Zespół Szkół Ekonomicznych im. Marii Skłodowskiej-Curie
w Rzeszowie
Poradnik agrobiznesu
Opracowanie:
Marta Kruczek-Grochala
Danuta Ferenc
Małgorzata Przybyło
Mariola Świtalska
Iwona Wojciechowska
Dorota Zajchowska
Damian Strączyk
Jacek Sączawa
Rzeszów 2002
„Poradnik agrobiznesu” został opracowany w ramach projektu „Agroturystyka szansą dla mieszkańców wsi na Podkarpaciu” realizowanego przez Zespół Szkół Ekonomicznych w Rzeszowie przy wsparciu Programu Fundacji Ekonomicznej Narodowego Banku Polskiego.
Projekt obejmował:
- szkolenie dla rolników
- szkolenie dla młodzieży
- konkursy: „Wypromuj swoją miejscowość”,
„Projekt gospodarstwa agroturystycznego”
- wyjazd laureatów konkursów do gospodarstw agroturystycznych w krajach Unii Europejskiej i dzielenie się spostrzeżeniami z pobytu w nich z pozostałymi uczestnikami szkolenia
- wydanie poradnika
Wszystkim uczestnikom szkolenia życzymy sukcesów w prowadzeniu działalności agroturystycznej
Autorzy
Skład komputerowy: Jacek Sączawa
Spis Treści
Przepisy prawne i procedury tworzenia własnej firmy 5
Opracowała: Małgorzata Przybyło:
Przepisy regulujące działalność agroturystyczną 5
I. Działalność gospodarcza przedsiębiorców 5
II. Działalność agroturystyczna 6
III. Usługi turystyczne 7
IV. Umowy w agroturystyce 9
V. Obowiązek podatkowy w agroturystyce 14
Marketing usług agroturystycznych 19
Opracowały: Marta Kruczek-Grochala, Iwona Wojciechowska, Mariola Świtalska
Zarządzanie firmą agroturystyczną w realiach gospodarki rynkowej. 19
1. Charakterystyka działalności gospodarczej. 19
2. Organizacja pracy i zarządzanie w podmiotach gospodarczych. 21
3. Istota i determinanty rozwoju agroturystyki. 22
Istota i znaczenie marketingu usług. 24
System gromadzenia informacji o rynku 25
Budowanie pozytywnego wizerunku firmy na współczesnym rynku. 26
Image – pojecie, istota. 26
Znaczenie image’u gospodarstwa agroturystycznego w zdobywaniu nowych klientów. 28
Planowanie, utożsamianie i korygowanie wizerunku gospodarstwa agroturystycznego. 29
Otoczenie gospodarstwa 30
Znaczenie instrumentów marketingu – mix w tworzeniu wizerunku gospodarstwa agroturystycznego. 31
Działania marketingowe gospodarstwa agroturystycznego, związane z tworzeniem trafnej oferty usługowej (produkt). 32
Strategie w zakresie cen. 34
Dystrybucja usług agroturystycznych. 34
Promocja usług agroturystycznych i jej wpływ na tworzenie pozytywnego wizerunku. 35
Ludzie świadczący usługi – piątym instrumentem marketingu-mix. 37
Istota biznes planu 37
Struktura biznes planu 38
Segmentacja rynku usług agroturystycznych. 42
Opracowanie atrakcyjnej oferty usługowej w agroturystyce. 48
Czym jest agroturystyka? 48
Wiejska Baza Noclegowa (WBN) – typy zakwaterowania 49
Podstawowe zasady dotyczące urządzania kwater agroturystycznych 51
Zasady dotyczące urządzania i wyposażania powierzchni wokół obiektu 53
Kategoryzacja Wiejskiej Bazy Noclegowej 55
Promocja usług agroturystycznych. 64
Czym jest promocja produktu agrturystycznego? 64
Skuteczna reklama usług agroturystycznych 65
Wizerunek gospodarza i gospodarstwa 67
Stowarzyszenia agroturystyczne i ich rola w promocji agroturystyki 69
Marketingowa strategia ceny 70
Technologia informacyjna 72
Opracował: Jacek Sączawa
Zastosowanie technologii informacyjnej do tworzenia materiałów promocyjnych. Podstawy obsługi komputera. 72
Podstawy obsługi Internetu. 77
Podstawy księgowości 85
Opracowały: Dorota Zajchowska, Danuta Ferenc
Kalkulacja kosztów usług agroturystycznych: 85
Kalkulacja 85
Koszt 85
Kalkulacja kosztów pobytu gości w gospodarstwie agroturystycznym 85
Ceny w działalności agroturystycznej 88
Przykładowy projekt obliczania planowanego dochodu, wynikającego z użytkowania pomieszczeń noclegowych: 91
ŹRODŁA FINANSOWANIA GOSPODARSTW AGROTURYSTYCZNYCH 92
Kapitały własne i kapitały obce. 92
Kredyty preferencyjne i minipożyczki. 92
Wnioski i umowy kredytowe. 97
OBOWIĄZKOWE UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE I ZDROWOTNE 99
Ubezpieczenia społeczne. 99
Ubezpieczenia zdrowotne. 99
DOKUMENTACJA KSIĘGOWA I BIEŻĄCA JEJ EWIDENCJA 100
Dowody księgowe. 100
Obowiązek dokumentowania działalności w związku z rozliczaniem się z podatku VAT. 102
Obowiązek dokumentowania działalności w związku z rozliczaniem się z podatku dochodowego. 105
Komunikacja interpersonalna 106
Opracowała: Marta Kruczek-Grochala
Proces komunikowania się z klientem. 106
Asertywność jako jeden ze sposobów zmniejszania kosztów psychicznych w procesie obsługi klienta 108
Istota negocjacji 108
Zasady negocjacji: 109
Techniki negocjajne: 109
Podstawowe zasady żywienia zbiorowego 110
Opracował: Damian P. Strączyk
Żywność jako źródło składników pokarmowych 110
Normy żywienia dla ludności 111
Charakterystyka głównych składników odżywczych 111
Wartość odżywcza produktów spożywczych 116
Określenia związane z żywnością 118
„Lit – pierwiastek spokoju” 121
„Chrom w roślinach uprawnych Polski” 124
Przepisy prawne i procedury tworzenia własnej firmy
Opracowała: Małgorzata Przybyło
Przepisy regulujące działalność agroturystyczną
I. Działalność gospodarcza przedsiębiorców
Działalność gospodarcza – to zarobkowa działalność wydobywcza, wytwórcza, handlowa, budowlana i usługowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.
Zasady jej podejmowania i wykonywania przez przedsiębiorców, za wyjątkiem działalności wytwórczej w rolnictwie, określa ustawa z 19 listopada 1999r. – Prawo działalności gospodarczej ( Dz. U. Nr 101, poz.1178).
Przedsiębiorcą jest podmiot, który zawodowo we własnym imieniu pod...
emka1