jak pozbyć się tarcia łańcucha w rowerze.txt

(2 KB) Pobierz
Tarcie �a�cucha w rowerach jest to problem tak odwieczny jak powstanie przerzutek � to zacz�o si� jak powsta�y biegi w rowerach poza torpedowe czyli na trybach zewn�trznych z przodu. Dzisiaj ju� praktycznie prawie ka�dy ma biegi do zmiany na przedniej korbie rowera i tutaj tak�e pojawia si� ten problem do�� banalny ale upierdliwy. Na pocz�tek wyja�ni� co tam trze w tych rowerach � jest to oczywi�cie �a�cuch ocieraj�cy si� o �y�k� zmiany bieg�w z�batki przedniej.


�y�ka to nic innego jak element kt�ry dzi�ki zmianie biegu na manetce (motylku do zmiany bieg�w) dotyka �a�cuch przesuwaj�c go na inn� z�batk� na korbie. Zazwyczaj tarcie nie nast�puje gdy jedziemy na biegach po�rednich z przodu i ty�u czyli przyk�adowo z przodu na 2 (w 3 biegowej korbie) a z ty�u na od 2 do 4 (w 6 biegowym wolno biegu czy kasecie). Tarcia  zaczynaj� si� gdy te �rednie warto�ci si� zmieni� czyli gdy przerzucimy na ma�e biegi z przodu i wysoki z ty�u czy na odwr�t oraz rzadziej gdy jedziemy na obu wysokich lub niskich biegach skrajnych. I teraz ju� przechodz� do tego jak temu zaradzi� a oczywi�cie sposob�w na to jest kilka.


1. Najpro�ciej wyregulowa� maksymalne odchylenia na �rubkach jaki znajduj� si� na prze�utce do zmiany bieg�w. Jedna �ruba odpowiada za wychylenie w lewo a druga w prawo podczas zmiany, ale i naci�ga �y�k� nawet gdy nic ni przerzucamy. Nale�y tak z czuciem dostroi� biegi aby ca�a �y�ka w spoczynku by�a na �rodku danego biegu � przez co nic nie b�dzie tar�o.

2. Kolejnym do�� fajnym sposobem jest posiadanie manetek dziesi�tnych w rowerze. Na nich dostraja si� precyzyjnie naci�gi �y�ki gdy� blokady s� co milimetr zmiany bieg�w. Problem mo�e by� wtedy taki �e nasz bieg 1,4 b�dzie 1 a 2,6 dw�jk� � i tutaj tak samo by by�o odwo�anie � jak zreszt� zawsze do �rubek wcze�niej wspomnianych.

3. Ostatni ale do�� ciekawy spos�b to poszerzenie �y�ki. �y�ka u nasady jest zazwyczaj zwi�kszona ko�kiem lub nitem czy �rub�. Po prostu dodajemy d�u�szy wspornik tak aby mocniej rozchyla� on �y�k� czyli i by�o wi�cej miejsca na �a�cuch. I w tym sposobie odwo�ujemy si� do naszych nieszcz�snych �rubek � tym razem aby je dostroi� do tego by dobrze �y�ka przerzuca�a nam na inne biegi i p�ynnie czyli zw�szy� ich zakres wychyle� �rubkami.

Teraz mo�e pojawi� si� pytanie: Dlaczego wi�c nie tylko �rubkami skoro i tak wsz�dzie si� odwo�ujemy do nich. Odpowied� jak zwykle jest prosta i banalna � same �rubki i ca�o�� do�� szybko si� rozreguluj� a zastosowanie pozosta�ych sposob�w przed�u�a nam czas w kt�rym znowu b�dziemy musieli przy tym grzeba�. W przypadku mojego rowera by� to czas 5 lat bez awarii na rozszerzeniu �y�ki d�u�szym wspornikiem. To tyle o ca�o�ci eliminowania tarcia w rowerze. Taka praca zajmie nam do 5 minut.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin