jak sie zaprezentowac.pdf

(53 KB) Pobierz
(Microsoft Word - jak sie zaprezentowa\346.doc)
Jeszcze co Ļ co z pewno Ļ ci Ģ pozwoli si ħ lepiej zaprezentowa ę
Mowa ciała w rozmowie kwalifikacyjnej
Wst ħ p
Mowa ciała jest istotnym elementem oceny naszej kandydatury podczas rozmowy
kwalifikacyjnej. Niektórzy eksperci s Ģ nawet zdania, Ň e niewerbalne aspekty zachowania s Ģ
wa Ň niejsze, w odbiorze i ocenie, ni Ň to co rzeczywi Ļ cie mówimy. Generalnie rzecz ujmuj Ģ c
nie jest wi ħ c a Ň tak wa Ň ne, co mówimy, ale to w jaki sposób to mówimy (intonacja, barwa
głosu, ton), oraz to jak si ħ przy tym zachowujemy (mimika gestykulacja, postawa, wygl Ģ d
zewn ħ trzny).
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej, j ħ zyk ciała oraz pozostałe niewerbalne aspekty
zachowania, mog Ģ o 180 stopni zmieni ę efekt odbioru naszej kandydatury. Gesty
nie Ļ wiadomego siebie kandydata mog Ģ przeczy ę słowom. Jako, Ň e bez wielu ę wicze ı trudno
jest manipulowa ę swoj Ģ mow Ģ ciała, we wspomnianej sytuacji rekruter b ħ dzie miał jednak
tendencj ħ do uwierzenia temu co widzi, a nie temu co słyszy.
Wiele osób w dalszym ci Ģ gu nie docenia roli komunikacji niewerbalnej. Dzieje si ħ tak mi ħ dzy
innymi, przez fakt, Ň e cały system edukacyjny, przez który przechodzi człowiek w naszym
kr ħ gu kulturowym, kładzie główny nacisk na słowo mówione i pisane. Mało jest w naszym
wykształceniu wzmianek o mowie ciała i j ħ zyku gestów. Wspomina si ħ o tym dopiero na
studiach, na zaj ħ ciach z psychologii komunikacji. Niemniej jednak niewerbalne i cz ħ sto
nieu Ļ wiadomione aspekty naszego zachowania istniej Ģ , co wi ħ cej maj Ģ wpływ na odbiór
naszej kandydatury oraz sił ħ zniekształcenia tego co mówimy. Warto jest wi ħ c pozna ę , co
oprócz naszych słów ma wpływ na wynik rozmowy kwalifikacyjnej a nast ħ pnie dokładnie
wy ę wiczy ę te elementy.
Przed spotkaniem - powitanie
Przede wszystkim musimy zda ę sobie spraw ħ z tego, Ň e jeste Ļ my oceniani od chwili wej Ļ cia
do firmy. W dobrym tonie jest je Ļ li przyjdziemy wcze Ļ niej. Czas oczekiwania je Ļ li jest taka
mo Ň liwo Ļę powinni Ļ my sobie skróci ę przegl Ģ daj Ģ c od niechcenia czasopisma w poczekalni,
bo ju Ň postawa jak Ģ przyjmiemy podczas oczekiwania b ħ dzie dla rekrutera jednym z
elementów oceny.
Kiedy przychodzi nasza kolej, powinni Ļ my kroczy ę pewnym krokiem do pomieszczenia, w
którym b ħ dzie si ħ odbywała rozmowa oraz przywita ę si ħ pewnym u Ļ ciskiem dłoni. Te dwa
aspekty s Ģ elementami pierwszego wra Ň enia. Nale Ň y o nie zadba ę niezwykle starannie
poniewa Ň na tej podstawie, nasza kandydatura b ħ dzie oceniana najprawdopodobniej ju Ň do
ko ı ca rozmowy.
U Ļ cisk dłoni powinien by ę mocny, pewny i dynamiczny. Nasza dło ı powinna by ę sucha. Je Ļ li
s Ģ na niej Ļ lady potu to Ļ wiadczy o naszym silnym zdenerwowaniu. O ile jest to do Ļę
naturalna dla niektórych osób reakcja na stres powinni Ļ my j Ģ w miar ħ mo Ň liwo Ļ ci ukry ę .
Postawa i gesty
Nale Ň y pami ħ ta ę , Ň e nawet je Ļ li pozostajemy w całkowitym bezruchu, nasza postawa niesie za
sob Ģ konkretn Ģ wiadomo Ļę . Je Ļ li jest zbyt sztywna i zamkni ħ ta tak te Ň b ħ dzie odbierana nasza
NOFX
kandydatura. Je Ļ li jednak chcieliby Ļ my sprawi ę wra Ň enie zrelaksowanych, opanowanych i
pewnych siebie musimy wyeliminowa ę napi ħ cia mi ħĻ ni.
Trudno jest to zrobi ę bez odpowiedniego przygotowania, jednak warto ę wiczy ę przywołuj Ģ c
np. wydarzenia lub sytuacje, w których czuli Ļ my si ħ pewnie oraz kiedy byli Ļ my opanowani.
Taka postawa, któr Ģ dobrze jest demonstrowa ę to proste plecy, naturalne uło Ň enie nóg i r Ģ k,
lu Ņ ny naturalny ruch kiedy si ħ poruszamy oraz spokojny opanowany oddech. Powinni Ļ my
demonstrowa ę pozycj ħ zrelaksowan Ģ , naturaln Ģ a przy tym nie senn Ģ lecz aktywn Ģ .
Kiedy siedzimy na krze Ļ le, równie Ň powinno to wygl Ģ da ę naturalnie, tak Ň eby Ļ my siedzieli
wygodnie i pewnie, a nie na brzegu, bo to sygnalizuje niepewno Ļę . Kiedy tej pewno Ļ ci siebie
nam brakuje mamy tendencj ħ do sztywnienia, powłóczenia nogami przy marszu, oraz
poruszania si ħ drobnymi niepewnymi krokami.
Musimy te Ň pami ħ ta ę o sygnalizowaniu zainteresowania, kiedy rekruter lub inna osoba mówi
co Ļ do nas, powinni Ļ my skierowa ę nasz korpus i twarz w jej kierunku oraz lekko minimalnie
si ħ pochyli ę . Nie powinni Ļ my jednak tego robi ę w sposób wymuszony. Odwrócenie si ħ do
osoby, która do nas mówi, pochylenie si ħ w jej kierunku jest naturalnym sygnałem
zainteresowania. Na rozmowie zapominamy o nim wła Ļ ciwie tylko z powodu stresu.
Ostatni Ģ rzecz Ģ , na któr Ģ zwracamy uwag ħ jest mimika. O ile gesty r Ģ k, nóg i korpusu, do Ļę
łatwo b ħ dziemy mogli kontrolowa ę o tyle mimika wymaga pracy z lustrem i kamer Ģ . Twarz
nie Ļ wiadomie mo Ň e nas zdradza ę , a my je Ļ li nie mamy wprawy nawet nie wyczujemy, Ň e
mi ħĻ nie napi ħ ły nam si ħ na przykład w sposób sygnalizuj Ģ cy strach, lub niech ħę .
Co zrobi ę z r ħ kami?
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej wiele osób ma problem z tym co zrobi ę z r ħ kami. Powstaje
dylemat, czy trzyma ę je cały czas w jednym miejscu, czy mo Ň e gestykulowa ę , tak Ň eby
wydawa ę si ħ osob Ģ dynamiczn Ģ .
Niezale Ň nie od tego czy zdecydujemy si ħ na łagodn Ģ gestykulacj ħ , czy te Ň b ħ dziemy opiera ę
r ħ ce lu Ņ no na udach powinni Ļ my pami ħ ta ę by unika ę gestu zamkni ħ cia. Polega on na tym, Ň e
splatamy nasze r ħ ce na piersi. Z reguły robimy tak w dwóch sytuacjach kiedy jest nam zimno
lub kiedy nie mamy poczucia bezpiecze ı stwa. Jest to gest obronny i powinni Ļ my opanowa ę
si ħ je Ļ li przychodzi nam ochota by go u Ň y ę .
Drug Ģ sytuacj Ģ , której równie Ň powinni Ļ my unika ę , jest bawienie si ħ długopisem. W chwilach
napi ħ cia mo Ň e nawet doj Ļę do tego, Ň e go połamiemy. Rekruter to zauwa Ň y i oceni jako
nadmiern Ģ nerwowo Ļę , brak odporno Ļ ci na stres oraz niepewno Ļę .
Je Ļ li odczuwamy dyskomfort i nie wiemy co zrobi ę z r ħ kami najlepiej jest trzyma ę je w
jednym miejscu na udach w pozycji otwartej (nieskrzy Ň owanej) lub pół-otwartej albo te Ň na
oparciach krzesła. Z tej pozycji łatwo nam te Ň b ħ dzie wspiera ę swoje słowa dodatkowymi,
niewymuszonymi gestami dłoni.
Uło Ň enie nóg
Niezale Ň nie od tego czy zdecydujemy si ħ trzyma ę nogi skrzy Ň owane, czy te Ň równo, stabilnie
uło Ň one na podłodze, powinni Ļ my pami ħ ta ę , Ň eby tak Ģ pozycj ħ utrzymywac przez cały czas.
Ci Ģ głe zmiany postawy, raz krzy Ň owanie, raz nogi proste, przekładanie nóg b ħ dzie
NOFX
Ļ wiadczyło o naszej nerwowo Ļ ci i niepewno Ļ ci.
Nie dotykajmy ust i nosa
Dotykanie lub przykrywanie ust dłoni Ģ jest sygnałem, Ň e najprawdopodobniej przed chwil Ģ
powiedzieli Ļ my kłamstwo. Podobnie jest w sytuacji kiedy pocieramy dłoni Ģ lub palcami nasz
nos. Je Ļ li kłamiemy powinni Ļ my zachowa ę szczególn Ģ kontrol ħ nad ka Ň dym gestem naszego
ciała, bo to nie słowa b ħ d Ģ nas zdradzały, ale gesty, mimika, postawa oraz ton głosu.
Niezale Ň nie od tego czy rzeczywi Ļ cie wspomniane gesty b ħ d Ģ oznaczały w naszym przypadku
kłamstwo, czy te Ň po prostu si ħ podrapali Ļ my, powinni Ļ my tego unika ę , poniewa Ň rekruter
najprawdopodobniej zinterpretuje to na nasz Ģ niekorzy Ļę . Po prostu b ħ dziemy oceniani jako
mniej wiarygodni.
Kontakt wzrokowy
Zdecydowanie nale Ň y utrzymywa ę kontakt wzrokowy z rekruterem. Brak tego kontaktu
oznacza zdenerwowanie oraz budzi w rekruterze wra Ň enie, Ň e chcemy co Ļ ukry ę . Dobry,
naturalny kontakt wzrokowy, sygnalizuje otwarto Ļę i uczciwo Ļę .
Szczególnie powinni Ļ my unika ę sytuacji, w których wpatrujemy si ħ w jeden punkt na
podłodze i opowiadamy o czym Ļ wa Ň nym nie patrz Ģ c na naszego rozmówc ħ . Taka postawa
b ħ dzie zinterpretowana jako brak pewno Ļ ci siebie, du Ň a nie Ļ miało Ļę , zawstydzenie. Takie
cechy zdecydowanie nie b ħ d ħ działały na nasz Ģ korzy Ļę .
Musimy jednocze Ļ nie pami ħ ta ę , Ň eby nie wpatrywa ę si ħ w rekrutera przez cały czas, bo to
powoduje l ħ k i dyskomfort psychiczny oraz wzmacnia napi ħ cie. Nasze spojrzenia powinny
by ę kilkusekundowe, naturalne, niewymuszone.
Zachowanie komfortowej odległo Ļ ci
Ka Ň dy człowiek posiada swoje osobiste granice blisko Ļ ci, które ró Ň ni Ģ si ħ w zale Ň no Ļ ci od
miejsca zamieszkania. W du Ň ych miastach nasze granice, w które pozwalamy wkroczy ę
innym ludziom s Ģ cia Ļ niejsze. Wi ĢŇ e si ħ to z tym, Ň e g ħ sto Ļę zaludnienia, transport publiczny,
tłok na ulicach i w sklepach wymuszaj Ģ konieczno Ļę zezwolenia na wkroczenie w nasze
"prywatne strefy". Prywatna strefa, lub strefa intymna, jest to obszar wokół ciała, w który
mog Ģ wchodzi ę tylko osoby bliskie. W przypadku obcych odczuwamy to jako dyskomfort i
je Ļ li to mo Ň liwe odsuwamy si ħ od takiej osoby.
Przy rozmowie kwalifikacyjnej równie Ň powinni Ļ my zatroszczy ę si ħ o to, by znajdowa ę si ħ w
komfortowej dla obu stron odległo Ļ ci od siebie. Pozwoli to nam prowadzi ę merytoryczn Ģ
dyskusj ħ oraz wyeliminowa ę napi ħ cie zwi Ģ zane z nadmiern Ģ blisko Ļ ci Ģ dwóch obcych sobie
osób.
Oczywi Ļ cie zdarzaj Ģ si ħ sytuacje i rozmowy, w których rekruter b ħ dzie chciał przetestowa ę
nasz Ģ odporno Ļę na tego rodzaju ingerencje i b ħ dzie si ħ starał przekracza ę stref ħ prywatn Ģ .
Jest to specyficzny typ wywiadu, w którym obserwuje si ħ jak kandydat radzi sobie z ró Ň nego
rodzaju napi ħ ciem. Na szcz ħĻ cie jest to metoda rzadko stosowana, jednak równie Ň na tego
NOFX
typu testy musimy by ę czasem przygotowani.
Sposób mówienia
To w jaki sposób mówimy jest cz ħ sto wa Ň niejsze od tego co mówimy. Zwracamy szczególn Ģ
uwag ħ na naturalny ton głosu, barw ħ , wysoko Ļę , szybko Ļę mówienia, gło Ļ no Ļę , rytm,
naturalny oddech. Te elementy składaj Ģ si ħ na odbiór i wiarygodno Ļę naszego komunikatu.
Im głos brzmi bardziej naturalnie i "tak jak zwykle" tym lepiej b ħ dziemy odbierani jako
kandydaci. Stres powoduje Ļ ci Ļ ni ħ cie gardła, przez co zmienia si ħ ton, szybko Ļę mówienia,
wysoko Ļę głosu. Stres powoduje, Ň e oddech jest przyspieszony i urywany, przez co trudniej
nam zachowa ę naturalny rytm, dlatego elementy te powinni Ļ my ę wiczy ę .
Mowa ciała rekrutera
Specjali Ļ ci ds rekrutacji równie Ň maj Ģ okre Ļ lon Ģ mow ħ ciała, któr Ģ powinni Ļ my obserwowa ę .
Je Ļ li spotkamy si ħ z kiwaniem głow Ģ , skierowaniem ciała wyra Ň aj Ģ cym zainteresowane
mo Ň emy to odczyta ę jako pozytywny sygnał, je Ļ li chodzi o nasz Ģ kandydatur ħ . Z kolei
skrzy Ň owane r ħ ce i nogi, pocieranie nosa, dyskretne ziewanie mo Ň emy odczyta ę jako brak
zainteresowania oraz Ň e rekruter ma odmienne zdanie ni Ň my. Powinni Ļ my obserwowa ę
wszystkie sygnały wysyłane przez rekrutera, poniewa Ň pozwoli to nam lepiej si ħ
zaprezentowa ę oraz zmieni ę strategi ħ ju Ň w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, je Ļ li tak któr Ģ
obrali Ļ my nie przynosi rezultatu.
Zako ı czenie
Komunikacja niewerbalna stanowi wa Ň ny element prezentacji własnej kandydatury. Nie
powinni Ļ my jej wi ħ c w Ň adnym wypadku lekcewa Ň y ę lub wr ħ cz negowa ę , bo jest wa Ň nym,
je Ļ li nie najwa Ň niejszym aspektem naszej wiarygodno Ļ ci. Oczywiste jest, Ň e opisane zasady i
metody wymagaj Ģ ę wiczenia oraz Ň e w sytuacjach napi ħ cia kontrola gestów jest du Ň o
trudniejsza ni Ň wtedy kiedy jeste Ļ my zrelaksowani. Powinni Ļ my jednak mie ę przede
wszystkim Ļ wiadomo Ļę , Ň e gesty i postawa odgrywaj Ģ du ŇĢ rol ħ w komunikacji oraz by ę
Ļ wiadomym, co i w którym momencie nasze ciało przekazuje otoczeniu.
NOFX
Zgłoś jeśli naruszono regulamin