PLAN EDUKACJI RELIGIJNEJ W ZAKRESIE KLASY PIĄTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ.doc

(157 KB) Pobierz
PLAN EDUKACJI RELIGIJNEJ W ZAKRESIE KLASY PIĄTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ

PLAN EDUKACJI RELIGIJNEJ W ZAKRESIE KLASY PIĄTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ

 

Rok szkolny

Szkoła podstawowa nr ……..                                                                                                                                                                                       Numer programu nauczania AZ – 2 – 01/1

 

 

S E M E S T R  I

 

 

I. Źródła Dobrej Nowiny

 

1. Nr lekcji,
temat (dziennik, zeszyt ucznia)

2. Realizowane ścieżki międzyprzedmiotowe 
i korelacje z innymi przedmiotami

3. Przewidywane osiągnięcia podstawowe

4. Przewidywane osiągnięcia ponadpodstawowe

1.
Przypomnienie podstawowych informacji 
o Nowym Testamencie.
(Księga słowa Bożego).

Księgozbiory
(język polski).

Katechizowany:
– wyjaśnia, czym jest Biblia;
– wie, ile jest ksiąg biblijnych;
– zna podział Biblii;
– czyta Biblię.

Katechizowany:

– wie, w jaki sposób powstało Pismo Święte;

– poznał zarys treści ksiąg Nowego Testamentu;
 

2.
Rozpoznawanie słowa Bożego 
w Ewangeliach.
(Ewangelia Jezusa Chrystusa).

Rozumienie treści utworów literackich
(język polski).

Katechizowany:
– tłumaczy termin „ewangelia”; 
– wylicza etapy powstawania Ewangelii; 
– wyjaśnia, jakie treści zawiera Ewangelia; 

Katechizowany:

– wie, czego poszukujemy czytając Ewangelię; 
– jest świadomy, jak powinno się czytać słowo Boga.

3.
Odkrywanie ewangelicznych świadectw o Jezusie.
(Ewangelia – cztery świadectwa o Jezusie).

Rozumienie treści utworów literackich 
(język polski).

Katechizowany:
– wie, kim był Ewangelista; 
– wie, kiedy autor napisał Ewangelię; 
– opisuje, jakim symbolem jest przedstawiany Ewangelista w sztuce sakralnej; 

Katechizowany:

– wyjaśnia, skąd Ewangelista znał Jezusa; – poznał, co charakteryzuje poszczególne Ewangelie. 

 

II. Tajemnica miłości Boga do ludzi

 

4.
Rozpoznawanie Jezusa jako zapowiadanego Mesjasza.
(Jezus – Mesjasz).

Historyczność Jezusa Chrystusa (historia i społeczeństwo).

Katechizowany: 
– wyjaśnia znaczenie terminu „Mesjasz”; 
– opowiada o Jezusie, który mówi 
o sobie w pierwszym wystąpieniu; 

Katechizowany:

– wymienia, jakie wydarzenia przygotowywały na przyjście Mesjasza; 

– wyjaśnia tekst Iz 61, 1; Łk 4, 16-21;
– poznał mesjański program Jezusa.

5.
Dostrzeganie 
w Jezusie sprawiedliwego Sługi.
(Jezus – sprawiedliwy Sługa).

Rozumienie treści utworów literackich (język polski).

Katechizowany:
– wie, czym powinien charakteryzować się sługa Boga; 
– poznał teksty Mt 3, 13-17; Flp 2, 5-11; 
– przyjmuje możliwość nawrócenia.

Katechizowany:

– wyjaśnia, w jaki sposób Jezus interpretuje pojęcie sprawiedliwości; 

 

6.
Wspomaganie zaufania Jezusowi – Synowi Bożemu.
(Jezus – umiłowany Syn Ojca).

Zaufanie, szacunek wobec autorytetów (historia i społeczeństwo, wychowanie patriotyczne 
i obywatelskie).

Katechizowany: 
– opowiada o chrzcie Jezusa; 
– pamięta, że jest umiłowanym dzieckiem Boga; 
– ufa Bogu; 
– modli się. 

Katechizowany:

– wyjaśnia, w jaki sposób Bóg potwierdza, że Jezus jest Jego Synem; 

 

7.
Rozwijanie wdzięczności okazywanej Barankowi Bożemu.
(Jezus – Baranek Boży).

 Postawa wdzięczności
(historia i społeczeństwo, wychowanie do życia w rodzinie).

Katechizowany: 
– wie, kto i w jakich okolicznościach powiedział o Jezusie, że jest Barankiem Bożym; 
– opowiada, co czynił Jan Chrzciciel; 
– okazuje wdzięczność Jezusowi za Jego przyjście na świat i ofiarę. 

Katechizowany:

– wyjaśnia, co zapowiadał Jan Chrzciciel; 

8.
Wspomaganie rozwoju wiary 
w Jezusa.
(Jezus – więcej niż prorok).

Odpowiedzialność (język polski, historia 
i społeczeństwo, wychowanie do życia w rodzinie).

Katechizowany: 
– opowiada tekst Mt 13, 13-17; 
– wyjaśnia, kim jest Jezus; 
– wyjaśnia termin „Syn Człowieczy”; 

Katechizowany:

– uzasadnia związek wyznania wiary 
z przyjęciem chrztu; 
– wie, na czym polega odpowiedzialność za dar wiary; 

9.
Uświadamianie konieczności walki z pokusami i wierności Jezusowi.
(Jezus – Nowy Adam).

Poznanie siebie
(edukacja pro zdrowotna).

Katechizowany: 
– wymienia, jakie zagrożenia sprowadził biblijny Adam; 
– poznał, na czym polega Jezusowe zadośćuczynienie; 
– jest świadomy oddziaływania pokus w swoim życiu. 

Katechizowany:

– tłumaczy, jak zachowuje się Jezus wobec podszeptów szatana; 

10.
Motywowanie decyzji udziału
w posłannictwie Jezusa.
(Jezus – Jego posłannictwo).

Odpowiedzialność
(historia i społeczeństwo, wychowanie do życia w rodzinie).

Katechizowany: 
– wie, co było posłannictwem Jezusa; 
– wymienia, czym Jezus pragnie obdarować ludzi; 

Katechizowany:

– wyjaśnia, dlaczego Bóg poszukuje ludzi

– interpretuje teksty biblijne.

11.
Odkrywanie wartości królestwa Bożego.
(Jezus – Założyciel królestwa Bożego).

Rozumienie treści utworów literackich
(język polski).

Katechizowany: 
– wyjaśnia termin „przypowieść”; 
– wie, w jaki sposób może rozwijać królestwo Boże; 

Katechizowany:

– tłumaczy, dlaczego powinniśmy troszczyć się o rozwój królestwa Bożego; 

– tłumaczy sens przypowieści 
o skarbie i perle

12.
Odkrywanie możliwości rozwijania królestwa Bożego.
(Założenie królestwa Bożego).

Rozumienie treści utworów literackich
(język polski).

Katechizowany: 
– opowiada przypowieść o siewcy; 
– poznał wyjaśnienie przypowieści 
o siewcy; 
– wie, kto jest założycielem królestwa Bożego.

Katechizowany:

– współpracuje z Jezusem w królestwie Bożym; słucha słowa Bożego, 

13.
Motywowanie dziękczynienia za założenie królestwa Bożego.
(Gospodarz królestwa Bożego).

Rozumienie treści utworów literackich
(język polski). 

Katechizowany: 
– wie, czym jest królestwo Boże;...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin