Metody_aktywizujace_dziecko_niepelnosprawne.doc

(156 KB) Pobierz

O metodach aktywizujących słów kilka…

 

             

Zabawa jest nauką – nauka jest zabawą.

Im więcej zabawy, tym więcej nauki.

 

 

              Metody aktywizujące pracę uczniów uznawane są przez współczesnych dydaktyków za naczelną zasadę nauczania – uczenia się. Aktywność i twórczość stanowi naturalną wrodzoną potrzebę i cechę każdego człowieka. Nie sposób nie potraktować tej myśli jako swoistej wskazówki do efektywnej pracy pedagoga.

Aktywność człowieka ma określony kierunek, wyznaczony przez cel. Im ciekawszy cel, tym silniejsze emocje, a co za tym idzie większe zainteresowanie i motywacja. Efektywność uczenia się wyraźnie się zwiększa, gdy zaangażowane są umysł i emocje. Dlatego twórczy nauczyciel umożliwia uczniom uczenie się poprzez działanie, które pozwala uaktywnić twórczy potencjał.

 

 

Pamiętajmy ile zapamiętuje uczeń!

 

 

ü      - 10 % - tego, co słyszy               

ü     - 20% - tego, co widzi

ü    - 40 % - tego, o czym dyskutuje

ü   - 90 % - tego, co robi – UCZENIE PRZEZ DZIAŁANIE

 

 

Nie jest to wniosek współczesnych. Już Konfucjusz twierdził: „słyszałem i zapomniałem, widziałem         i zapamiętałem, zrobiłem i zrozumiałem”.

O metodach aktywizujących można znaleźć naprawdę wiele publikacji. Sedno tkwi w tym by nauczyciel – czy to młody, czy dźwigający bagaż wieloletnich doświadczeń, potrafił skorzystać z dobrodziejstw, jakie niesie ze sobą stosowanie metod, które nie zastępują tradycyjnych sposobów nauczania, a jedynie je uzupełniają.

Metod i technik aktywizujących istnieją tysiące. Słusznie ktoś zauważył: „ ilu jest twórczych pedagogów tyle wspaniałych metod pracy”.

W tym miejscu nasuwa się pytanie o odmienność pojęć metoda i technika aktywizująca. W literaturze odnajdujemy takie oto zdanie: gdyby ktoś zapytał o różnicę między metodą aktywną a techniką aktywną, to zachodzi ona głównie w wymiarze emocjonalnym: aktywna metoda to z definicji takie działanie, które odwołuje się i uwzględnia emocjonalny aspekt procesu uczenia się wykorzystując aktywna technikę w odpowiednim momencie i w odpowiedni sposób. Aktywna technika jest natomiast tylko przepisem na zewnętrzną organizację sytuacji - co, kto i w jaki sposób ma robić.

Stosowanie metod aktywizujących w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym ma swój szczególny wymiar.

DZIAŁANIE jest niejednokrotnie jedynym sposobem zdobycia wiedzy o otaczającym świecie.

Pominę w moim opisie szczegółową charakterystykę poszczególnych metod, ograniczając się jedynie do ich wymienienia, jako że nie wszystkie znajdują zastosowanie w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie. Postaram się przybliżyć jedynie te, które udało mi się wykorzystać -przystosowując do możliwości indywidualnych dzieci, z którymi pracuję. Niektóre z nich być może zmieniły pierwotny wizerunek, ale na szczęście aktywizujące metody pracy z uczniem/grupą nie mają sztywnych ram i pozwalają nauczycielowi pracować w sposób adekwatny do potrzeb.

 

 

Zalety stosowania metod aktywizujących w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym:

 

 

Ø      uczeń podejmuje i kontynuuje działania z własnej chęci

Ø      odczuwa satysfakcję z własnej pracy

Ø      poszukuje, odkrywa i realizuje siebie

Ø      upewnia się, że potrafi coś stworzyć

Ø      uzupełnia deficyty wiedzy

Ø      czuje się dowartościowany

Ø      akceptuje siebie

Ø      rozwija swoje najlepsze strony

Ø      efektywnie uczestniczy w zajęciach

Ø      uczy się współistnieć w grupie

 

 

Nauczyciel i uczeń są twórczy, posiadają ogromny potencjał, który trzeba „tylko” uruchomić!

Spis metod i technik aktywizujących

 

·         Aktywne słuchanie               

·         Aktywny opis

·         Akwarium

·         Analiza „za i przeciw”

·         Brzęczące grupy

·         Burza mózgów

·         Debata

·         Debata korespondencyjna

·         Diada

·         Drama

·         Drzewo decyzyjne

·         Dyskusja dydaktyczna

·         Dyskusja „kielecka”

·         Dyskusja konferencyjna

·         Dyskusja „okrągłego stołu”

·         Dyskusja panelowa

·         „Śnieżna kula”

·         Dyskusja punktowana

·         Dyskusja wielokrotna

·         Dyskusja „66”

·         Dyskusja związana z wykładem

·         Dywanik pomysłów

·         Giełda pomysłów

·         Graffiti

·         Grupy zadaniowe

·         Gry dydaktyczne (planszowe, rebusy, krzyżówka, logogryf)

·         Jigsaw

·         Karuzela

·         Karty z sytuacjami

·         Komisja

·         Konferencja prasowa

·         Korespondencyjna debata

·         Książeczki do dialogów

·         Linie czasu

·         Mapa pojęciowa

·         Metaplan

·         Metoda doświadczalna

·         Metoda grupowego rozwiązywania przykładów

·         Metoda inscenizacji

·         Metoda projektów

·         Metoda przewodniego tekstu

·         Metoda przypadków

·         Metoda ruchu - rozwijająca

·         Metoda sytuacyjna

·         Metoda trójkąta

·         Mind mapping (mapa mózgu)

·         Mowa ciała

·         Pajęczynka

·         Piramida priorytetów

·         Plakat

·         Porównanie

·         Portfolio

·         Psychodrama

·         Procedura „U”

·         Puste krzesło

·         Poker kryterialny

·         Ranking metodą diamentu

·         Rozmowy w parach

·         Rybi szkielet

·         Rzeźba

·         Seminarium (spotkanie naukowe specjalistów)

·         Sesja

·         Sesje bierz – daj

·         „Słoneczko”

·         Symulacje

·         Sześć myślących kapeluszy

·         Technika „635”

·         Uszeregowanie kart

·         Wykład aktywizujący

·         Zabawy literackie

·         Zabawy plastyczne

·         Zabawy ruchowe

·         Zgadnij, kim jestem?

 

Psychologiczne i fizjologiczne podstawy uczenia się upośledzonych umysłowo

 

              Pamiętając o konieczności dostosowania zasad kształcenia osób upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym do reguł określonych przez reformę, należy także zwrócić uwagę na specyfikę edukacji tych osób. Jej odrębność wyraża się między innymi w niemożności przypisania z góry pewnych zadań i treści edukacyjnych do poszczególnych etapów edukacji oraz określeniu jednoznacznego profilu osiągnięć ucznia.

Mechanizm nauczania- uczenia się oparty jest na sprzężeniu zwrotnym. Do centralnego układu nerwowego (CUN) poprzez receptory ( zmysły, aparaty odbierające bodźce ze świata zewnętrznego) oraz interoreceptory ( aparaty odbierające bodźce ze świata wewnętrznego) napływają w postaci zespołów bodźców informacje o zjawiskach występujących w świecie zewnętrznym lub wewnętrznym. Odebrane informacje są w korze mózgowej opracowywane: analizowane, porównywane, i oceniane, w wyniku, czego jedne z nich są odrzucane jako zbędne, a inne przyjmowane, wiązane z wiedzą zdobytą wcześniej w całościowy system. Następnie są opanowywane i utrwalane w procesie uczenia się oraz przekazywane do zespołów komórek kory mózgowej kierujących postępowaniem człowieka, zastosowaniem, wykorzystaniem przez niego w praktyce zdobytej wiedzy. W ten sposób w toku powtarzania się przedstawionego procesu nauczania- uczenia się narasta i gromadzi się wiedza w umyśle dziecka, tworzą i doskonalą się umiejętności, rozwija sam uczeń.

U osób z odchyleniami rozwojowymi w toku zdobywania wiedzy występują pewne zaburzenia. Mogą one dotyczyć:

- odbierania informacji, gdy występują wady wzroku, słuchu

- przeróbki informacji w CUN, co obserwuje się w przypadku upośledzenia umysłowego, schorzeniach psychicznych

- zastosowania wiadomości i umiejętności na skutek uszkodzeń narządów ruchu, wad wymowy

Upośledzenie umysłowe nie tylko utrudnia przeróbkę informacji w wiedzę w CUN, często też obniża precyzję odbioru informacji, oraz możliwość i prawidłowość wykorzystania wiedzy w praktyce.

Dlatego szalenie ważne staje się wykorzystanie w nauczaniu każdego ze zmysłów, wszystkich możliwych kanałów odbierania bodźców ze świata zewnętrznego.

              Proces uczenia się i zdobywania wiedzy przebiega w określonych etapach. Najważniejszą fazą uczenia się nowych umiejętności jest ich generalizacja. Dlatego w indywidualnym programie edukacji ucznia niepełnosprawnego powinny być zawsze uwzględnione warunki, w których generalizacja powinna występować i wyszczególnione jednoznaczne kryteria jej osiągnięcia.

Jednym z najskuteczniejszych sposobów zaplanowania rozwoju generalizacji umiejętności jest propozycja opracowana przez Horner. Składa się ona z następujących kroków:

- określenie „uniwersum” – ustalenie miejsc i sytuacji stosowania umiejętności. Udzielanie odpowiedzi na pytanie, „w jakich okolicznościach zachowanie lub umiejętność przyda się uczniowi”.

- wybranie istotnych bodźców i określenie koniecznych zróżnicowań odpowiedzi (adekwatne reagowanie na nowe bodźce i sytuacje np. przycisk a nie klamka)

- wybranie okoliczności, w których będzie przebiegało uczenie i określenie sposobu sprawdzania jego efektów

- kolejność uczenia:

- ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin