pro4.pdf
(
864 KB
)
Pobierz
346708548 UNPDF
10
Wiadomości Rudzkie
promocja
START SZKOLNY
„W każdym działaniu najważniejszy jest początek.”
PLATON
Szanowni Państwo!
1 września to szczególna data dla każdego z nas. Wszyscy kojarzą ją ze szkołą, gdyż rozpoczyna się nowy rok szkolny. Każdy ma inne wspomnienia. Jedne
są z dzieciństwa, inne związane z pójściem do szkoły naszych dzieci. Zawsze towarzyszyły i nadal towarzyszą temu wydarzeniu wielkie emocje. Z jednej
strony strach, obawa, niepewność jak to będzie. Z drugiej zaś strony radość ze spotkania z kolegami, nowe perspektywy, ciekawe wiadomości, nadzieja. Naj-
większy stres przeżywają rodzice „pierwszaków”. To przecież pierwszy najważniejszy „próg”, który przekracza dziecko w drodze do dojrzałości. Rozpoczyna
się proces „oddawania dziecka światu”. Ono musi nauczyć się żyć w grupie społeczej, grupie rówieśników. A to czasem jest trudne. Myślę, że w tym pierwszym
okresie pobytu dziecka w szkole ogromną rolę odgrywa postawa rodziców i nauczycieli. Musi ona być spójna, ukierunkowana na dobro dziecka. Dziś przeczy-
tacie jakie problemy pojawiają się na „starcie szkolnym”, jak je złagodzić, czy wyeliminować. Życzę wszystkim dzieciom i rodzicom, aby szkoła dawała ra-
dość myślenia, satysfakcję odkrywania świata i możliwości realizacji marzeń.
„Nie wystarczy światło, żeby widzieć. Potrzeba jeszcze odwagi, żeby otworzyć oczy”.
I takiej odwagi na nowy rok szkolny 2008/2009 życzę wszystkim uczniom, nauczycielom i rodzicom.
Pozdrawiam
Cecylia Gładysz
Jak co roku w pierwszym dniu
września szkolny dzwonek przywi-
tał gromady uczniów, jednak szcze-
gólnie zabrzmiał w uszach pierw-
szoklasistów. Z pewnością
pierwszaka zachwycił kolorowy ro-
żek pełen słodyczy, obecny w na-
szej tradycji, jak również wybrany
przez siebie tornister, różnobarwny
piórnik i zakupione książki.
Ta nowa sytuacja życiowa małe-
go ucznia jest niewątpliwie powo-
dem do radości, zarówno dla niego,
jak i rodziców.
Na początku szkolnej kariery
dzieci nie zdają sobie sprawy, że w
szkole, obok miłych niespodzianek,
osiągnięć i powodów do zadowole-
nia, czekają je również trudności,
niepowodzenia i rozczarowania.
Dziecko siedmioletnie dysponuje
niewielkim zasobem umiejętności
przystosowawczych. Jego układ
nerwowy cechuje niska odporność,
za to wysoka wrażliwość i męczli-
wość.
Adaptacja dziecka do szkoły
traktowana jest jako proces rozło-
żony w czasie, zaś przebieg tegoż
procesu uzależniony jest od wielu
czynników. Ważną rolę pełnią
czynniki wewnętrzne, np. płeć, in-
dywidualne cechy układu nerwo-
wego, stan zdrowia, ogólny poziom
rozwoju psychoruchowego dziec-
ka, jak również czynniki zewnętrz-
ne, związane ze środowiskiem do-
mowym oraz z nowym
środowiskiem, do którego ma się
ono przystosować.
Bez czynnej pomocy domu i
szkoły niełatwo jest dziecku same-
mu sprostać i prawidłowo funkcjo-
nować w nowych warunkach.
Dzieci w różnym stopniu osią-
gnęły gotowość i dojrzałość szkol-
ną w poszczególnych sferach roz-
woju. Poziom ogólnych wiadomości
przewidzianych dla siedmiolatków
jest czasem wysoki, ale często też
rażąco niski, wręcz ubogi. Wiele z
nich nie potrai odpowiedzieć na
dość proste pytania, dotyczące ota-
czającej rzeczywistości. Słabo ob-
serwują świat, otoczenie, stąd nie-
umiejętność jego odtwarzania.
Wykazują braki w sprawnościach
manualnych, słabo manipulują do-
minującą ręką. Niepokój budzi nie-
wielka orientacja społeczna, sposób
porozumiewania się z innymi, wy-
powiadania swoich myśli.
Równie ważne jest zachowanie
się siedmiolatków. Niektóre są nad-
miernie pobudzone, hałaśliwe,
mało skupione, inne zbyt bierne,
nieśmiałe, a nawet lękliwe.
W prawidłowo rozwijającym się
siedmiolatku zachodzi wiele zmian,
sprzyjających procesowi adaptacji
do warunków szkolnych oraz pro-
cesowi uczenia się. Działalność
dziecka nastawiona jest nie tylko na
samą czynność, lecz także na do-
prowadzenie jej do końca. Koniecz-
Szczególnie rodzice powinni pa-
miętać, że dla dzieci rozpoczął się
niezmiernie ważny i nowy etap ży-
cia. Oby przebiegał on w spokoju,
radości, a nie w przeciążaniu dodat-
kowymi zajęciami, związanymi z
uczeniem pozaszkolnym. Nowy
krąg obowiązków i wymagań jest
wystarczający dla najmłodszego
ucznia. Bardzo ważne jest trwałe i
żywe zainteresowanie postępami i
działalnością dziecka w szkole
przez rodziców.
Ważną rolę w procesie adaptacji
dziecka do wymagań szkoły pełni
nauczyciel. Doświadczony i wraż-
liwy nauczyciel doskonale potrai
wyłonić te dzieci, które wymagają
dłuższego czasu na oswojenie się z
Jak pomóc dziecku
się uczyć?
Rodzicu
1. Daj dziecku swój czas i uwagę! Zachęcaj je do nauki, rozmawiaj
na temat jego pracy w szkole, pytaj czego się nauczyło? Co jest
dla niego łatwe, a co trudne? Ciesz się jego najmniejszymi osią-
gnięciami!
2. Stwórz dziecku odpowiednie warunki do nauki:
- stałe miejsce do pracy (w którym dziecko może przechowywać
książki, zeszyty i przybory szkolne)
- stół oraz krzesło powinny być dostosowane do wymiarów ciała
dziecka
- miejsce pracy powinno być dobrze oświetlone, ze światłem pa-
dającym z lewej strony
- pomieszczenie powinno być dobrze przewietrzone
- w „kąciku pracy” powinien panować ład i porządek, czystość i
estetyka
- niezbędna dla nauki jest cisza - gwar rozprasza uwagę
- ważne jest ułożenie książki w stosunku do oczu, książka nie po-
winna leżeć płasko na stole, aby przy czytaniu nie pochylać gło-
wy.
3 Zadbaj, by pora odrabiania pracy domowej była stała - najodpo-
wiedniejszą jest czas między godziną 16.00 a 18.00.
4 Zorganizuj przerwy w nauce (muszą być one wprowadzone w
odpowiednim momencie i nie za długie, tak, aby dziecko po
przerwie łatwo wróciło do dalszego odrabiania zadania).
5 Ukierunkowuj dziecko, a nie podawaj gotowych rozwiązań.
6 Zadbaj, by zadanie domowe dziecko odrobiło w tym samym
dniu, w którym zostało zadane, lepiej wówczas zapamięta mate-
riał opracowany przed kilkoma godzinami na lekcji.
7 Nie odrabiaj zadań domowych za dziecko! To jest ogromnie
szkodliwe! Hamuje samodzielność dziecka, przyzwyczaja do
nieuczciwości i unikania wysiłku.
8 Nie płać dziecku za dobre stopnie – pozbawisz go zadowolenia
ze zdobytej wiedzy, ucząc w zamian interesowności. Warto nato-
miast nagrodzić całoroczny trud i wysiłek dziecka niespodzian-
ką!
9 Nie bij dziecka za złe oceny czy przyniesioną uwagę. Stres i lęk
nie sprzyja zdobywaniu wiedzy! Zastanów się dlaczego Twoje
dziecko otrzymało słabą ocenę i jak możesz mu pomóc.
10. Jeśli nie wiesz jak pomóc dziecku w nauce zwróć się do nauczy-
ciela lub pedagoga szkolnego, który udzieli Ci fachowej porady.
ne jest więc stworzenie odpowied-
nich warunków, co umożliwi
prawidłowy rozwój uwagi, umie-
jętności skupienia się.
Należy pamiętać o tym, iż w
okresie wczesnoszkolnym dziecko
nie tylko się uczy, ale powinno
mieć czas na swobodną zabawę,
gry i zabawy z rówieśnikami. Praw-
dą jest, że nie potrai ono jeszcze
samodzielnie zorganizować sobie
czasu wolnego, tak więc pomoc i
ingerencja rodziców w zagospoda-
rowanie i racjonalne wykorzystanie
czasu wolnego wydaje się koniecz-
na. Pozwoli to zminimalizować
stres związany ze szkołą, jak rów-
nież ułatwi dziecku przejście z
okresu i wieku zabawy, do następ-
nego etapu, w którym ono samo
będzie pełnić nową rolę – rolę
ucznia.
nową sytuacją. Z pewnością bardzo
szybko nowy auturytet, w osobie
nauczyciela, potwierdzi możliwo-
ści wszystkich uczniów w klasie, a
fascynacja dzieci „naszą Panią” po-
może im rozwinąć motywację do
nauki i przyśpieszy ich szkolną
adaptację.
Sprawna i prawidłowa adaptacja
do warunków szkolnych zależy
więc od predyspozycji siedmiolat-
ków, jak również od nas, dorosłych.
Pomoc rodziców i nauczycieli w
tym zakresie jest niezbędna. Wła-
ściwy jej przebieg zagwarantuje
pozytywne nastawienie najmłod-
szych uczniów do obowiązków
szkolnych oraz czynne i prawidło-
we funkcjonowanie w procesie
szkolno – lekcyjnym.
mgr Bernadeta Szincel – Piorun
psycholog
Poświęcony dziecku czas i uwaga w trakcie odrabiania zadań domo-
wych da mu poczucie bezpieczeństwa, zadowolenia i wzmocni istnieją-
cą między Wami więź.
Atmosfera miłości, poszanowania pracy i wysiłku dziecka utwierdzi
go w przekonaniu, że to, co robi, jest ważne i potrzebne.
Rodzicu, pamiętaj, że poprzez Twoje zainteresowanie nauką szkolną
dziecka (rozmowy, objaśnianie) kształtujesz jego postawę systematycz-
ności, pilności i sumienności.
Alina Szulirz, pedagog
Stronę opracowała Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych pod redakcją Cecylii Gładysz
STRES CZY RADOŚĆ?
17.09.2008 r.
Adaptacja siedmiolatków do warunków szkolnych
Plik z chomika:
agacia_
Inne pliki z tego folderu:
Zastawienie bibliograficzne na hasło.doc
(35 KB)
Właściwości społeczno-emocjonalne dzieci w młodszym wieku szkolnym.doc
(30 KB)
Wpływ rodziny na rozwój dziecka.doc
(40 KB)
unconfirmed 50053.crdownload
(46 KB)
TRUDNOŚCI ADAPTACYJNE DZIECI ROZPOCZYNAJĄCYCH NAUKĘ.doc
(121 KB)
Inne foldery tego chomika:
► Manipulacja w praktyce A.Batko 4CD w mp3
► Psychomanipulacja umysłem
► Trening autogeniczny
A.E.Powell
Alice Miller
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin