PIĄTKOWSKA SZKOŁA USPOŁECZNIONA
ALDONA MENCEL
PROGRAM
EDUKACJI EKOLOGICZNEJ
POZNAŃ 2004
SPIS TREŚCI
I. WSTĘP
II. PROGRAM ŚCIEŻKI EDUKACYJNEJ
-EDUKACJA EKOLOGICZNA
III. DZIAŁANIA UCZNIÓW PSU W
REALIZACJI SZKOLNEGO PROGRAMU
IV. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ UCZNIÓW PSU
W EDUKACJI EKOLOGICZNEJ
V. EWALUACJA PROGRAMU
VI. HARMONOGRAM JEDNODNIOWYCH
WYCIECZEK EKOLOGICZNYCH
VII. GŁÓWNE ZAŁOŻENIA FESTYNÓW
EKOLOGICZNYCH
VIII. GŁÓWNE ZAŁOŻENIA RAJDÓW
SZKOLNYCH
Prezentowany program jest oparty na Podstawie Programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej opracowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej - „Edukacja ekologiczna”. Adresatami programu są uczniowie II etapu edukacyjnego Piątkowskiej Szkoły Uspołecznionej oraz nauczyciele i rodzice, którzy będą wspierać mnie w jego realizacji.
W szkole naszej od wielu lat zwracaliśmy dużą uwagę na edukację ekologiczną uczniów. Świadczą o tym liczne działania o charakterze ekologicznym, że wspomnę: coroczne rajdy szkolne, wycieczki, festyny, konkursy i akcje ekologiczne oraz zielone szkoły. Tak bardzo duże zainteresowanie uczniów i rodziców problematyką ekologiczną, specyfika naszej szkoły, oraz nagląca potrzeba ochrony środowiska naszego regionu, skłoniły mnie do napisania autorskiego programu - EDUKACJA EKOLOGICZNA. Ma on na celu zainteresować dzieci stanem naszego środowiska, uwrażliwić na jego potrzeby, zwiększyć ich świadomość ekologiczną oraz wyrobić trwałe postawy proekologiczne.
Realizacja tego programu możliwa będzie dzięki: uzyskaniu dodatkowej jednej godziny lekcyjnej w klasach 4 i 5 na jego realizację, bardzo dużej pomocy i udziale rodziców w organizacji życia szkoły, długoletnich tradycjach szkoły.
Program obok zajęć w gabinecie przyrodniczym przewiduje liczne zajęcia w terenie: wycieczki ekologiczne, rajdy, akcje porządkowe. Poprzez bezpośrednie obcowanie z przyrodą, podpatrywanie jej w naturalnym środowisku, nauczyciel kształtuje wrażliwość uczniów na problemy środowiska, wzbudza szacunek do przyrody i zachwyca jej pięknem. Zajęcia terenowe kształtują zmysł obserwacji, wpływają na wyobraźnię uczniów, a także uczą praktycznych umiejętności np: dokonywania pomiarów, orientacji w terenie, rozpoznawania gatunków, badania stanu środowiska itp. Organizacja lekcji w terenie wymaga od nauczyciela solidnego do niej przygotowania: merytorycznego i organizacyjnego. Uczniom dostarcza osobistych przeżyć i emocji, będących podstawą holistycznego postrzegania przyrody oraz kształtowania odpowiednich postaw. Uważam, że umożliwienie uczniom dostępu do środowiska-zresztą gwarantowanego konstytucyjnie, jest sprawą pierwszoplanową w nauczaniu ekologii.
Współczesne życie wymaga od człowieka aktywnej postawy, kompetencji ale i inicjatywy. Taka postawa kształtowana musi być już od najmłodszych lat. Poznawanie środowiska przyrodniczego poprzez aktywne, kreatywne działanie, osobiste zaangażowanie uczniów to również najważniejsze umiejętności, które powinien pielęgnować nauczyciel ekologii.
Taką szczególną rolę w naszej szkole odgrywają festyny ekologiczne.
Głównymi bohaterami tego dnia są sami uczniowie naszej szkoły. Oni wcielając się w różne postacie tworzą przedstawienia, wykonując prace tworzą wystawy, wygłaszają prelekcje, prezentują doświadczenia, rozwiązują zagadki ekologiczne itp.
„Nauczanie poprzez działanie ” to dewiza tego programu.
Program ten jest otwarty, długofalowy i elastyczny. W najbliższych latach będzie monitoringowany i będzie ulegać ewaluacji.
lekcje przyrody rajdy szkolne
koło „Laboratorium Przyrodnicze”
wycieczki ekologiczne
Edukacja ekologiczna
PSU
ścieżka festyn
ekologiczna ekologiczny
akcje ekologiczne koło ekologiczne
- EDUKACJA EKOLOGICZNA
autor: mgr Aldona Mencel
Prezentowany program jest oparty na Podstawie Programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej „Edukacja ekologiczna”. Realizowany jest na lekcjach przyrody, ścieżce
ekologicznej w kl.5-6 (1 godziny tygodniowo), uwzględniono również zajęcia dodatkowe: festyn , akcje ekologiczne, działalność koła „Laboratorium przyrodnicze”.
Ogólne cele edukacyjne:
· Dostrzeganie zmian zachodzących w otaczającym środowisku oraz ich wartościowanie;
· Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska.
Zadania szkoły:
· Ukazywanie zależności stanu środowiska od działalności człowieka;
· Ukazywanie mechanizmów i skutków niepożądanych zmian.
Treści nauczania:
· Wpływ codziennych czynności i zachowań w domu, szkole, miejscu zabawy i pracy na stan środowiska naturalnego;
· Style życia i ich związek z wyczerpywaniem się zasobów naturalnych;
· Przykłady miejsc (w najbliższym otoczeniu), w którym obserwuje się korzystne i niekorzystne zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym;
· Degradacja środowiska-przyczyny, wpływ na zdrowie człowieka oraz jej związek z formami działalności ludzi;
· Obszary chronione oraz ich znaczenie w zachowaniu różnorodności biologicznej: zasady zachowania na obszarach chronionych.
TREŚCI
NAUCZANIA
LP
TEMAT
REALIZACJA
Ilość godzin
KLASA
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA
Uczeń:
UWAGI
I. Wpływ codziennych czynności i zachowań w domu, szkole, miejscu zabawy i pracy na stan środowiska.
1
Czy szanujemy środowisko w codziennym życiu?
przyroda
1 godz.
4
Podaje przykłady niszczenia przyrody przez siebie samego, kolegów, najbliższych członków rodziny,
Rozumie, że stan środowiska zależy od ludzkich postaw,
Rozumie, że suma drobnych działań wielu ludzi może bardzo korzystnie lub niekorzystnie wpływać na stan środowiska, podaje przykłady,
Umie postępować tak, aby nie szkodzić środowisku,
Rozumie, że środowisko zapewnia nam odpowiednie warunki oraz dostarcza substancji niezbędnych do życia .
2
Poznajemy źródła energii w naszym domu.
stepane