Podziały terapii pedagogicznej
Wśród wielu rodzajów terapii można dokonać podziałów wynikających z uwarunkowań związanych z ich typem i organizacją. Najczęściej podziały te dokonywane są z uwzględnieniem:
1. czasu trwania
krótkoterminowa
długotrwała
incydentalna
(np. naprowadzajaca)
2. specyfiki postępowania
ogólnorozwojowa
specjalistyczna
(ze względu na zaburzenie lub kompleks zaburzeń występujących u dziecka)
3. zakresu i złożoności zaburzenia
monosensoryczna
polisensoryczna
4. formy uczestnictwa w zajęciach osób
indywidualna
grupowa
współuczestnicząca
5. rodzaj interwencji / formy
podtrzymująca
korygująca
wspomagającą
6. styl pracy terapeutycznej
dyrektywna
niedyrektywne
(podążające za dzieckiem)
Dodatkowymi determinantami w terapii mogą wynikać z ogólnego rozwoju
7. ogólny rozwój
zahamowany
wycofany(dementywny)
opóźniony
nieharmonijny
w normie
przyspieszony
8. uzależnienia wynikającymi z rozwoju psychofizycznego osób poddanych terapii
możliwości
potrzeby
W większości przypadków terapie pedagogiczne można określić, jako terapie mieszane, co uwarunkowane jest aktualnym stanem rozwoju, potrzebami i możliwościami psychofizycznymi dziecka.
emily7