Lokomotywy.DOC

(240 KB) Pobierz
Scenariusz zintegrowanych zajęć dla klasy I

Scenariusz zintegrowanych zajęć dla klasy I

Krąg tematyczny: Zbliżają się wakacje

Temat dnia: Podróżujemy pociągiem

Edukacja polonistyczna:

·  słuchanie wiersza "Lokomotywa",

·  rozmowa na temat treści wiersza,

·  wielka litera w nazwach miejscowości, rzek i krain geograficznych,

·  utrwalenie wiadomości o rzeczownikach i czasownikach,

·  wyrazy dźwiękonaśladowcze (bez podawania terminu).

Edukacja społeczno-przyrodnicza:

·  rodzaje pociągów i lokomotyw,

·  różnorodne wykorzystanie kolei,

·  bezpieczeństwo w czasie podróży.

Edukacja matematyczna:

·  utrwalenie działań w zakresie 20,

·  odczytywanie pełnych godzin na zegarze.

Edukacja plastyczno-techniczna:

·  przedstawienie sytuacji przestrzennych z uwzględnieniem położenia i oddalenia,

·  rysunek kredkami.

Edukacja motoryczno-ruchowa:

·  reagowanie na sygnały,

·  zabawa ruchowa "Podróż pociągiem przez różne regiony Polski".

Cele ogólne:

·  zapoznanie dzieci z lekturą "Lokomotywa" Juliana Tuwima,

·  zapoznanie ze środkami komunikacji - kolej,

·  utrwalenie wiadomości o różnych regionach Polski.

Cele operacyjne:

·  rozpoznaje w tekście rzeczowniki i czasowniki,

·  redaguje ustne odpowiedzi na pytania,

·  zna rodzaje pociągów i lokomotyw,

·  umie zachować się w środkach transportu,

·  liczy w zakresie 20,

·  potrafi odczytać pełną godzinę na zegarze,

·  rozumie sens spędzania wolnego czasu na powietrzu.

Metody:

·  oparte na słowie: rozmowa, recytacja,

·  oparta na działaniu: drama, działalność praktyczna.

Formy:

·  zbiorowa jednolita,

·  indywidualna.

1. Układanie z rozsypanki sylabowej kilku tytułów wierszy Juliana Tuwima np. "Abecadło", "Lokomotywa", "Słoń Trąbalski", "Bambo", "Dyzio Marzyciel", "Figielek".
Należy przygotować te tytuły, które dzieci poznały wcześniej.

2. Wspólne odczytanie napisów, zwrócenie uwagi na zapis tytułów wielką literą. Przypomnienie imienia i nazwiska autora utworów.

3. Słuchanie nagrania odgłosu jadącego pociągu. Poproszenie ucznia o pozostawienie na tablicy tytułu pasującego do nagrania.

4. Recytacja wiersza przez nauczyciela wraz z prezentacją ilustracji do tekstu.

5. Zadawanie przez nauczyciela pytań dotyczących treści wiersza:
Jakie krajobrazy można było zobaczyć podczas jazdy pociągiem?
Można wykorzystać ilustracje pokazywane podczas prezentacji wiersza.
Gdzie stała lokomotywa?
Co to jest stacja kolejowa?
Można odnieść się do wcześniej odbytej wycieczki na stację.
Do czego służy lokomotywa?

6. Pokaz ilustracji lokomotywy parowej.
Krótki opis: maszyna zbudowana ze stali, duża, czarna. Wymienienie poszczególnych elementów: komin, koła połączone z tłokami, kabina dla maszynisty.
Porównanie z opisem w wierszu: "...wielka, ogromna i pot z niej spływa - tłusta oliwa".

7. Omówienie zasady działania maszyny na podstawie wiersza i ilustracji.
Przypomnienie fragmentu: "...żar z rozgrzanego jej brzucha bucha". Próba wyjaśnienia przez dzieci, że "brzuch" to kocioł z paleniskiem, który służy do wytwarzania pary.
Wyszukanie we wcześniej zaznaczonym przez nauczyciela fragmencie zdania dotyczącego roli pary w poruszaniu się maszyny: "To para gorąca rurami do tłoków, a tłoki kołami ruszają z dwóch boków".

8. Zabawa ruchowa
Dzieci stają w rzędzie, kładą ręce na ramionach kolegi, tworząc pociąg. Nauczyciel staje z przodu jako maszynista. Prowadząc pociąg recytuje fragmenty wiersza - lokomotywa stoi i sapie, dyszy i dmucha (wykorzystanie wyrazów dźwiękonaśladowczych "buch, puff, uff"), a później rusza "najpierw powoli jak żółw ociężale (...) po szynach ospale" (dzieci zdejmują ręce z ramion i wraz z prowadzącym naśladują ruch tłoków), a potem mknie zwinnie i szybko "jak gdyby to była piłeczka nie stal". Uczniowie dostosowują się do tempa recytacji.

9. Pokaz lokomotyw: elektrycznej i spalinowej. Porównanie maszyn z lokomotywą parową. Zwrócenie uwagi, że lokomotywa elektryczna nie zanieczyszcza powietrza.

10. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Co było w wagonach?, w oparciu o ilustracje i tekst.
Pokaz zdjęć lub ilustracji wagonu towarowego i pasażerskiego. Udzielenie przez dzieci odpowiedzi na pytanie: Co można przewozić w wagonach towarowych?

11. Zabawa dydaktyczna (podobna do znanej "Jedzie pociąg naładowany......") Dzieci stają w kole lub szeregu, nauczyciel podaje pierwszemu uczniowi zwój papierowych wagoników, na których są umieszczone pytania lub polecenia np. Jaki towar przewożony jest w tym wagonie - c......?, Podaj nazwę towaru wiezionego w tym wagonie - ........r.
Poszczególne wagoniki z rozwijanego rulonu trafiają do każdego ucznia, którego zadaniem jest wymyślić nazwę towaru z podaną literą na początku, w środku lub na końcu wyrazu.

12. Powtórzenie wiadomości o rzeczowniku i czasowniku.
Uzupełnienie ćwiczeń w karcie pracy.

1. Wpisz do jednego z wagoników rzeczowniki, a do drugiego czasowniki.
rusza, jedzie, pociąg, wsiadają, pasażer, wagon, lokomotywa, ciągnie, bilety

2. Oblicz i pokoloruj. Dorysuj krajobraz.
6 - czerwony
13 - fioletowy
14- żółty
11 - niebieski
20 - zielony

 

3. Wskaż na zegarze godziny odjazdu pociągu: 17.00, 5.00, 12.00, 8.00, 24.00, 3.00, 15.00.

4. Pociąg do Warszawy wyjeżdża z Tarnowa o godzinie 13.00. Jedzie 4 godziny. O której przyjedzie do stolicy?

13. Rozmowa nauczyciela z dziećmi na temat spędzania wolnego czasu podczas wakacji w różnych rejonach Polski.
Podczas rozmowy nauczyciel zapisuje na tablicy nazwy miejscowości, rzek, jezior podanych przez dzieci i zwraca uwagę na wielką literę.
Przeprowadzenie zabawy "Podróż pociągiem przez różne regiony Polski".
Można podczas zabawy wykorzystać nagranie z odgłosami np. szumu morza, wiatru, śpiewu ptaków, melodię hejnału krakowskiego i krakowiaka.
Nauczyciel jako konduktor zapowiada stację i komentuje zadania:
- Stacja Zakopane! Wchodzimy na szczyt góry i podziwiamy piękny krajobraz. Pamiętamy, żeby w górach chodzić tylko po wyznaczonych szlakach turystycznych.
- Stacja Kraków! Słuchamy hejnału z wieży Mariackiej, tańczymy krakowiaka.
- Stacja Warszawa! Wybieramy się na długi spacer ulicami stolicy. Zwiedzamy Stare Miasto, Zamek Królewski, odpoczywamy w Łazienkach, słuchamy muzyki Chopina.
- Stacja Olsztyn! Jesteśmy na Mazurach, w krainie tysiąca jezior, więc odpoczywamy nad wodą. Zanim wejdziemy do wody, przypominamy sobie o zasadach zachowania bezpieczeństwa podczas kąpieli. Teraz możemy popływać w jeziorze kraulem, żabką, strzałką lub na łódce i kajaku. Gdy już mamy dość wody, idziemy do lasu. Tam słuchamy śpiewu ptaków, zbieramy poziomki i jagody. Po drodze nie zostawiamy żadnych śmieci.
- Stacja Kołobrzeg! Kończymy naszą podróż nad morzem, słuchamy szumu morza, pływamy, odpoczywamy na piaszczystej plaży.

14. Podsumowanie zajęć.

 

Lokomotywa parowa

 

Lokomotywa spalinowa

 

 

 

 

Lokomotywa elektryczna

 

Wagon towarowy

 

Ilustracje do wiersza (z książeczki do kolorowania)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin