Hotelarstwo-Międzynarodowy i krajowy rynek hotel. wyk2.doc

(47 KB) Pobierz

Wyk 2                                                                                                                                    27-02-2011

dr Zygmunt Sawicki

 

T: Segmentacja rynku.   (I cz. wykładu)

 

-Segmentacja rynku- to podział rynku według określonych kryteriów na jednorodne grupy nabywców.

Prawidłowa segmentacja rynku pozwala poznać jego strukturę, jest punktem wyjścia do opracowania odpowiednich strategii działania, np. dopasowania produktu do potrzeb określonego segmentu, czy też opracowania odpowiedniej strategii cenowej.

 

-Kryteria segmentacji rynku:

-geograficzne- kontynent, kraj, miejsce zamieszkania, gęstość zaludnienia, klimat, poziom zamieszczenia środowiska, atrakcyjność regionu,

-demograficzne- dotyczące ludzi; wiek, płeć, rasa, stan cywilny, wykształcenie, wielkość rodziny,

-ekonomiczno-społeczne- np. wysokość dochodów, klasa społeczna, styl życia, osobowość, zainteresowania, stan zdrowia, moda, trendy, etc,

-zachowania konsumenckie- częstotliwość zakupów, wiedza o produkcie, preferencje i oczekiwania dotyczące usługi, reakcja klienta na nowości, preferencje kulinarne.

 

-Procedura segmentacji rynku:

1 etap -badania- czynności: wywiady z klientami, ankiety w celu uzyskania informacji o motywach działania klientów, kryteria ich wyboru produktu, o cechach demograficznych, psychofizycznych, etc.

2 etap -analiza- na podstawie zebranych danych z etapu 1, dokonuje się grupowania klientów do jednorodnych grup nabywców/segmentów.

3 etap –profilowanie- segmenty są profilowane ze względu na posiadane cechy i nazwane na podstawie charakterystycznej cechy dominującej.

 

-O atrakcyjności segmentu decyduje ocena:

-konkurencji wewnątrz segmentu,

-możliwość wzrostu segmentu,

-ocena rozmiarów segmentu (potencjalna wielkość nabywców).

 

                                      PROFIL KONSUMENTA: (segment biznesowy)

 

 

 

                               Otwarty na nowości          Biznesmen        





 





    Dbanie o zdrowie                                                                             Mieszkaniec dużego miasta



   

   







                                                                                                    Nn             wykształcenie wyższe

    Towarzyski





     styl życia                                                                                                   Żonaty z dziećmi (2)



 







         Osoba w średnim

                  Wieku                                                                                  aktywny zawodowo

 

 

 

 

 

 

 

 

Po dokonaniu atrakcyjności segmentów, firma dokonuje wyboru fragmentu rynku, na którym będzie działać i koncentrować swoje działania marketingowe, czyli wybiera tzw. RYNEK DOCELOWY.

 

Segmentacja rynku pozwala znaleźć tzw. NISZĘ RYNKOWĄ, czyli część rynku której potrzeby nie są jeszcze zaspokojone, odkrycie takiej niszy, jest bardzo istotne, ponieważ stwarza możliwość przewagi konkurencyjnej i uzyskania przychodów dopóki nie zauważy tego konkurencja.

 

 

T:  Charakterystyka przedsiębiorstwa hotelowego (II cz. wykładu)

 

-Przedsiębiorstwo- lubjednostka gospodarcza-  jest to wyodrębniona prawnie, organizacyjnie i ekonomicznie, jednostka prowadząca działalność gospodarczą. Najczęściej definiowanym celem działalności przedsiębiorstwa jest: osiągnięcie zysków lub zaspokajanie potrzeb konsumentów.

W skład przedsiębiorstwa mogą wchodzić mniej lub bardziej jednostki gospodarcze, nazwane ZAKŁADAMI.

 

-Podział przedsiębiorstwa:

a) ze względu na charakter działalności:

-przedsiębiorstwo przetwórcze,

-przedsiębiorstwo montażowe,

-przedsiębiorstwo obróbkowe,

-przedsiębiorstwo wydobywcze,

 

b) ze względu na świadczone usługi:

-przedsiębiorstwo  handlowe,

-przedsiębiorstwo  komunikacyjno-transportowe,

-przedsiębiorstwo  ubezpieczeniowe,

-przedsiębiorstwo finansowe,

-przedsiębiorstwo usługowe,

-przedsiębiorstwo o charakterze społecznym,

 

c) ze względu na liczbę pracowników:

-mikroprzedsiębiorstwa- zatrudniające do 9 pracowników,

-małe przedsiębiorstwa- między 10 a 49 pracowników,

-średnie przedsiębiorstwa- od 50 do 249 pracowników,

-duże przedsiębiorstwa- powyżej 250 pracowników,

 

d) ze względu na punkt widzenia form własności:

-przedsiębiorstwo państwowe,

-przedsiębiorstwo prywatne (w tym przedsiębiorstwa będące własnością pojedynczych osób, rodzin czy spółek),

-spółdzielcze- będące w rękach spółdzielni,

-komunalne- gminy, miasta,

-będące własnością pracowników.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-Zakład hotelarski- jest to obiekt, w którym są świadczone usługi hotelarskie (noclegi, wyżywienie, +usługi dodatkowe).

Zakład hotelarski można utożsamiać z przedsiębiorstwem hotelowym, którego wielkość zależna jest od liczny zatrudnionych pracowników.

Do głównych celów przedsiębiorstwa hotelowego można zaliczyć:

-stałe powiększanie zysków (maksymalizacja zysków),

-zwrot zainwestowanego kapitału w określonym czasie,

-przetrwanie i ciągły rozwój przedsiębiorstwa,

-osiągnięcie równowagi finansowej,

-wzrost sprzedaży usługi,

-wzrost ogólnej wartości przedsiębiorstwa.

 

-Cechy przedsiębiorstwa hotelowego:

-zarobkowość produkcji zaspokajające potrzeby turyst. usługodawców,

-samodzielność decyzyjna w ramach obowiązującego w danym kraju systemu ekonomiczno-prawnego,

-trwałość prowadzonej działalności gospodarczej.

 

 

                                 OTOCZENIE PRZEDSIEBIORSTWA HOTELOWEGO:

 

 

 

Demograficzne   

                                                                               Ekonomiczne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                      Polityczno

                                                                                        - prawne

 

Technologiczne,                                             Naturalne,

                                  Kulturowe,

                                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

makrootoczenie

(dalsze)



 

Producenci

                                Pośrednicy          

Konsumenci

 

 

Dostawcy     

 

 

       Instytucje badawcze i

             finansowe

                                                                                                                                           Mikrootoczenie





                                                                                                                           

 



                                                                                                                                            Przedsiębiorstwo

                                                                                                                                                hotelowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-Mikrootoczenie- jest to otoczenie bliższe (bezpośrednie lub rynkowe) obejmujące konkretne podmioty, instytucje lub grupy, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie hotelu.

 

-Makrootoczenie- otoczenie dalsze  (pośrednie lub ogólne), stanowiące zespół określonych sił i procesów wśród których, działa przedsiębiorstwo hotelowe.

 

-Otoczenie demograficzne- to zbiór naturalnych rynków wyróżnionych na podstawie charakterystyk demograficznych (ludność).

 

-Otoczenie ekonomiczne- ogólna kondycja i żywotność systemu gospodarczego w którym działa przedsiębiorstwo do takich elementów zaliczamy- ogólny poziom zamożności społeczeństwa, poziom i dynamika produktu krajowego, polityka pieniężna państwa, poziom cen, etc.,

 

-Otoczenie technologiczne- można określić jako: osiągnięcia dotyczące konstrukcji i technologii wyrobów, oraz świadczenia usług, jak również metody pozwalające przekształcić zasoby w produkty i usługi.

 

-Otoczenie kulturowe- są to głównie obyczaje, nawyki oraz wartości społeczeństwa w którym funkcjonuje przedsiębiorstwo.

 

 

-Otoczenie polityczno-prawne- to państwowa regulacja działalności gospodarczej i ogólne stosunki pomiędzy gospodarką a państwem.

 

-Otoczenie naturalne- czyli fizyczne, to czynniki wpływające na podejmowanie decyzji biznesowych w przedsiębiorstwie, wynikające z panujących warunków: klimatycznych, położenia geograficznego, organiczności zasobów naturalnych, zanieczyszczenia środowiska.

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin