2
Opracowały nauczycielki Szkoły Podstawowej nr 173 w Łodzi
……………… – nauczycielka matematyki
…………….. – nauczycielka przyrody
…………….. – nauczycielka języka polskiego
Propozycja testu dla uczniów klasy szóstej
„KILKA DNI Z ŻYCIA RODZINY KOWALSKICH”
sprawdzającego poziom opanowania
umiejętności ponadprzedmiotowych
............................................................................................................................................
imię i nazwisko klasa
Informacje dla ucznia:
1. Test zawiera różnorodne zadania. Na wykonanie poleceń masz 60 minut.
2. Wykonanie niektórych poleceń polega na udzieleniu odpowiedzi na podstawie informacji zawartych w tekście zadania. Czytaj więc uważnie tekst, odpowiedzi zapisuj w wyznaczonym miejscu.
3. Rozwiązanie innych zadań polega na wskazaniu jednej spośród czterech podanych odpowiedzi. Postaw znak X przy właściwej Twoim zdaniem odpowiedzi.
4. Nie używaj korektora, gdy popełnisz błąd przekreśl odpowiedź i obok napisz poprawną.
5. Przy każdym zadaniu została podana liczba punktów możliwych do uzyskania za jego poprawne rozwiązanie.
6. Rozwiązuj zadania po kolei. Jeśli nie potrafisz któregoś rozwiązać, przejdź do następnego. Do pozostawionego powróć, po rozwiązaniu pozostałych.
7. Pracuj samodzielnie i uważnie.
POWODZENIA!
Kilka dni z życia rodziny Kowalskich
Jak zwykle po kolacji tata Oli i Bartka sięgnął po ulubioną lekturę. Przez chwilę czytał, po czym odłożył gazetę i zamyślił się. Oto tekst przeczytany przez tatę:
Morze Bałtyckie jest stosunkowo niewielkie, zaś jego kontakt z wodami oceanicznymi – ograniczony. Dlatego uchodzące do niego rzeki silnie go wysładzają. Całkowita wymiana wody w Bałtyku przez cieśniny trwa ponad 35 lat, zatem wszelkie zanieczyszczenia pozostają długo w toni i ... szkodzą. Skąd się biorą? Większość szkodliwych substancji w Bałtyku pochodzi z lądu. Docierają one do morza głównie rzekami, nie tylko z obszarów leżących na wybrzeżu lecz z całego zlewiska, czyli między innymi z terenu niemal całej Polski.
Eko-bałtyk. Miesięcznik ekologiczny dla wszystkich 1993, nr 4 (8)
(na podstawie zeszytu do przyrody dla kl. V, Wyd. WSiP)
Zadanie 1.
Przeczytaj uważnie powyższy tekst i odpowiedz na pytania.
a. Dlaczego woda w Bałtyku jest coraz mniej słona?
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
1p.
b. Jak długo trwa wymiana wody w Bałtyku?
c. Jakie są źródła zanieczyszczeń Bałtyku?
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
d. Co oznacza słowo „zlewisko”, podkreśl prawidłową odpowiedź.
A. Urządzenie, do którego wlewa się zanieczyszczone ciecze.
B. Obszar, z którego wody spływają do jednego morza.
C. Teren podmokły, bagienny.
Tata długo zastanawiał się nad tym, że on i jego rodzina również mają wpływ na to, w jakim stopniu środowisko – w tym również Bałtyk – ulega zanieczyszczeniu. Przecież codziennie każdy zużywa wodę, energię, wyrzuca do pojemników śmieci. Co prawda comiesięczne opłaty obejmują wywóz śmieci, zużytą wodę i energię, ale pieniądze to nie wszystko.
Zadanie 2.
Diagram kołowy przedstawia miesięczny podział wydatków rodziny Kowalskich.
Na podstawie diagramu oblicz, ile pieniędzy rodzina Kowalskich wydaje miesięcznie na opłaty związane z eksploatacją mieszkania, jeśli miesięczny dochód tej rodziny to 3200 zł. Zapisz obliczenia.
2p.
Zadanie 3.
Czteroosobowa rodzina Kowalskich za każdą zameldowaną osobę płaci miesięcznie:
15,75 zł za ciepłą wodę, 18,73 zł za zimną wodę, 4,92 zł za wywóz śmieci.
Oblicz, ile wynoszą miesięczne opłaty za wodę i śmieci. Zapisz obliczenia.
Pan Kowalski postanowił porozmawiać z pozostałymi członkami swojej rodziny na temat wpływu ich codziennych działań na stan środowiska. Doszli do wniosku, że pieniądze to nie wszystko i że jeśli każda rodzina będzie choćby racjonalnie korzystać z wody i energii elektrycznej to będzie miało to korzystny wpływ na stan środowiska.
Zadanie 4.
Woda lejąca się z odkręconego kranu w ciągu sekundy napełnia 1 szklankę wody o pojemności 0,2 l. Oblicz, ile półlitrowych butelek można napełnić wodą, jeśli woda z odkręconego kranu lałaby się przez 2 minuty. Wskaż poprawną odpowiedź.
A. 24 B. 48 C. 12 D. 4
Zadanie 5.
Urządzenia grzewcze, aby ogrzać mieszkania, wymagają ogromnych ilości energii uzyskiwanej podczas spalania węgla. W wyniku spalania węgla powstaje dwutlenek węgla, który uchodzi do atmosfery. Do ogrzania budynku, w którym mieszkają Kowalscy, jest spalana codziennie porcja węgla, z której powstaje 0,01 kg dwutlenku węgla.
Oblicz, ile dwutlenku węgla przedostaje się do atmosfery w ciągu 30 dni w wyniku spalania węgla potrzebnego do ogrzania tylko tego jednego budynku. Zapisz obliczenia.
Zadanie 6.
Oszczędzanie wody i energii elektrycznej to tylko dwa sposoby ochrony środowiska. Zaproponuj Kowalskim dwa inne działania wpływające dodatnio na stan środowiska.
1. ...................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................................
Dzieciom spodobał się pomysł taty, aby podjąć działania na rzecz ratowania środowiska. Ola – przewodnicząca szkolnego koła LOP – postanowiła zacząć działać. „Sprzątniemy teren wokół szkoły” – pomyślała.
Zadanie 7.
a. Napisz, w imieniu Oli, zawiadomienie o akcji sprzątania terenów w okolicy szkoły. Wymyśl nazwę dla tej akcji.
4p.
b. Wyjaśnij, co oznacza skrót LOP i podaj nazwę zwierzęcia będącego symbolem tej organizacji.
Jacek w akcji na rzecz ratowania środowiska dostrzegł możliwość uzyskania dodatkowych funduszy, które można przeznaczyć na działalność LOP.
Zadanie 8.
Konieczność ochrony przyrody poruszyła Jacka na tyle, że postanowił napisać list otwarty do swoich koleżanek i kolegów, w którym uświadomi im konieczność działań na rzecz ochrony środowiska. List ukaże się w szkolnej gazetce. Napisz w imieniu Jacka ten list.
.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
8p.
Jedną z form działań państwa na rzecz ochrony przyrody jest tworzenie rezerwatów przyrody, parków narodowych, parków krajobrazowych oraz ustanawianie pomników przyrody i ochrona gatunkowa roślin i zwierząt. Pierwszy park narodowy powstał w naszym kraju w 1921 r., ale już w roku 1886 powstał pierwszy w Polsce rezerwat przyrody. Konieczność ochrony przyrody dostrzegano już za panowania Władysława Jagiełły, który w roku 1423 wydał prawa warckie ograniczające polowania na dzikie konie, tury, żubry, łosie a także chroniące cisy. Zygmunt I Stary w 1529 roku w statutach litewskich potwierdził ochronę bobrów, sokołów i łabędzi oraz zabronił polowania na tury. W roku 1868 wprowadzono ochronę kozicy i świstaka. W 1934 roku powstała pierwsza ustawa o ochronie przyrody.
Zadanie 9.
Wypisz podkreślone w tekście daty, podaj cyframi rzymskimi wiek i określ, która to jego połowa.
Zadanie 10.
Który z wymienionych chronionych gatunków zwierząt jest jednym z polskich symboli narodowych, wskaż właściwą nazwę.
...
clatom