Charakterystyka funkcji percepcyjno-motorycznych i konsekwencje zaburzeń
w nauce matematyki
funkcja
opis
objawy zaburzeń
percepcja wzrokowa
stałość spostrzegania
Zdolność do spostrzegania przedmiotu (kształtu) jako posiadającego stałe właściwości, niezależnie od zmiennych wrażeń wywoływanych przez ten przedmiot na siatkówce oka
(+ ; -)
· Problem z odwzorowaniem z tablicy
· Proces uczenia się cyfr trwa znaczenie dłużej
spostrzeganie figury i tła
zdolność do koncentrowania się na tej części pola spostrzeżeniowego (figurze), która powinna znajdować się w centrum naszej uwagi oraz ujmowanie jej w relacji do tła.
spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni
spostrzeganie relacji przestrzennych pomiędzy przedmiotem a obserwatorem.
(prawa-lewa strona)
spostrzeganie stosunków przestrzennych
zdolność do spostrzegania położenia dwóch lub więcej przedmiotów w stosunku do siebie, a także relacji przestrzennych zachodzących pomiędzy przedmiotami.
koordynacja wzrokowo-ruchowa
zdolność do sharmonizowania ruchów gałek ocznych z ruchami całego ciała lub którejś jego części.
· trudność w porównywaniu ilości
i wielkości
(Odmierzanie np. odcinek 55 cm)
· problem z zapisem w liniaturze
percepcja słuchowa
słuch fonemowy
zdolność klasyfikowania głosek jako przynależnych do danego fonemu, różnicowanie głosek blisko brzmiących.
słuch fonematyczny
dzięki niemu w strumieniu dźwięków mowy wyodrębniamy jej znaczące składniki.
pamięć słuchowa
bezpośrednia (świeża, krótkoterminowa) – odpowiedzialna za natychmiastowe zapamiętanie i odtworzenie informacji,
trwała (długoterminowa): odpowiedzialna za przechowywanie informacji w magazynie pamięci,
operacyjna – odpowiedzialna za wydobywanie informacji z magazynu pamięci.
emily7