs nie przechodzi testu w programie VAG-COM to jest
uszkodzony.
UWAGA !!!
Proszę zawsze wszystkie czynności powtórzyć w kilku wersjach
programu VAG-COM i VWtool
Norma OBD II - część 1
Norma OBD II (EOBD) – część 1
Od 2001 roku warunkiem uzyskania homologacji dla nowego modelu samochodu jest
wyposażenie go w układ diagnostyki pokładowej, monitorujący na bieżąco stan pojazdu pod
względem emisji substancji szkodliwych. Dotychczas odpowiedzialność producenta pojazdu
za emisję związków szkodliwych ograniczała się w praktyce do chwili opuszczenia przez auto
salonu sprzedaży. Tam musiał bowiem trafić pojazd wyposażony w katalizator spalin i
spełniający normy emisji. Uszkodzenie lub wadliwe działanie któregoś z elementów
395350622.001.png 395350622.002.png 395350622.003.png 395350622.004.png
odpowiedzialnych za emisją toksycznych substancji spalin wykrywane było dopiero podczas
przeglądu technicznego. Nierzadko przez bardzo długi okres taki samochód podtruwał nasze
środowisko.
Po wprowadzeniu nowych norm zapobiegają takim przypadkom układy OBD (On-Board
Diagnostic), czyli systemy diagnostyki pokładowej. Odpowiedni układ elektroniczny
nadzoruje pracę tych elementów i podzespołów samochodu, których niesprawność może
zwiększyć emisję spalin, a w razie wykrycia nieprawidłowości na desce rozdzielczej zapala
się żółta lampka sygnalizująca kierowcy konieczność jak najszybszego odwiedzenia stacji
serwisowej.
Podstawową normą określającą standard OBD jest ISO/DIS 15031 „Pojazdy drogowe-
Diagnostyka spalin-Komunikacja pomiędzy pojazdem a zewnętrznym urządzeniem”. Składa
się ona z następujących części:
• ISO 15031-1 Ogólne informacje. Zawiera ogólny wstęp do diagnostyki spalin razem z
zestawem źródeł (definicje, odniesienia) dla użycia we wszystkich kolejnych częściach.
Podaje również tematy omawiane w każdej części.
• ISO 15031-2 Terminy, definicje, skróty oraz akronimy. Określa standardową nomenklaturę
dla elementów pojazdów. Zawiera standardowe nazwy, skróty i akronimy, które już zostały
przypisane powszechnie używanym elementom.
• ISO 15031-3 Złącze diagnostyczne i związane z nim obwody elektryczne: specyfikacja i
użycie. Opisuje standardowe złącze pomiędzy przyrządem testującym a pojazdem, razem z
położeniem złącza w pojeździe.
• ISO 15031-4 Zewnętrzny sprzęt testujący. Określa udogodnienia, które mają być
zapewnione przez minimalne
Powyższy artykuł składa się z 7 części, które bedą sukcesywnie publikowane na stronie,
ich autorem jest mgr Andrzej Kowalewski, niestety nie udało mi się ustalić z jakiej
p ublikacji pochodzą.
Norma
OBD II -
część 2
Norma OBD II (EOBD) - część 2
Ta część normy ISO 15031 definiuje nazewnictwo diagnostyczne stosowane w systemach
elektrycznych i elektronicznych samochodów i dlatego zawiera również związane z nimi
terminy, definicje, skróty i akronimy mechaniczne.
Ze względu na fakt, że ilość skomplikowanych systemów elektrycznych
i elektronicznych w samochodach zwiększyła się, rozszerzony został również zasób
terminów, skrótów i akronimów opisujących różne elementy tych systemów. Ten
międzynarodowy standard został opracowany, aby zaprowadzić porządek wśród takiej ilości
terminów, skrótów i akronimów.
Procedura używana do przekazywania serwisowej informacji samochodowej jest
normalizowana w celu bardziej dokładnego przekazywania informacji do diagnostów, którzy
stykają się z diagnostyką i naprawą coraz bardziej skomplikowanych pojazdów.
Każdy typ samochodowej nomenklatury wymaga procedury, aby być prawidłowo opisowym.
Ten standard międzynarodowy dotyczy procedury nazywania elementów i systemów oraz
zestawu słów, z których nazwy są budowane. Procedura pozwala na dokładny opis elementów
i systemów unikając dwuznaczności. Umożliwia również tworzenie nazw rozróżniających
podobne elementy i systemy zwięźle i bez niejasności.
395350622.005.png 395350622.006.png
Posługując się terminami, które są dobrze zdefiniowane w kontekście przemysłu
motoryzacyjnego procedura pozwala na odpowiednią zmianę już
istniejących nazw i przypisanie przyszłych nazw w sposób przewidywalny, który rzetelnie
przekaże dane znaczenie diagnoście.
Nazywanie elementów
Podczas tworzenia nazw wybiera się najbardziej opisowe słowo - podstawę. Następnie dodaje
się modyfikatory, jeżeli jest to konieczne lub pożądane w kontekście, w kolejności od
najważniejszych do mniej ważnych. Najważniejsze słowo jest słowem - podstawą, które
określa podstawową funkcję elementu. Najważniejszy modyfikator znajduje się obok słowa -
podstawy, drugi najważniejszy modyfikator jest obok poprzedniego modyfikatora i tak, aż do
momentu, kiedy ostatni ważny modyfikator zostanie dodany.
Przez wzgląd na przyszłą jasność opisu, dodatkowy modyfikator może być dodany do nazwy,
nawet jeżeli nie istnieje żaden konflikt z inną nazwą elementu.
Podczas nazywania elementu kuszące jest wybranie pierwszych modyfikatorów zgodnie z
początkowym przeznaczeniem elementu, ale to nie zawsze kończy się stworzeniem nazwy,
która jest na dłuższą metę pomocna diagnostom. Informacja, którą potrzebuje diagnosta jest
najczęściej dostarczana przez cechę funkcjonalną, a nie przeznaczenie.
Słowa - podstawy
Słowo podstawa jest najbardziej ogólnym terminem w nazwie. Po prostu odpowiada na
pytanie:” Co to za element?”. Słowo - podstawa nie zawiera informacji na temat położenia lub
funkcji elementu w określonym systemie. Tego typu informacja jest dostarczana przez
modyfikatory, które są dodawane do słowa - podstawy. Słowo - podstawa jest zawsze
rzeczownikiem
i ostatnim terminem w nazwie.
Modyfikatory
Modyfikatory dostarczają informacji dotyczącej funkcji, zastosowania systemu oraz jego
usytuowania. Zazwyczaj wyrażają pojęcie nieelektryczne, aby opisać słowa - podstawy, które
z kolei, przekazują znaczenie elektryczne lub elektroniczne. Zakres użycia modyfikatorów
jest nieograniczony, aby opisać element w świetle obecnej wiedzy, posiadanego
doświadczenia i ewentualnych przyszłych problemów. Pomimo, że modyfikatory są używane
jako przymiotniki, niekoniecznie są terminami, które można sklasyfikować jako przymiotniki.
Na przykład określenie „air flow valve” ukazuje, że ani „powietrze” (air) ani „przepływ”
(flow) nie są przymiotnikami, ale znaczenie „Zawór przepływowy powietrza” jest jasny dla
diagnostów. Jest to nazwa zaworu, który reguluje przepływ powietrza. Obydwa modyfikatory
to rzeczowniki funkcjonujące jako przymiotniki ze względu na ich pozycję.
Modyfikatory systemu mogą być dodane do nazw przedmiotów, aby opisać przeznaczenie
przedmiotu. Podczas używania nazwy systemu jako modyfikatora, słowo „System” nie jest
włączone. Na przykład urządzenie, które kieruje spalinami w systemie recyrkulacji spalin
(EGR) nazywa się „ Zawór recyrkulacji spalin”.
Terminy technologiczne
Terminy technologiczne mają tendencje do wydłużania nazw bez dodawania analogicznego
poziomu użytecznej informacji na temat funkcji elementu. Odpowiednie modyfikatory dodaje
się tylko wówczas gdy opisuje on podstawową różnicę pomiędzy dwoma elementami. Termin
technologiczny jest pierwszym modyfikatorem (najbardziej oddalony od słowa-podstawy,
pozycja najmniejszego znaczenia), chyba że modyfikator kierunkowy jest również obecny.
395350622.007.png
Nazywanie systemów
Podczas konstruowania nazwy dla systemu bierze się pod uwagę, fakt że jest to kombinacja
„Pojęcia” i słowa „System”. Rozwija się nazwę pojęcia zgodnie z zasadami nazywania
przedmiotów i dodaje się słowo „System”. Pamiętać należy, że podstawową cechą pojęcia jest
jego przeznaczenie i że cecha ta jest opisana przez termin znajdujący się najbliżej słowa
„System”. Na przykład, „recyrkulacja” jest podstawową cechą pojęcia recyrkulacji spalin
(EGR). Grupa składników, które uosabiają pojęcie jest razem nazwana „System EGR”.
Skrócone nazwy
Techniki skracania, włączając akronimy i skróty są często konieczne kiedy istnieje
ograniczenie miejsca lub kiedy nazwy stają się dziwnie długie. Lepiej jest tworzyć najpierw
nazwę, a jej skróconą formę później niż odwrotnie. Skróty i akronimy mogą być
konstruowane nie tylko z liter alfabetu ale i z cyfr, spacji, znaków przestankowych (takich jak
„/”), indeksów dolnych, oraz innych znaków. Poszczególne akronimy, skróty modyfikatora i
skróty słowa-podstawy traktować należy jako słowa, oddzielając je spacjami.
Akronimy
Poszczególne definicje akronimów różnią się jednak dla celów ISO 15031. Możemy przyjąć,
że akronim jest łatwą do zapamiętania kombinacją pierwszych liter słów tworzących daną
nazwę. Podczas gdy skróty są użyteczne w tekście, gdzie miejsce jest ograniczone, akronimy
są wyjątkowo wygodne dla skracania komunikacji słownej, a nie tylko materiałów
napisanych. Z tego względu, akronimy
są często łatwe do wymówienia,
co również umożliwia ich szybkie zapamiętanie. Są one szczególnie użyteczne, kiedy nazwa
jest długa
i nieporęczna zarówno na papierze jak i w mowie.
Ponieważ istnieje ograniczona ilość użytecznej kombinacji liter dla akronimów, nowe
akronimy będą tworzone tylko dla najbardziej powszechnie używanych terminów. Unika się
tworzenia akronimów przez dodawanie liter do już istniejących. Do tworzenia akronimu
używane są zazwyczaj pierwsze litery każdego słowa nazwy, ale jeżeli dane słowo ma małe
znaczenie, może zostać ominięte. Można również użyć więcej niż tylko pierwszą literę
każdego słowa. Wszystkie litery akronimu są dużymi literami. Akronimy nie zawierają
kropek. Do momentu kiedy akronim nie stanie się powszechnie znany, powinien być
podawany łącznie z pełna formą.
Powyższy artykuł składa się z 7 części, które bedą sukcesywnie publikowane na stronie
ich autorem jest mgr Andrzej Kowalewski, niestety nie udało mi się ustalić z jakiej
publikacji pochodzą.
Norma OBD II - część 3
Norma OBD II (EOBD) – część 3
Ta część normy ISO 15031 określa minimalny zakres wymagań odnośnie złącza
diagnostycznego, który będzie promował użycie wspólnego złącza diagnostycznego
w przemyśle motoryzacyjnym. Dąży się do tego, aby złącze takie było używane we
wszystkich typach pojazdów. Połączenie diagnostyczne określone przez normę ISO 15031
395350622.008.png 395350622.009.png 395350622.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin