EMIL DURKHEIM – przełom XIX/XX w. twórca francuskiej szkoły socjologicznej
· Wychowanie – przygotowanie jednostki do funkcjonowania w społeczeństwie – uspołecznianie, socjalizacja
· Wychowanie nie może poprzestać na rozwijaniu cech indywidualnych jednostki w kierunku „naturalnym”, dopiero uczynienie z jednostki istoty społecznej i kulturalnej wynosi ją ponad zwierzę
· Wychowanie społeczne à wychowanie moralne à moralne jest to, co ma na celu dobro grupy
· Wyodrębniał socjologię jako oddzielną naukę – ustalić obowiązującą definicję faktów społecznych (którymi powinni się zajmować tylko socjologowie) i metody badań
· Fakt społeczny – wszystko to, co wywiera zewnętrzny przymus na jednostkę, np. religia, prawo, moda, język, systemy komunikacyjne, też wychowanie
· Trzy cechy faktu społecznego:
o Powszechność
o Zewnętrzność
o Przymusowość
· Socjolog powinien badać fakty społeczne w sposób obiektywny, z dystansu. Powinien wyzbyć się swoich przekonań, uprzedzeń, stereotypów
· Każdy styka się z faktami społecznymi wywiązując się z przypisanych mu ról społecznych – np. brata, ojca, córki – ma z góry narzucone wzorce zachowania
· Nie odczuwa się nacisku faktów społecznych, jeśli poddaje się im całkowicie. Dopiero gdy zaczniemy stawiać im opór, poczujemy siłę zewnętrznego przymusu
· Fakt społeczny musi być zewnętrzny – poza strukturami psychologicznymi jednostki. Musi funkcjonować w społeczeństwie tak długo i niepodważalnie, że wydaje nam się, że jest obiektywny i egzystował by również bez ludzi
· Miara postępu – szczęście społeczeństwa (a nie jednostki) – krytyka utylitaryzmu, wg którego ludzie się rozwijają dążąc do indywidualnych zysków
· Świadomość zbiorowa umożliwia empiryczność socjologii, bo jest niezależna od stanów psychicznych jednostki
· D. eliminuje z metodologii analizę dokumentów mówiących o indywidualnych przeżyciach jednostki (np. pamiętniki, dziennik, listy) na rzecz dokumentów świadczących o świadomości zbiorowej (kodeksy prawne, normy etyczne, dogmaty religijne)
· Realizm socjologiczny – grupa, społeczeństwo jako całość, rządząca się swoimi prawami, oddzielny byt – nie zbiór jednostek
· Człowiek – homo duplex – z jednej strony rządzą nim instynkty (istota biologiczna), z drugiej kultura (istota społeczna) – nawiązanie do Freuda
· 2 typy solidarności ludzkiej:
o Mechaniczna – oparta na prawie karnym, wymuszona
o Organiczna – oparta na prawie współpracy, „wyższa”
· Idealna instytucja – religia:
o Przez swoją metafizykę pozwala człowiekowi wyjść poza instynkty
o Rytuały religijne inicjują wejście człowieka do grupy, kultywowanie zbiorowości, tradycji grupy
o Wspiera człowieka w trudnych chwilach - solidaryzm
uw.pedagogika.pomoc