5Style uczenia si_.doc

(56 KB) Pobierz
Style uczenia się

Style uczenia się

Metodologia

Agenda

                    Problem niezgodności

                    Co to jest styl uczenia się?

                    Cztery modalności

                    Klasyfikacje stylów uczenia się

                    Przykłady zaleceń dla praktykujących różne style uczenia się

 

Problem niezgodności

                     wielu z nas uczy się w sposób, który wskazuje na indywidualne preferencje w zakresie przyswajania, odtwarzania i wykorzystywania wiedzy;

                     nauczyciele rzadko kiedy przekazują wiedzę w sposób najlepiej odpowiadający tym preferencjom;

                     niedostosowanie sposobu przekazywania wiedzy do zróżnicowanych stylów uczenia się odbiorców bywa przyczyną porażek edukacyjnych

Co to jest styl uczenia się?
 

                     Styl uczenia się to (mniej lub bardziej spójny) sposób, w jaki jednostka postrzega, przyswaja, organizuje i przywołuje informacje

                     Źródła stylów uczenia się:

ü                 dziedziczenie à podobieństwo zachowań dzieci,   rodziców, dziadków jako osób uczących się

ü                  własne doświadczenia edukacyjne à czego od nas wymagają? Stałe wymagania szkolne są źródłem nawyków

ü                  wzory osobowe, zwyczaje, wartości i normy (kultura) à czy wzorzec erudyty jest ceniony w danej grupie, środowisku? Jeśli tak- rodzi to naciski społeczne ...

 

Dlaczego nauczyciele i studenci/uczniowie powinni poznawać style uczenia się?

                     Studenci uczą się efektywniej, jeśli stosowane metody uczenia są zgodne z preferowanymi przez nich stylami uczenia się (zgodneàodwołują się do tych stylów)

                     Wraz z poprawą wyników edukacji poprawia się samoocena, co wpływa pozytywnie na proces uczenia

                     Studenci, którzy utracili zainteresowanie nauką, mogą je odzyskać, jeśli nauczyciel uwzględni ich style uczenia się w stosowanych metodach dydaktycznych

                     Poprawiają się relacje student/uczeń-nauczyciel

 

Koncepcja czterech modalności

                    Wiele klasyfikacji stylów uczenia się posługuje się koncepcją czterech „modalności”

                    Modalność = preferencja wykorzystania zmysłów w procesie uczenia się

                     Cztery modalności: wizualna, słuchowa, kinestetyczna (ruchowa), dotykowa 

 

Koncepcja czterech modalności

   Jak uczą się „wzrokowcy”?

                    intensywnie obserwują

                    lubią oglądać prezentacje, ilustracje

                    przywołują informację poprzez przypomnienie sobie, w którym miejscy (strony, schematu, planszy) była zamieszczona à odtwarzają ilustracje, schematy, kolory itp..

 

 

 

 

Koncepcja czterech modalności

Wypowiedzi znamionujące wzrokowca:

                    Spójrzmy na to inaczej...

                    Zobaczmy, jak to działa...

                    Nie mogę sobie tego wyobrazić...

                    Narysujmy diagram – mapę...

                    Nigdy nie zapominam twarzy...

Koncepcja czterech modalności

  Jak uczą się „słuchowcy”?

                    proszą o słowne instrukcje, wyjaśnienia

                    lubią dialogi, dyskusje

                    poszukują rozwiązania problemu rozmawiając o nim z innymi

                    wykorzystują rytm (np.. skandowanie) i dźwięk (np.. muzykę) jako „katalizatory” pamięci

 

Koncepcja czterech modalności

Wypowiedzi znamionujące „słuchowca”:

                    To brzmi dobrze …

                    Dostrój to do tego, co mówiłem …

                    Jasne jak dzwon

                    To muzyka dla moich uszu ….

 

Koncepcja czterech modalności

   Jak uczą się „ruchowcy”?

                    uczą się najłatwiej wówczas, gdy są „w ruchu”, uczestniczą, działają

                    męczą się, gdy muszą długo siedzieć w miejscu

                    traktują ruch jako „wsparcie” pamięci

 

 

Koncepcja czterech modalności
 

  Wypowiedzi znamionujące „ruchowca”:

                    Jakoś nie mogę tego złapać ….

                    Bądź w kontakcie ….

                    To mi nie leży ....

                    Staram się podążać za Tobą ...

 

Koncepcja czterech modalności

Jak uczą się „dotykowcy”?

                    sami piszą i rysują aby zapamiętać

                    lubią modelowanie, majsterkowanie

                    chętnie demonstrują, pokazują

                    pomagają pamięci, wodząc po czytanym tekście

 

 

Koncepcja czterech modalności

Wypowiedzi znamionujące „dotykowca”:

                    Nie uwierzę, dopóki nie dotknę..

                    Sprawdzę, jaki to ma kształt...

                    Ten tekst jest taki chropowaty/szorstki...

 

 

 

 

Koncepcja czterech modalności

                    .... „żyje” w wielu klasyfikacjach stylów uczenia się, stanowiąc ich jednorodne podklasy lub ...

                    dostarczając kryteriów pomocnych w wyróżnianiu mniej jednorodnych, „mieszanych” stylów uczenia się

 

 

Klasyfikacje stylów uczenia się

   Mc Carthy wyróżnił cztery inne style uczenia się:

                    innowacyjny

                    analityczny

                    zdroworozsądkowy

                    dynamiczny

 

Klasyfikacje stylów uczenia się

   Innowacyjny uczący się ...

                    stara się wyrazić przyswajaną wiedzę w swoich własnych kategoriach pojęciowych

                    ucząc się, stara się realizować własne wartości

                    uważa, że świat może być lepiej urządzony

                    lubi współpracować

 

 

Klasyfikacje stylów uczenia się

   Analityczny uczeń ...

                    traktuje uczenie się jako środek własnego rozwoju intelektualnego

                    „trzyma się” faktów - opiera wnioskowanie na faktach

                    wykazuje cierpliwość

                    chce wnieść wkład w rozwój nauki

 

 

 

Klasyfikacje stylów uczenia się

   Zdroworozsądkowy ...

                    ceni rozwiązania i pomysły praktycznie użyteczne

                    jest „ruchowcem” w już omówionym sensie

                    jest bezpośredni i otwarty

                    dąży do materializacji pomysłów,

 

 

Klasyfikacje stylów uczenia się

   Dynamiczny ...

                    poszukuje ukrytych możliwości

                    syntetyzuje informacje z różnych źródeł

                    instynktownie ocenia fakty, rzeczy

                    uczenie traktuje jako rodzaj przygody

                    okazuje entuzjazm

 

 

 

 

Klasyfikacje stylów uczenia się

    Style uczenia się wg D.A. Kolba:

                    ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin