Fizyka - Andrzej Halicki.doc

(36 KB) Pobierz
Konspekt

Konspekt

By Andrzej Halicki

TEMAT: Fizyka

CEL: Utrwalenie wiedzy szkolnej; poznanie trudniejszych zagadnień z fizyki; przedstawienie fizyki jako ciekawa nauka

MIEJSCE: Park

TERMIN:

UWAGI: Na zbiórkę dobrze jest zaprosić kogoś do pomocy

Lp

Co robimy

Forma

Rzeczy

Czas

Kto

Uwagi

1.

Wprowadzenie do gry, wytłumaczenie zasad

gawęda

-

5 minut

drużynowy

 

2.

Gra terenowa na temat fizyki

Gra terenowa

Materiały do gry

1,5 godziny

Drużynowy

2xprzyboczny

2xpomocnik

 

3.

Podsumowanie zbiórki

rozmowa

-

10 minut

drużynowy

 

4.

Obrzędowe zakończenie

Zawiązanie kręgu

-

3 minuty

Drużynowy

 

 

Gra terenowa:

Rzeczy potrzebne do gry

-pomarańcza

-żarówka

-druciki

-miedziane i cynkowe pręciki

-sznurek

-Gwoździe

-laser

-lustra

-przebrania dla prowadzących placówki

-materiały z wiedzą

-kulki

Placówki są rozmieszczone w całym parku, jest ich 5. Na każdej z nich trzeba przeprowadzić doświadczenie fizyczne. Gra przeznaczona jest dla 3-5 patroli po 3-4 osoby w każdym. Jedna placówka trwa ok. 15 minut Prowadzący przebierają się za znanych fizyków bądź wynalazców.

Placówki:

1.       Prowadzący: Thomas Edison

Na podstawie materiałów trzeba wywnioskować i stworzyć akumulator z pomarańczy. Uczestnicy dostają materiały pomocnicze, żarówkę, druciki, miedziane i cynkowe pręciki, pomarańczę. Muszą stworzyć akumulator, który zasili żarówkę. (Reakcja elektrolizy w kwasie)

2.       Prowadzący: Isaac Newton

Celem jest wbicie gwoździa w deskę za pomocą kamienia i sznurka, przy wcześniejszych obliczeniach, jaka energia jest potrzebna do wbicia gwoździa w deskę. Prowadzący podaje wartość tej energii, uczestnicy muszą ze wzoru E=mgh znaleźć odpowiednią masę kamienia, wysokość, z jakiej zostanie spuszczony na gwóźdź i zbudować kafar (zalecane rozwiązanie)

3.       Prowadzący: Nicola Tesla

Są trzy stanowiska z pochylnią i kulką (są one różne). Uczestnicy dostają dane dotyczące kulek i pochylni. Muszą obstawić, która kulka najszybciej się stoczy. Mają jednak tylko jedną próbę. Jeżeli chcą dobrze odgadnąć, powinni przeprowadzić obliczenia. Mogą też obstawić „na pałę”, jednak nie o to tu chodzi.

4.       Prowadzący: A. Maxwell

Zadaniem uczestników jest trafienie laserem w dany punkt, jednak musi on (laser) zostać odbity od 3 zwierciadeł. Uczestnicy mogą zrobić to metodą prób i błędów,jednak zalecane jest, by przeprowadzili obliczenia. Tak pokaże się im, że skuteczniej jest coś obliczyć, niż zrobić na oko.

5.       Prowadzący: A. Einstein

6.       Zadaniem uczestników jest obmyślenie własnej teorii (niekoniecznie związanej z fizyką), ułożenie do niej wzoru i poparcie jej doświadczeniem.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin