EDUKACJA MUZYCZNA - ROZKLAD MATERIAŁU DLA KL TRZECIEJ SEM 2.pdf

(177 KB) Pobierz
424446982 UNPDF
EDUKACJA MUZYCZNA
W KSZTAŁCENIU ZINTEGROWANYM
ROZKŁAD MATERIAŁU
do podręcznika Już w szkole 3, wyd. Nowa Era
opracowała mgr Aleksandra Pilarska
SEMESTR DRUGI – KLASA TRZECIA
SZKOŁA PODSTAWOWA
1
424446982.011.png 424446982.012.png 424446982.013.png
Znaczenie muzyki w yciu dziecka jest niezaprzeczalne. Muzyka rozwija wyobrani ogóln, ksztaci postawy
ż
źę ą ł
moralne, pobudza procesy poznawcze i sfer emocjonaln..........
źę ą ł
moralne, pobudza procesy poznawcze i sfer emocjonaln..........
ę ą
KLASA III
TRESCI NAUCZANIA EDUKACJI MUZYCZNEJ / WYMAGANIA EDUKACYJNE
Odtwarzanie muzyki
1. Śpiew:
- rytmiczne recytowanie tekstów, poprawne fonetycznie i zróżnicowane pod względem tempa, dynamiki, artykulacji, intonacji i barwy głosu;
- kształcenie głosu: zwracanie uwagi na poprawną i swobodną postawę przy śpiewie; regulowanie oddechu; śpiewanie poznanych piosenek na zgłoskach la, lo,
lu, na celem rozluźnienia stawów żuchwowych; właściwa intonacja dźwięków w skali c/1 – d/2;
- śpiewanie piosenek jednogłosowych zbiorowe i indywidualne w skali c/1 – d/2;
- śpiewanie piosenek opartych na wzorach: g/1 – e/1; g/1 – e/1 – c/1; g/1 – e/1 – c/1 – d/1 –
c/1; g/1 – f/1 – e/1 – d/1 – c/1; oraz na trójdźwięku durowym c/1 – e/1 – g/1
- wyszukiwanie powtarzających się fragmentów melodii;
- śpiewanie nazwami solmizacyjnymi wzorów melodii od różnych dźwięków.
2. Gra na instrumentach:
- granie na instrumentach perkusyjnych, niemelodycznych: grzechotka, bębenek, trójkąt, tamburyno, drewienka, kastaniety;
- granie na ksylofonie i metalofonie akompaniamentu burdonowego, fragmentów piosenek i ostinat melodycznych;
- granie na flecie prostym sopranowym lub dzwonkach melodii opartych na poznanych dźwiękach.
3. Ruch z muzyką:
- reagowanie ruchem na zmiany tempa, dynamiki, wysokości dźwięków i akcent metryczny;
- realizowanie ruchem wartości nut wypełniających takty na dwa, trzy i cztery;
- realizowanie ruchem wartości nut: całej nuty, półnuty, ćwierćnuty, ósemki, pauzy ćwierćnutowej, pauzy półnutowej;
- zabawy ze śpiewem; inscenizowanie piosenek, tańce regionalne;
2
Znaczenie muzyki w yciu dziecka jest niezaprzeczalne. Muzyka rozwija wyobrani ogóln, ksztaci postawy
ż
ę ą
424446982.014.png
- poznanie podstawowych kroków krakowiaka, polki oraz tańców ludowych.
Tworzenie muzyki
1. Tworzenie rytmu:
- wypowiadanie krótkich tekstów ze zmianą tempa, dynamiki, artykulacji i intonacji głosu;
- recytowanie rytmiczne sylab, słów, zdań;
- tworzenie prostych tematów rytmicznych.
2. Tworzenie melodii:
- śpiewane pytania i odpowiedzi;
- swobodne tworzenie melodii do tekstów;
- improwizowanie melodii na poznanych instrumentach.
3. Improwizowanie ruchu:
- swobodne interpretowanie ruchem piosenek i utworów instrumentalnych; wyrażanie nastroju utworów;
- charakteryzowanie postaci, zwierząt, zdarzeń za pomocą ruchu ilustrowanego muzyką.
4. Tworzenie form muzycznych:
- tworzenie muzycznych ilustracji do wierszy i opowiadań;
- rysowanie i malowanie ilustracji do słuchanej melodii, piosenki;
- tworzenie własnych układów tanecznych do utworu muzycznego.
Percepcja muzyki
1. Percepcja elementów muzyki:
- rozpoznawanie głosów ludzkich: sopran, bas, alt, tenor;
- rozpoznawanie dźwięków poznanych wcześniej i nowych instrumentów trąbka, flet, gitara);
- rozpoznawanie w melodii powtórzeń, kontrastów.
2. Percepcja utworów muzycznych:
- słuchanie muzyki instrumentalnej na żywo: śpiewanie i granie przez nauczycielkę;
3
424446982.001.png
- obserwowanie w utworach wokalnych związku akompaniamentu z tekstem;
- Słuchanie muzyki odtwarzanej mechanicznie (płyta CD, kaseta magnetofonowa, audycja TV);
- udział w koncertach muzycznych; nabywanie kultury słuchania muzyki i właściwego zachowania się podczas koncertu.
TEMATYKA ZAJEC
MUZYCZNYCH
PROPONOWANE ZABAWY MUZYCZNO
– RUCHOWE, RYTMICZNE ORAZ
GRA NA INSTRUMENTACH,
SŁUCHANIE MUZYKI,
WYMAGANIA PODSTAWOWE
WYMAGANIA PONADPODST.
MIES LP.
LP.
MUZYCZNYCH
– RUCHOWE, RYTMICZNE ORAZ
TWÓRCZE
SŁUCHANIE MUZYKI,
INSTRUMENTY MUZYCZNE
WYMAGANIA PONADPODST.
TWÓRCZE
INSTRUMENTY MUZYCZNE
WPROWADZANE
ZAGADNIENIA
ZAGADNIENIA
1
Muzyka zimowa – A. Vivaldi –
Cztery roku cz. Zima.
- zabawa emisyjna „Wicher”
- recytowanie rymowanki z taktowaniem –
zgodnie z zapisem rytmu w zeszycie
ćwiczeń
- rozpoznawanie barwy dźwięków
instrumentow perkusyjnych.
- rymowanki zimowe
- przepisywanie podanego rytmu,
przypomnienie pojęcia „partytura”
- obrazek zimowy do słuchanego utworu -
d obieranie prac plastycznych ilustrujacych
nastroj utworu „Zima” Antonia Vivaldiego
- improwizacja ruchowa do muzyki
- zaśpiewanie hymnu szkoły
Literatura muzyczna - A. Vivaldi –
Cztery pory roku cz. Zima
- analizuje słuchaną muzykę
- wystukuje rytm
- rymuje i rytmizuje tekst
- maluje do muzyki
- improwizuje proste ruchy do muzyki
- improwizuje skomplikowane ruchy do muzyki
- tworzy własne rymowanki
- wystukuje skomplikowane rytmy
4
TEMATYKA ZAJEC
PROPONOWANE ZABAWY MUZYCZNO
GRA NA INSTRUMENTACH,
WYMAGANIA PODSTAWOWE
MIES
WPROWADZANE
424446982.002.png 424446982.003.png
TEMATYKA ZAJEC
MUZYCZNYCH
PROPONOWANE ZABAWY MUZYCZNO
– RUCHOWE, RYTMICZNE ORAZ
GRA NA INSTRUMENTACH,
SŁUCHANIE MUZYKI,
WYMAGANIA PODSTAWOWE
WYMAGANIA PONADPODST.
MIES LP.
LP.
MUZYCZNYCH
– RUCHOWE, RYTMICZNE ORAZ
TWÓRCZE
SŁUCHANIE MUZYKI,
INSTRUMENTY MUZYCZNE
WYMAGANIA PONADPODST.
TWÓRCZE
INSTRUMENTY MUZYCZNE
WPROWADZANE
ZAGADNIENIA
ZAGADNIENIA
2
Rytm i melodia jako główne
elementy muzyczne. Piosenka
,,Trzy kurki''.
- zabawa na powitanie Pokazywanki ( kurs)
- pokazywanie ręką wysokości dźwięków
piosenki wraz z rytmem _ uwzględnienie
Akompaniament
Wystukiwanie rytmów na
instrumentach perkusyjnych
- pokazuje ruchy zgodne z tekstem piosenki
- pokazuje, odgaduje gestodźwięki z prostym
rytmem
- pokazuje ręką linię melodyczną piosenki
- odróżnia dźwięki wysokie i niskie, długie i
krótkie
- reaguje na zmianę wysokości dźwięku oraz na
długść dźw.
- bierze udział w zabawach muzyczno -
ruchowych
- wie co to jest bajka muzyczna
- gra rytmy na instrumentach perkusyjnych
- pokazuje gestodźwięki ze skomplikowanym
rytmem
Rytm, melodia, dźwięki wysoki i
niskie, długie i krótkie
- schemat melo - rytm. zapisany w
zeszytach
Słuchanie fragmentu bajki
muzycznej ,,Pies i wilk'':
. co to jest bajka?
. co to jest bajka muzyczna?
- powtarzanie tego samego dźwięku
- dźwięki wysokie i niskie _ melodia
- dźwięki krótkie i długie _ rytm
- wspólne słowo dla melodii i rytmu to
dźwięki.
- zabawy ruchowe przy muzyce _
wysokość dźwięków dźwięki ,,szybkie i
wolne'
- zakończenie zajęc zabawa ruchowa przy
piosence „Boogie-woogie”.
1
Nazwy literowe i solmizacyjne
dźwięków gamy C – dur.
Nauka piosenki Do re mi jesteśmy
nutki małe
- gestodźwięki gamy C – dur – realizacja
podczas śpiewania piosenki
- budowa pięciolinii, na której piszemy
nuty, czyli zapisujemy melodię i rytm.
- zapis gamy
Gra na dzwonkach poznane dźwięki
Słuchanie podkładu do piosenki
C.d. bajki „Pies i wilk”
- zna dźwięki gamy C - dur
- śpiewa gamę w górę i w dół
- wie co to jest melodia
- pokazuje ręką kierunek melodii
- przypisuje gestodźwięk danemu dźwiękowi
gamy
- zapisuje z pomocą nauczyciela dźwięki na
pięciolinii
Dźwięki do – re – mi – fa – sol –
la – si - do
Gama , melodia, budowa
- kierunek melodii
5
TEMATYKA ZAJEC
PROPONOWANE ZABAWY MUZYCZNO
GRA NA INSTRUMENTACH,
WYMAGANIA PODSTAWOWE
MIES
WPROWADZANE
424446982.004.png 424446982.005.png 424446982.006.png 424446982.007.png 424446982.008.png 424446982.009.png 424446982.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin