Jaka to zabawka?
· Sadzamy dziecko w wysokim foteliku i wybieramy dwie lub trzy z jego ulubionych zabawek, które maja w nazwie jedno słowo np. piłkę ,lalkę, klocek.
· Podnieś piłkę i wyraźnie wypowiedz jej nazwę.
· Podnieś lalkę i powiedz „lalka”.
· Zrób tak samo z klockiem.
· Następnie poproś dziecko by podniosło wymienione przez Ciebie przedmioty.Po jakimś czasie malec zacznie kojarzyć słowa określające przedmioty.
„Gdzie jest misiu?”
· Maluch spoglądający w lustro nie zdaje sobie sprawy że widzi w nim swoje odbicie.
· Weź do ręki ulubionego miśka dziecka i poruszając nim udawaj że misiek mówi.
· Następnie podejdź z nim do lustra i poruszaj nim w taki sam sposób.
· Zapytaj dziecko „Gdzie jest misiu?”
· Oddal się od lustra a następnie powtórz zabawę.
Poszukiwacze skarbów
· Poszukaj rozległego trawnika ,gdzie malec będzie miał dużo miejsca do chodzenia na czworakach.
· Baw się z malcem w chowanego sprawdzając czy potrafi Cię odszukać.
· Ukryj kilka jego ulubionych zabawek w trawie ,w ciekawych miejscach, tak aby docierając do nich poznawał różne otoczenie.
Radość raczkowania
· Ustaw tor przeszkód składający się z przedmiotów, pod którymi, nad którymi i wokół których będzie musiało przechodzić dziecko. Pomożesz mu w ten sposób w poznawaniu świata.
· Ułóż na podłodze stos poduszek, nad którymi będzie musiało się przeczołgać.
· Umieść dziecko przed stolikiem, pod którym będzie musiało się przeczołgać.
· Niech goni cię na czworakach wokół krzesła.
· Cofaj się na czworakach i obserwuj, czy potrafi cię naśladować.
· Połóż na niskim krzesełku zabawkę, by zachęcić dziecko do udania się w stronę krzesła i sięgnięcia po zabawkę.
W której ręce jest zabawka?
· Schowaj w dłoni jakiś mały, ciekawy przedmiot, np. zabawkę.
· Otwórz dłoń i pokaż go dziecku, a następnie znów ją zamknij.
· Zapytaj malca: „Gdzie jest zabawka?” Otwórz dłoń i pokaż ją dziecku.
· Powtórz zabawę, zmieniając rękę.
· Wkrótce malec będzie chwytał cię za rękę, usiłując zdobyc przedmiot.
· Zabawa ta pomaga dzieciom zrozumieć, że chowane przedmioty nie znikają.
Zabawy kubkiem
· Posadź malucha w wysokim foteliku lub przy stole z gładka powierzchnią.
· Postaw przed nim niewielki kubek.
· Podnieś kubek i udawaj, że z niego pijesz, mówiąc: "mniam, mniam" lub "ale dobre".
· Podnieś kubek do buzi malca i powtórz te same słowa, kiedy on będzie udawał, że pije.
· Postaw kubek na tacce. Sprawdź, czy maluch będzie bawił się sam.
Garnki i patelnie
· Dzieci uwielbiają bawić się garnkami i patelniami.
· Pokaż malcowi, jak przykryć garnek pokrywką.
· Kiedy dziecko już bez problemu będzie nakładało pokrywkę na garnek, daj mu jeszcze jedną, lecz innej wielkości.Obserwuj, czy malec rozwiąże problem, która pokrywka pasuje do garnka.
· Do garnka włóż kilka niewielkich zabawek lub jakieś smakołyki. Kiedy maluszek zdejmie pokrywkę, znajdzie w środku niespodziankę.
Trzy klocki, dwie rączki
· Posadź malca w wysokim foteliku lub na podłodze i połóż przed nim dwa klocki.
· Jeśli dziecko ich nie podniesie. Włóż mu je do rączki.
· Weź trzeci klocek i podaj go dziecku. Nauczy się ono, że należy upuścić jeden klocek, by sięgnąć po inny.Opanowanie umiejętności uwalniania przedmiotów z rąk stanowi duży krok w rozwoju dziecka.
Słuchanie muzyki
· Muzyka może działać nie tylko stymulująco, ale także odprężająco.
· Daj dziecku okazję słuchania różnych rodzajów muzyki.
· Przy szybkiej muzyce weź malca na ręcęi tańcz z nim.
· Przy wolnej, spokojnej kołysz go w ramionach.
· Maszeruj malcem w takt muzyki marszowej.
· Podrzucaj malca na kolanach w rytm skocznych melodii
pissi11