Charakterystyka funkcji percepcyjno- motorycznych i konsekwencje zaburzeń w nauce mat..doc

(41 KB) Pobierz
Charakterystyka funkcji percepcyjno-motorycznych i konsekwencje zaburzeń

                                                                                   

 

Charakterystyka funkcji percepcyjno-motorycznych i konsekwencje zaburzeń

w nauce matematyki

 

funkcja

opis

objawy zaburzeń

percepcja wzrokowa

stałość spostrzegania

Zdolność do spostrzegania przedmiotu (kształtu) jako posiadającego stałe właściwości, niezależnie od zmiennych wrażeń wywoływanych przez ten przedmiot na siatkówce oka

  • Problem z nazewnictwem cyfr i numerów
  • Problem z kojarzeniem nazwy cyfr z ich zapisem graficznym (3 – 8 ; 1 – 7)
  • Trudności w zapisywaniu działań

       (+ ; -)

  • Mylenie znaków matematycznych                           

·          Problem z odwzorowaniem z tablicy         

·          Proces uczenia się cyfr trwa znaczenie dłużej

spostrzeganie figury i tła

zdolność do koncentrowania się na tej części pola spostrzeżeniowego (figurze), która powinna znajdować się w centrum naszej uwagi oraz ujmowanie jej w relacji do tła. 

  • Problem  z wyszukiwaniem danych z zapisu zadania tekstowego 
  • Wyodrębnienie cyfry z pośród innych cyfr
  • Porównywanie obrazków (różnice, podobieństwa)
  • Problem z wyodrębnianiem figur z tła np. znajdź przedmiot w kształcie kwadratu
  • Klasyfikacja elementów
  • Kojarzenie desygnatu z nazwą

 

spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni

spostrzeganie relacji przestrzennych pomiędzy przedmiotem a obserwatorem.

  • Trudność z kierunkami

(prawa-lewa strona)

  • Mylenie zapisu liczb i liter o podobnym kształcie (np. 6 i 9 ; E i 3)
  • Lustrzany zapis
  • Mylenie znaków większości i mniejszości

spostrzeganie stosunków przestrzennych

zdolność do spostrzegania położenia dwóch lub więcej przedmiotów w stosunku do siebie, a także relacji przestrzennych zachodzących pomiędzy przedmiotami.

  • Mylenie liczb o podobieństwie graficznym(np.52 i 25)
  • Mylenie wyrażeń nad, pod, za itp.
  • Przestawianie cyfr w obrębie liczby
  • Złe podpisy w słupkach (zachowywanie rzędów)

koordynacja wzrokowo-ruchowa

zdolność do sharmonizowania ruchów gałek ocznych z ruchami całego ciała lub którejś jego części.

·         trudność w porównywaniu ilości

i wielkości

(Odmierzanie np. odcinek 55 cm)

·         problem z zapisem w liniaturze

 

 

 

percepcja słuchowa

słuch fonemowy

zdolność klasyfikowania głosek jako przynależnych do danego fonemu, różnicowanie głosek blisko brzmiących.

  • Wysłuchanie w tekście i zapisywanie                                                                                
  • Rachunek pamięciowy                                                    
  • Tabliczka mnożenia                                
  • Problem z zapamiętywaniem zasad i regułek                               
  • Problem z zapisywaniem sekwencji liczb, miesięcy

 

 

słuch fonematyczny

dzięki niemu w strumieniu dźwięków mowy wyodrębniamy jej znaczące składniki.

  • Zapamiętywanie nazwy (wie co to jest ale nie zna nazwy)
  • Stosowanie terminologii

pamięć słuchowa

bezpośrednia (świeża, krótkoterminowa) – odpowiedzialna za  natychmiastowe zapamiętanie i odtworzenie informacji,

trwała (długoterminowa): odpowiedzialna za przechowywanie informacji w magazynie pamięci,

operacyjna – odpowiedzialna za wydobywanie informacji z magazynu pamięci.

  • Trudności w zapisywaniu dłuższych liczb (ale dyktowanych) lub działa matematycznych
  • Wzory matematyczne i podstawianie
  • Kojarzenie desygnatu z nazwą
  • Problem w zapamiętaniu nazwy figur ; suma ; różnica
  • Rachunek pamięciowy
  • tabliczka mnożenia
  • problem z pisaniem sekwencji

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin