4-latki, wrzesień.doc

(34 KB) Pobierz

Plan pracy dydaktyczno – wychowawczej na miesiąc wrzesień –

4 latki

 

 

I.                               TEMAT: „WITAMY W PRZEDSZKOLU”

1.                   Zapoznajemy się z kolegami i paniami, otaczamy opieką nowych kolegów.

2.                   Zwiedzamy przedszkole, zapoznajemy się z różnymi pomieszczeniami: sale, szatnia, kąciki zabaw.

3.                   Doskonalimy czynności samoobsługowe, usprawniamy technikę samodzielnego jedzenia, ubierania i rozliczania się, mycia rąk, zębów, załatwiania potrzeb fizjologicznych.

4.                   Wybieramy półeczki w szatni, zapamiętujemy swój znaczek w łazience.

5.                   Słuchamy opowiadania M. Kownackiej „O naszych woreczkach i pięknych znaczkach”.

6.                   „W jaki sposób dbamy o porządek w naszej sali?”. Ustalamy miejsce zabawek na półkach oraz odnoszenia zabawek po skończonej zabawie na wyznaczone miejsce.

7.                   Słuchamy wiersza I. Salach „Porządki”, „Zabawki”.

8.                   Zabawa dydaktyczna „Co masz w ręku?” – odgadujemy poprzez dotyk nazwy drobnych zabawek.

9.                   Zabawa „Jakiej zabawki brakuje?” – ćwiczenie spostrzegawczości, odgadujemy jakiej zabawki brakuje.

10.              „O jakiej zabawce opowiadam?” – umiejętne dokonywanie syntezy, próby uogólniania.

11.              Rozmawiamy na temat zachowania się w grupie podczas zabaw drobnych konfliktów – znaczenie słów „proszę – dziękuję – przepraszam”.

12.              Zabawa dydaktyczna „Kto cię woła?” – rozróżniamy po głosie imię dziecka wołającego.

13.              Rysujemy na kartkach na temat dowolny, prawidłowo trzymamy kredkę.

14.              Ćwiczenia gimnastyczne według Kazimiery Wlaźnik (Wychowanie fizyczne w przedszkolu, str. 171).

15.              Słuchamy opowiadania „Każdy się postara” – ilustrowanego pacynką. Zapoznanie z rolą osoby dorosłej jako pomocnika w rozwiązywaniu problemów. Wdrażanie do uważnego słuchania opowiadania.

16.              Zabawa gramatyczna „Mój dzień w przedszkolu”. Próby mówienia o przeżytych wydarzeniach. Poprawne stosowanie form fleksyjnych w rzeczownikach. Oczekiwanie na swoją kolej wypowiadania się.

17.              Ćwiczenia oddechowe – „trawka” – dmuchamy w bibułkę.

18.              Rozmowy w małych zespołach „Jaką chciałbym mieć zabawkę?”. Próby uzasadniania swojego wyboru.

19.              Wykonanie albumu tematycznego „W moim przedszkolu”. Podjęcie próby pracy w małych zespołach.

20.              Opowiadanie nauczycielki według tekstu J. Pozacińskiej „Po drabinie”. Zapoznanie ze słowami określającymi położenie przedmiotów w przestrzeni „wyżej – niżej”.

21.              Rysowanie kredkami na temat „Mój kolega”. Zapoznanie z wyglądem postaci – części ciała, proporcje.

22.              Malowanie farbami plakatowymi na temat „Moja zabawka”. Oglądanie wybranych zabawek, wyróżnianie części składowych np. samochód – koło, kierownica, światła. Umiejętne nabieranie farby na pędzel.

23.              Słuchanie piosenki „Jestem sobie przedszkolaczek”. Zabawa inscenizowana do piosenki. Ćwiczenie narządów mowy na zgłoskach „ram – tam – tam”. Ćwiczenie reakcji na przerwy w muzyce w zabawie „Wróć do swojego koła”. Kształcenie spostrzegawczości słuchowej.

 

II TEMAT: „KOSZYK Z OWOCAMI I WARZYWAMI – DLACZEGO NALEŻY JEŚĆ WARZYWA I OWOCE?”

 

1.                   Rozmowy indywidualne podczas posiłków – przekonanie o konieczności jedzenia pokarmów niezbędnych dla zdrowia – warzyw i owoców.

2.                   Rozmowa połączona z obserwacją – spacer do pobliskich ogródków działkowych rozpoznawanie i nazywanie drzew owocowych po owocach – grusza, jabłoń. Prawidłowe poruszanie się po chodniku.

3.                   Słuchanie wiersza I. Salach „Co zjadamy?”. Próby wyróżniania części roślin (korzeń, liście, łodyga). Przekonanie o konieczności dostarczania roślinom wody niezbędnej do ich wzrostu.

4.                   Urządzamy „kącik przyrody”. Rozróżniamy zgromadzone warzywa i owoce. Degustacja owoców, określanie ich smaku.

5.                   Zabawa dydaktyczna według Z. Bogdanowicz „Warzywa w ogródku”. Zapoznanie z plonami zbieranymi w ogrodzie i w sadzie oraz o konieczności gromadzenia zapasów.

6.                   Składanie obrazka z części na temat „Owoce” i „Warzywa”.

7.                   Zabawa dydaktyczna pod tytułem „Gdzie siedzi lalka?”. Określanie zmian we wzajemnym położeniu. Posługiwanie się zaimkami: „przed”, „po”, „za”, „obok”.

8.                   Zabawa pod tytułem „Misiu”. Rozróżnianie wielkości i posługiwanie się słowami określającymi wielkość „duży – większy”, „mały – mniejszy”.

9.                   Lepienie z masy solnej na temat „Jabłuszko”. Formowanie prac nie tylko palcami, ale i dłonią. Malowanie osuszonych jabłuszek.

10.              Malowanie farbami plakatowymi na temat „Koszyk z warzywami”. Zapoznanie z wyglądem i kształtem – próby plastycznego odzwierciedlania oglądanej kompozycji.

11.              Rysowanie kredkami świecowymi i ołówkowymi na temat „Jabłuszko”. Umiejętne zarysowywanie konturów owocu.

12.              Słuchanie piosenki „Jarzynowa piosenka”. Zapoznanie z melodią i słowami piosenki.

13.              Opowieść ruchowa „W sadzie i ogrodzie”. Odzwierciedlenie ruchem opowiadania nauczycielki. Reagowanie na sygnał ustawiani się w krąg.

14.              Zestaw zabaw ruchowych nr 1 wg I. Salach ( Plany miesięczne..., s. 10), zestaw zabaw ruchowych wg I. Salach (s. 11).

15.              Słuchamy piosenki „Jabłuszko”. Zapoznajemy się ze słowami i treścią piosenki. Określamy jej charakter, naśladujemy ruchem jej treść.

16.              Rozwiązujemy zagadki owocowo – warzywne. Umiejętnie dokonujemy uogólnień. Odpowiednio dobieramy prawidłową sylwetę warzywa lub owocu.

17.              Idziemy na spacer na pobliski ryneczek. Nazywamy zgromadzone na straganach warzywa i owoce.

18.              „Na straganie”  - na bazie wiersza wykonujemy papierowe kukiełki i prowadzimy dialogi między sobą.

19.              Lepimy z plasteliny ulubione warzywa i owoce. Nadajemy im odpowiedni kształt i dobieramy barwę.

20.              „Czego jest więcej?” – zabawa dydaktyczna, łączenie w pary owoców (jabłko – gruszka)

21.              Słuchamy wiersza J. Tuwima „Rzepka” – dostarczanie dzieciom okazji do odczuwania humoru tekstu literackiego.

22.              „Worek z owocami” – rozpoznajemy po kształcie nazwy owoców.

23.              „Sałatka owocowa” – z sylwet owoców tworzymy zbiory, przeliczamy je, badamy, których elementów jest najwięcej, a których najmniej.

 

III TEMAT: „PRZYSZŁA DO NAS PANI JESIEŃ”

 

1.                   Systematycznie gromadzimy w kąciku przyrody skarby jesieni (szyszki, żołędzie, kasztany, liście, igły drzew).

2.                   Układamy kosz darów Pani Jesieni.

3.                   Oglądamy liście różnych drzew i dzielimy je na zbiory według kształtu. Dowiadujemy się dlaczego liście opadają.

4.                   Opowiadamy o oznakach zbliżającej się jesieni i jak wyobrażamy sobie Panią Jesień.

5.                   Rysujemy kredkami Panią Jesień.

6.                   Słuchamy piosenki „Jarzębinowa piosenka” – opowiadamy o jej treści, określamy charakter, gramy na instrumentach perkusyjnych.

7.                   Malujemy farbami plakatowymi na dużym arkuszu papieru jesienne barwy.

8.                   Ćwiczenia ortofoniczne – naśladujemy szum drzew na zgłoskach „szu – szu – szu”.

9.                   Zabawa dydaktyczna „Znajdź drugi taki sam...” – kształtowanie spostrzegawczości poprzez prawidłowe odszukiwanie drugiego takiego samego elementu np. szyszka – szyszka.

10.              Naklejanie liści na szary papier i tworzenie z nich jesiennych kompozycji.

11.              „Jesienne drzewa” stemplujemy - pomalowane liście odbijamy na papierze.\

12.              Naklejamy liście na papier  dorysowujemy kredką brakujące elementy np. ogonek, główkę.

13.              Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw VIII według K. Wlaźnik (str. 184 – 186).

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin