PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
KSZTAŁCENIA ZINTEGROWANEGO
„Starajcie się , aby dziecko zawsze miało okazję do jakiegoś sukcesu”
C. Freinet
Funkcje oceny w kształceniu zintegrowanym:
- informacyjna – ukazująca, co uczeń poznał, opanował, nauczył się, jakie zdobył umiejętności, co już potrafi, jaki
był wkład jego pracy;
- korekcyjna - wskazująca na to, co trzeba doskonalić, co zmienić w pracy z dzieckiem, aby uzyskać lepsze efekty;
- motywująca – zachęcająca do podejmowania dalszego wysiłku, wskazująca możliwość osiągnięcia sukcesu oraz
dająca dziecku wiarę we własne siły.
Ocenianie uwzględnia:
- indywidualne predyspozycje i możliwości dziecka w opanowaniu wymagań edukacyjnych,
- stopień opanowania wymagań,
- stopień zaangażowania i wkład własnej pracy w procesie zdobywania wiadomości i umiejętności,
- umiejętność stosowania zdobytych wiadomości i umiejętności w sytuacjach typowych i nowych,
- postępy dziecka w rozwoju społeczno – moralnym.
Sposoby oceniania:
1. Ocenianie bieżące – odbywa się każdego dnia w trakcie zajęć szkolnych, polega na stałym informowaniu ucznia
o jego zachowaniu i postępach. Jest to słowna lub pisemna ocena motywująca do aktywności i wysiłku, wyraźnie
wskazująca osiągnięcia i to, co należy jeszcze wykonać, usprawnić.
2. W obrębie zajęć edukacyjnych nauczyciel ocenia i zapisuje w dzienniku lekcyjnym (skrótem literowym),
w zeszytach przedmiotowych oraz w ćwiczeniach stopień opanowania konkretnych wiadomości i umiejętności za
pomocą ocen cząstkowych w skali przyjętej przez zespół przedmiotowy i zaakceptowany przez rodziców.
· Stopień osiągnięć w kształceniu zintegrowanym:
W – wzorowo
S – słabo
N – nie opanował
STOPIEŃ OPANOWANIA UMIEJĘTNOŚCI
MUZYCZNE
WZOROWO
(W)
- bezbłędnie odtwarza słowa i melodię poznanych piosenek
- bezbłędnie wykonuje ćwiczenia rytmiczne
- zna i określa wartości poznanych nut
- zna nazwy solmizacyjne poznanych nut, odczytuje je, potrafi umieścić je na pięciolinii
- bezbłędnie rozpoznaje brzmienie poznanych instrumentów i rodzaje głosów ludzkich
- układa melodię do krótkich zdań
- gra na prostych instrumentach perkusyjnych w oparciu o partyturę
- potrafi taktować w metrum na 2 i na 3
- tańczy, rozróżniając rytm, określone kroki i figury
- wykazuje uzdolnienia muzyczne
- uczestniczy w szkolnych i pozaszkolnych formach działalności muzycznej
- reprezentuje szkołę w konkursach muzycznych
BARDZO DOBRZE
(B)
- śpiewa poznane piosenki popełniając niewielkie błędy intonacyjne i rytmiczne
- poprawnie wykonuje ćwiczenia rytmiczne
- zna wartości poznanych nut
- zna nazwy solmizacyjne poznanych nut
- rozpoznaje brzmienie poznanych instrumentów i rodzaje głosów ludzkich
- improwizuje melodię do krótkich zdań
- gra na prostych instrumentach perkusyjnych stosując zasady dynamiki ( akcent na raz)
- realizuje ruchem przebieg piosenek i utworów instrumentalnych
DOBRZE
(D)
- śpiewa poznane piosenki
- powtarza w formie echa krótkie tematy rytmiczne
- popełnia nieliczne pomyłki w rozpoznawaniu wartości poznanych nut
- popełnia nieliczne pomyłki w rozpoznawaniu nazw solmizacyjnych poznanych nut
- rozpoznaje z małymi pomyłkami rodzaje poznanych głosów ludzkich oraz brzmienie poznanych instrumentów muzycznych
- improwizuje melodię do wyrazów wielosylabowych
- wykorzystuje instrumenty perkusyjne do akompaniamentu
- potrafi taktować w metrum na 2
- uczestniczy w zabawach rytmiczno- tanecznych uwzględniając tempo
SŁABO
(S)
- korzysta z pomocy nauczyciela przy: odtwarzaniu słów i melodii poznanych piosenek, odtwarzaniu rytmu,
taktowaniu w poznanym metrum
- myli nazwy solmizacyjne poznanych nut
- popełnia liczne błędy w rozpoznawaniu wartości poznanych nut
- popełnia liczne błędy w rozpoznawaniu rodzajów głosów ludzkich oraz w rozpoznawaniu brzmienia poznanych instrumentów muzycznych
- uczestniczy w zabawach rytmiczno- tanecznych nie uwzględniając tempa i rytmu
NIE OPANOWAŁ
(N)
- nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności przewidzianych programem
Głównym kryterium oceniania z edukacji muzycznej jest:
- postawa ucznia,
- jego osobiste zaangażowanie,
- indywidualny wysiłek.
KLASA II
- zna nazwy solmizacyjne i literowe poznanych nut, odczytuje je i potrafi umieścić na pięciolinii
- bezbłędnie rozpoznaje rodzaje poznanych głosów ludzkich oraz brzmienie poznanych instrumentów muzycznych
- układa melodię do podanych krótkich tekstów
- gra krótkie melodie na prostych instrumentach muzycznych (dzwonkach lub flecie) w oparciu o partyturę
- określa metrum tematów rytmicznych oraz taktuje na 2,3,4
- tańczy , uwzględniając rytm, określone kroki i figury
- uczestniczy w szkolnych i poza szkolnych formach działalności muzycznej
- śpiewa poznane piosenki, popełniając niewielkie błędy intonacyjne i rytmiczne
- zna nazwy solmizacyjne poznanych nut, odczytuje je
- rozpoznaje rodzaje poznanych głosów ludzkich oraz brzmienie poznanych instrumentów
- improwizuje melodie do krótkich zdań i rymowanek
- gra na instrumentach perkusyjnych w oparciu o partyturę
- taktuje na 2,3,4
- powtarza w formie echa, krótkie tematy rytmiczne
- popełnia nieliczne pomyłki w rozpoznawaniu wartości poznanych nut oraz nazwach solmizacyjnych
- rozpoznaje, z małymi pomyłkami, rodzaje poznanych głosów ludzkich oraz brzmienie poznanych instrumentów muzycznych
- improwizuje melodie do krótkich zdań
- popełnia nieliczne błędy w taktowaniu na 2, 3, 4
- uczestniczy w zabawach rytmiczno- tanecznych, uwzględniając tempo
- korzysta z pomocy nauczyciela przy:
odtwarzaniu melodii, rytmu i słów piosenek, taktowaniu w poznanym metrum,
- popełnia liczne błędy w rozpoznawaniu rodzajów głosów ludzkich oraz brzmienia
poznanych instrumentów muzycznych
- popełnia liczne błędy w rozpoznawaniu wartości nut
- uczestnicząc w zabawach rytmiczno-tanecznych nie uwzględnia tempa i rytmu
mala_gosia1