pro4.pdf

(864 KB) Pobierz
346708548 UNPDF
10 Wiadomości Rudzkie
promocja
START SZKOLNY
„W każdym działaniu najważniejszy jest początek.”
PLATON
Szanowni Państwo!
1 września to szczególna data dla każdego z nas. Wszyscy kojarzą ją ze szkołą, gdyż rozpoczyna się nowy rok szkolny. Każdy ma inne wspomnienia. Jedne
są z dzieciństwa, inne związane z pójściem do szkoły naszych dzieci. Zawsze towarzyszyły i nadal towarzyszą temu wydarzeniu wielkie emocje. Z jednej
strony strach, obawa, niepewność jak to będzie. Z drugiej zaś strony radość ze spotkania z kolegami, nowe perspektywy, ciekawe wiadomości, nadzieja. Naj-
większy stres przeżywają rodzice „pierwszaków”. To przecież pierwszy najważniejszy „próg”, który przekracza dziecko w drodze do dojrzałości. Rozpoczyna
się proces „oddawania dziecka światu”. Ono musi nauczyć się żyć w grupie społeczej, grupie rówieśników. A to czasem jest trudne. Myślę, że w tym pierwszym
okresie pobytu dziecka w szkole ogromną rolę odgrywa postawa rodziców i nauczycieli. Musi ona być spójna, ukierunkowana na dobro dziecka. Dziś przeczy-
tacie jakie problemy pojawiają się na „starcie szkolnym”, jak je złagodzić, czy wyeliminować. Życzę wszystkim dzieciom i rodzicom, aby szkoła dawała ra-
dość myślenia, satysfakcję odkrywania świata i możliwości realizacji marzeń.
„Nie wystarczy światło, żeby widzieć. Potrzeba jeszcze odwagi, żeby otworzyć oczy”.
I takiej odwagi na nowy rok szkolny 2008/2009 życzę wszystkim uczniom, nauczycielom i rodzicom.
Pozdrawiam
Cecylia Gładysz
Jak co roku w pierwszym dniu
września szkolny dzwonek przywi-
tał gromady uczniów, jednak szcze-
gólnie zabrzmiał w uszach pierw-
szoklasistów. Z pewnością
pierwszaka zachwycił kolorowy ro-
żek pełen słodyczy, obecny w na-
szej tradycji, jak również wybrany
przez siebie tornister, różnobarwny
piórnik i zakupione książki.
Ta nowa sytuacja życiowa małe-
go ucznia jest niewątpliwie powo-
dem do radości, zarówno dla niego,
jak i rodziców.
Na początku szkolnej kariery
dzieci nie zdają sobie sprawy, że w
szkole, obok miłych niespodzianek,
osiągnięć i powodów do zadowole-
nia, czekają je również trudności,
niepowodzenia i rozczarowania.
Dziecko siedmioletnie dysponuje
niewielkim zasobem umiejętności
przystosowawczych. Jego układ
nerwowy cechuje niska odporność,
za to wysoka wrażliwość i męczli-
wość.
Adaptacja dziecka do szkoły
traktowana jest jako proces rozło-
żony w czasie, zaś przebieg tegoż
procesu uzależniony jest od wielu
czynników. Ważną rolę pełnią
czynniki wewnętrzne, np. płeć, in-
dywidualne cechy układu nerwo-
wego, stan zdrowia, ogólny poziom
rozwoju psychoruchowego dziec-
ka, jak również czynniki zewnętrz-
ne, związane ze środowiskiem do-
mowym oraz z nowym
środowiskiem, do którego ma się
ono przystosować.
Bez czynnej pomocy domu i
szkoły niełatwo jest dziecku same-
mu sprostać i prawidłowo funkcjo-
nować w nowych warunkach.
Dzieci w różnym stopniu osią-
gnęły gotowość i dojrzałość szkol-
ną w poszczególnych sferach roz-
woju. Poziom ogólnych wiadomości
przewidzianych dla siedmiolatków
jest czasem wysoki, ale często też
rażąco niski, wręcz ubogi. Wiele z
nich nie potrai odpowiedzieć na
dość proste pytania, dotyczące ota-
czającej rzeczywistości. Słabo ob-
serwują świat, otoczenie, stąd nie-
umiejętność jego odtwarzania.
Wykazują braki w sprawnościach
manualnych, słabo manipulują do-
minującą ręką. Niepokój budzi nie-
wielka orientacja społeczna, sposób
porozumiewania się z innymi, wy-
powiadania swoich myśli.
Równie ważne jest zachowanie
się siedmiolatków. Niektóre są nad-
miernie pobudzone, hałaśliwe,
mało skupione, inne zbyt bierne,
nieśmiałe, a nawet lękliwe.
W prawidłowo rozwijającym się
siedmiolatku zachodzi wiele zmian,
sprzyjających procesowi adaptacji
do warunków szkolnych oraz pro-
cesowi uczenia się. Działalność
dziecka nastawiona jest nie tylko na
samą czynność, lecz także na do-
prowadzenie jej do końca. Koniecz-
Szczególnie rodzice powinni pa-
miętać, że dla dzieci rozpoczął się
niezmiernie ważny i nowy etap ży-
cia. Oby przebiegał on w spokoju,
radości, a nie w przeciążaniu dodat-
kowymi zajęciami, związanymi z
uczeniem pozaszkolnym. Nowy
krąg obowiązków i wymagań jest
wystarczający dla najmłodszego
ucznia. Bardzo ważne jest trwałe i
żywe zainteresowanie postępami i
działalnością dziecka w szkole
przez rodziców.
Ważną rolę w procesie adaptacji
dziecka do wymagań szkoły pełni
nauczyciel. Doświadczony i wraż-
liwy nauczyciel doskonale potrai
wyłonić te dzieci, które wymagają
dłuższego czasu na oswojenie się z
Jak pomóc dziecku
się uczyć?
Rodzicu
1. Daj dziecku swój czas i uwagę! Zachęcaj je do nauki, rozmawiaj
na temat jego pracy w szkole, pytaj czego się nauczyło? Co jest
dla niego łatwe, a co trudne? Ciesz się jego najmniejszymi osią-
gnięciami!
2. Stwórz dziecku odpowiednie warunki do nauki:
- stałe miejsce do pracy (w którym dziecko może przechowywać
książki, zeszyty i przybory szkolne)
- stół oraz krzesło powinny być dostosowane do wymiarów ciała
dziecka
- miejsce pracy powinno być dobrze oświetlone, ze światłem pa-
dającym z lewej strony
- pomieszczenie powinno być dobrze przewietrzone
- w „kąciku pracy” powinien panować ład i porządek, czystość i
estetyka
- niezbędna dla nauki jest cisza - gwar rozprasza uwagę
- ważne jest ułożenie książki w stosunku do oczu, książka nie po-
winna leżeć płasko na stole, aby przy czytaniu nie pochylać gło-
wy.
3 Zadbaj, by pora odrabiania pracy domowej była stała - najodpo-
wiedniejszą jest czas między godziną 16.00 a 18.00.
4 Zorganizuj przerwy w nauce (muszą być one wprowadzone w
odpowiednim momencie i nie za długie, tak, aby dziecko po
przerwie łatwo wróciło do dalszego odrabiania zadania).
5 Ukierunkowuj dziecko, a nie podawaj gotowych rozwiązań.
6 Zadbaj, by zadanie domowe dziecko odrobiło w tym samym
dniu, w którym zostało zadane, lepiej wówczas zapamięta mate-
riał opracowany przed kilkoma godzinami na lekcji.
7 Nie odrabiaj zadań domowych za dziecko! To jest ogromnie
szkodliwe! Hamuje samodzielność dziecka, przyzwyczaja do
nieuczciwości i unikania wysiłku.
8 Nie płać dziecku za dobre stopnie – pozbawisz go zadowolenia
ze zdobytej wiedzy, ucząc w zamian interesowności. Warto nato-
miast nagrodzić całoroczny trud i wysiłek dziecka niespodzian-
ką!
9 Nie bij dziecka za złe oceny czy przyniesioną uwagę. Stres i lęk
nie sprzyja zdobywaniu wiedzy! Zastanów się dlaczego Twoje
dziecko otrzymało słabą ocenę i jak możesz mu pomóc.
10. Jeśli nie wiesz jak pomóc dziecku w nauce zwróć się do nauczy-
ciela lub pedagoga szkolnego, który udzieli Ci fachowej porady.
ne jest więc stworzenie odpowied-
nich warunków, co umożliwi
prawidłowy rozwój uwagi, umie-
jętności skupienia się.
Należy pamiętać o tym, iż w
okresie wczesnoszkolnym dziecko
nie tylko się uczy, ale powinno
mieć czas na swobodną zabawę,
gry i zabawy z rówieśnikami. Praw-
dą jest, że nie potrai ono jeszcze
samodzielnie zorganizować sobie
czasu wolnego, tak więc pomoc i
ingerencja rodziców w zagospoda-
rowanie i racjonalne wykorzystanie
czasu wolnego wydaje się koniecz-
na. Pozwoli to zminimalizować
stres związany ze szkołą, jak rów-
nież ułatwi dziecku przejście z
okresu i wieku zabawy, do następ-
nego etapu, w którym ono samo
będzie pełnić nową rolę – rolę
ucznia.
nową sytuacją. Z pewnością bardzo
szybko nowy auturytet, w osobie
nauczyciela, potwierdzi możliwo-
ści wszystkich uczniów w klasie, a
fascynacja dzieci „naszą Panią” po-
może im rozwinąć motywację do
nauki i przyśpieszy ich szkolną
adaptację.
Sprawna i prawidłowa adaptacja
do warunków szkolnych zależy
więc od predyspozycji siedmiolat-
ków, jak również od nas, dorosłych.
Pomoc rodziców i nauczycieli w
tym zakresie jest niezbędna. Wła-
ściwy jej przebieg zagwarantuje
pozytywne nastawienie najmłod-
szych uczniów do obowiązków
szkolnych oraz czynne i prawidło-
we funkcjonowanie w procesie
szkolno – lekcyjnym.
mgr Bernadeta Szincel – Piorun
psycholog
Poświęcony dziecku czas i uwaga w trakcie odrabiania zadań domo-
wych da mu poczucie bezpieczeństwa, zadowolenia i wzmocni istnieją-
cą między Wami więź.
Atmosfera miłości, poszanowania pracy i wysiłku dziecka utwierdzi
go w przekonaniu, że to, co robi, jest ważne i potrzebne.
Rodzicu, pamiętaj, że poprzez Twoje zainteresowanie nauką szkolną
dziecka (rozmowy, objaśnianie) kształtujesz jego postawę systematycz-
ności, pilności i sumienności.
Alina Szulirz, pedagog
Stronę opracowała Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych pod redakcją Cecylii Gładysz
STRES CZY RADOŚĆ?
17.09.2008 r.
Adaptacja siedmiolatków do warunków szkolnych
346708548.001.png 346708548.002.png 346708548.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin