a
e
g
o
u
y
a a
e e
u u
y y
o o
o a
a y
e g u
u o
y e
Wyrazy do powtórzenia jednosylabowe:
GAD gad gad
GAR gar gar
GAZ gaz gaz
GARB garb garb
GĘŚ gęś gęś
GIL gil gil
GIPS gips gips
GLON glon glon
GŁOS głos głos
GRA gra gra
GROCH groch groch
GRZBIET grzbiet grzbiet
GWAR gwar gwar
GWIZD gwizd gwizd
GWÓŹDŹ gwóźdź gwóźdź
MGŁA mgła mgła
ZGRYZ zgryz zgryz
ZGRZYT zgrzyt zgrzyt
Wyrazy do powtórzenia dwusylabowe:
GAŁĄŹ gałąź gałąź
GARDŁO gardło gardło
GAWRON gawron gawron
GLINA glina glina
GŁOWA głowa głowa
GÓRY góry góry
GNIAZDO gniazdo gniazdo
GOŁĄB gołąb gołąb
GUZIK guzik guzik
BAGAŻ bagaż bagaż
CEGŁA cegła cegła
IGŁA igła igła
KOGUT kogut kogut
KSIĘGA księga księga
MIGDAŁ migdał migdał
NOGA noga noga
OGON ogon ogon
OGRÓD ogród ogród
TYGRYS tygrys tygrys
WĘGIEL węgiel węgiel
ŻAGIEL żagiel żagiel
Wyrazy do powtórzenia trzysylabowe:
OGNISKO ognisko ognisko
AGRAFKA agrafka agrafka
NAGRODA nagroda nagroda
ZAGRODA zagroda zagroda
PRZYGODA przygoda przygoda
GARNITUR garnitur garnitur
FIGURA figura figura
BAGAŻNIK bagażnik bagażnik
POGODA pogoda pogoda
JAGODY jagody jagody
GITARA gitara gitara
DŁUGOPIS długopis długopis
BAŁAGAN bałagan bałagan
KOLEGA kolega kolega
ZAGADKA zagadka zagadka
GAZETA gazeta gazeta
ŁODYGA łodyga łodyga
Wyrazy do powtórzenia cztero- i więcej sylabowe:
GALARETKA galaretka galaretka
GEOGRAFIA geografia geografia
GOSPODYNI gospodyni gospodyni
GRAMATYKA gramatyka gramatyka
ALIGATOR aligator aligator
ANEGDOTA anegdota anegdota
MARGARYNA margaryna margaryna
ORGANIZATOR organizator organizator
SEGREGATOR segregator segregator
WINOGORNA winogrona winogrona
PAN GAJOWY
Pan gajowy idzie w gaj.Idzie drogą i ścieżyną, chociaż jeszcze gęsta mgłanisko wisi nad doliną.
Minął strugę, minął głębię,krzaki jagód, leszczyn gąszcz.Przywitały go gołębie,głuszec, wilga, mały wąż.
A za górą, tam gdzie głogi,czeka gacek, w gnieździe ptak.I gronostaj szybkonogi,i gżegżółka czeka tam.
Pan gajowy, pan gajowyto przyjaciel lasu jest.Tu zwierzęta chylą głowy,a gałęzie schyla bez.
1. Opowiedz o pracy gajowego. 2. Uzupełnij obrazek.
GOBELINY AGATY
Agata lubi igły i kolorowe nici. Wyczarowuje dzięki nim piękne gobeliny. Każdy gobelin przedstawia coś innego. Ulubiony gobelin Agaty – to ten z bukietem kwiatów. Groszek pachnący, gladiole na wysmukłych łodygach, różnobarwne goździki, begonie i pelargonie umieszczone są w glinianym dzbanku. Agnieszka lubi małego gronostaja ukrytego wśród głogów i jagodowych krzewów. Grażyna chętnie ogląda grajka, który wygląda jak żywy. Mamie natomiast podoba się leśny pejzaż. W zagajniku na gałęzi siedzi w gnieździe ptak. Drzewa iglaste pochylają się na wietrze.Agata chętnie wykonuje obrazki "igłą malowane".
1. Popraw kontury i pokoloruj obrazki.
KRAM Z LITERKAMI
1. W wyrazach: mapa, pałka, koniec, rodzina, duma zamień pierwszą literę na "g".
....apa, ....ałka, ....oniec, .....odzina, .....uma,
2. W puste miejsca wstaw literę "g" i odczytaj imiona dzieci:Ma...da, ...rześ, ...rze...orz, A...ata, A...nieszka, Bo..dan, ...rażyna, Mał...osia
3. Zagadka ITylko pod ziemią przebywa - górnik go wydobywa.
Zagadka II Ptaszek malutki z brzuszkiem czerwonym.Gdy zima przyjdzie, przyleci do nas.
4. Uzupełnianka: w puste miejsca wstaw literę "g". Odczytaj wyrazy. Narysuj wybrany przedmiot.
5. Wstaw w miejsce kropek wyrazy w odpowiedniej formie tak, żeby dwuwiersze się rymowały.
Gdzie rosną ..................? (głóg)Tuż obok .................... (droga)
Patrz pod ..................! (noga)Leży kamień w poprzek ............... (droga)
6. Dopisz obok wyrazy w liczbie mnogiej. Przeczytaj je.noga –droga –bieg –śnieg –łodyga –
7. Jak nazywają się te zwierzęta? Co one mają na głowie?
Jakie znasz inne zwierzęta, które mają rogi?
Czy tylko zwierzęta mają rogi? Ile rogów ma kwadratowy stół?
8. Gruszki, które spadną do koszyka, pomaluj żółtym kolorem.Te, które upadną pod drzewo, pomaluj na czerwono.
ĆWICZENIA ZWIĘKSZAJĄCE NAPIĘCIE MIĘŚNIOWE
narządów artykulacyjnych (policzków, warg, języka), takie jak:
· parskanie,
· cmokanie wargami,
· grę na grzebieniu i harmonijce ustnej,
· mruczenie melodii,
· masaż warg i języka,
· nadymanie policzków i wstrzymywanie powietrza zakończone silnym parsknięciem.
ĆWICZENIA ODDECHOWE
1. Wąchanie papierowych kwiatków, dmuchanie na wiatraczek, wprawianie w ruch lekkich przedmiotów ( np.: bibułek, papierków ) za pomocą dmuchania na gładkiej i na chropowatej powierzchni, poruszanie wydmuchiwanym przez słomkę powietrzem piłeczek po stole, przenoszenie za pomocą słomki skrawków papieru z miejsca na miejsce
2. Puszczanie baniek mydlanych, zdmuchiwanie świecy z coraz większej odległości, „ chłodzenie gorącej zupy”- dmuchanie długim strumieniem powietrza, „ zdmuchiwanie mlecza”- długo, aż spadnie ostatnie nasionko, „ odtajanie zamarzniętej szyby”, „ chuchanie na zamarznięte ręce”.
3. Gwizdanie na jednym tonie ( tylko wydech), powtarzanie zdań na jednym wydechu np. „Gęś gęga w zagajniku a Grześ grabi grządki”. Ćwiczenia oddechowe można łączyć z ruchami rąk, nóg i tułowia.
4. „ Huśtanie misia”. Dziecku, leżącemu na materacu, kładziemy na brzuchu jego ulubioną maskotkę i polecamy, aby oddychała tak, aby jego maskotka poruszała się w gorę i w dół.
5. Naśladowanie śmiechu- wesoły, beztroski, gwałtowny, cichy, lekki, tłumiony i naśladowanie śmiechu różnych ludzi:
- Staruszki: he, he, he
- kobiety- jasny: ha, ha, ha
- mężczyzny – tubalny, rubaszny: ho, ho, ho
- dziewczynki- piskliwy, chichotliwy: hi, hi, hi
- chłopca- wesoły, hałaśliwy: ha, ha, ha
ĆWICZENIA NARZĄDU MOWY
1. Jeśli dziecko ma kłopoty z odpowiednim ułożeniem języka, wtedy czubek języka przytrzymujemy szpatułką, trzonkiem łyżeczki lub palcem i polecamy wymawiać t, ta. Unieruchomiony czubek języka nie będzie się mógł podnieść do góry, będzie natomiast podnosiła się tylna jego część.
...
palmisia