5Style uczenia si_.doc
(
56 KB
)
Pobierz
Style uczenia się
Style uczenia się
Metodologia
Agenda
•
Problem niezgodności
•
Co to jest styl uczenia się?
•
Cztery modalności
•
Klasyfikacje stylów uczenia się
•
Przykłady zaleceń dla praktykujących różne style uczenia się
Problem niezgodności
•
wielu z nas uczy się w sposób, kt
óry wskazuje na indywidualne preferencje w zakresie przyswajania, odtwarzania i wykorzystywania wiedzy;
•
nauczyciele rzadko kiedy przekazują wiedzę w sposób najlepiej odpowiadający tym preferencjom;
•
niedostosowanie sposobu przekazywania wiedzy do zróżnicowanych stylów uczenia się odbiorców
bywa przyczyną porażek edukacyjnych
Co to jest styl uczenia się?
•
Styl uczenia się to (mniej lub bardziej spójny)
sposób, w jaki jednostka postrzega, przyswaja, organizuje i przywołuje informacje
•
Źródła stylów uczenia się:
ü
dziedziczenie
à
podobieństwo zachowań
dzieci, rodziców, dziadków jako osób uczących się
ü
własne doświadczenia edukacyjne
à
czego od nas
wymagają
? Stałe wymagania szkolne są źródłem nawyków
ü
wzory osobowe, zwyczaje, wartości i normy (kultura)
à
czy w
zorzec erudyty jest
ceniony
w danej grupie, środowisku? Jeśli tak- rodzi to naciski społeczne ...
Dlaczego nauczyciele i studenci/uczniowie powinni poznawać style uczenia się?
•
Studenci uczą się efektywniej, jeśli stosowane metody uczenia są
zgodne
z preferowanymi przez nich stylami uczenia się (zgodne
à
odwołują się do tych stylów)
•
Wraz z poprawą wyników edukacji
poprawia się samoocena
, co wpływa pozytywnie na proces uczenia
•
Studenci, którzy utracili zainteresowanie nauką, mogą je
odzyskać,
jeśli nauczyciel uwzględni ich style uczenia się w stosowanych metodach dydaktycznych
•
Poprawiają się relacje student/uczeń-nauczyciel
Koncepcja czterech modalności
•
Wiele klasyfikacji stylów uczenia się posługuje się koncepcją
czterech „modalności”
•
Modalność = preferencja wykorzystania zmysłów w procesie uczenia się
•
Cztery modalności: wizualna, słuchowa, kinestetyczna (ruchowa), dotykowa
Koncepcja czterech modalności
Jak uczą się „wzrokowcy”?
•
intensywnie obserwują
•
lubią oglądać prezentacje, ilustracje
•
przywołują informację poprzez przypomnienie sobie, w którym miejscy (strony, schematu, planszy) była zamieszczona
à
odtwarzają ilustracje, schematy, kolory itp..
Koncepcja czterech modalności
Wypowiedzi znamionujące wzrokowca:
•
Spójrzmy na to inaczej...
•
Zobaczmy, j
ak to działa...
•
Nie mogę sobie tego wyobrazić...
•
Narysujmy diagram – mapę...
•
Nigdy nie zapominam twarzy...
Koncepcja czterech modalności
Jak uczą się „słuchowcy”?
•
proszą o słowne instrukcje, wyjaśnienia
•
lubią dialogi, dyskusje
•
poszukują rozwiązania problemu rozmawiając o nim z innymi
•
wykorzystują rytm (np.. skandowanie) i dźwięk (np.. muzykę) jako „katalizatory” pamięci
Koncepcja czterech modalności
Wypowiedzi znamionujące „słuchowca”:
•
To brzmi dobrze …
•
Dostrój to do tego, co mówiłem …
•
Jasne jak dzwon
…
•
To muzyka dla moich uszu ….
Koncepcja czterech modalności
Jak uczą się „ruchowcy”?
•
uczą się najłatwiej wówczas, gdy są „w ruchu”, uczestniczą, działają
•
męczą się, gdy muszą długo siedzieć w miejscu
•
traktują ruch jako „wsparcie” pamięci
Koncepcja czterech modalności
Wypowiedzi znamionujące „ruchowca”:
•
Jakoś nie mogę tego złapać ….
•
Bądź w kontakcie ….
•
To mi nie leży ....
•
Staram się podążać za Tobą ...
Koncepcja czterech modalności
Jak uczą się „dotykowcy”?
•
sami piszą i rysują aby zapamiętać
•
lubią modelowanie, majsterkowanie
•
chętnie demonstrują, pokazują
•
pomagają pamięci, wodząc po czytanym tekście
Koncepcja czterech modalności
Wypowiedzi znamionujące „dotykowca”:
•
Nie uwierzę, dopóki nie dotknę..
•
Sprawdzę, jaki to ma kształt...
•
Ten tekst jes
t taki chropowaty/szorstki...
Koncepcja czterech modalności
•
.... „żyje” w wielu klasyfikacjach stylów uczenia się, stanowiąc ich jednorodne podklasy lub ...
•
dostarczając kryteriów pomocnych w wyróżnianiu mniej jednorodnych, „mieszanych” stylów uczenia się
Klasyfikacje stylów uczenia się
Mc Carthy wyróżnił cztery inne style uczenia się:
•
innowacyjny
•
analityczny
•
zdroworozsądkowy
•
dynamiczny
Klasyfikacje stylów uczenia się
Innowacyjny uczący się ...
•
stara się wyrazić przyswajaną wiedzę w swoich własnych kategoriach pojęciowych
•
ucząc się, stara się realizować własne wartości
•
uważa, że świat może być lepiej urządzony
•
lubi współpracować
Klasyfikacje stylów uczenia się
Analityczny uczeń ...
•
traktuje uczenie się jako środek własnego rozwoju intele
ktualnego
•
„trzyma się” faktów - opiera wnioskowanie na faktach
•
wykazuje cierpliwość
•
chce wnieść wkład w rozwój nauki
Klasyfikacje stylów uczenia się
Zdroworozsądkowy ...
•
ceni rozwiązania i pomysły praktycznie użyteczne
•
jest „ruchowcem” w już omówion
ym sensie
•
jest bezpośredni i otwarty
•
dąży do materializacji pomysłów,
Klasyfikacje stylów uczenia się
Dynamiczny ...
•
poszukuje ukrytych możliwości
•
syntetyzuje informacje z różnych źródeł
•
instynktownie ocenia fakty, rzeczy
•
uczenie traktuje jako rodza
j przygody
•
okazuje entuzjazm
Klasyfikacje stylów uczenia się
Style uczenia się wg D.A. Kolba:
•
...
Plik z chomika:
natala.s
Inne pliki z tego folderu:
style uczenia się.doc
(32 KB)
5Style uczenia si_.doc
(56 KB)
test - styl uczenia sie.rtf
(399 KB)
style uczenia się - referat.pdf
(43 KB)
uczenie sie.doc
(60 KB)
Inne foldery tego chomika:
scenariusze zajęć
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin