PROPOZYCJE TEMATÓW
Wrzesień
· Zabawa – "Jak masz na imię?"- zapoznanie z dziećmi,
· wprowadzenie piosenki: "Witamy Przedszkole"
· Zabawa z piosenką /ćwiczenia dykcyjne, oddechowe i artykulacyjne/
· utrwalenie zabaw z ubiegłego roku – " Martwe figurki", "Malarz", "Wiatr i burza", "Samochody"
· Zabawa :"Jaka to piosenka?" zgaduj – zgadula – utrwalenie piosenek poznanych w ubiegłym roku
· "Już jesień" pogadanka muzyczna
Październik
· Zabawa :"Odgadnij, gdzie się pomyliłem?" utrwalenie piosenki – "Witamy Przedszkole"
· osłuchanie z piosenką –"Już październik" śpiewnik " Podajmy sobie ręce" U. Smoczyńska str. 59
· Zabawa taneczna do piosenki str. 60
· Zabawa "Tańczący sad" – śpiewnik str.61
· wprowadzenie instrumentu do zabawy – metalowe talerze /zabawa na przerwę w muzyce/ wiersz "TALERZE"-Wandy Chotomskiej str.41 – prezentacja brzmienia i sposobu gry na instrumencie
Listopad
· piosenka "Listopadzie" – rozmowa na temat zmian zachodzących w przyrodzie wynikających z tekstu piosenki
· rytmizacja tekstu – praca nad właściwą dykcją
· Wyklaskiwanie "pauz"- we właściwych miejscach klaskanie lub granie na instrumentach /kołatki, bębenki/
· Wprowadzenie wierszy na temat inst.. –"Kastaniety" str. 49 oraz bęben str. 33
· zabawa –"Jesienne malowanie"- rozróżnianie rejestru wysokiego, średniego i niskiego. Dzieci naśladują malowanie liści wysoko na drzewie, na niższych gałązkach i nisko na ziemi.
· Melobajka o literce A – ćwiczenia muzyczno-ruchowe
Miesiąc Zadania i ćwiczenia muzyczneGrudzień
· Piosenka: "Kochany panie Mikołaju"
· Melobajka o literce O
· Kolędy – zwyczaje i tradycje świąteczne – śpiewanie wybranych kolęd i pastorałek.
· Rytmizowanie mowy /imion, nazw instrumentów/
· Ćwiczenia inhibicyjno - incitacyjne
· Jasełka- pomoc w przygotowaniu uroczystości
Styczeń
· ćwiczenia na kształcenie poczucia metrum i tempa
· Zabawa "Skacząca piłka" – wyklaskiwanie rytmicznych uderzeń piłki.
· Nauka piosenek o tematyce zimowej
· Zapoznanie z wierszem - "Tamburyn" str. 35 Ćwiczenia na określanie charakteru słyszanej muzyki /utwór smutny, poważny; wesoły i skoczny/
· Improwizacja ruchowa oparta na tematyce karnawałowej /tańczące zabawki, zwierzęta/
· Święto Babci i Dziadka – pomoc w przygotowaniu piosenek
Luty
· Nauka stopniowania dynamiki przy mowie, śpiewie, klaskaniu, grze na instrumentach /zabawa w echo/
· Nauka kaszubskiej zabawy tanecznej "Miotlarz"
· Zagadki muzyczne: "Jaka to piosenka?" – zgaduj-zgadula – rozpoznawanie piosenek poznanych od początku roku szkolnego
· Zapoznanie z wierszem: "Triangel" str. 45 /trójkat/
· Pogadanka o F. Chopinie w związku z rocznicą urodzin kompozytora – słuchanie wybranych utworów: Preludium "Deszczowe"; etiuda "Rewolucyjna"
· Piosenki o zimie – ćwiczenia oddechowe –
marzec
· Próby określania dźwięków wysokich, średnich i niskich – zabawa wróbelki, zajączki- niedźwiadki
· Wprowadzenie piosenki "Zimny marzec mokry marzec"
· Gry i zabawy orientacyjno – sprawnościowe
· Nauka fragmentów krakowiaka
· Rytmizacja przysłowia:- "W marcu jak w garncu"
Miesiąc Zadania i ćwiczenia muzyczneKwiecień
· Osłuchanie z piosenką "Kwiecień – Plecień "
· Instrumentacja piosenki /wykorzystanie poznanych inst.. perk./bęben, tamburyn, triangel - trójkąt, kastaniety/
· Układanie gotowych elementów w schematy – akcentowanie pierwszej nuty /wyklaskiwanie lub wytupywanie/
· Zabawy wiosenne: "Bocian i żaby"; "Kolorowa wiosna"
Maj
· Przygotowanie uroczystości z okazji Dnia Matki – nauka piosenek
· Spostrzeganie zjawisk akustycznych – zabawa słuchowa
· Wprowadzenie niektórych figur poloneza – ćwiczenie podstawowego kroku
· Wyrabianie wrażliwości na stopniowe zmiany dynamiki – reagowanie na zmiany rysunkiem Przy muzyce cichej małe przy głośnej większe rysunki piano forte
czerwiec
· Powtórzenie wszystkich piosenek i zabaw
· Przygotowanie uroczystości pożegnania przedszkola przez najstarsza grupę – nauka piosenek oraz przećwiczenie tańców /poloneza/
· Utrwalenie wszystkich ćwiczeń
· Konkurs muzyczny na najlepiej wykonaną piosenkę
GRUPA DZIECI 3-4 LETNICH W ciągu całego roku na początku każdego zajęcia stosowane są ćwiczenia rytmiczne utrwalające: marsz, bieg i podskoki oraz muzyczne powitanie.
· Zapoznanie dzieci z nowym otoczeniem, sala zabaw
· zaprezentowanie nowego instrumentu i różnych sposobów gry na nim
· poznanie stałego sygnału muzycznego, oznaczającego zbiórkę przy nauczycielu
· pierwsze próby poruszania się przy muzyce – chodzenie i bieganie "w rozsypce" przy akompaniamencie ćwierćnut i ósemek
· Zabawa "Piłki" –próby skakania obunóż w miejscu
· Utrwalenie kontrastowych pojęć: cicho – głośno, wysoko – nisko, szybko – wolno oraz sygnału oznaczającego zbiórkę
· Ustawienie w rzędzie – zabawa "POCIAG"
· Nauka prostej piosenki "Krasnoludki"
· Zabawy: "Deszczyk pada";" Kotek"
· Zapoznanie z bębenkiem prezentacja i sposób gry na tym instrumencie /rytmiczne uderzanie dłonią/
· Nauka piosenki "Poszła Ola na spacerek"
· Zabawa z piosenka /pokazywanie ruchem treści piosenki/
· Akompaniament do piosenki "Marsz z bębenkiem"
· formowanie koła wiązanego i marsz dookoła Sali
Grudzień
· zagadki słuchowe "Co to za dźwięk?" – rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez różne przedmioty znane dzieciom
· Nauka kolędy "Przybieżeli do Betlejem"
· Zabawa na przerwę w muzyce "Martwe figurki"
· Zabawa w samochody i samoloty z wykorzystaniem nagrania magnetofonowego
· odróżnianie trzech rodzajów muzyki, w określeniu dzieci: "do biegania", "do maszerowania", i "do spania"
· Próby wykonania podskoków
· marsz pojedynczo dookoła Sali ze zmiana kierunku na sygnał słowny lub muzyczny
· Nauka piosenki: "Zima, zima, zima"
· Zabawa w samochody, pociąg i małpki.
· Nauka cwału bocznego w kole wiązanym (w wolnym tempie, bez odrywania nóg od podłogi)
· Ćwiczenia stóp: chód na palcach i na pietach
· Zabawa z piosenka : "KOTEK"
· Zapoznanie z bębenkiem i kołatką – prezentacja gry na instrumencie
Marzec
· Zabawa: "Żabki i bocian"
· Powitanie wiosny – słuchanie muzycznego wiersza pt:"W marcu jak w garncu"
· Nauka ładnego śpiewania – zwrócenie uwagi, aby dzieci nie śpiewały za głośno i wyraźnie wymawiały tekst
· Zabawa samochody – czerwone światło – stój! zielone światło – idź!
Kwiecień
· wyrabianie sprawności słuchowej przez systematyczne stosowanie krótkich zagadek melodycznych i dźwiękowych
· Nauka prostego układu tanecznego z wykorzystaniem cwału bocznego i bardzo prostych figur
· osłuchanie z piosenką :"Krakowiak wiosenny"
· Rozróżnianie melodii smutnej i wesołej
· Zagadka muzyczna: "Jaka to piosenka?"
· Podskoki w rozsypce i w małych kółkach
· Nauka łatwej piosenki na Dzień Matki
· Ćwiczenia orientacyjne i organizacyjne połączone z wyrabianiem poczucia przestrzennego (pary, małe kółka, duże koło)
Czerwiec
· Powtórzenie i utrwalenie materiału przerabianego z dziećmi w czasie całego roku szkolnego
· Zagadki i ćwiczenia słuchowe
· Powtórzenie wszystkich piosenek i zabaw ruchowych
· Słuchanie piosenek o tematyce wakacyjnej
· Nauka tańca śląskiego "GROZIK"
Koncert życzeń: dzieci decydują, jaką chcą powtórzyć piosenkę.
mala_gosia1