PLAN EDUKACJI RELIGIJNEJ W ZAKRESIE KLASY PIĄTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Rok szkolny
Szkoła podstawowa nr …….. Numer programu nauczania AZ – 2 – 01/1
S E M E S T R I
I. Źródła Dobrej Nowiny
1. Nr lekcji,temat (dziennik, zeszyt ucznia)
2. Realizowane ścieżki międzyprzedmiotowe i korelacje z innymi przedmiotami
3. Przewidywane osiągnięcia podstawowe
4. Przewidywane osiągnięcia ponadpodstawowe
1.Przypomnienie podstawowych informacji o Nowym Testamencie.(Księga słowa Bożego).
Księgozbiory(język polski).
Katechizowany:– wyjaśnia, czym jest Biblia;– wie, ile jest ksiąg biblijnych;– zna podział Biblii;– czyta Biblię.
Katechizowany:
– wie, w jaki sposób powstało Pismo Święte;
– poznał zarys treści ksiąg Nowego Testamentu;
2.Rozpoznawanie słowa Bożego w Ewangeliach.(Ewangelia Jezusa Chrystusa).
Rozumienie treści utworów literackich(język polski).
Katechizowany:– tłumaczy termin „ewangelia”; – wylicza etapy powstawania Ewangelii; – wyjaśnia, jakie treści zawiera Ewangelia;
– wie, czego poszukujemy czytając Ewangelię; – jest świadomy, jak powinno się czytać słowo Boga.
3.Odkrywanie ewangelicznych świadectw o Jezusie.(Ewangelia – cztery świadectwa o Jezusie).
Rozumienie treści utworów literackich (język polski).
Katechizowany:– wie, kim był Ewangelista; – wie, kiedy autor napisał Ewangelię; – opisuje, jakim symbolem jest przedstawiany Ewangelista w sztuce sakralnej;
– wyjaśnia, skąd Ewangelista znał Jezusa; – poznał, co charakteryzuje poszczególne Ewangelie.
II. Tajemnica miłości Boga do ludzi
4.Rozpoznawanie Jezusa jako zapowiadanego Mesjasza.(Jezus – Mesjasz).
Historyczność Jezusa Chrystusa (historia i społeczeństwo).
Katechizowany: – wyjaśnia znaczenie terminu „Mesjasz”; – opowiada o Jezusie, który mówi o sobie w pierwszym wystąpieniu;
– wymienia, jakie wydarzenia przygotowywały na przyjście Mesjasza;
– wyjaśnia tekst Iz 61, 1; Łk 4, 16-21;– poznał mesjański program Jezusa.
5.Dostrzeganie w Jezusie sprawiedliwego Sługi.(Jezus – sprawiedliwy Sługa).
Katechizowany:– wie, czym powinien charakteryzować się sługa Boga; – poznał teksty Mt 3, 13-17; Flp 2, 5-11; – przyjmuje możliwość nawrócenia.
– wyjaśnia, w jaki sposób Jezus interpretuje pojęcie sprawiedliwości;
6.Wspomaganie zaufania Jezusowi – Synowi Bożemu.(Jezus – umiłowany Syn Ojca).
Zaufanie, szacunek wobec autorytetów (historia i społeczeństwo, wychowanie patriotyczne i obywatelskie).
Katechizowany: – opowiada o chrzcie Jezusa; – pamięta, że jest umiłowanym dzieckiem Boga; – ufa Bogu; – modli się.
– wyjaśnia, w jaki sposób Bóg potwierdza, że Jezus jest Jego Synem;
7.Rozwijanie wdzięczności okazywanej Barankowi Bożemu.(Jezus – Baranek Boży).
Postawa wdzięczności(historia i społeczeństwo, wychowanie do życia w rodzinie).
Katechizowany: – wie, kto i w jakich okolicznościach powiedział o Jezusie, że jest Barankiem Bożym; – opowiada, co czynił Jan Chrzciciel; – okazuje wdzięczność Jezusowi za Jego przyjście na świat i ofiarę.
– wyjaśnia, co zapowiadał Jan Chrzciciel;
8.Wspomaganie rozwoju wiary w Jezusa.(Jezus – więcej niż prorok).
Odpowiedzialność (język polski, historia i społeczeństwo, wychowanie do życia w rodzinie).
Katechizowany: – opowiada tekst Mt 13, 13-17; – wyjaśnia, kim jest Jezus; – wyjaśnia termin „Syn Człowieczy”;
– uzasadnia związek wyznania wiary z przyjęciem chrztu; – wie, na czym polega odpowiedzialność za dar wiary;
9.Uświadamianie konieczności walki z pokusami i wierności Jezusowi.(Jezus – Nowy Adam).
Poznanie siebie(edukacja pro zdrowotna).
Katechizowany: – wymienia, jakie zagrożenia sprowadził biblijny Adam; – poznał, na czym polega Jezusowe zadośćuczynienie; – jest świadomy oddziaływania pokus w swoim życiu.
– tłumaczy, jak zachowuje się Jezus wobec podszeptów szatana;
10.Motywowanie decyzji udziałuw posłannictwie Jezusa.(Jezus – Jego posłannictwo).
Odpowiedzialność(historia i społeczeństwo, wychowanie do życia w rodzinie).
Katechizowany: – wie, co było posłannictwem Jezusa; – wymienia, czym Jezus pragnie obdarować ludzi;
– wyjaśnia, dlaczego Bóg poszukuje ludzi
– interpretuje teksty biblijne.
11.Odkrywanie wartości królestwa Bożego.(Jezus – Założyciel królestwa Bożego).
Katechizowany: – wyjaśnia termin „przypowieść”; – wie, w jaki sposób może rozwijać królestwo Boże;
– tłumaczy, dlaczego powinniśmy troszczyć się o rozwój królestwa Bożego;
– tłumaczy sens przypowieści o skarbie i perle
12.Odkrywanie możliwości rozwijania królestwa Bożego.(Założenie królestwa Bożego).
Katechizowany: – opowiada przypowieść o siewcy; – poznał wyjaśnienie przypowieści o siewcy; – wie, kto jest założycielem królestwa Bożego.
– współpracuje z Jezusem w królestwie Bożym; słucha słowa Bożego,
13.Motywowanie dziękczynienia za założenie królestwa Bożego.(Gospodarz królestwa Bożego).
Katechizowany: – wie, czym jest królestwo Boże;...
Juhani