520.doc

(526 KB) Pobierz

Autorki:  Alina Grzegorczyk – Zespół Szkół w Otyniu

                 Mariola Kmiecik     – Szkoła Podstawowa nr 6 w Nowej Soli

 

 

 

 

 

Konspekt zajęć terapeutycznych.

 

Temat: Różnicowanie liter o podobnym kształcie graficznym.

            Różnicowanie słuchowe i wzrokowe liter „d” i „b”.

            

 

Propozycja oparta na „Metodzie 18 struktur wyrazowych” – E. Kujawy, M. Kurzyny.

 

 

Głównym celem jest pomoc dzieciom dyslektycznych w eliminowaniu specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu w oparciu o materiał literowy. Wiodącym celem ćwiczeń jest nauka czytania i pisania metodą analityczno–syntetyczno-sylabową.  Ćwiczenia w tworzeniu sylab i z sylab wyrazów mają pomóc w łącznym czytaniu sylab bez głoskowania.

 

 

 

L. p.

Rodzaj ćwiczenia

Cel ćwiczenia

Przebieg ćwiczenia

Pomoc

1.

Rozwiązywanie zagadek.

Znalezienie odpowiednich określeń słownych do treści zagadek- kształcenie myślenia pojęciowego.

Prowadzący odczytuje treść zagadek, a dzieci podają rozwiązania.

Dwie zagadki:

1. Małe to domki, a       duże to  . . . (domy)

2. Co nosił bajkowy kot?  (buty)

    

Obrazki: domy, buty.

2.

Tworzenie schematu graficznego budowy wyrazów.

Rozpoznawanie sylab, różnicowanie samogłosek i spółgłosek. Usprawnianie analizatora wzrokowego słuchowego.

Dzieci otrzymują schematy graficzne wyrazów (domy), (buty). Wypełniają koła odpowiednim kolorem (czerwonym- samogłoski, czarnym- spółgłoski). Następnie zakreślają zielonym łukiem koła odpowiadające sylabom i podpisują cyfrą.

Potem dobierają odpowiednie podpisy.

Kartoniki ze schematem graficznym wyrazów

,

,

kartoniki z napisanymi wyrazami: domy, buty.

 

 

3.  

Ćwiczenia w pisaniu.

Usprawnianie koordynacji ruchowo-

-wzrokowo-

-słuchowej.  

Dzieci samodzielnie podpisują obrazki, rozdzielając sylaby myślnikami. Pod napisem nanoszą oznakowania takie jak w schemacie graficznym- zakreślają litery odpowiadające sylabie i podpisują cyfrą.

Kartka, wzory liter pisanych d, b.

4.

Budowanie sylaby.

Usprawnianie analizatora wzrokowego. Ćwiczenia w czytaniu sylabami.

Dziecko tworzy i mówi sylaby dodając do spółgłosek „b”, „d”- samogłoski: a, e, o, u, y.

Suwaki literowe:

5.

Gra w losowanie sylab.

Doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej w zakresie analizy i syntezy sylabowej.

Na kartkach sylaby ba, be, bo, bu, by, da, de, do, du, dy.

Każde dziecko losuje po dwie sylaby i w zależności od tego jakie zgłoski wylosuje taki tworzy wyraz, dobiera obrazek.

Kartki z sylabami:

ba, be, bo, bu, by, da, de, do, du, dy.

 

Loteryjka obrazkowa .

6.

Zabawa w literkę.

Ćwiczenia relaksujące, usprawnianie analizatora słuchowego i wzrokowego.

Dzieci wypowiadają swoje imiona i nazwiska. Przypinają kartki temu dziecku, które w imieniu lub nazwisku ma  głoskę „b” lub „d”.

Kartki z literami „b” i „d”.

7.

Różnicowanie graficzne liter „b” i „d”.

Różnicowanie graficzne liter o podobnym kształcie. Ćwiczenie percepcji słuchowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Prowadzący podaje utworzone wyrazy. Uczniowie zapisują je w odpowiednie okienka tabeli, oddzielając zgłoski myślnikami. Reedukator dyktuje wyrazy w różnej kolejności.

Kartka z tabelką,w której wyodrębnione są rubryki z literami „b” i „d”.

8.

Tworzenie nowych wyrazów z wybranych liter wyrazów, których znaczenie zilustrowano na obrazkach.

Ćwiczenia pamięci słuchowej, analizy i syntezy głoskowej wyrazów. Kojarzenie obrazu graficznego litery z wymawianą głoską. Różnicowanie liter „b” i „d”.

Dziecko głośno nazywa przedmioty przedstawione na obrazkach. Potem wyodrębnia kolejne głoski z nazwy przedmiotu. Głoskę, którą musi zapamiętać wskazuje zamieszczona u dołu cyfra. Uczeń z tych odizolowanych liter składa nowy wyraz. Następnie zapisuje go w całości lub z podziałem na sylaby  poprzez użycie myślników.

Zestawy obrazków:

 

 

 

9.

Wyszukiwanie konkretnej (wskazanej) sylaby w podanym zestawie wyrazów: „Co kryje się w tym wyrazie?”

Zapamiętywanie obrazu graficznego podanej sylaby.

Uczeń wskazuje (zakreśla) w podanych zestawach wyrazów sylabę poszukiwaną.

Zestaw wyrazów:

 

·         nu-da, wa-ga,

bu-ła, dy-my, du-ży

sylaba poszukiwana : bu.

·         mo-da, da-ma,

do-my, bo-ki,  bu-da

sylaba poszukiwana : do.

10.

Zabawa kończąca zajęcia. Podsumowanie.

Utrwalenie słuchowe liter „b”, „d”.

Nauczyciel pokazuje uczniom obrazki jednocześnie wypowiada ich nazwy.

- Uczniowie po usłyszanym słowie, w którym słyszą głoskę „b” wykonują obrót.

- Uczniowie po usłyszanym słowie, w którym słyszą głoskę „d” wykonują przysiad.

 

Co robiliśmy na dzisiejszych zajęciach? Czego nauczyliśmy się.

 

 

Zestaw obrazków:

dom, bułka, lody, bąk, grabie, deska, woda, buty.

 

 

 

 

 

 

                

     

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin