Języki Obce w Szkole nr. 2005-06.pdf

(10517 KB) Pobierz
Języki obce w szkole
hiszpañski
ïaciñski
niemiecki
polski
rosyjski
wïoski
Nr 6/2005
grudzieñ
Rok XLIX 6 (253)
ISSN 0446-7965
Spis tre Ă ci
Od Redakcji ................................................. 3
Wioletta Piegzik – Ocenianie osiÈgniÚÊ
uczniowskich na lekcjach jÚzyków obcych ..... 75
Agnieszka Paw ï owska – Oblicza bïÚdu
jÚzykowego .................................................. 84
Dariusz Witkowski Recast jako technika
poprawy bïÚdów – czy to dziaïa? .................. 88
Z PRAC INSTYTUTÓW
Waldemar Martyniuk – Dostosowywanie
egzaminów z jÚzyków obcych do standardów
Europejskiego systemu opisu ksztaïcenia
jÚzykowego ........................................................ 91
Pawe ï Poszytek Europejski system opisu ksztaï-
cenia jÚzykowego – ocenianie i testowanie spraw-
noĂci jÚzykowych .......................................... 94
Lucyna Grabowska – Sprawdzian i egzaminy
z jÚzyka polskiego jako jÚzyka ojczystego ..... 100
Barbara Czarnecka-Cicha, Beata Trzci ñ ska
– Egzamin maturalny z jÚzyka obcego a Europej-
ski system opisu ksztaïcenia jÚzykowego .......... 105
J } ZYK I KULTURA
Jerzy Axer – Jak trudno jest oceniaÊ
w humanistyce ............................................... 5
Marcin Mizak – Filozofia i ocenianie:
Platon, Arystoteles, Wittgenstein
i nauczyciel jÚzyka obcego .............................. 8
Izabela Bawej – Szukaj ěródeï bïÚdów,
nim zaczniesz oceniaÊ ................................... 12
PODSTAWY GLOTTODYDAKTYKI
Gra ĝ yna Czetwerty ñ ska – Konstruktywizm
a ocenianie ksztaïtujÈce................................. 16
Gra ĝ yna Czetwerty ñ ska – Informacja zwrotna,
czyli dialog ucznia z nauczycielem ................. 20
Pawe ï Poszytek – Historia testowania biegïoĂci
jÚzykowej a teorie uczenia siÚ jÚzyków
i metod nauczania ........................................ 23
Pawe ï Poszytek – Cechy testów ................... 29
Miros ï aw Pawlak – Jak oceniaÊ gramatykÚ? . 34
Hanna Komorowska – Testowanie jÚzykowych
osiÈgniÚÊ uczniów – trudnoĂci i zagroĝenia..... 41
METODYKA
Ma ï gorzata Pamu ï a Europejskie portfolio
jÚzykowe dla przedszkolaków jako instrument
kontroli i oceny oraz stymulacji rozwoju jÚzyko-
wego dziecka................................................ 52
Dorota Sikora-Banasik – WspierajÈce rozwój
ucznia – kontrola i ocenianie we wczesnoszkol-
nym nauczaniu jÚzyków obcych .................... 56
Magdalena Szpotowicz – Ocenianie ksztaïtujÈ-
ce w nauczaniu dzieci w klasach I-III.............. 60
Gra ĝ yna Czetwerty ñ ska – W drodze do portu
– planuj, ĝeby dobrze oceniaÊ, oceniaj,
ĝeby dobrze planowaÊ .................................. 65
Gra ĝ yna Czetwerty ñ ska – Stawianie pytañ
– zajÚcie dla umysïu, które zmienia umysï
pytajÈcego i pytanego................................... 68
Maciej Nietrzebka – Co to jest plan wynikowy
i czemu ma sïuĝyÊ? ....................................... 72
EGZAMINY
Beata Trzci ñ ska – Matura – pierwszy
obowiÈzkowy egzamin z jÚzyka obcego
w polskim systemie oĂwiaty ....................... 110
Renata Skonka-Wysocka – Egzamin z jÚzyka
obcego w programie IB .............................. 113
Ewa Paduch – Brytyjskie certyfikaty jÚzykowe ..... 117
Marek Herda – Dlaczego warto zdawaÊ egza-
miny jÚzykowe Trinity College London......... 120
Ola Augustyniak – Amerykañskie testy standar-
dowe – TOEFL, SAT, GRE, GMAT.................. 123
Ewa Kalinowska – Francuskie dyplomy
jÚzykowe ................................................... 125
Abel Murcia Soriano – Hiszpañskie certyfikaty
jÚzykowe ................................................... 127
Piotr Rochowski – Egzaminy z jÚzyka
niemieckiego i ich klasyfikacja .................... 128
Danuta Szcz Ú sna – Egzaminy certyfikatowe
z jÚzyka polskiego jako obcego ................... 134
Krystyna Kancewicz-Soko ï owska – Egzaminy
z jÚzyka rosyjskiego .................................... 135
1
angielski
francuski
21509638.001.png
El ĝ bieta Jamrozik – Wïoskie egzaminy certyfi-
kacyjne – CILS, CELI, CIC............................. 136
PRZEDSZKOLE, SZKO A PODSTAWOWA,
GIMNAZJUM
Aneta Porczyk – Ocena nabytych umiejÚtnoĂci
u dzieci w wieku 2-6 lat podczas zajÚÊ jÚzyka
francuskiego .............................................. 139
Joanna ¥ rodkowska – Jak oceniaÊ znajomoĂÊ
jÚzyka niemieckiego w przedszkolach i klasach
zerowych? ................................................. 141
Katarzyna Morzy ñ ska – Jak oceniam moich
uczniów .................................................... 144
Jolanta Wilga – By lepiej oceniaÊ – kryteria
oceniania osiÈgniÚÊ uczniów i sposób ich
prezentowania ........................................... 147
Marlena Rowi ñ ska – Ocena a styl poznawczy
ucznia ....................................................... 155
Dorota Lipiecka – Samooocena na lekcjach
jÚzyka francuskiego u dzieci w wieku
gimnazjalnym ................................................ 157
Zofia Bekalarek – Oceniam swój program
autorski – Czy jego wprowadzenie przyniosïo
spodziewane efekty? .................................. 161
Z DO ¥ WIADCZE NAUCZYCIELI
Janusz Le Ă niak – Ocena kompetencji
jÚzykowej uczniów rozpoczynajÈcych naukÚ
w szkole Ăredniej ....................................... 164
El ĝ bieta My Ă licka – Ocenianie ksztaïtujÈce
w zreformowanym szkolnictwie .................. 166
Karolina Horak – „ Dlaczego znowu tylko trója?
– opinie uczniów na temat „belfrowskich”
sposobów oceniania .................................. 168
Janusz Le Ă niak – Ocena wedïug kryteriów?
Tak, ale… ................................................... 169
El ĝ bieta Gesing – Przedmiotowy system
oceniania z jÚzyków obcych ....................... 171
Anna P ï awecka – Historia jednego „kapownika” .179
El ĝ bieta Gesing – Ocenianie wiedzy
i umiejÚtnoĂci uczniów za pomocÈ testów.... 182
Ma ï gorzata Luba ñ ska – Samoocena
w nauczaniu jÚzyka ïaciñskiego. NarzÚdzie:
portfolio..................................................... 188
Magdalena Kaleta-Kuzi ñ ska – EUROPASS
– trudna samoocena .................................. 193
Grzegorz Zi Ú tala – Ocenianie na zajÚciach
z rosyjskiego jÚzyka biznesu ....................... 194
Karolina Horak – Ocenianie inaczej – czyli jak
uczniowie postrzegajÈ nauczycieli i ich pracÚ .. 200
w klasie IV szkoïy podstawowej .................. 208
Anna Mucha, Anna Flak-Ró ĝ yc, Anna Pa ï ys,
Ma ï gorzata Lehmann – Test wielostopniowy
z jÚzyka niemieckiego ................................ 209
Ma ï gorzata Dzi Ú gielewska-Kozak – Test
kwalifikacyjny dla licealnych klas II
dwujÚzycznych .......................................... 219
Romuald Hassa – Pisemny egzamin
maturalny z chemii nauczanej w jÚzyku
angielskim dla uczniów szkóï i oddziaïów
dwujÚzycznych .......................................... 222
KONKURSY
Zofia Bekalarek – What do you know about
the United Kingdom of Great Britain and
Northern Ireland? ...................................... 227
CZYTELNICY PISZ k
Rados ï aw Kucharczyk – Ocenianie wypowiedzi
ustnej na lekcji jÚzyka obcego ..................... 230
Ma ï gorzata Wiatr-Kmieciak – Ocenianie
gestem ....................................................... 235
Darius Langhoff – Ocenianie maturalnych prac
pisemnych – próba ujednolicenia ............... 237
Barbara Wierzbicka-Drozdowicz
Porównanie matur dwujÚzycznych w Liceum
im. S. Sempoïowskiej w Warszawie ............. 241
Ewa Grodecka, Danuta Kozakowska
Ocenianie nauczycielskiego trudu,
czyli o hospitacji ......................................... 244
Janusz Le Ă niak – Refleksje na temat oceniania
nauczyciela jÚzyka obcego na podstawie
wyników maturalnych uczniów .................. 247
Magdalena Lipi ñ ska-Derlikowska – ZarzÈdzanie
ocenÈ pracy nauczycieli jÚzyków obcych ......... 248
Ewa Rysi ñ ska – Ocena nie moĝe byÊ
obiektywna? .............................................. 250
SPRAWOZDANIA
Monika Grabowska – Ewaluacja w dydaktyce
jÚzyka francuskiego – sprawozdanie
z seminarium magisterskiego ...................... 253
Konrad Leszczy ñ ski – Szkolenia dla
egzaminatorów z jÚzyków obcych ................... 261
Ma ï gorzata Pomianowska – Szkolenia
dla kandydatów na ekspertów komisji
egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych ............ 264
RECENZJE
Gra ĝ yna Czetwerty ñ ska – To siÚ sprawdziïo! ... 266
Hanna Komorowska – Seria wydawnicza
Testing in Polish and Slovene – TiPS – ............ 267
Artur Dariusz Kubacki – Prüfungsdidaktik . 271
SPIS TRE ¥ CI ROCZNIKA ........................... 274
MATERIA Y PRAKTYCZNE
Marcin Mizak – Uczeñ-ewaluator .............. 202
Jaros ï aw Sarza ï a – Test do podrÚcznika Friends 1
2
21509638.002.png
Od Redakcji
Szanowni Pa ñ stwo
Tworzenie kaĝdego numeru ma swoje historie. Moĝna by je wïaĂciwie spisywaÊ i po jakimĂ
czasie do nich wracaÊ. Zawsze sÈ to bowiem miïe historie – dotyczÈ kontaktów z autorami, osobistych,
telefonicznych, mailowych. Ta, byïa szczególnie krótka i intensywna – trwaïa zaledwie miesiÈc.
O tematyce tego numeru poinformowaliĂmy naszych Czytelników w numerze 1/2005. Przy-
pominaliĂmy w kolejnych numerach – bezskutecznie – do poïowy listopada mieliĂmy zaledwie kilka
artykuïów. Juĝ zaczynaliĂmy siÚ zastanawiaÊ, jak rozdzieliÊ sobie pracÚ, by zapeïniÊ strony czaso-
pisma, gdy lawina ruszyïa. Jeden artykuï przychodziï po drugim. A jeĂli nie artykuï, to zapowiedě
juĝ piszÚ, daj mi (albo proszÚ mi daÊ jeszcze dzieñ, dwa, juĝ koñczÚ... I zazwyczaj przeprosiny ... to
ten nawaï pracy, ten rok jest straszny, za duĝo pracy...
Powstaï w koñcu ten numer – waĝny – nawet dla nas, bo wiele artykuïów zmusiïo nas do
gïÚbszej refleksji.
To numer, który jasno mówi:
ocenia siÚ po to, ĝeby lepiej uczyÊ.
Ocenianie jest chyba najtrudniejszym elementem procesu nauczania. Ma w sobie ogromnÈ
moc – moĝe wspomóc motywacjÚ do nauki i moĝe jÈ caïkowicie zniszczyÊ. Efekty pracy w uczeniu siÚ
jÚzyków zaleĝÈ od wielu czynników – nie tylko od wkïadu samej pracy. Chyba wszyscy o tym wiemy,
bo kaĝdy z nas uczyï siÚ lub uczy jÚzyków i kaĝdy z nas najlepiej wie, z jakim efektem. Efekty kaĝdego
z nas byïy teĝ oceniane – mniej lub bardziej sprawiedliwie, bardziej lub mniej obiektywnie, zachÚciïy
lub zniechÚciïy nas do dalszej nauki.
Pokazujemy w tym numerze moc oceniania. Udowadniamy, ĝe jest ono integralnÈ czeĂ-
ciÈ procesu nauczania – jest zwiÈzane z planowaniem, okreĂlaniem celów, dobieraniem metod
i technik nauczania, nawiÈzywaniem dialogu z uczniem, przekazywaniem mu informacji zwrotnych
i wyciÈganiem wniosków – przez obie strony – nauczyciela i ucznia. Nauczyciela, co ma zmieniÊ
w swoim sposobie nauczania, by pomóc uczniowi w opanowaniu materiaïu, ucznia, jak siÚ uczyÊ
inaczej, by siÚ nauczyÊ.
We wïaĂciwym ocenianiu widzimy moĝliwoĂÊ poprawy jakoĂci nauczania i rozwiÈzanie wielu
problemów wychowawczych, z którymi nie radzi sobie wspóïczesna szkoïa.
Dotychczas byïo tak, ĝe nauczyciel realizowaï jakÈĂ lekcjÚ, ktorÈ sobie wczeĂniej zaplanowaï,
potemÊwiczyï ten materiaï z uczniami, a jak juĝ siÚ go trochÚ nazbieraïo, robiï klasówkÚ, którÈ teraz
nazywa siÚ zazwyczaj testem, choÊ czÚsto z testem nie ma ona wiele wspólnego. Sprawdzaï, wystawiaï
oceny, dalej uczyï, wystawiaï oceny z nastÚpnych klasówek, dodawaï do nich oceny za wypowiedzi
ustne, aktywnoĂÊ, czasem za zeszyt, za jakieĂ dodatkowe prace – wyciÈgaï z nich ĂredniÈ i to byïa
ocena okresowa lub koñcowa. Uczelnie wyĝsze majÈ nieco innÈ terminologiÚ: kolokwia, zaliczenia,
egzaminy, ale cel jest ten sam – oceniÊ nabytÈ wiedzÚ i umiejÚtnoĂci ucznia/ studenta.
I nagle okazaïo siÚ, ĝe to nie wystarczy. Prawie w kaĝdym pañstwie dzieci, mïodzieĝ i doroĂli
uczniowie/studenci zaczÚli sprawiaÊ kïopoty. Bez wzglÚdu na to, czy jest to rezultat ciÈgïej rywali-
zacji, zabiegów, by byÊ najlepszym (co nie zawsze znaczy najmÈdrzejszym), czy teĝ dïugich godzin
pracy rodziców, zabiegania, braku czasu na kontakty z dzieÊmi, pracy na kilku etatach, ciagïej
konkurencyjnoĂci, wymogu ciÈgïego podnoszenia swoich kwalifikacji (czy teĝ zbierania zaĂwiad-
czeñ o udziale w kursach), przy jednoczesnym codziennym stresie i braku pewnoĂci, ĝe ta praca,
którÈ mamy dzisiaj bÚdzie jutro i niepokojów, dlaczego nasze mïode dobrze wyksztaïcone dzieci
nie majÈ pracy – jest to nie tylko nasza codziennoĂÊ, ale i nasz wspóïczesny Ăwiat, w którym jakoĂ
siÚ trzeba odnaleěÊ.
3
21509638.003.png
Powstaï nurt w nauczaniu, do którego wïaĂciwie wiÚkszoĂÊ z nas doszïa intuicyjnie, ale pew-
nie trzeba byïo aĝ raportu OECD 1) , by doceniÊ jego waĝnoĂÊ. Konstruktywizm i w nim ocenianie
ksztaïtujÈce - w nim znajdziemy nie tylko ocenÚ nauczyciela, ale i ocenÚ innych uczniów z klasy
i naszÈ samoocenÚ. Znajdziemy teĝ wskazówki do dalszej pracy – co zmieniÊ, jakie dobraÊ tech-
niki, jakie Êwiczenia wykonywaÊ czeĂciej, jak nauczyÊ siÚ dostrzegaÊ swoje mocne strony i na nich
budowaÊ motywacjÚ i wiarÚ, ĝe warto siÚ uczyÊ. Nauczyciel konstruktywista z ïatwoĂciÈ wyksztaïci
w uczniach postawÚ do uczenia siÚ przez caïe ĝycie. CzÚsto teĝ sprawi, ĝe uczenie siÚ bÚdzie dla
nich przyjemnoĂciÈ.
Lepiej teĝ przygotuje do sprawdzianów, testów i egzaminów. Wyksztaïci bowiem Ăwiadomych
swoich moĝliwoĂci, odpowiedzialnych uczniów, którzy doĂÊ szybko zrozumiejÈ,ĝe nikt nie przekaĝe
im wiedzy. MuszÈ jÈ sami opanowaÊ. MuszÈ teĝ sami nabyÊ umiejÚtnoĂci jej wykorzystywania.
W tym numerze znajdziemy wiele praktycznych wskazówek, jak usprawniÊ ocenianie, by
rzeczywiĂcie pomogïo uczniowi. Poznamy wiele przykïadów oceniania, jakie stosuje siÚ w naszych
szkoïach. Poznamy rozterki i niepokoje zwiÈzane z ocenianiem, które sÈ pewnie nieobce kaĝde-
mu nauczycielowi. Zdamy sobie sprawÚ, ĝe wïaĂciwie kaĝdemu, nawet bardzo doĂwiadczonemu
nauczycielowi, ocenianie sprawia trudnoĂÊ i na pewno zastanowimy siÚ nad swoim sposobem
oceniania. A skïonienie do refleksji byïo naszym gïównym celem, który, mamy nadziejÚ, udaïo
nam siÚ osiagnÈÊ.
W imieniu Zespo ï u Redakcyjnego
Maria Gorzelak
1) Praca zbiorowa (2005), Formative assessment: improving learning in secondary classroom , OECD.
4
J } ZYK I KULTURA
Jerzy Axer 1)
Warszawa
Jak trudno jest ocenia Ê w humanistyce 2)
Ocenianie to jedna z najbardziej przy-
krych sytuacji w uprawianiu nauczycielskiego
zawodu. Wszyscy wiemy, ĝe jest to zawód skraj-
nie niebezpieczny i jeden z najtrudniejszych.
Zasadnicze zagroĝenia i kïopoty sÈ dwojakiej
natury: psychologicznej i spoïecznej. PozostajÈ
jednak ciasno splecione i trudne do oddzielnego
rozpatrzenia.
Juĝ w samym wyborze zawodu tkwi
bardzo niebezpieczna pokusa. Kto zostaje na-
uczycielem, decyduje siÚ na to, iĝ przez ĝycie
nie bÚdzie wÚdrowaÊ wraz ze swoim pokole-
niem, ĝe na zawsze przyïÈczy siÚ do mïodych.
W dodatku nie bÚdÈ to ci sami mïodzi, lecz
ciÈgle zmieniajÈce siÚ roczniki wokóï coraz
starszego nauczyciela. Coraz wiÚksza róĝnica
wieku rekompensowana ma byÊ, przynajmniej
teoretycznie, rosnÈcym doĂwiadczeniem i auto-
rytetem. To musi prÚdzej czy póěniej prowadziÊ
do katastrofy. Wszyscy znamy objawy. Kilko-
ma kreskami moĝna naszkicowaÊ karykaturÚ
nauczyciela, który zgïupiaï od powtarzania
przez wiele sezonów tych samych myĂli i ha-
seï; dawno zapomniaï, ĝe moĝe siÚ myliÊ, bo
bezbronni sïuchacze nie odwaĝajÈ mu siÚ tego
przypomnieÊ. Infantylny i nieznajÈcyĂwiata, jak
PiotruĂ Pan egoistyczny i nieczuïy, coraz bardziej
budzi litoĂÊ a nie trwogÚ, pobïaĝliwy uĂmiech
a nie podziw. Schizofreniczna wieczna mïodoĂÊ.
To nie jest indywidualna choroba niektórych
z nas, to jest choroba zawodowa, której ěró-
dïem jest samo przyjÚcie roli, w której „starzy”
zawsze obsadzajÈ nauczyciela. WynajmujÈ go,
ĝeby mïodym i coraz mïodszym narzucaÊ swojÈ
wolÚ, swojÈ wizjÚĂwiata. Trzeba bardzo wielkiej
wiary w tradycjÚ i prawdziwej miïoĂci do tych,
którzy przyjdÈ po nas, ĝeby wypaĂÊ w tej roli
przyzwoicie.
Ale nawet duĝa koncentracja wiary
w tradycjÚ i ĝyczliwoĂci dla mïodych nie uchro-
niÈ przed innym niebezpieczeñstwem. Jego
ěródïem jest nadmierna wïadza. Poza wïadzÈ
rodzicielskÈ trudno o bardziej bezwzglÚdny
a zarazem intymny stosunek zaleĝnoĂci niĝ
ten, który wytwarza siÚ miÚdzy nauczycielem
i uczniem. Jak mówiï Lincoln, nie ma trudniej-
szej próby niĝ posiadanie wïadzy. To ona spra-
wia, ĝe ujawniajÈ siÚ najgorsze cechy naszych
charakterów. Nawet zatem jeĝeli potrafimy
w sobie stïumiÊ naturalny instynkt przerabiania
powierzonego sobie ucznia na wïasne podo-
bieñstwo (przecieĝ czÚsto tak postÚpujÈ takĝe
rodzice), jeĝeli zniesiemy tÚ dziwnÈ sytuacjÚ
czasowego wykradania cudzych dzieci i przykrÈ
ĂwiadomoĂÊ,ĝe trzeba je bÚdzie kiedyĂ zwróciÊ,
to i tak pozostaje bardzo szerokie pole do za-
spokajania swojej wïasnej próĝnoĂci i wïasnych
ambicji. Na te pokusy lekarstwem jest tylko
taka sytuacja, w której sam nauczyciel jest
z zewnÈtrz zagroĝony i przeĂladowany. Wtedy,
i moĝe jedynie wtedy, uczniowie nie doĂwiad-
czÈ jego pychy i despotyzmu. Ich wspólnota
1) Prof. dr hab. Jerzy Axer jest dyrektorem OĂrodka Badañ nad TradycjÈ AntycznÈ Uniwersytetu Warszawskiego.
2) Artykuï w wersji rozszerzonej ukazaï siÚ równieĝ w publikacji OĂrodka Badañ nad TradycjÈ AntycznÈ Uniwersytetu Warszawskiego
pod redakcjÈ dr Graĝyny Czetwertyñskiej: Oceniaj, aby uczyÊ (2005).
5
21509638.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin