Motywowanie kadry (2). Zasady skutecznego motywowania.pdf

(121 KB) Pobierz
Czuwaj3-2008.p65
PRACA Z KADR¥
ZASADY SKUTECZNEGO
Druh Karol przez kilka lat prowadzi³ w hufcu szczep Nieprzetartego
Szlaku. To by³a naprawdê dobra robota. Niestety, ze wzglêdu na z³y
stan zdrowia musia³ osiem lat temu zrezygnowaæ z dzia³alnoœci har-
cerskiej. To by³a dla niego bardzo trudna decyzja, bo dzieci, z którymi
pracowa³, by³y dla niego bardzo wa¿ne, a sukcesy, jakie odnosi³, do-
dawa³y mu skrzyde³. Dziœ dowiedzia³ siê, ze komendant hufca wyst¹-
pi³ dla niego i innych dru¿ynowych ze szczepu o Krzy¿ „Za Zas³ugi
dla ZHP”. Mi³o, ale kilka lat temu, kiedy ¿egna³ siê z dzia³alnoœci¹
i naprawdê nale¿a³o mu siê uznanie za pracê, by³oby jeszcze milej
i sensowniej… Poza tym jego zas³ugi postawiono na równi z zas³u-
gami dru¿ynowego od dwóch lat prowadz¹cego dru¿ynê…
Komendantka hufca zaprosi³a Jagnê na roz-
mowê. Chcia³a jej zaproponowaæ now¹
funkcjê – szefowej zespo³u kszta³cenia
w hufcu. Podczas rozmowy podkreœli³a nie-
jeden raz, ¿e ceni to, co Jagna robi, jej kwa-
lifikacje i umiejêtnoœci, jej dorobek i kre-
atywnoœæ. Jagnie jednak te s³owa nie
sprawi³y ¿adnej radoœci, bo komendantka
nigdy nie widzia³a jej w dzia³aniu, nie zna
jej kwalifikacji, nie wie, co tak naprawdê Ja-
gna umie i potrafi…
Katarzyna jest ambitn¹ m³od¹ instruktork¹. Prowadzi namiestnictwo
starszoharcerskie, redaguje hufcow¹ gazetkê, prowadzi dru¿ynê
i szczep. Nie potrzebuje dodatkowych motywatorów, robi to, co lubi.
Poœwiêca harcerstwu mnóstwo czasu. Ale jakoœ nagle poczu³a, jakby
ktoœ jej podci¹³ skrzyd³a, kiedy w wykazie instruktorów z zaliczon¹
s³u¿b¹ instruktorsk¹ zobaczy³a nazwiska osób, które dla hufca i har-
cerstwa w ci¹gu roku nie poœwiêci³y ani chwilki poza obecnoœci¹
(jako goœcie) na wigilii instruktorskiej i Dniu Myœli Braterskiej…
Andrzej zdobywa odznakê kadry kszta³c¹cej.
Poprosi³ wiêc instruktora z chor¹gwianego
zespo³u kadry kszta³c¹cej o wizytacjê i oce-
nê swoich zajêæ. Bardzo rzetelnie siê przy-
gotowa³, ale zdawa³ sobie sprawê z kilku s³ab-
szych punktów – niestarannie przygotowane
pomoce, zbyt czêsto zerkanie do notatek i tre-
ma, której nie umia³ zwalczyæ. Wiedzia³, ¿e
nad tym trzeba bêdzie nastêpnym razem bar-
dziej popracowaæ. Jakie by³o zdumienie An-
drzeja, kiedy wizytuj¹cy instruktor wszystko
oceni³ bardzo wysoko i napisa³ doskona³¹
opiniê. Andrzej pomyœla³, ¿e w takim razie
nie warto siê tak staraæ...
Marek przygotowywa³ siê do tego dnia od dawna. Dziœ wybiera siê
na posiedzenie KSI, aby otworzyæ próbê podharcmistrzowsk¹. Ma
takie super plany, ambitne zadania, ciekawe pomys³y. Wszystko im
opowie, pewnie mu trochê doradz¹.
Cz³onkowie komisji nie spe³nili oczekiwañ Marka. Kilku instruktorów
siedz¹cych przy kawie, bez munduru, wcale nie by³o ciekawych, jakie
wyzwania postawi³ przed sob¹. Sprawdzili op³acenie sk³adek, wszyst-
kie wymagane dokumenty i rachu-ciachu otworzyli próbê. Podobno
powinien siê cieszyæ, ¿e siê nie czepiali i ¿e nie „grzebali mu w zada-
niach”.
Komendantka hufca bardzo dba o moty-
wowanie i integrowanie kadry instruktor-
skiej. Ka¿dego roku pod koniec wakacji
organizuje w hufcowej bazie weekend in-
struktorski, na który przyje¿d¿aj¹ ca³e ro-
dziny z dzieæmi. Jest olimpiada sportowa,
festiwal piosenki i gra terenowa dla dzie-
ciaków. M³odzi dru¿ynowi woleliby poje-
chaæ na rajd instruktorski albo fajne warsz-
taty, ale ten weekend instruktorski to taka
hufcowa tradycja…
W ubieg³ym roku komenda hufca bardzo
mocno pilnowa³a, ¿eby nie zatwierdzaæ bi-
waków dru¿ynom, które nie mia³y op³aco-
nych sk³adek. Dziêki temu œci¹galnoœæ sk³a-
dek by³a wyj¹tkowo wysoka. W tym roku
wieœæ niesie, ze ju¿ kilka biwaków zosta³o
zatwierdzonych bez sprawdzania sk³adek.
Asia, która organizuje biwak w kwietniu, nie
zamierza wiêc na razie odprowadzaæ sk³a-
dek…
24
CZUWAJ 3/2008
721532784.003.png 721532784.004.png 721532784.005.png
 
PRACA Z KADR¥
MOTYWOWANIA
Jak widaæ w opisanych sytuacjach, maj¹cych czêsto miejsce w naszych œrodowiskach, nawet komendant
pamiêtaj¹cy o tym, ¿e nale¿y i warto motywowaæ, czêsto pope³nia b³êdy. Wtedy zastosowane sposoby moty-
wacji s¹ nieskuteczne, a czasem wrêcz demotywuj¹! W teorii skutecznego motywowania opisuje siê kilka
podstawowych zasad.
ZASADA DOSTOSOWANIA BOD¯CÓW
DO POTRZEB INSTRUKTORA
Miesi¹c temu opisaliœmy ju¿ znaczenie indywidualne-
go podejœcia w szukaniu skutecznych motywatorów. Ka¿-
dy instruktor ma w³asne aspiracje, preferencje, potrzeby.
Dlatego te¿ konieczne jest sta³e rozpoznawanie oczeki-
wañ podw³adnych i dostosowywanie do nich odpowied-
nich narzêdzi motywacyjnych. Je¿eli podczas rozmowy
motywuj¹cej mamy zamiar kogoœ chwaliæ, przygotujmy
siê solidnie do tego spotkania. Zastanówmy siê, co na-
prawdê cenimy w naszym instruktorze, unikajmy sloga-
nów i ogólników. Mówmy o konkretach. Je¿eli planujemy
zorganizowaæ motywacyjny wyjazd, pamiêtajmy o tym,
¿e jednych ucieszy ekstremalny rajd czy szkolenie na
wysokim poziomie, innych mo¿liwoœæ zabrania rodziny
i odpoczynku. Nie stosujmy wiêc ci¹gle tych samych na-
rzêdzi. Je¿eli jesteœ szefem jakiegoœ zespo³u, komendan-
tem kursu, namiestnikiem czy komendantem hufca, war-
to, abyœ za³o¿y³ sobie notatnik, w którym ka¿dy instruktor
bêdzie mia³ swoj¹ kartkê. Na niej mo¿na zapisaæ wszyst-
ko, co zauwa¿ysz, co ci siê spodoba lub nie. £atwiej wtedy
bêdzie przygotowaæ siê do oceny czy rozmowy. Pamiêtaj,
¿e prawdziwa ocena to taka, która poza podkreœleniem tego,
co dobre, ciekawe, zawiera równie¿ wskazówki, nad czym
trzeba jeszcze popracowaæ. W³aœnie taka ocena bêdzie mo-
tywuj¹ca, a nie pe³na pochwa³ laurka.
hufcowych projektów poprowadziæ. Równie¿ ewentu-
alne kary nie powinny byæ zaskoczeniem. Tylko wtedy,
gdy ich stosowanie jest usystematyzowane i konsekwent-
ne, mo¿e mieæ dzia³anie motywuj¹ce.
Je¿eli siêgamy po ogólnozwi¹zkowe narzêdzia moty-
wacji, takie jak List Naczelnika dla wyró¿niaj¹cego siê
dru¿ynowego, Krzy¿ „Za Zas³ugi dla ZHP” itd., zasta-
nówmy siê za ka¿dym razem, czy wystêpujemy o nie w od-
powiednim momencie i za odpowiednio du¿e osi¹gniê-
cia chcemy je przyznaæ. Czy to naprawdê wyró¿niaj¹cy
siê dru¿ynowy, czy jedyny, który ju¿ op³aci³ sk³adki i chce-
my pokazaæ innym, ¿e tak trzeba? Czy ten instruktor na
pewno zrobi³ coœ wa¿nego dla ZHP, czy tylko otrzyma³
ju¿ wszystkie inne mo¿liwe hufcowe i chor¹gwiane od-
znaki?
ZASADA SZYBKOŒCI
Na pochwa³ê czy nagrodê niby nigdy nie jest za póŸ-
no. Zawsze ona cieszy i sprawia przyjemnoϾ. Jednak jej
moc motywacyjna jest o wiele silniejsza, kiedy od razu
po dobrze przeprowadzonym zadaniu (zamkniêcie okre-
su próbnego dru¿yny, przeprowadzenie hufcowego kursu
zastêpowych, zorganizowanie Nieobozowej Akcji Letniej
dla szczepu itd.) zostaje ono ocenione i nagrodzone (s³o-
wem, pochwa³¹, awansem, drobiazgiem). Ka¿da pochwa-
³a, nagroda, premia dzia³a tym skuteczniej, im krótszy jest
czas pomiêdzy nagradzanym dzia³aniem a jej otrzyma-
niem. Ta sama zasada dotyczy sankcji, które powinny
nast¹piæ na tyle szybko, aby nie pozostawiæ ¿adnych w¹t-
pliwoœci co do zwi¹zku miêdzy nimi a przewinieniem.
JASNE ZASADY SYSTEMU MOTYWACYJNEGO
I JEGO PRZESTRZEGANIE
Instruktor powinien wiedzieæ, co musi zrobiæ, aby
otrzymaæ pochwa³ê w rozkazie komendanta, chor¹gwia-
ne wyró¿nienie czy odznakê. Kryteria oceny zadania, a co
za tym idzie – nagrody lub kary, pochwa³a lub krytyka,
powinny byæ ustalone i powszechnie znane w hufcu. Aby
nagroda (rzeczowa, np. polar, odznaka „zas³u¿ony dla
hufca”, darmowy weekend w hufcowej bazie) by³a mo-
tywuj¹ca, instruktor musi wiedzieæ, co musi zrobiæ, aby
j¹ otrzymaæ – jaki zdobyæ stopieñ, jaki ukoñczyæ kurs,
ile lat prowadziæ dru¿ynê, do kiedy op³aciæ sk³adki, ile
STOSOWANIE ODPOWIEDNIEGO BOD¯CA
Druh Karol w opisanej powy¿ej scenie otrzyma³ wa¿-
ne zwi¹zkowe odznaczenie za kilkanaœcie lat ciê¿kiej
pracy z dzieæmi niepe³nosprawnymi i za pracê z kadr¹
NS. Za budowanie wspólnoty instruktorskiej, wychowa-
nie nastêpców. To samo odznaczenie otrzyma³ bardzo
dobry wprawdzie dru¿ynowy, ale jedynie z dwuletnim
sta¿em. To zbyt du¿y motywator za zbyt ma³e dzia³anie.
Ü
CZUWAJ 3/2008 25
721532784.001.png
 
PROMOCJA
Za du¿e osi¹gniêcia nale¿y stosowaæ silne zachêty, za
ma³e – odpowiedni s³absze. Du¿e przewinienia powin-
ny poci¹gaæ za sob¹ dotkliwe sankcje i odwrotnie.
Zasada ta jest bardzo wa¿na – stosuj¹c niew³aœciwie
system zwi¹zkowych odznaczeñ, tytu³ów, wyró¿nieñ
mo¿emy wprawdzie kogoœ zmotywowaæ (w tym przypad-
ku m³odego instruktora), ale kogoœ innego (np. dh. Karo-
la) skutecznie zraziæ do tego narzêdzia motywacji i wzbu-
dziæ poczucie niesprawiedliwej oceny swojej lub czyjejœ
pracy.
Trzeba pamiêtaæ równie¿ o tym, ¿e zbyt ma³a nagroda
za du¿y czyn (np. wydrukowany na zwyk³ej kartce list
dziêkczynny za przygotowanie i poprowadzenia chor¹-
gwianego gniazda na zlocie ZHP), zrobi wiêcej szkody
ni¿ po¿ytku. Instruktor i tak nie pe³ni³ tej trudnej funkcji
dla nagród, ale pochwa³a przygotowana byle jak pokazu-
je, ¿e jednak wcale jego i jego pracy zbytnio nie cenimy.
KONSEKWENCJA
Stosowanie sytemu motywacyjnego mo¿e przynieœæ
wiele korzyœci. Mo¿e zdyscyplinowaæ, pobudziæ do pod-
noszenia poprzeczki, stawiania na jakoœæ dzia³ania. Jeœli
jednak bêdziemy niekonsekwentni w przestrzeganiu za-
sad tego systemu, mo¿emy uzyskaæ odwrotny skutek. Nie
mo¿e zdarzyæ siê sytuacja, ¿e raz nagradzamy instrukto-
rów, którzy terminowo rozliczyli akcjê letni¹, innym ra-
zem mówimy, ¿e nie ma za co chwaliæ, skoro to obowi¹-
zek. Kiedy jednym zaliczamy s³u¿bê instruktorsk¹, bo siê
kiedyœ tam zas³u¿yli, a dru¿ynowym grozimy, ¿e jej nie
zaliczymy, bo nie stawiaj¹ siê na zbiórkê namiestnictwa.
Kiedy mówimy, ¿e dru¿yna, która nie odprowadzi sk³a-
dek, nie dostanie zgody na biwak, a potem niektóre œro-
dowiska tê zgodê otrzymuj¹… Istotne jest te¿, aby nie
wyst¹pi³a sytuacja, kiedy za jedno osi¹gniêcie instruktor
jest nagradzany, a za inne, powa¿niejsze – nie, i podobnie
– za jedno przewinienie jest karany, a za inne nie.
ZAPRASZAM DO WSPÓ£REDAGOWANIA DZIA£U!
Na wasze przemyœlenia, uwagi oraz przyk³ady do-
brych lub z³ych praktyk czekam pod adresem
ania@czuwaj.pl .
Od nastêpnego numeru, poza porcj¹ wiedzy i prak-
tycznych rad, chcemy pokazywaæ, jak skutecznie
wykorzystywane s¹ ró¿ne narzêdzia motywacyjne
w naszej organizacji (odznaczenia, tytu³y, konkursy
itd.). Je¿eli jednak coœ szwankuje i nale¿y o tym
podyskutowaæ – równie¿ chêtnie o tym napiszemy!
··
HM. ANNA PORAJ
PRZEWODNICZ¥CA KSI HUFCA RUDA ŒL¥SKA
CZ£ONKINI WYDZIA£U PRACY Z KADR¥ I KSZTA£CENIA GK ZHP
26
CZUWAJ 3/2008
721532784.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin