HOTELARSTWO I GASTRONOMIA.txt

(25 KB) Pobierz
HOTELARSTWO I GASTRONOMIAHOTELARSTWO I GASTRONOMIA
 
1. Rys historyczny i poj�cie hotelarstwa.
 
Od tysi�cy lat ludzie zmieniali swoje miejsce pobytu. Powody tego by�y r�ne; od 
w�dr�wek handlowych, religijnych, towarzyskich, a� po podr�e turystyczne.
Pierwsze �lady zorganizowanego celowo budownictwa pochodz� z teren�w Bliskiego 
Wschodu i si�gaj� II tysi�clecia p.n.e. Najstarsze formy dom�w zajezdnych dla 
kupc�w powsta�y wzd�u� naturalnych szlak�w podr�nych, w miejscach z pitn� wod�, 
odleg�ych od siebie oko�o jednego dnia podr�y i nosi�y nazw� �karavanseraj�.
W staro�ytnej Grecji i Rzymie oko�o IV wieku p.n.e. istnia�y domy go�cinne, 
szczeg�lnie w miastach zwi�zanych z kultur� bog�w, igrzyskami, targami 
handlowymi.
Nowo�ytne hotelarstwo, jego pierwowz�r, powsta�o we Francji, w Pary�u. Pod naw� 
hotel rozumiano budynek, kt�rego w�a�ciciel trudni� si� zawodowo wynajmowaniem 
pokoi noclegowych i przygotowaniem wy�ywieni dla podr�nych.
Pe�ny rozw�j hotelarstwa przypada na XIX wiek.
W 1829 roku w Bostonie w USA powsta� hotel �Tremont�, kt�ry jako pierwszy 
wprowadzi�: baga�owych, pos�a�c�w, recepcjonist�w, pokoje 1 i 2-osobowe z WC, 
karty menu w restauracji.
 
Hotelarstwo � jest to spo�ecznie zorganizowana dzia�alno�� us�ugowa polegaj�ca 
na udzielaniu go�ciny osobom przyjezdnym. Jego zadaniem jest zaspokajanie 
potrzeb nocnego i dziennego wypoczynku, wy�ywienia, higieny, opieki zdrowotnej i 
nad mieniem, ��czno�ci z otoczeniem oraz rozrywek kulturalnych.
 
2. Definicja hotelarstwa.
 
Hotelarstwo � to zbi�r hoteli, kt�re mog� wyst�powa� jako firmy rodzinne, sp�ki 
b�d� �a�cuchy hotelowe lub zrzeszenia gospodarcze hoteli; to dzia�alno�� 
polegaj�ca na udzielaniu go�ciny w celach zarobkowych.
 
Hotelarstwo jest podstawow� bran�� turystyki jako ga��zi gospodarki narodowej.
Jest to tak�e zaw�d polegaj�cy na umiej�tno�ci �wiadczenia us�ug. Us�ugi 
hotelarskie s� przedmiotem dzia�alno�ci gospodarczej i s� w r�nych formach 
bezp�atne oraz w zasadzie kr�tkotrwa�e. Hotelarstwo jest rodzajem dzia�alno�ci, 
w wyniku kt�rej zaspokajane s� potrzeby lecz nie powstaj� nowe wyroby. Z tego 
powodu  us�ugi hotelarskie nazywa si� us�ugami niematerialnymi.
 
3. Klasyfikacja obiekt�w.
 
I Zak�ady hotelarskie w�a�ciwe (hotele, motele, schroniska, zajazdy, inne).
II Zak�ady uzupe�niaj�ce (schroniska m�odzie�owe, o�rodki kolonijne, wioski 
wakacyjne, pokoje go�cinne, kwatery prywatne, schroniska g�rskie).
III Zak�ady uzdrowiskowe (domy zdrojowe, sanatoria, obiekty rehabilitacyjne).
pensjonaty,
 
Typy hoteli:
- miejskie � dla podr�nych w centrach miejskich
- rezydenckie i wakacyjne
- dla podr�nych tranzytowych
- kongresowe
 
4. Poj�cie us�ugi hotelarskiej.
 
Us�uga hotelarska � to zesp� dzia�a� os�b zatrudnionych w zak�adzie hotelarskim 
przy wykorzystaniu specjalnie do tego celu przystosowanych urz�dze� 
technicznych. Sk�ada si� z wielu �wiadcze� zwi�zanych z zapewnieniem 
podstawowych potrzeb bytowych takich jak: zakwaterowanie, wy�ywienie, rozrywki, 
opieka nad zdrowiem.
 
1. �wiadczenia kwaterunkowe:
- zapewnienie wygodnego snu w nocy a w dzie� spokojnego odpoczynku oraz warunk�w 
do czytania i pisania itp.
- zapewnienie utrzymania higieny osobistej
- stworzenie warunk�w do bezpiecznego przechowywania rzeczy osobistego u�ytku, 
pieni�dzy, przedmiot�w warto�ciowych oraz w�asnych �rodk�w lokomocji
- udzielanie wszelkich niezb�dnych informacji oraz mo�liwo�� korzystania z 
telefonu, faksu, TV itp.
- pranie bielizny osobistej, drobne naprawy ubra�, czyszczenie obuwia.
 
2. �wiadczenia zaspokajaj�ce potrzeb� �ywienia:
- zak�ad hotelarski zapewnia we w�asnym barze, restauracji, kawiarni (praktykuje 
si� r�wnie� podawanie posi�k�w do pokoju)
 
3. �wiadczenia kulturalno-rozrywkowe:
- zak�ad hotelarski zw�aszcza po�o�ony w miejscowo�ci wypoczynkowej dba o 
racjonalne i atrakcyjne wykorzystanie czasu wolnego swoich go�ci (gabinety 
odnowy biologicznej, si�ownie, baseny itp.)
- wa�ne jest tak�e w�a�ciwe zagospodarowanie otoczenia hotelu (miejsca do 
spacer�w, place zabaw, w�asne pla�e, wypo�yczalnie sprz�tu rekreacyjnego
- zak�ad hotelarski mo�e prowadzi� w�asne zaj�cia turystyczno-krajoznawcze oraz 
rozrywki kulturalne
- wa�na jest tak�e w�a�ciwa praca informacji turystycznej, kt�ra informuje go�ci 
o wydarzeniach kulturalnych itp.
 
4. Opieka nad zdrowiem
Ogromna ilo�� us�ug, kt�re �wiadczy hotel powoduje konieczno�� zgrupowania us�ug 
wg charakteru, rodzaju i miejsc �wiadczenia:
a) us�ugi podstawowe � p�atne i us�ugi uzupe�niaj�ce nazywane r�wnie� 
komplementarnymi (bezp�atne)
b) us�ugi dodatkowe � odp�atne nieobowi�zuj�ce ale po��dane i zalecane
c) us�ugi towarzysz�ce �wiadczone odp�atnie przez jednostki wyspecjalizowane w 
danej dzia�alno�ci z wykorzystaniem odpowiednich pomieszcze� oddanych im do 
dyspozycji przez hotel
 
5. Rodzaje i podzia� us�ug.
 
Granica mi�dzy us�ugami uzupe�niaj�cymi a dodatkowymi nie da si� �ci�le 
okre�li�. Jest bowiem zwi�zany z rodzajem i charakterem zak�adu hotelarskiego 
oraz jego kategori�. To co dla jednego zak�adu jest us�ug� obligatoryjn� dla 
innego mo�e stanowi� przedmiot us�ug dodatkowych. Ka�dy obiekt posiadaj�cy 
okre�lon� kategori� �wiadczy us�ugi dodatkowe zgodnie z wymaganiami zawartymi w 
przepisach prawnych. Ostatnio mamy do czynienia ze wzrostem wymaga� odno�nie 
oferty us�ugowej zar�wno pod wzgl�dem r�norodno�ci, jako�ci jak r�wnie� 
dost�pno�ci ekonomicznej. W poszczeg�lnych zak�adach hotelarskich mog� by� 
�wiadczone nast�puj�ce us�ugi:
 
1. Wynajem pokoi hotelowych � z us�ug� t� wi��� si� takie us�ugi cz�stkowe jak: 
us�ugi recepcji (budzenie), us�ugi informacji, gastronomii (posi�ki do pokoi), 
us�ugi pralni, stawienie do dyspozycji go�ci urz�dze� i wyposa�enia pokoi.
 
2. Realizacja kompleksu produkcji i us�ug gastronomicznych �wiadczonych min. W 
r�nego rodzaju zak�adach i punktach sprzeda�y (restauracje specjalizuj�ce si� w 
kuchni narodowej lub mi�dzynarodowej, kawiarnie, kafeterie, bary szybkiej 
obs�ugi, automaty, snak-bary, koktajl-bary, winiarnie, piwiarnie, onkiernie 
itp.)
 
3. Prowadzenie w okre�lonym zakresie i rodzaju dzia�alno�ci rozrywkowej np. 
dyskotek, dansing�w, zespo��w muzycznych, kabaret�w, rewii itp.
 
4. Zesp� typowych us�ug bie��co realizowanych przez hotel, czyli us�ugi 
portier�w, baga�owych, boj�w hotelowych, przechowalniach baga�y, czyszczenie, 
pranie, prasowanie garderoby i bielizny, us�ugi telekomunikacyjne, rezerwowanie 
miejsc hotelowych w innych hotelach, wynajem samochod�w z kierowc� lub bez, 
wymiana walut, organizowanie w ramach w�asnych lub za po�rednictwem biur podr�y 
wycieczek lokalnych, transfer�w wycieczek krajoznawczych, za�atwianie bilet�w 
komunikacyjnych, imprezowych, udzielanie informacji turystycznej, wykonywanie 
innych zlece� klienta.
 
5. Dzia�alno�� us�ugowa r�nych punkt�w handlowych i us�ugowych na terenie 
hotelu np. zak�ady fryzjersko-kosmetyczne, sklepy z pami�tkami, kwiaciarnie, 
kiosk z pras�, punkty handlowe z okre�lonym rodzajem towaru np. galerie obraz�w, 
sklepy z bi�uteri�, odzie�� itp.
 
6. �wiadczenie us�ug umo�liwiaj�cych podr�nym zapewnienie swobodnego odpoczynku 
np. zapewnienie opieki nad dzie�mi, atrakcyjne programy turystyczne lub 
rekreacyjne dla ca�ych rodzin lub dzieci.
 
7. Wynajem miejsc gara�owych i parkingowych jak r�wnie� us�ugi warsztat�w 
naprawczych, myjni, stacji benzynowych, sprzeda� map, informator�w.
 
8. Wynajem sal i urz�dze� do odbycia kongres�w, konferencji, szkole�, 
r�wnocze�nie z t� us�ug� wyst�puje kompleksowa obs�uga konferencji (np. 
t�umaczenia, pisanie protoko��w, wynajem sprz�tu).
 
9. Us�ugi o charakterze sportowo-rekreacyjnym, baseny zamkni�te i otwarte, 
sauny, sale do uprawiania gimnastyki, tereny do golfa, tenisa, siatk�wki, 
kr�gielnie, zagospodarowane i urz�dzone pla�e, wynajem rower�w, koni itp.
 
10. Wynajem sprz�tu, urz�dze� rekreacyjnych np. sprz�tu w�dkarskiego itp.
 
11. �wiadczenie us�ug sanatoryjnych z udzia�em zak�ad�w przyrodo-leczniczych. 
Us�ugi personelu medycznego, zabiegi.
 
6. Kategoryzacja obiekt�w hotelarskich.
 
1. Hotele � obiekty sta�e lokalizowane w miastach i terenach zasiedlonych. Musz� 
mie� min 10 pokoi. �wiadcz� podstawowe us�ugi: nocleg i wy�ywienie oraz 
zapewniaj� warunki higieniczno-sanitarne. Kategorie oznaczone * od 5 do1
 
2. Motele � obiekty sta�e licz�ce min 10 pokoi. Nie powinny liczy� wi�cej ni� 
100 pokoi. Zlokalizowane przy drogach. �wiadcz� podst. us�ugi a tak�e 
obowi�zkowo us�ugi motoryzacyjne np. parking lub gara�, stacja benzynowa, 
autoserwis, cz�ci zamienne, informacja itp. Nie mo�na prowadzi� nocnej 
dzia�alno�ci rozrywkowej. 5 kategorii *.
 
3. Pensjonaty � obiekty sta�e licz�ce min 7 pokoi, lokalizowane g��wnie w 
miejscowo�ciach turystycznych. Przygotowane do organizacji d�u�szych pobyt�w 
wypoczynkowych, na og� dla wypoczynku rodzinnego. �wiadczy ca�odzienne us�ugi 
�ywieniowe (w sto��wkach lub jad�odajniach) i noclegowe. 5 kat *.
 
4. Schroniska � obiekty sta�e, lokalizowane z dala od teren�w zasiedlonych na 
og� przy szlakach turystycznych przeznaczone dla os�b uprawiaj�cych turystyk� 
kwalifikowan�. Musi mie� min 30 miejsc noclegowych organizowanych w salach 
zbiorowych. �wiadczy us�ugi noclegowe i ograniczone �ywieniowe. Nie dziel� si� 
na kategorie.
 
5. Zajazdy � obiekty sta�e, min 10 pokoi, lokalizowane przy drogach. �wiadcz� 
podst. us�ugi. Nie ma kategorii.
 
6. Kempingi � teren ogrodzony, strze�ony i posiadaj�cy recepcj�, lokalizowane s� 
na terenach atrakcyjnych turystycznie, przede wszystkim na terenach przy le�nych 
oraz nad akwenami. Wyst�puj� tak�e na obszarach wielkich miast. Przeznaczone dla 
turyst�w zmotoryzowanych, kt�rym zapewnia nocleg, wy�ywienie b�d� warunki do 
sporz�dzania posi�k�w, miejsce do rozbicia namiotu, do ustawienia przyczepy. 
Musi mie� pr�d, zbiorowe sanitaria. Teren musi by� p�aski, przesi�kal...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin