pr ed ekolog.doc

(408 KB) Pobierz
PROGRAM DZIAŁAŃ NA RZECZ OCHRONY

PIĄTKOWSKA  SZKOŁA USPOŁECZNIONA

 

 

 

 

 

 

 

 

ALDONA  MENCEL

 

 

PROGRAM

EDUKACJI  EKOLOGICZNEJ

                                         

      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

POZNAŃ   2004

SPIS TREŚCI

 

 

 

 

I.                 WSTĘP

 

II.            PROGRAM  ŚCIEŻKI  EDUKACYJNEJ   

              -EDUKACJA  EKOLOGICZNA

 

III.       DZIAŁANIA UCZNIÓW  PSU W   

              REALIZACJI  SZKOLNEGO  PROGRAMU  

              EDUKACJI  EKOLOGICZNEJ

 

IV.        HARMONOGRAM  DZIAŁAŃ  UCZNIÓW  PSU   

              W EDUKACJI  EKOLOGICZNEJ

 

V.             EWALUACJA  PROGRAMU

 

VI.        HARMONOGRAM  JEDNODNIOWYCH 

              WYCIECZEK  EKOLOGICZNYCH

 

VII.   GŁÓWNE  ZAŁOŻENIA  FESTYNÓW

              EKOLOGICZNYCH

             

VIII.    GŁÓWNE ZAŁOŻENIA RAJDÓW  

               SZKOLNYCH

 

 

 

 

 

 

                                                                      I. WSTĘP

 

Prezentowany program jest oparty na Podstawie Programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej opracowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej - „Edukacja ekologiczna”. Adresatami programu są uczniowie II etapu edukacyjnego Piątkowskiej Szkoły Uspołecznionej oraz nauczyciele i rodzice, którzy będą wspierać mnie w jego realizacji.

 

W szkole naszej od wielu lat zwracaliśmy dużą uwagę na edukację ekologiczną uczniów. Świadczą o tym liczne działania o charakterze ekologicznym, że wspomnę: coroczne rajdy szkolne, wycieczki, festyny, konkursy i akcje ekologiczne oraz zielone szkoły. Tak bardzo duże zainteresowanie uczniów i rodziców  problematyką ekologiczną, specyfika naszej szkoły, oraz nagląca potrzeba ochrony środowiska naszego regionu, skłoniły mnie do napisania autorskiego programu - EDUKACJA EKOLOGICZNA. Ma on na celu zainteresować dzieci stanem naszego środowiska, uwrażliwić na jego potrzeby, zwiększyć ich świadomość ekologiczną oraz wyrobić trwałe postawy proekologiczne.

Realizacja tego programu możliwa będzie dzięki: uzyskaniu dodatkowej jednej godziny lekcyjnej w klasach 4 i 5 na jego realizację, bardzo dużej pomocy i udziale rodziców w organizacji życia szkoły, długoletnich tradycjach szkoły.

Program obok zajęć w gabinecie przyrodniczym przewiduje liczne zajęcia w terenie: wycieczki ekologiczne, rajdy, akcje porządkowe. Poprzez bezpośrednie obcowanie z przyrodą, podpatrywanie jej w naturalnym środowisku, nauczyciel kształtuje wrażliwość uczniów na problemy środowiska, wzbudza szacunek do przyrody i zachwyca jej pięknem. Zajęcia terenowe kształtują zmysł obserwacji, wpływają na wyobraźnię uczniów, a także uczą praktycznych umiejętności np: dokonywania pomiarów, orientacji w terenie, rozpoznawania gatunków, badania stanu środowiska itp. Organizacja lekcji w terenie wymaga od nauczyciela solidnego do niej przygotowania: merytorycznego i organizacyjnego. Uczniom dostarcza osobistych przeżyć i emocji, będących podstawą holistycznego postrzegania przyrody oraz kształtowania odpowiednich postaw. Uważam, że umożliwienie uczniom dostępu do środowiska-zresztą gwarantowanego konstytucyjnie, jest sprawą pierwszoplanową w nauczaniu ekologii.

Współczesne życie wymaga od człowieka aktywnej postawy, kompetencji ale i inicjatywy. Taka postawa kształtowana musi być już od najmłodszych lat. Poznawanie środowiska przyrodniczego poprzez aktywne, kreatywne działanie, osobiste zaangażowanie uczniów to również najważniejsze umiejętności, które powinien pielęgnować nauczyciel ekologii.

 

Taką szczególną rolę w naszej szkole odgrywają festyny ekologiczne.

Głównymi bohaterami tego dnia są sami uczniowie naszej szkoły. Oni wcielając się w różne postacie tworzą przedstawienia, wykonując prace tworzą wystawy, wygłaszają prelekcje, prezentują doświadczenia, rozwiązują zagadki ekologiczne itp.

              „Nauczanie poprzez działanie ” to dewiza tego programu.

 

Program ten jest otwarty, długofalowy i elastyczny. W najbliższych latach będzie monitoringowany i będzie ulegać ewaluacji.

 

 

 





                                                                                                                                                                                                                      

lekcje przyrody                                                                                                                rajdy szkolne                                                                                                                                                                                                                                                    

kołoLaboratorium Przyrodnicze



                                                                                                                          

                                                                                                        wycieczki                                                                                                                     ekologiczne                                                                                                                                                                                

 

 

                                         

Edukacja ekologiczna

PSU





ścieżka                                                                                                                               festyn



ekologiczna                                                                                                                              ekologiczny             



akcje ekologiczne                                                   koło ekologiczne

 

 

 

 

 

 

 

 

II. PROGRAM  ŚCIEŻKI  EDUKACYJNEJ

- EDUKACJA  EKOLOGICZNA

 

                                                        autor: mgr Aldona Mencel     

 

  

              Prezentowany program jest oparty na Podstawie Programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej „Edukacja ekologiczna”. Realizowany jest na lekcjach przyrody, ścieżce

ekologicznej w kl.5-6 (1 godziny tygodniowo), uwzględniono również zajęcia dodatkowe: festyn , akcje ekologiczne, działalność koła „Laboratorium przyrodnicze”.

 

Ogólne cele edukacyjne:

·       Dostrzeganie zmian zachodzących w otaczającym środowisku oraz ich wartościowanie;

·       Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska.

 

Zadania szkoły:

·       Ukazywanie zależności stanu środowiska od działalności człowieka;

·       Ukazywanie mechanizmów i skutków niepożądanych zmian.

 

Treści nauczania:

·       Wpływ codziennych czynności i zachowań w domu, szkole, miejscu zabawy i pracy na stan środowiska naturalnego;

·       Style życia i ich związek z wyczerpywaniem się zasobów naturalnych;

·       Przykłady miejsc (w najbliższym otoczeniu), w którym obserwuje się korzystne i niekorzystne zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym;

·       Degradacja środowiska-przyczyny, wpływ na zdrowie człowieka oraz jej związek z formami działalności ludzi;

·       Obszary chronione oraz ich znaczenie w zachowaniu różnorodności biologicznej: zasady zachowania na obszarach chronionych.


 

TREŚCI

NAUCZANIA

LP

TEMAT

REALIZACJA

Ilość godzin

KLASA

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA

Uczeń:

UWAGI

 

I. Wpływ codziennych czynności i zachowań w domu, szkole, miejscu zabawy i pracy na stan środowiska.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Czy szanujemy środowisko w codziennym życiu?

przyroda

 

1 godz.

4

Podaje przykłady niszczenia przyrody przez siebie samego, kolegów, najbliższych członków rodziny,

Rozumie, że stan środowiska zależy od ludzkich postaw,

Rozumie, że suma drobnych działań wielu ludzi może bardzo korzystnie lub  niekorzystnie wpływać na stan środowiska, podaje przykłady,

Umie postępować tak, aby nie szkodzić środowisku,

Rozumie, że środowisko zapewnia nam odpowiednie warunki  oraz dostarcza substancji niezbędnych do życia .

 

 

2

Poznajemy źródła energii w naszym domu.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin