24. Dekalog objawieniem miłości Bożej d.docx

(24 KB) Pobierz

24.

Temat Dekalog - objawienie ojcowskiej miłości Boga do człowieka

Cel główny lekcji: uświadomienie, że dekalog dla chrześcijanina stanowi wyraz ojcowskiej miłości Boga do człowieka;

Cele operacyjne:

·         uczeń poda definicję dekalogu;

·         wymieni i wyjaśni poszczególne przykazania Boże;

·         wykaże - przez analogię do znaków drogowych - że dekalog jest wyrazem ojcowskiej miłości Boga do człowieka;

·         wykaże potrzebę przestrzegania dekalogu w życiu współczesnego chrześcijanina;

Formy pracy: zespołowa, indywidualna, praca w grupach;

Metody pracy: pogadanka, parafraza, praca z tekstem Pisma św. ;

Środki dydaktyczne: rysunki znaków drogowych, plansza „Synaj”, mapa „Wędrówka Narodu Wybranego”, plansza z Dekalogiem; podręcznik, ksero z zadaniami do pracy w grupach;

 

PRZEBIEG LEKCJI

1.   Wprowadzenie (uświadomienie celu lekcji):

a.       Na dzisiejszej lekcji będziemy mówić o dekalogu. Dekalog - to prawo Boże dane człowiekowi. Znajdujemy w nim zakazy i nakazy, które stanowią pomoc daną człowiekowi na jego drodze do nieba.
Zapis tematu na tablicy i do zeszytu.
 

b.      Na tablicy zawieszam kilka znaków drogowych i ew. planszę ze skrzyżowaniem dróg
Jakie znacie kategorie znaków drogowych? (zakazu, nakazu, ostrzegawcze)
W jakim celu stawia się te znaki na drogach? (pomagają poruszać się po drogach, chronią przed wypadkami)
Kiedy znaki spełniają swoją rolę? (jeśli ludzie je znają - wiedzą, co one oznaczają i się do nich stosują, czyli przestrzegają ich).
 

c.       Wniosek: Łatwo wyobrazić sobie, co by się działo, gdyby nie było znaków drogowych na naszych ulicach. Kierowcy nie wiedzieliby jak jeździć, trudno byłoby przejść przez ulicę, panował by chaos. Można zatem powiedzieć, że znaki kierują ruchem na drogach, że stoją na straży naszego bezpieczeństwa. Ich znajomość oraz stosowanie się do nich pozwala uniknąć nieszczęśliwych wypadków.

 

 

2.     Podanie nowej treści:

a.       Do znaków drogowych można porównać przykazania Boże dane człowiekowi, postawione na jego drodze do nieba. Dotyczą one naszego życia rodzinnego i społecznego, naszych wzajemnych relacji, praw i obowiązków.
 
Przykazania Boże są zawarte w Księdze Wyjścia (opisuje ona wyjście Izraelitów z niewoli egipskiej; przymierze, które Bóg zawarł z Izraelitami; Bóg przekazując tablice z dekalogiem Mojżeszowi na górze Synaj - XIII w. pne. nadał prawo swojemu ludowi).
 
(Zawieszam planszę „Synaj”, mapę Wędrówka Narodu Wybranego)
 

b.      Czytanie Wj 20,1-17

o        Czego dotyczą te przepisy? (życia rodzinnego, społecznego, relacji człowieka z Bogiem i człowieka z człowiekiem)

o        Co regulują te przepisy? (związki rodzinne, prawo małżeńskie, szacunek dla życia, chronią własność prywatną i prawo do dobrego imienia)
 

c.       Wniosek: Te Boże zalecenia i oczekiwania zostały ujęte w Dekalog tzw. katechizmowy, który dobrze znamy.
zawieszam planszę z Dekalogiem)

przedrostek de - oznacza 10
1 dekagram = >10 gramów
1 decymetr = 10 cm
Dekada = 10 dni
Dekalog - 10 słów, pouczeń dotyczących postępowania ludzkiego

Dekalog - def. zbiór nakazów i zakazów religijnych (takich znaków), które Bóg postawił na naszej drodze życia.
Stanowią one fundament życia każdego chrześcijanina.

3.     Pogłębienie:

a.       Praca w grupach - przedstawiam instrukcję sposobu i czas pracy w grupie.
Uczniowie otrzymują na kartkach polecenie: Proszę zapisać przykazania Boże w brzmieniu „pozytywnym” (tak, by nie było imperatywu: Nie..) - zachowując ich sens n p. Nie zabijaj - Szanuj zdrowie i życie
  
Wyjaśnienie VI, IX, X przykazania Dekalogu.

o        cudzołożyć tzn. współżyć z obcą osobą, dotyczy nie tylko małżonków, ale każdego człowieka.

o        pożądać - bardzo pragnąć czegoś lub kogoś tu: chodzi o kogoś lub coś, co nie należy do mnie, a przeciwnie jest własnością kogoś innego.
 

b.      Prezentacja wyników pracy: Przedstawiciele grup przedstawiają wyniki pracy.
 

c.       Wnioski: Powstały propozycje nowego wyrażenia dekalogu. A sam dekalog stał się bardziej jasny i zrozumiały.

o        Czego człowiek pragnie dla osoby, którą kocha? (tylko dobra, szczęścia)

o        Dlaczego Bóg dał ludziom przykazania? (Bóg kocha i pragnie dobra człowieka).
 

d.      Podsumowanie: Bóg kocha każdego człowieka (niezależnie od tego, kim jest i ile posiada) i dla naszego dobra podarował nam dekalog. Jest on wyrazem troski Boga o każdy aspekt życia człowieka i świadczy o Jego miłości. Nie jesteśmy Bogu obojętni. Bóg stawia nam wymagania, bo miłość jest wymagająca.
 
Jakie aspekty życia człowieka regulują przepisy dekalogu? Co i kogo ochronią? Jakich związków między ludźmi dotyczą i regulują? (przepisy dekalogu regulują związki z Bogiem, rodzinne, prawo małżeńskie. Nakazują szacunek dla życia, chronią własność prywatną i społeczną, stoją na straży dobrego imienia).

4.     Zastosowanie-refleksja:

Ktoś powiedział: „Ucz się chodzić po schodach, a nie instrukcji chodzenia po nich”. Sama znajomość znaków drogowych (czy znajomość jakiejkolwiek instrukcji) nie wystarczy, aby nie ulec wypadkowi. Trzeba się jeszcze do nich stosować, przestrzegać.

Analogicznie nie wystarczy znać przykazania Boże, aby dobrze przejść przez życie. Trzeba przykazania przestrzegać, wypełniać, czyli wg nich żyć. One są fundamentem - podstawą, na której swoje życie buduje chrześcijanin.

Refleksja: Czym jest dla mnie dekalog?

Modlitwa: Podziękowanie za dar dekalogu i prośba o pomoc w jego przestrzeganiu w każdym czasie i miejscu: Ojcze nasz.

Zeszyt ucznia:

Temat: Dekalog - objawienie ojcowskiej miłości Boga do człowieka.

Dekalog - (ułożony przez uczniów).

Dekalog - zbiór pouczeń Bożych dotyczących postępowania ludzkiego.

Dekalog jest przejawem ojcowskiej miłości Boga do człowieka, pomocą w rozwoju chrześcijańskiej dojrzałości i stanowi pomoc na drodze do nieba.

Przykazania Boże są moralnym fundamentem życia każdego chrześcijanina.

Zadanie domowe: przedstaw graficznie - jako znak drogowy - wybrane przykazanie Boże

 

 

 

 

 

Dział drugi KKK

DZIESIĘĆ PRZYKAZAŃ

"Nauczycielu, co mam czynić...?"

2052 "Nauczycielu, co dobrego mam czynić, aby otrzymać życie wieczne?" Młodzieńcowi, który stawia to pytanie, Jezus odpowiada, przypominając najpierw o konieczności uznania Boga za "jedynie Dobrego", za najdoskonalsze Dobro i za źródło wszelkiego dobra. Następnie Jezus mówi do niego: "Jeśli chcesz osiągnąć życie, zachowaj przykazania". I przytacza swojemu rozmówcy przykazania dotyczące miłości bliźniego: "Nie zabijaj, nie cudzołóż, nie kradnij, nie zeznawaj fałszywie, czcij ojca i matkę". W końcu Jezus streszcza te przykazania w sposób pozytywny: "Miłuj swego bliźniego, jak siebie samego!" (Mt 19, 16-19).

2053 Do pierwszej odpowiedzi dochodzi druga: "Jeśli chcesz być doskonały, idź, sprzedaj, co posiadasz, i rozdaj ubogim, a będziesz miał skarb w niebie. Potem przyjdź i chodź za Mną!" (Mt 19, 21). Nie unieważnia ona pierwszej odpowiedzi. Pójście za Jezusem Chrystusem obejmuje wypełnianie przykazań. Prawo nie zostaje zniesione 1 , lecz człowiek zostaje zaproszony do odnalezienia go w Osobie swojego Nauczyciela, który jest doskonałym jego wypełnieniem. W Ewangeliach synoptycznych wezwanie Jezusa skierowane do bogatego młodzieńca, by poszedł za Nim jako posłuszny uczeń ściśle zachowujący przykazania, wiąże się z wezwaniem do ubóstwa i czystości 2 . Rad ewangelicznych nie można oddzielić od przykazań.

2054 Jezus przejął dziesięć przykazań, ale w ich literze ukazał moc działającego Ducha Świętego. Głosił "sprawiedliwość... większą niż uczonych w Piśmie i faryzeuszów" (Mt 5, 20), a także większą niż sprawiedliwość pogan 3 . Rozwinął wszystkie wymagania przykazań. "Słyszeliście, że powiedziano przodkom: Nie zabijaj!... A Ja wam powiadam: Każdy, kto się gniewa na swego brata, podlega sądowi" (Mt 5, 21-22).

2055 Na postawione Mu pytanie: "Które przykazanie w Prawie jest największe?" (Mt 22, 36) Jezus odpowiada: "Będziesz miłował Pana Boga swego całym swoim sercem, całą swoją duszą i całym swoim umysłem. To jest największe i pierwsze przykazanie. Drugie podobne jest do niego: Będziesz miłował swego bliźniego jak siebie samego. Na tych dwóch przykazaniach opiera się całe Prawo i Prorocy" (Mt 22, 37-40) 4 . Dekalog powinien być wyjaśniany w świetle tego podwójnego i jedynego przykazania miłości, która jest wypełnieniem Prawa:

Przykazania: Nie cudzołóż, nie zabijaj, nie kradnij, nie pożądaj, i wszystkie inne - streszczają się w tym nakazie: Miłuj bliźniego swego jak siebie samego! Miłość nie wyrządza zła bliźniemu. Przeto miłość jest doskonałym wypełnieniem Prawa (Rz 13, 9-10).

Dekalog w Piśmie świętym

2056 Słowo "Dekalog" znaczy dosłownie "dziesięć słów" (Wj 34, 28; Pwt 4, 13; 10, 4). Te "dziesięć słów" objawił Bóg swojemu ludowi na świętej górze. Napisał je "swoim palcem" (Wj 31, 18; Pwt 5, 22) w odróżnieniu od innych przepisów spisanych przez Mojżesza 5 . Są one słowami Boga w szczególnym znaczeniu. Zostały nam przekazane w Księdze Wyjścia 6 i w Księdze Powtórzonego Prawa 7 . Już w Starym Testamencie święte księgi powołują się na "dziesięć słów" 8 , ale dopiero w Nowym Przymierzu, w Jezusie Chrystusie, zostanie objawiony ich pełny sens.

2057 Dekalog staje się zrozumiały najpierw w kontekście Wyjścia, które jest wielkim wydarzeniem wyzwolenia przez Boga w centrum Starego Przymierza. Niezależnie od tego, czy przykazania ("dziesięć słów") są sformułowane jako przykazania negatywne, zakazy, czy też przykazania pozytywne (jak: "Czcij ojca twego i matkę twoją"), wskazują one warunki życia wyzwolonego z niewoli grzechu. Dekalog jest drogą życia:

Ja dziś nakazuję ci miłować Pana, Boga twego, i chodzić Jego drogami, pełniąc Jego polecenia, prawa i nakazy, abyś żył i mnożył się (Pwt 30, 16).

Ta wyzwalająca moc Dekalogu ujawnia się na przykład w przykazaniu o odpoczynku szabatu, które odnosi się również do cudzoziemców i niewolników:

Pamiętaj, że byłeś niewolnikiem w ziemi egipskiej i wyprowadził cię stamtąd Pan, Bóg twój, ręką mocną i wyciągniętym ramieniem (Pwt 5, 15).

2058 "Dziesięć słów" streszcza i ogłasza prawo Boże: "Te słowa wyrzekł Pan do waszego zgromadzenia na górze spośród ognia, obłoku i ciemności donośnym głosem, niczego nie dodając. Napisał je na dwu tablicach kamiennych i dał mi je" (Pwt 5, 22). Dlatego te dwie tablice nazywane są "Świadectwem" (Wj 25,16). Istotnie, umieszczone są na nich postanowienia Przymierza zawartego między Bogiem a Jego ludem. Te "tablice Świadectwa" (Wj 31,18; 32, 15; 34, 29) powinny być złożone w "arce" (Wj 25,16; 40, 1-3).

2059 Bóg wypowiada "dziesięć słów" w czasie teofanii ("Spośród ognia na Górze mówił Pan z wami twarzą w twarz" - Pwt 5, 4). Należą one do samoobjawienia się Boga i objawienia Jego chwały. Dar przykazań jest darem samego Boga i Jego świętej woli. Bóg, dając poznać swoją wolę, objawia się swojemu ludowi.

2060 Dar przykazań i Prawa stanowi część zawartego przez Boga Przymierza z Jego ludem. Według Księgi Wyjścia objawienie "dziesięciu słów" dokonuje się między zapowiedzią Przymierza 9 a jego zawarciem 10 , po tym, jak lud zobowiązał się "uczynić" wszystko, co Pan powiedział, i "być posłusznym" (Wj 24, 7). Dekalog jest przekazywany po przypomnieniu Przymierza ("Pan, 62 Bóg nasz, zawarł z nami przymierze na Horebie" - Pwt 5, 2).

2061 Przykazania nabierają pełnego znaczenia w ramach Przymierza. Według Pisma świętego, moralne działanie człowieka osiąga swój pełny sens w Przymierzu i przez Przymierze. Pierwsze z "dziesięciu słów" przypomina o uprzedzającej miłości Boga do swego ludu:

Ponieważ człowiek, ponosząc karę za grzech, przeszedł z raju wolności do niewoli tego świata, dlatego też pierwsze zdanie Dekalogu, to znaczy pierwsze słowa przykazań Bożych, mówią o wolności: "Ja jestem Pan, twój Bóg, który 2086 cię wywiódł z ziemi egipskiej, z domu niewoli" (Wj 20, 2; Pwt 5, 6) 11 .

2062 Przykazania w sensie ścisłym pojawiają się na drugim miejscu; wyrażają one konsekwencje przynależności do Boga, która została ustanowiona przez Przymierze. Życie moralne jest odpowiedzią na inicjatywę miłości Pana. Jest wyrazem wdzięczności, hołdem składanym Bogu i dziękczynieniem. Jest współdziałaniem z zamysłem, który Bóg przeprowadza w historii.

2063 O przymierzu i dialogu między Bogiem a człowiekiem świadczy ponadto fakt, że wszystkie zobowiązania są wyrażone w pierwszej osobie ("Ja jestem Pan...") i skierowane do pojedynczej osoby ("ty"). We wszystkich przykazaniach Bożych właśnie zaimek osobowy w liczbie pojedynczej wskazuje na adresata. Bóg daje poznać swoją wolę całemu ludowi, a zarazem każdemu z osobna:

(Pan) nakazywał miłość względem Boga i uczył sprawiedliwości w stosunku do bliźniego, by człowiek był sprawiedliwy i godny Boga. Przez Dekalog przygotowywał człowieka do przyjaźni ze sobą i do zgody z bliźnim... Prawdy te trwają niezmiennie również i w naszych czasach, bo przyjście Boga w ciele wypełniło je tylko i rozwinęło, nic w nich nie zmieniając 12 .

Dekalog w Tradycji Kościoła

2064 Tradycja Kościoła, będąc wierna Pismu świętemu i idąc za przykładem Jezusa, zawsze przyznawała Dekalogowi pierwszorzędną rolę i znaczenie.

2065 Od czasów św. Augustyna "dziesięć przykazań" zajmuje pierwszorzędne miejsce w katechezie przyszłych ochrzczonych i wiernych. W XV wieku ustalił się zwyczaj wyrażania przykazań Dekalogu w formułach rymowanych, łatwych do zapamiętania i o pozytywnym charakterze. Używa się ich jeszcze dzisiaj. Katechizmy Kościoła często dawały wykład moralności chrześcijańskiej według porządku "dziesięciu przykazań".

2066 Podział i numeracja przykazań ulegały zmianom w ciągu wieków. Niniejszy Katechizm przyjmuje podział przykazań ustalony przez św. Augustyna, tradycyjnie stosowany w Kościele katolickim. Jest to także podział przyjęty przez luterańskie wyznania wiary. Ojcowie greccy dokonali nieco innego podziału, który zachował się w Kościołach prawosławnych i we wspólnotach reformowanych.

2067 Dziesięć przykazań wyraża wymagania miłości Boga i bliźniego. Trzy pierwsze odnoszą się bardziej do miłości Boga, a siedem pozostałych do miłości bliźniego.

Tak jak są dwa przykazania miłości, o których mówi Pan, że na nich zawisło całe Prawo i Prorocy... tak te dziesięć przykazań zostało dane na dwóch tablicach. Trzy... są wypisane na jednej tablicy, a siedem na drugiej 13 .

2068 Sobór Trydencki naucza, że dziesięć przykazań obowiązuje chrześcijan i że człowiek usprawiedliwiony jest w dalszym ciągu zobowiązany do ich zachowywania 14 . Potwierdza to Sobór Watykański II: "Biskupi, jako następcy Apostołów, otrzymują od Pana... misję nauczania wszystkich narodów i głoszenia Ewangelii wszelkiemu stworzeniu, aby wszyscy ludzie przez wiarę, chrzest i wypełnianie przykazań dostąpili zbawienia" 15 .

Jedność Dekalogu

2069 Dekalog stanowi organiczną całość. Każde jego "słowo" odsyła do każdego z pozostałych i do wszystkich razem; wszystkie wzajemnie się warunkują. Dwie tablice Dekalogu wyjaśniają się nawzajem; stanowią one organiczną jedność. Przekroczenie jednego przykazania jest naruszeniem wszystkich pozostałych 16 . Nie można okazywać czci drugiemu człowiekowi i zarazem nie czcić Boga, jego Stwórcy. Nie da się wielbić Boga, nie miłując wszystkich ludzi, Jego stworzeń. Dekalog łączy życie teologalne i społeczne człowieka.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin