OUTSOURCING, według wielu praktyków i teoretyków zarządzania, należy obecnie do podstawowych sposobów poprawiania sprawności funkcjonowania przedsiębiorstw. Problem kupowania pewnych usług niezbędnych przedsiębiorstwu u zewnętrznych dostawców czy raczej rozwijanie komórek mogących świadczyć takie usługi wewnątrz przedsiębiorstwa obecny jest w naukach zarządzania praktycznie od początku ich historycznego rozwoju. Od dawna występują bowiem w zarządzaniu takie kategorie jak kooperacja i kooperanci, integracja pionowa i integracja pozioma, krzywa doświadczenia i efekt skali. Renesans zainteresowania outsourcingiem wynika z konieczności znalezienia takiego narzędzia zarządzania, które w sposób zdecydowany zwiększyłoby możliwości radzenia sobie przedsiębiorstw z nadmierną złożonością otoczenia i wynikającą z tej złożoności - niepewnością.
Małe firmy praktycznie od zawsze korzystały z usług firm zewnętrznych, głównie w zakresie funkcji pomocniczych, ale także i funkcji podstawowych. Duże firmy dotychczas częściej wybierały sposób rozwoju preferujący lokowanie większości funkcji podstawowych jak i pomocniczych wewnątrz przedsiębiorstwa. Zwiększało to możliwości uzyskania efektu skali przez firmę, ale jednocześnie zmniejszało jej mobilność. W scentralizowanych organizacjach prowadziło to dodatkowo do przesuwania uprawnień decyzyjnych z niższych na wyższe szczeble zarządzania. Obecnie firmy coraz częściej zdają sobie sprawę, że racjonalność gospodarowania można osiągnąć przez kontrolę zasobów wynikającą z prawa własności jak i poprzez kontrolę, której źródłem są umowy z podmiotami odpowiedzialnymi za realizację poszczególnych procesów.
OUTSOURCING (z ang. outside-resource-using) - oznacza dosłownie korzystanie ze źródeł zewnętrznych. Jego istotą jest przekazywanie realizacji zadań, funkcji i procesów firmie (lub firmom) zewnętrznej, specjalizującej się w danej dziedzinie. Outsourcing należy do najefektywniejszych strategii zarządzania przedsiębiorstwem. Korzystanie z usług firm zewnętrznych pozwala firmie na skoncentrowanie się na najistotniejszych zadaniach i realizacji priorytetowych celów, związanych z zasadniczą sferą jej działalności.
Powody zainteresowania outourcingiem są różne: problemy, których nie sposób samodzielnie rozwiązać, potrzeba potwierdzenia własnych pomysłów, przełamanie bariery ryzyka podjęcia nowych działań, poszukiwanie nowych dróg rozwoju itd. We wszystkich tych przypadkach chodzi o opinię, pomoc, udział kogoś z zewnątrz, kogoś z dodatkowym potencjałem (wiedzy, doświadczeń), kogoś, kto ma inną perspektywę, ponieważ nie jest uwikłany w bieżące sprawy organizacji. Posiada zatem atut niezależności a ponadto wiedzę i doświadczenie zdobyte dzięki pracy w różnych miejscach.
Ponadto outsourcing umożliwia znaczne obniżenie kosztów własnych firmy, dzięki minimalizacji wydatków, związanych z koniecznością prowadzenia działalności pomocniczych oraz organizacją i eksploatacją struktur nie mieszczących się w formule podstawowych funkcji i celów firmy.
Jako rozwiązanie wspomagające realizację strategii najwyższej jakości, outsourcing jest naturalną konsekwencją globalizacji i wzrostu konkurencyjności rynków. Zarówno wielkie koncerny międzynarodowe, jak i mniejsze przedsiębiorstwa, rozwijając się i rozbudowując swoje struktury, koncentrują się na zasadniczych, strategicznych celach swojego businessu, powierzając wykonywanie zadań pomocniczych firmom, świadczącym usługi outsourcingowe. Harvard Business Review okrzyknął outsourcing największym odkryciem ostatnich 75 lat. Dotychczas traktowany jedynie jako jedno z narzędzi businessu, outsourcing zaczyna wyznaczać nowy kierunek rozwoju gospodarczego, stając się fundamentem przemian całej współczesnej ekonomii. Dziś jest jedną z najbardziej żywotnych i ważkich gałęzi gospodarki, która rewolucjonizuje nasze myślenie o kryteriach i kategoriach efektywnego i nowoczesnego businessu.
Outsourcing może mieć zastosowanie w następujących dziedzinach:
¨ usługi internetowe,
¨ kompleksowe usługi informatyczne,
¨ usługi księgowe,
¨ usługi finansowo-analityczne,
¨ zarządzanie projektami w zakresie controllingu,
¨ zarządzanie jakością,
¨ zarządzanie projektami w zakresie restrukturyzacji lub reorganizacji,
¨ zarządzanie projektami w zakresie informacji i zarządzania,
¨ zarządzanie personelem,
¨ zarządzanie dokumentami,
¨ zarządzanie projektami informatycznymi,
¨ administracja,
¨ logistyka,
¨ badania marketingowe,
¨ reklama,
¨ public relations,
¨ szkolenia,
¨ i wielu innych.
Charakterystyka usług outsourcingowych na wybranych przykładach:
Coraz więcej średnich i małych firm ma infrastrukturę teleinformatyczną. Do nadzoru nad nią niezbędne jest zatrudnienie administratorów (sieci lokalnej, baz danych, serwisów internetowych itp.), najczęściej zwanych po prostu informatykami.
Nieliczni przedsiębiorcy mogą sobie pozwolić na zatrudnienie specjalistów znających się na wszystkich aplikacjach i urządzeniach.
Gdy firma zdecyduje się na outsourcing informatyczny, systemy zazwyczaj przenoszone są do centrum danych firmy outsourcingowej, a u klienta zostają tylko terminale (mogą to być normalne pecety) pozwalające na zdalny dostęp do danych. Wyprowadzenie informacji poza przedsiębiorstwo często rodzi obawy o ich bezpieczeństwo i poufność. Profesjonalne centrum danych, obsługujące wielu klientów, dysponuje najczęściej znacznie lepszymi zabezpieczeniami na wypadek awarii serwera, zerwania łącza, braku prądu czy pożaru.
Outsourcing zapewnia stały poziom kosztów przynajmniej na kilka lat. Jego zaletą jest też stosunkowo tani dostęp do najnowszych technologii. Firmie specjalizującej się w takiej działalności znacznie łatwiej ponosić wydatki na modernizację sprzętu i uaktualnianie aplikacji. Ponadto w razie potrzeby może ona bardzo szybko - na stałe lub czasowo - udostępnić dodatkowe zasoby. Co najważniejsze, z klienta spada odpowiedzialność za pozyskanie wysokiej klasy specjalistów, a ich wynagrodzenia rozkładają się między kilka lub kilkanaście podmiotów.
Firmy analityczne oceniają, że outsourcing może ograniczyć wydatki na IT nawet o kilkadziesiąt procent.
Istnieje wiele korzyści ze zlecenia zadań logistycznych wyspecjalizowanemu operatorowi. Firma może wówczas osiągnąć np. lepszą efektywność dzięki zmienności kosztów (prowadzenie logistyki we własnym zakresie pociąga za sobą ponoszenie kosztów stałych. Gdy jednak zleci się to zadanie firmie zewnętrznej, wysokość wydatków uzależniona jest od realizowanego obrotu). Umożliwia to także przedsiębiorstwu korzystanie z nowoczesnych rozwiązań logistycznych, zgodnych z tendencjami rynkowymi, a przede wszystkim możliwość skoncentrowania się na swoim głównym obszarze działania.
Firmy logistyczne w Europie Zachodniej oferują outsourcing na:
§ Usługi podstawowe: przewozy - 96% , spedycja - 94% , magazynowanie - 92% , dostawy "just in time" - 73% , konsolidacja, dekonsolidacja, cross-docking - 85% , przewozy towarówponadgabarytowych - 58%
§ Usługi komplementarne: doradztwo - 81% . konfekcjonowanie, co-packing - 65%, zarządzanie zapasami (stanem magazynowym) - 85%
§ Usługi finansowe: księgowość, inkaso - 42% , inne usługi finansowe - 19%
Wysokie koszty pracy nie sprzyjają dynamicznemu rozwojowi przedsiębiorstw, zwłaszcza w obecnej sytuacji rynkowej. Tym bardziej, że do kosztów dochodzi też potrzeba ciągłego dostosowywania się do zmian na rynku pracy - rosną wymagania, wciąż udoskonalane są techniki zarządzania kadrami. Firmy muszą być elastyczne i błyskawicznie reagować na potrzeby klienta.
Najczęściej poszukiwani pracownicy tymczasowi w ramach leasingu pracowniczego to:
recepcjonistki, sekretarki, osoby do najprostszych prac biurowych, osoby wspierające produkcję i prace magazynowe, np. pakowacze, operatorzy wózków widłowych, kasjerzy
tłumacze, asystentki , operatorzy komputera, pomoc w dziale obsługi klienta, pomoc w dziale finansowo-księgowym, wykwalifikowani informatycy, wykwalifikowani księgowi.
Firmy zajmujące się leasingiem pracowniczym przejmują na siebie większość obowiązków wynikających z kodeksu pracy, robią rozliczenia i wypłacają wynagrodzenia. Dokumentacja ze strony "ostatecznego" pracodawcy ograniczona jest do niezbędnego minimum.
Korzyści wynikające z outsourcingu pracowniczego to: ograniczenie kosztów związanych z zatrudnieniem personelu, brak kosztów rekrutacji i selekcji, ciągłość obsady stanowisk, obniżenie kosztów funkcjonowania działu kadr i płac, zwiększenie elastyczności pracy, brak przerw w pracy, ograniczenie czasu przeznaczonego na pozyskiwanie nowych pracowników, odciążenie od czynności związanych z administrowaniem wynajmowanym personelem, ominięcie limitu etatów, minimalizacja biurokracji, wykorzystanie pracowników tylko w takim wymiarze, w jakim są potrzebni, większa kontrola nad stałym personelem.
Wady wynikające z outsourcingu pracowniczego to: nie związanie pracowników tymczasowych z firmą, podwójne szefostwo dla pracownika - ze strony firmy leasingu pracowniczego i ze strony przełożonego w miejscu pracy, dostęp pracownika do dokumentów i informacji, które może wykorzystać konkurencja.
Doświadczenia już istniejących firm wskazują, że w zasadzie każdą działalność przedsiębiorstwa, począwszy od ochrony zakładu czy czynności porządkowych, a skończywszy na zarządzaniu na poziomie zarządu, możemy zlecać do wykonania firmom zewnętrznym. Mogą to być zarówno czynności, w efekcie których otrzymujemy konkretny produkt, jak i czynności sprowadzające się do świadczenia określonego typu usług przez pewien okres.
Outsourcing to nowe oblicze businessu, w którym wielkie i małe firmy stają się równorzędnymi partnerami. To potężna gałąź gospodarki, dysponująca profesjonalnymi narzędziami, specjalistycznym oprogramowaniem, rozbudowaną infrastrukturą oraz sprawdzonymi i skutecznymi metodami działania. Oferuje firmom usługi i zasoby zewnętrzne, gwarantując ich wysoką jakość i konkurencyjną cenę.Innymi słowy - outsourcing to ekonomia, efektywność i nowoczesność. Jego atutem jest partnerstwo, oparte na zasadzie specjalizacji i profesjonalizmu. W dobie outsourcingu każdy robi to, co potrafi najlepiej. Korzyści - odnoszą wszyscy.
thanatostom