owo powstae po wojnie nuklearnej spoeczestwo Ziemian byo bardzo zrnicowane. Prba rekonstsukcji jego hipotetycznego skadu wskazuje, i obejmowao ono przede wszystkim stosunkowo niewielk grup starych, dugowiecznych bogw, ktrzy przeyli zarwno kataklizmy na Ziemi, jak i wojn midzyplanetarn. Pochodzili oni ze starej midzyplaneternej cywilizacji, wywodzcej si z Ziemi, lecz wychowani byli na rnych planetach naszego ukadu sonecznego. Nie bya to wic grupa jednolita. Znacznie bardziej jednorodna bya grupa ich czystej krwi potomkw, urodzonych i wychowanych na spustoszonej Ziemi. Bya ona jednak take niezbyt liczna, ju choby z tego wzgldu, e kobiet wrsd starych bogw byo niewiele z powodw, o ktrych pisano uprzednio. Trzeci grup, liczebnie znaczn, stanowili pbogowie, mieszacy, bdcy potomkami modych bogw i ziemianek o wzbogaconej inteligencji, pochodzcych z plemion objtych wksperymentem genetycznym. Do grupy pbogw prbowali, z rnym skutkiem, doczy wybitni przedstawiciele szczepw, ktrych moliwoci intelektualne zostay w wyniku odpowiednich zabiegw wydatnie zwikszone. Czwart wreszcie grup stanowiy szerokie rzesze wykwalifikowanych i niewykwalifikowanych robotnikw szkolonych i otoczonych przez bogw opiek, a nalecych do szczepw objtych eksperymentem genetycznym na okrelonych, ograniczonych terenach kuli ziemskiej. Ostatnia, pita grupa to prymitywne, yjce w stanie dzikoci w tropikalnych lasach, puszczach i sawannach plemiona, nie objte zainteresowaniem bogw i nie biorce udziau w cywilizowanym yciu. Ka da z tych grup, poza ostatni, speniaa w tym spoeczestwie wyznaczon im przez starych bogw rol, bya w odpowiedni sposb ksztacona i troskliwie dogldana. Stay bogowie dbali o to, by nie dopuci do powtrzenia si bdw "minionego okresu". Z tego te wzgldu byli zwolennikami umiarkowanego, kontrolowanego rozwoju oraz zachowania stabilnego systemu spoecznego. Byby to wic okres zotego wieku, ktrego reminiscencje przetrway w zbiorowej pamici ludzkoci (czwartej grupy). O nim to, by moe, pisze Owidiusz w "Przemianach" (przekad B. Kiciskiego): Zoty pierwszy wiek nasta. Nie z bojani kary, Z wasnej chci strzeono i cnoty i wiary. Kary, trwogi nie byo; gronych nie czytano Ustaw na miedzi rytych, ani si lkano Sdziw ostrych. (...) Wiosna bya wieczysta. Zefiry agodne Rozwijay tchem ciepym kwiaty samorodne, Zboa na nieoranej rodziy si ziemi I an ugorny kosy poyska cikimi. Hojn p yny strug i nektar i mleko I z dbu zielonego zote miody ciek. Przez szereg pokole wadza starych bogw bya niekwestionowana. Jednak grupy modych bogw i pbogw prne, wyksztacone i wychowane na Ziemi, inteligentne i ze swobod posugujce si, odrodzon technologi planetarn, zapewne coraz bardziej oburzay si na zachowawcz i pen ostronoi polityk Rady Starszych. Coraz wicej sprzeciwu wzbudzao ograniczenie funkcji decyzyjnych (jak rwnie informacji dotyczcych pewnychistotnych dziedzin wiedzy) do wskiego krgu bogw czystej krwi. W opowiadaniach i legendach istniejcych w rnych punktach naszego globu przedstawione s szczegowo wanie i katastrofalne wojny. Znajduj si wzmianki o kontrowersjach midzy bogami, koczcych si okrutnymi walkami, doprowadzajcymi czasem a do drga skorupy ziemskiej. W wielu wypadkach znajdujemy take lady dziaalnoci "propagandowej", zmierzajcej do zdyskredytowania starych bogw. Gnoza obszaru rdziemnomorskiego, wiedza tajemna dostona tylko wybranym uczy, e wiat (tzn. Ziemi) stworzy (tzn. zorganizowa na niej ycie) Ialdabaoth, nieudolny "demiurg ktry uwaa si za boga". (Nazwa "demiurg" nadaa zostaa przez Platona stwrcy boskiemu, ktry da ludzkoci dusz zmysow i jest twrc wiata materialnego). Syn demiurga, stanwszy w obliczu gromadzcych si objaww niekompetencji i niezrcznoci ojca, uchwyci przemoc wadz, aby ustanowi nowy porzdek i naprawi bdy dotychczas popenione. Ten wanie syn, o imieniu Sebaoth, od tego czasu zapanowa w niebie i w raju. Ta tradycja pozostawia lady nawet w liturgii katolickiej; podczas kadej mszy, zgromadzeni wierni piewaj: "Sanctus, Sanctus, Sanctus Dominus Deus Sebaoth, pleni sunt coeli et terra gloria tua". Indyjska "Bhagawata Purana" przedstawia Wisznu, Prajapati (przodka), tworzcego nie wiatoc, jak biblijny Elohim ("Niechaj si stanie wiato"), lecz ciemno, wystpek, niesprawiedliwo, grzech, chaos. A tekst mwi: "Wwczas, przyjrzawszy si temu, zasugujcemu na potpienie dzieu, Stwrca odczuwa dla siebie niewiele podziwu". I aby dokona naprawy swoich poczyna, Wisznu wysa "czarownikw" z poleceniem, aby tworzyli za niego. Ale oni zaniedbywali swoje obowizki i trwali w bezpodnych medytacjach. Wwczas, by pooy kres tej bezczynnoci, z gniewu Prajapati musia wydoby si nagle mody bgdzieci, bgbohater, aby wyrczajc swego ojca stworzy pierwsz istot ludzk. Aztekowie przypisywali proces kreacji pierwszych ludzi parze bogw, Ometecuhli i Omeciuatl, ktrzy wkrtce zostali zdetronizowani przez modszych, bardziej aktywnych bogw. W Asyrii waniom midzy bogami towarzyszyu takie straszliwe dwiki, e cay wiat by nimi wypeniony, a gry zapaday si. Mity greckie dostarczaj podobnych wieci. atwo zrozumiaa legenda mwi, ze Ouranos (lub Uranos) symbol nieba i przestrzeni midzyplanetarnej zapodni sw Mity greckie dostarczaj podobnych wieci. atwo zrozumiaa legenda mwi, ze Ouranos (lub Uranos) symbol nieba i przestrzeni midzyplanetarnej zapodni sw maonk Gaj Ziemi. Domyla si naley, e ycie na Ziemi ma jaki zwizek z obszarami pozaziemskimi. Ale z tego zwizku narodziy si wstrtne potwory. Ich ojciec by zdumiony i przeraony, odesa je z powrotem do ona matki, co wydaje si by po prostu innym sposobem wyraenia myli, e zostali oni pogrzebani, a my od czasu do czasu znajdujemy ich teraz w postaci kopalnych skamielin. Teraz kierownictwo obejmuje Czas (Kronos lub Chronos zwany przez Rzymian Saturnem), ale ten "poera swoje dzieci" i wszystko ogarnia stan stagnacji i bezpodnej rutyny, za "czarownicy zaniedbujc swoje obowizki, zamiast tworzy, oddaj si kontemplacji". Pniej obserwujemy pojawienie si i rozstrzygajce zwycistwo nowego, silnego zespou kieowanego przez Zeusa (Jupitera lub YodPatera). Wszystkie przekazy gosz i sawi jego dynamizm i modo. Jego atrybutami w Grecji, jak i we wszystkich innych miejscach, s cechy odpowiadajce wiatu, sile i szybkoci, a wic: ogie, byskawice, jasno, czysto, biao, blask spoeczny, orze. Greckie sowo Zeus, podobnie jak aciskie Deus, jest rwnowane indyjskiemu bogubohaterowi, "Sonecznemu Ormazdowi" Persw (zwycizcy Smoka). Tak wic zwycistwo w tej nowej wojnie (czy wojnach) odnieli modzi bogowie. Byo to jednak zwycistwo w duym stopniu pyrrusowe, tym bardziej, e nie oznaczao ono, i na Ziemi zapanowa cakowity pokj. Teraz dopiero rozpoczy si swary i wanie midzy modymi bogami. Kontrowersje te koczyy si nastpnymi okrutnymi walkami i katastrofalnymi wojnami. Biblia wspomina te dawne wojny o wadz w szeregu Ksig. Izajasz (51:9) przywouje na pami "dawne pokolenia", kiedy Jahwe musia zgadzi Rahab, zwanego take Lewiatanem lub Smokiem: "O rami Jahwe! Przebud si, jak za dni minionych, zamierzchych pokole. Czy e nie ty powiartowaa Rahaba, przebio Smoka?". Podobnie w Ksidze Joba (25:12): "Potg wzburzy pramorze, roztrzaska Rahaba sw moc, wichur strop nieba oczyszcza i Wa Zbiega niszczy sw rk", oraz w niektrych Psalmach (74:13, 14): "Ty morze swoj potg rozdare, skruszye gowy smokw w odmtach. Ty zmiadye by Lewiatana, morskim potworom na er go wydae". a take (89:10, 11): "Ty rozkazujesz pysznemu morzu, Ty jego wzdte bawany poskramiasz. Ty przebitego Rahaba podepta, Twoich wrogw rozproszye swym monym ramieniem. Znalezione na strychu. Aut. Aleksander Mora. CZʌ VII CZʌ IX
jozekb2