125 pytan na GMDSS - ja sie z tego uczylem na GOCA.DOC

(265 KB) Pobierz
GMDSS OGÓLNIE:

GMDSS OGÓLNIE:

 

1. OGÓLNE ZAŁOŻENIA I CEL WPROWADZENIA GMDSS:

Ogólne założenie – alarmowanie stacji ratowniczej oraz statków w pobliżu miejsca katastrofy, komunikacja statków w pobliżu miejsca katastrofy, komunikacja dla celów pilnych i zapesnienia bezp. żeglugi, rozp. inf. bezpieczeństwa

 

Cele systemu: - nadawanie sygnałów alarmowania w relacji statek – ląd za pomocą przynajmniej 2 różnych środków

- odbiór sygnałów alarmowych w relacji ląd – statek (łączność koordynacyjna)

- nadawania i odbiór sygnałów alarmowania statek – statek

- nad. i odb. informacji koordynacji, poszukiwania i ratowania

- komunikacja na miejscu katastrofy

- informacje do lokalizacji miejsca katastrofy

- nadawanie i odb. MSI

- nad. i odb. inf. ogólnych

- komunikacja między mostkami

 

2. OBSZARY:

A1 – obszar morski będący w zasięgu przynajmniej jednej stacji nadbrzeżnej VHF, z którego możliwa jest ciągła i skuteczna łączność alarmowania za pomocą DSC na k. 70. Zasięg około 20 – 30 Nm

A2 – obszar morski poza obszarem A1 będący w zasięgu przynajmniej jednej stacji nadbrzeżnej MF, w którym możliwa jest ciągła i skuteczna łączność alarmowania za pomocą DSC MF (2187,5 kHz). Zasięg około 150 Nm

A3 – obszar morski poza obszarem A1 i A2 z którego możliwe jest ciągłe i skuteczne realizowania alarmowania za pomocą morskiego satelitarnego systemu INMARSAT. Zasięg 70 N – 70 S

A4 – obszar poza A1, A2, A3

 

3. PODSYSTEMY SKŁADOWE GMDSS:

- INMARSAT – satelitarny morski system radiokomunikacyjny

- COSPAS – SARSART – sat.system alarmowania i lokalizacji obiektów w niebezp. (EPIRB)

- DSC

- NBDP

- radiotelefonia SSB w MF i HF

- radiotelefonia FM w VHF

- system transmisji ostrzeżeń nawigacyjnych i meteo. NAVTEX i NAVAREA HF

- sat. syst. Wywołań grupowych EGC

- SART

 

4. URZĄDZENIA WYMAGANE NA STATKACH:

Na wszystkich:

- VHF z DSC (umożl. komunikację na RT ch. 6, 13, 16)

- DSC z odb. na k. 70 watch receiver (ciągły nasłuch)

- EPIRB

- SART (2 sztuki)

- podręczne VHF (3 sztuki)

- panel kontrolny do wysyłania sygnałów w niebezp.

- urządzenie autom. aktualizujące pozycję statku

 

Dodatkowo:

A1: - zdublowane VHF z DSC lub możliwość naprawy na lądzie

A2: A1 + MF RT z DSC + DSC MF 2187,5 kHz watch receiver + możliwość naprawy na lądzie

A3: a) opcja INMARSAT: A1+A2+ GMDSS INMARSAT SES + zdublowane INM SES lub  DSC MF/HF + możliwość naprawy na lądzie

b) opcja HF: A1+ MF/HF DSC i telex + DSC scanning MF/HF watch receiver + zdublowane MF/HF RT z DSC i telex + możliwość naprawy na lądzie

A4: A1 + MF/HF DSC i telex + DSC scanning MF/HF watch receiver + zdublowane MF/HF RT z DSC i telex + możliwość naprawy na lądzie

 

5. PRZEPISY REGULUJĄCE GMDSS:

- SOLAS, STCW, IMO GMDSS Handbook, ISM Code, rezolucje IMO, konwencje ITU

 

6. URZĄDZENIA WYMAGANE DLA ŚRODKÓW RATUNKOWYCH:

- RT VHF

- SART w miejscu z którego można go szybko umieścić w jednostce ratunkowej

 

7. SPOSOBY ALARMOWANIA: polega na zawiadomieniu o niebezpiecznym wypadku, skierowanym do służb ratowniczych i statków mogących udzielić pomocy.

 

A1: DSC VHF; EPIRB 406 MHz lub EPIRB VHF z SART

A2: MF DSC; EPIRB 406 MHz

A3: MF/HF DSC; EPIRB 406 MHz; NBDP HP, INMARSAT

A4: MF/HF DSC; Epirb 406 MHz; NBDP HF

 

8. ŁĄCZNOŚĆ KOORDYNACYJNA – polega na koordynacji działań statków I lotnictwa które uczestniczą w akcji SAR. Koordynacja prowadzona jest przez RCC, które komunikuje się z OSC przekazując informację. Prowadzona jest przy użyciu RTF, NBDP, INMARSAT lub ich kombinacji

 

9. LOKALIZACJA I NAPROWADZANIE – polega na pomocy w określeniu pozycji jednostki w niebezpieczeństwie. Stosuje się radiopławy EPIRB oraz transpondery radarowe SART

 

10. ŁĄCZNOŚĆ NA MIEJSCU AKCJI – łączność miedzy jednostką zagrożoną i jednostkami uczestniczącymi w akcji SAR oraz między jednost. uczestniczącymi w akcji. Prowadzona jest za pomocą RTF na częstotliwości niebezpieczeństwa w VHF. Łączność z jedn. powietrznymi utrzymywana jest na 123,a MHz i kanale 06

 

DSC:

 

11. JAKIE INFORMACJE ZAWIERA ALARM W NIEBEZP. W DSC? KTÓRE Z NICH WPROWADZA OPERATOR?

- MMSI (9 cyfr, 10 znak zawsze 0 : MID + 6 cyfr)

- rodzaj niebezpieczeństwa (1 – pożar, 2 – przeciek, 3 – kolizja, 4 – mielizna, 5 – przechył, 6 – toniecie, 7 – niezdolny do żeglugi, 8 – opuszczenie statku, 9 – inne, 10 – MOB, 11 – piractwo)

- pozycja zagrożenia: 10 cyfr

   1 cyfra – ćwiartka globu (0 – NE, 1 – NW, 2 – SE, 3 – SW)

   2, 3, 4, 5 cyfry – φ w stopniach i minutach

   6, 7, 8, 9, 10 cyfry – λ w stopniach i minutach

   jeżeli nie może być podana lub starsza niż 24h to nadaje same 9

- czas pozycji UTC: 4 cyfry: 1, 2 – godzina; 3, 4 – minuta

   jeżeli nie może być podany to 8888

- rodzaj dalszej komunikacji – 1 cyfra

 

Operator wprowadza: rodzaj zagrożenia, rodzaj dalszej komunikacji, pozycję i czas jeżeli nie jest uaktualniana automatycznie

 

12. OPISZ KOD STOSOWANY W DSC:

- system wykorzystuje ITA no.5 27 – 128 ciągów

- 10 elementowy kod detekcyjny

- kod składa się z pola informacyjnego (7 bitów) i pola detekcji błędów (3 bity)

- pole informacji zawiera binarne rozwinięcie symbolu

1

1

01

1

1

01

01

1

0

1

- pole detekcji błędów zawiera informację o ilości „0” w polu informacji

 







       20   21   22   23   24   25   26   22   21   20 

           Pole informacyjne         p. det. bł.

 

 

13. OPISZ PROCEDURĘ NADAWANIA PRZEZ STATEK OSTRZEŻENIA NAW. Z UŻYCIEM MF DSC

a) DSC:

- przygotować nadajnik DSC do pracy na częstotliwości 2187,5 kHz

- wybrać wywołanie do wszystkich statków, do określonego obszaru lub indywidualne

- wybrać kategorię wywołania (SAFETY)

- wybrać rodzaj dalszej komunikacji oraz częstotliwość dalszej komunikacji

- nadać wywołanie DSC

b) RTF:

- przygotować RTF do nadania wiadomości na wyznaczonej częstotliwości

- nadać komunikat:

SECURITE x 3

ALL STATIONS x 3

THIS IS (MMSI + c/s lub nazwa)

Tresć komunikatu

 

14. OPISZ PROCEDURĘ ŁĄCZNOŚCI PONAGLENIA . Z UŻYCIEM MF DSC

a) DSC:

- przygotować nadajnik DSC do pracy na częstotliwości 2187,5 kHz

- wybrać wywołanie do wszystkich statków, do określonego obszaru lub indywidualne

- wybrać kategorię wywołania (URGENCY)

- wybrać rodzaj dalszej komunikacji oraz częstotliwość dalszej komunikacji

- nadać wywołanie DSC

b) RTF:

- przygotować RTF do nadania wiadomości na wyznaczonej częstotliwości

- nadać komunikat:

PAN PAN x 3

ALL STATIONS x 3

THIS IS (MMSI + c/s lub nazwa)

Tresć komunikatu

 

 

15. OPISZ PROCEDURĘ NADAWANIA PRZEZ STATEK ALARMU Z UŻYCIEM HF DSC

a) DSC:

- przygotować nadajnik DSC do pracy na częstotliwości niebezpieczeństwa w HF

- wybrać: rodzaj niebezpieczeństwa, ostatnią znaną pozycję statku + UTC

- wybrać rodzaj dalszej komunikacji oraz częstotliwość dalszej komunikacji

- nadać wywołanie DSC

b) RTF:

- przygotować RTF do nadania wiadomości w niebezp. na częstotliwości do komunikacji w niebezp. w paśmie w którym nadano wywołanie DSC

- nadać komunikat w niebezpieczeństwie

 

Można nadawać na dwa sposoby:

- nadać na jednej częstotliwości i oczekiwać na potwierdzenie alarmu, w przypadku braku potwierdzenia alarmowanie powtórzyć na innej częstotliwości

- nadać alarm na kilku częstotliwościach jednocześnie

- podstawowym pasmem jest pasmo 8 MHz

 

16. OPISAĆ SPOSÓB OKREŚLANIA OBSZARU GEOGRAFICZNEGO W SYSTEMIE DSC:

- określa się za pomocą 10 cyfr

1 – ćwiartka globu NW punktu (0 – NE, 1 – NW, 2 – SE, 3 – SW)

2, 3 – φ NW krawędzi

4, 5, 6 – λ NW krawędzi

7, 8 - ∆φ [°]

9, 10 - ∆λ [°]

 

17. PODAJ I SCHARAKTERYZUJ RODZAJE CZĘSTOTLIWOŚCI DSC STOS. W KORESPONDENCJI PUBLICZNEJ:

a) częstotliwość do wywołań międzystatkowych – 2177 kHz lub CH. 70

b) międzynarodowe częstotliwości wywoławcze – przezn. do wywołań między stacjami statkowymi i stacjami nadbrzeżnymi innej przynależności państwowej

St. statkowe: [kHz]: 458,5      2177     4208     6312,5     8145     12577  ch. 70

St. nadbrzeżne: [kHz]: 455,5     2177     4219,5    6331     8436,5    12567    ch. 70

c) narodowe częstotliwości wywoławcze – do wywołań między stacjami tej samej przynależności państwowej, wyznaczane z zakresów:

415 – 526,5 kHz (Regiony 1 i 3)

415 – 525 kHz (Regiony 2)

1606,5 – 4000 kHz (Regiony 1 i 3)

1605 – 4000 kHz (Regiony 2)

4000 – 27500 kHz

156 – 174 MHz

 

d) częstotliwości charakterystyczne – międzynarodowe częstotliwości do alarmowania w niebezpieczeństwie i wyw. bezpieczeństwa DSC

 

18. PROCEDURA ODWOŁANIA FAŁSZYWEGO ALARMU W HF DSC:

- wyłączyć nadajnik

- włączyć i nadać komunikat na częstotliwości do komunikacji w niebezpieczeństwie we wszystkich pasmach HF:

ALL STATIONS x3

THIS IS (MMSI + c/s lub nazwa)

Pozycja statku + UTC

CANCEL MY DSC DISTRESS ALERT OF (data, czas UTC)

MASTER OF nazwa OVER

 

19. PODAJ ZALECENIA DOTYCZĄCE TESTOWANIA DSC W PASMACH VHF, MF, HF

VHF nie wolno przeprowadzać żadnych testów na kanale 70; testuje się poprzez wysłanie sygnału wywołania rutynowego do własnej stacji

 

MF - należy unikać częstotliwości 2187,5 kHz; testuje się poprzez wysłanie wywołania testowego do stacji nadbrzeżnej, po potwierdzeniu odbioru przez stację żadna inna komunikacja nie powinna być prowadzona między stacjami

- nastroić nadajnik na częstotliwości 2187,5 kHz

- wybrać format wywołania testowego

- wybrać 9 – cyfrowy numer stacji nadbrzeżnej

- nadać wywołanie po upewnieniu się, że nie prowadzone są na tej częstotliwości żadne inne wywołania

- czekać na potwierdzenie odbioru wywołania testowego

 

20. SCHARAKTERYZUJ EMISJĘ STOSOWANĄ W DSC:

MF/HF – F1B z przesuwem częstotliwości wynoszącym 170 Hz i szybkością modulacji 100 bodów; sygnał podnośny o częstotliwości 1700 Hz z kluczowaniem +/- 85 Hz

 

VHF – modulacja częstotliwości z preemfazą 6dB/okt i przesuwem częstotliwości 1300 Hz, podnośna 1700 Hz

 

W celu zwiększenia skuteczności wywołania, zastosowano dwukrotne nadawanie sygnałów na Dx i Rx, przesunięcie MF/HF = 400 ms; VHF = 33,3 ms. Czas trwania wywołania: MF/HF = 6,2 – 7,2 s; VHF = 0,45 – 0,63 s

 

21. W JAKICH SYTUACJACH STATEK, KTÓRY ODEBRAŁ ALARM W NIEBEZP. W DSC MOŻE NADAĆ POTWIERDZENIE?

RT VHF: a) gdy nie odebrano potwierdzenia ze stacji nadbrzeżnej

              + nie jest prowadzona komunikacja w niebezp.

              + alarm jest ponawiany

              b) gdy odebrano potwierdzenie ze stacji nadbrzeżnej lub jest prowadzona kom. w niebezp.

              + nasz statek jest w stanie udzielić pomocy

 

RT HF: nie potwierdza się odebrania sygnału, jeżeli statek może udzielić pomocy należy skontaktować się z RCC przez najefektywniejszy środek komunikacji

 

22. W JAKICH SYTUACJACH STATEK NA HF DSC MOŻE NADAĆ POTWIERDZENIE NA DSC?

HF: - nie uzyskano potwierdzenia z RCC

              + nie jest prowadzona kom. w niebezp.

              + powiadomiono RCC i uzyskano od niej zgodę na wysłanie potwierdzenia DSC w celu zaprzestania wysyłania ponownych alarmów

 

VHF/MF: jw.

 

23. WYJAŚNIJ POJĘCIE I OPISZ SPOSÓB FAZOWANIA W DSC:

Fazowanie – służy dostrojeniu pracy odbiornika DSC do momentów wysyłania sygnałów

 

a) synchronizacja bitowa – informacja dla odbiornika pozwalająca na zatrzymanie dalszego przeszukiwania.

- składa się z występujących na przemian bitów 0 i 1.

- trwa HF i MF – 200 b dla DISTRESS, DISTRESS ACKN., MAYDAY RELAY, do st. statkowych; 20 b dla potwierdzenia innych niż wyżej + wywołanie do st. nadbrzeżnych

- trwa w VHF 20 b dla wszystkich wywołań

 

b) synchronizacja blokowa – następuje po synchronizacji bitowej, służy uniknięciu błędnej synchronizacji spowodowanej błędem pojedynczych bitów w synchronizacji bitowej. Na częstotliwości Dx i Rx nadawane są naprzemiennie symbole, na Dx liczba 125, na Rx 111 à 104. Synchronizacja jest osiągnięta po odebraniu Dx – Rx – Dx, Rx – Dx – Rx lub 3 x Rx na odpowiednich pozycjach.

 

24. WYJAŚNIJ RÓŻNICĄ MIĘDZY KATEGORIĄ, A SPECYFIKATOREM FORMATU W DSC

Specyfikator formatu – określa postać całej sekwencji, w zależności od rodzaju wywołania. Symbol nadawany jest dwukrotnie na częstotliwościach Dx i Rx. Określa rodzaj adresu zamieszczonego w dalszej części wywołania. 112 – Distress; 116 – all stations; 114 – group; 120 – individual; 102 – geogr. area;

 

Kategoria – określa priorytet wywołania

 

25. WYMIEŃ INFORMACJE WCHODZĄCE W SKŁAD WYWOŁAŃ DSC W KORESPONDENCJI PUBLICZNEJ

- MMSI

- kategoria wywołania – zwykła

- rodzaj dalszej komunikacji

- częstotliwość do dalszej komunikacji

 

26. WYMIEŃ METODY ZABEZPIECZENIA PRZED BŁĘDAMI W DSC

- 10 elementowy kod detekcyjny (7 pól inform. + 3 pola detekcji błędu)

- zastosowanie dwukrotnej transmisji na Dx i Rx

- zastos. Terror Checz Charakter – symbol detekcji błędu całej sekwencji

 

27. WYMIEŃ SPOSOBY ADRESOWANIA W DSC:

- indywidualne

- do określonego obszaru geograficznego

- grupowe (do stacji o wspólnym przeznaczeniu)

- do wszystkich statków

 

28. PODAJ OGÓLNY FORMAT WYWOŁANIA W DSC ORAZ PRZEZNACZENIE POSZCZEGÓLNYCH PÓL

a) SEKWENCJA FAZUJĄCA – synchronizacja bitowa – ma na celu zatrzymanie dalszego śledzenie częstotliwości przez odbiornik

- synchronizacja blokowa – na Dx nadawane są 125 na Rx 111 à 104 – ma na celu synchronizację odbiornika z czasem nadawania. Synchronizacja jest prawidłowa gdy odbierze się Dx – Rx – Dx, Rx – Dx – Rx lub 3 x Rx na odpowiednich pozycjach.

b) SPECYFIKATOR FORMATU – zawiera informację jaki jest rodzaj wywołania, nadawany jest dwukrotnie na Dx i Rx, określa format dalszej części wywołania

c) ADRES – określa do kogo adresowana jest wiadomość (individual, group, area, all stations, (distress nie ma adresu))

d) KATEGORIA – określa priorytet wywołania

e) SAMOIDENTYFIKACJA – ident. statku wywołującego

f) WIADOMOŚĆ – składa się z 3 podwiadomości

g) ZNAK KOŃCA SEKWENCJI

h) ZNAK DETEKCJI BŁEDÓW – ostateczne zabezpieczenie przed błedami

 

INMARSAT

 

29. OMÓW PRZEZNACZENIE I ZASADY UŻYWANIA LOGIN W INM-C:

Login ma na celu zgłoszenie przez stację SES gotowości do pracy w danym obszarze oceanicznym. Odbiornik DCE synchronizowany jest z częstotliwością kanału wspólnego w odpowiedniej stacji NCS. W efekcie terminal jest gotowy do odbioru informacji w tym kanale. Przed użyciem login należy użyć logout żeby wylogować się z poprzedniego obszaru (poinformować NCS, że statek nie będzie już odbierał informacji na wspólnym kanale w poprzednim obszarze)

 

30. OMÓW PRZEZNACZENIE I ZASADY UŻYWANIA LOGOUT:

Procedura informuje NCS, że dana SES nie jest zdolna do odbioru informacji i będzie odmawiać nadawcy, wskazując że jest niedostępna. Nie wyrejestrowanie przez wyłączeniem powoduje, że nadawca wielokrotnie ponawia próby połączenia przez daną CES.

Należy przeprowadzać logout, gdy: statek zmienia obszar pracy INM; gdy statek wyłącza urządzenia w celu serwisu

 

31. OPISZ FUNKCJE SYSTEMU EGC:

- automatyczne przesyłanie na statki inf. MSI (ostrzeżenia naw., meteo., prognozy pogody)

- SAFETY NET – rozpowszechnianie MSI

- FLEET NET – jednostronna łączność komercyjna, związana z przesyłaniem inf. handlowych

 

32. OPISZ PODZIAŁ TERMINALI INM-C KA KLASY ZE WZG. NA EGC:

Klasa 1 – terminal bez możliwości odb. EGC

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin