Czynniki wpływajace na załozenie szkolki.doc

(75 KB) Pobierz
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ZAŁOŻENIE SZKÓŁKI - GOSPODARSTWA SZKÓŁKARSKIEGO

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ZAŁOŻENIE SZKÓŁKI - GOSPODARSTWA SZKÓŁKARSKIEGO.

1.Lokalizacja – dobrze jest gdy teren szkółki znajduje się w pobliżu miasta lub głównych dróg przelotowych.

2.Ukształtowanie terenu – najlepiej jeżeli teren jest  płaski , a max nachylenie do 8% i wówczas nachylenie stronę zachodnią

3.Gleba i podglebie – czynnik ten ważny jest tylko dla szkółek gruntowych, najlepsze są gleby piaszczysto gliniaste  w kl. III-IV, a dla roślin wrzosowatych gleby torfowe o odczynie kwaśnym. Dobrze jeżeli gleby uprawne zawierają ok. ok. 4% próchnicy. Podglebie dobrze jeżeli jest również piaszczysto gliniaste ponieważ przy zbyt dużym udziale gliny słabo rozwija się system korzeniowy. Poza (?) gruntów  zawsze powinniśmy wybrać profile glebowe i zbadać poziom wody gruntowej. Dla szkółek gruntowych woda gruntowa powinna być przepływowa, a poziom poniżej 1,5m  4.Klimat – ważne są tutaj temp. min i max. w poszczególnych miesiącach roku a także inne czynniki klimatyczne  jak : ilość opadów w każdych miesiącach , ilość dni słonecznych , głębokość przemarzania gruntów, grubość pokrywy śnieżnej i czas jej zalegania. Szczepienie polega na spowodowaniu zrośnięcia się dwóch roślin w taki sposób że w następstwie zabiegu rosną one i funkcjonują jako jeden organizm. Część którą zaszczepiamy nazywamy zrazem a tę zaś na której szczepimy określa się mianem odkładki. Natomiast końcowy produkt szczepienia nazywamy szczepem lub okulantem, zrazem jest zwykle fragment pędu a w przypadku gdy ogranicza się on do jednego pąka nazywa się go oczkiem a zabieg łączeniu oczka z podkładką nazywamy okulizacją ( szczepienie jednopąkowe). Wśród podkładek wyróżnić możemy podkładki generatywne które pochodzą z wysiewu nasion oraz podkładki wegetatywne które możemy uzyskać w wyniku kopczykowania lub rozmnażania poprzez różnego rodzaju sadzonki. Szczepienie stosujemy  najczęściej w celu uzyskania nas interesujących form a jego powodzenie zależy od prawidłowego zrastania się zraza z podkładką czyli obu komponentów.  WYRÓŻNIAMY NASTĘPUJĄCE ETAPY: I wytwarzanie kalusa przez zrazy, podkładkę w miejscu ich zetknięcia się i wypełnieni przez kom . miękiszowe szczepimy pomiędzy obiema komponentami . Kalus ten najczęściej powstaje z kambium. II odróżnicowanie się z pewnych komórek z wytworzonych kalusa pewnych kom. 9 jest to tzw. mostek  kambialny i połączeniem tkanki twórczej zraza i podkładka III wytworzenie przez kambium obydwu komponentów nowych tkanek przewodzących łączących elementy przewodzące zraz i podkładki  prawidłowe zrastanie zraza z podkładką zapewnia: -ich zgodność anatomiczna i fizjologiczna.  -odpowiednie stadium aktywności fizjologicznej zraza i podkładki -zdrowotność obu komponentów -warunki zewnętrzne ( temp w zakresie 12-27 stopni ) + odpowiednie a wilgotność i dobre napowietrzanie. ?Najczęściej w szkółkach jako podkładkę używa się tego samego i gatunku jakie ma pochodzenie zraz. Można używać  podkładek innego rodzaju ale musi istnieć zgodność fizjologiczna. Irgi na jarzębinie , grusze na pigwie, międzyrodzajowe. WYRÓŻNIA SIĘ NAJCZĘŚCIEJ TRZY TERMINY :?zimowy - który wykonujemy w szklarni lub tunelach foliowych – szczepimy już od koniec stycznia do końca marca z początkiem kwietnia w tym przypadku możemy szczepić w tzw. ręku na nie ukorzenionych sadzonkach (np. różne formy wierzb) lub na ukorzenionych podkładkach ( iglaki).  W przypadku iglaków zawsze  musimy zadoniczkowane podkładki wstawić do nagrzanego tunelu lub szklarni (17-22 stopnie) na 2 tygodnie przed (okulizacją) szczepieniem.  ?termin wczesnowiosenny - jest to koniec kwietnia początek maja szczepimy w ten sposób wiele drzew  ozdobnych np. wiele form brzóz możemy je przeprowadzać w nie ogrzewanych tunelach lub bezpośrednio w gruncie  ?letni - (od końca czerwca do połowy września) i odbywa się on w gruncie w ten sposób okulizujemy wszystkie drzewa owocowe oraz różne róże.  OKULIZACJA RÓŻ: Wczesną wiosną wysadzamy do gruntu podkładki (dwuletnie ) lub tzw pikówką (jednoroczną ) róż pochodzące z siewu. Pikówkę na zagon, zagon do gruntu – wydłużanie terminu okulizacji i od połowy sierpnia do września do okulizacji.  W przypadku podkładek zawsze ją obsypujemy. Przed okulizacją zawsze na podkładkę i pikówkę musimy odkryć szyję korzeniową którą okulizujemy czym niżej tym lepiej. Najczęściej okulizujemy w literę T Szkółkarstwo - dział ogrodnictwa i leśnictwa zajmujący się produkcją sadzonek drzew, krzewów i innych roślin. Okulizacja, oczkowanie, metoda wegetatywnego rozmnażania drzew lub krzewów owocowych i ozdobnych polegająca na przeszczepieniu oczka (pączka liściowego) lub pędu z odmiany szlachetnej na podkładkę (pęd dziczka). Okulizację w przystawkę wykonuje się na wiosnę - (kwiecień-maj) oraz latem - (sierpień-wrzesień). Okulizację w odwróconą literę T wykonuje się gdy czynna jest miazga, kora łatwo wtedy odchodzi od drewna - (lipiec-sierpień). CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ZAŁOŻENIE SZKÓŁKI - GOSPODARSTWA SZKÓŁKARSKIEGO. 1.Lokalizacja – dobrze jest gdy teren szkółki znajduje się w pobliżu miasta lub głównych dróg przelotowych.

2.Ukształtowanie terenu – najlepiej jeżeli teren jest  płaski , a max nachylenie do 8% i wówczas nachylenie stronę zachodnią

3.Gleba i podglebie – czynnik ten ważny jest tylko dla szkółek gruntowych, najlepsze są gleby piaszczysto gliniaste  w kl. III-IV, a dla roślin wrzosowatych gleby torfowe o odczynie kwaśnym. Dobrze jeżeli gleby uprawne zawierają ok. ok. 4% próchnicy. Podglebie dobrze jeżeli jest również piaszczysto gliniaste ponieważ przy zbyt dużym udziale gliny słabo rozwija się system korzeniowy. Poza (?) gruntów  zawsze powinniśmy wybrać profile glebowe i zbadać poziom wody gruntowej. Dla szkółek gruntowych woda gruntowa powinna być przepływowa, a poziom poniżej 1,5m  4.Klimat – ważne są tutaj temp. min i max. w poszczególnych miesiącach roku a także inne czynniki klimatyczne  jak : ilość opadów w każdych miesiącach , ilość dni słonecznych , głębokość przemarzania gruntów, grubość pokrywy śnieżnej i czas jej zalegania. Szczepienie polega na spowodowaniu zrośnięcia się dwóch roślin w taki sposób że w następstwie zabiegu rosną one i funkcjonują jako jeden organizm. Część którą zaszczepiamy nazywamy zrazem a tę zaś na której szczepimy określa się mianem odkładki. Natomiast końcowy produkt szczepienia nazywamy szczepem lub okulantem, zrazem jest zwykle fragment pędu a w przypadku gdy ogranicza się on do jednego pąka nazywa się go oczkiem a zabieg łączeniu oczka z podkładką nazywamy okulizacją ( szczepienie jednopąkowe). Wśród podkładek wyróżnić możemy podkładki generatywne które pochodzą z wysiewu nasion oraz podkładki wegetatywne które możemy uzyskać w wyniku kopczykowania lub rozmnażania poprzez różnego rodzaju sadzonki. Szczepienie stosujemy  najczęściej w celu uzyskania nas interesujących form a jego powodzenie zależy od prawidłowego zrastania się zraza z podkładką czyli obu komponentów.  WYRÓŻNIAMY NASTĘPUJĄCE ETAPY: I wytwarzanie kalusa przez zrazy, podkładkę w miejscu ich zetknięcia się i wypełnieni przez kom . miękiszowe szczepimy pomiędzy obiema komponentami . Kalus ten najczęściej powstaje z kambium. II odróżnicowanie się z pewnych komórek z wytworzonych kalusa pewnych kom. 9 jest to tzw. mostek  kambialny i połączeniem tkanki twórczej zraza i podkładka III wytworzenie przez kambium obydwu komponentów nowych tkanek przewodzących łączących elementy przewodzące zraz i podkładki  prawidłowe zrastanie zraza z podkładką zapewnia: -ich zgodność anatomiczna i fizjologiczna.  -odpowiednie stadium aktywności fizjologicznej zraza i podkładki -zdrowotność obu komponentów -warunki zewnętrzne ( temp w zakresie 12-27 stopni ) + odpowiednie a wilgotność i dobre napowietrzanie. ?Najczęściej w szkółkach jako podkładkę używa się tego samego i gatunku jakie ma pochodzenie zraz. Można używać  podkładek innego rodzaju ale musi istnieć zgodność fizjologiczna. Irgi na jarzębinie , grusze na pigwie, międzyrodzajowe. WYRÓŻNIA SIĘ NAJCZĘŚCIEJ TRZY TERMINY :?zimowy - który wykonujemy w szklarni lub tunelach foliowych – szczepimy już od koniec stycznia do końca marca z początkiem kwietnia w tym przypadku możemy szczepić w tzw. ręku na nie ukorzenionych sadzonkach (np. różne formy wierzb) lub na ukorzenionych podkładkach ( iglaki).  W przypadku iglaków zawsze  musimy zadoniczkowane podkładki wstawić do nagrzanego tunelu lub szklarni (17-22 stopnie) na 2 tygodnie przed (okulizacją) szczepieniem.  ?termin wczesnowiosenny - jest to koniec kwietnia początek maja szczepimy w ten sposób wiele drzew  ozdobnych np. wiele form brzóz możemy je przeprowadzać w nie ogrzewanych tunelach lub bezpośrednio w gruncie  ?letni - (od końca czerwca do połowy września) i odbywa się on w gruncie w ten sposób okulizujemy wszystkie drzewa owocowe oraz różne róże.  OKULIZACJA RÓŻ: Wczesną wiosną wysadzamy do gruntu podkładki (dwuletnie ) lub tzw pikówką (jednoroczną ) róż pochodzące z siewu. Pikówkę na zagon, zagon do gruntu – wydłużanie terminu okulizacji i od połowy sierpnia do września do okulizacji.  W przypadku podkładek zawsze ją obsypujemy. Przed okulizacją zawsze na podkładkę i pikówkę musimy odkryć szyję korzeniową którą okulizujemy czym niżej tym lepiej. Najczęściej okulizujemy w literę T Szkółkarstwo - dział ogrodnictwa i leśnictwa zajmujący się produkcją sadzonek drzew, krzewów i innych roślin. Okulizacja, oczkowanie, metoda wegetatywnego rozmnażania drzew lub krzewów owocowych i ozdobnych polegająca na przeszczepieniu oczka (pączka liściowego) lub pędu z odmiany szlachetnej na podkładkę (pęd dziczka). Okulizację w przystawkę wykonuje się na wiosnę - (kwiecień-maj) oraz latem - (sierpień-wrzesień). Okulizację w odwróconą literę T wykonuje się gdy czynna jest miazga, kora łatwo wtedy odchodzi od drewna - (lipiec-sierpień). CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ZAŁOŻENIE SZKÓŁKI - GOSPODARSTWA SZKÓŁKARSKIEGO. 1.Lokalizacja – dobrze jest gdy teren szkółki znajduje się w pobliżu miasta lub głównych dróg przelotowych.

2.Ukształtowanie terenu – najlepiej jeżeli teren jest  płaski , a max nachylenie do 8% i wówczas nachylenie stronę zachodnią

3.Gleba i podglebie – czynnik ten ważny jest tylko dla szkółek gruntowych, najlepsze są gleby piaszczysto gliniaste  w kl. III-IV, a dla roślin wrzosowatych gleby torfowe o odczynie kwaśnym. Dobrze jeżeli gleby uprawne zawierają ok. ok. 4% próchnicy. Podglebie dobrze jeżeli jest również piaszczysto gliniaste ponieważ przy zbyt dużym udziale gliny słabo rozwija się system korzeniowy. Poza (?) gruntów  zawsze powinniśmy wybrać profile glebowe i zbadać poziom wody gruntowej. Dla szkółek gruntowych woda gruntowa powinna być przepływowa, a poziom poniżej 1,5m  4.Klimat – ważne są tutaj temp. min i max. w poszczególnych miesiącach roku a także inne czynniki klimatyczne  jak : ilość opadów w każdych miesiącach , ilość dni słonecznych , głębokość przemarzania gruntów, grubość pokrywy śnieżnej i czas jej zalegania. Szczepienie polega na spowodowaniu zrośnięcia się dwóch roślin w taki sposób że w następstwie zabiegu rosną one i funkcjonują jako jeden organizm. Część którą zaszczepiamy nazywamy zrazem a tę zaś na której szczepimy określa się mianem odkładki. Natomiast końcowy produkt szczepienia nazywamy szczepem lub okulantem, zrazem jest zwykle fragment pędu a w przypadku gdy ogranicza się on do jednego pąka nazywa się go oczkiem a zabieg łączeniu oczka z podkładką nazywamy okulizacją ( szczepienie jednopąkowe). Wśród podkładek wyróżnić możemy podkładki generatywne które pochodzą z wysiewu nasion oraz podkładki wegetatywne które możemy uzyskać w wyniku kopczykowania lub rozmnażania poprzez różnego rodzaju sadzonki. Szczepienie stosujemy  najczęściej w celu uzyskania nas interesujących form a jego powodzenie zależy od prawidłowego zrastania się zraza z podkładką czyli obu komponentów.  WYRÓŻNIAMY NASTĘPUJĄCE ETAPY: I wytwarzanie kalusa przez zrazy, podkładkę w miejscu ich zetknięcia się i wypełnieni przez kom . miękiszowe szczepimy pomiędzy obiema komponentami . Kalus ten najczęściej powstaje z kambium. II odróżnicowanie się z pewnych komórek z wytworzonych kalusa pewnych kom. 9 jest to tzw. mostek  kambialny i połączeniem tkanki twórczej zraza i podkładka III wytworzenie przez kambium obydwu komponentów nowych tkanek przewodzących łączących elementy przewodzące zraz i podkładki  prawidłowe zrastanie zraza z podkładką zapewnia: -ich zgodność anatomiczna i fizjologiczna.  -odpowiednie stadium aktywności fizjologicznej zraza i podkładki -zdrowotność obu komponentów -warunki zewnętrzne ( temp w zakresie 12-27 stopni ) + odpowiednie a wilgotność i dobre napowietrzanie. ?Najczęściej w szkółkach jako podkładkę używa się tego samego i gatunku jakie ma pochodzenie zraz. Można używać  podkładek innego rodzaju ale musi istnieć zgodność fizjologiczna. Irgi na jarzębinie , grusze na pigwie, międzyrodzajowe. WYRÓŻNIA SIĘ NAJCZĘŚCIEJ TRZY TERMINY :?zimowy - który wykonujemy w szklarni lub tunelach foliowych – szczepimy już od koniec stycznia do końca marca z początkiem kwietnia w tym przypadku możemy szczepić w tzw. ręku na nie ukorzenionych sadzonkach (np. różne formy wierzb) lub na ukorzenionych podkładkach ( iglaki).  W przypadku iglaków zawsze  musimy zadoniczkowane podkładki wstawić do nagrzanego tunelu lub szklarni (17-22 stopnie) na 2 tygodnie przed (okulizacją) szczepieniem.  ?termin wczesnowiosenny - jest to koniec kwietnia początek maja szczepimy w ten sposób wiele drzew  ozdobnych np. wiele form brzóz możemy je przeprowadzać w nie ogrzewanych tunelach lub bezpośrednio w gruncie  ?letni - (od końca czerwca do połowy września) i odbywa się on w gruncie w ten sposób okulizujemy wszystkie drzewa owocowe oraz różne róże.  OKULIZACJA RÓŻ: Wczesną wiosną wysadzamy do gruntu podkładki (dwuletnie ) lub tzw pikówką (jednoroczną ) róż pochodzące z siewu. Pikówkę na zagon, zagon do gruntu – wydłużanie terminu okulizacji i od połowy sierpnia do września do okulizacji.  W przypadku podkładek zawsze ją obsypujemy. Przed okulizacją zawsze na podkładkę i pikówkę musimy odkryć szyję korzeniową którą okulizujemy czym niżej tym lepiej. Najczęściej okulizujemy w literę T Szkółkarstwo - dział ogrodnictwa i leśnictwa zajmujący się produkcją sadzonek drzew, krzewów i innych roślin. Okulizacja, oczkowanie, metoda wegetatywnego rozmnażania drzew lub krzewów owocowych i ozdobnych polegająca na przeszczepieniu oczka (pączka liściowego) lub pędu z odmiany szlachetnej na podkładkę (pęd dziczka). Okulizację w przystawkę wykonuje się na wiosnę - (kwiecień-maj) oraz latem - (sierpień-wrzesień). Okulizację w odwróconą literę T wykonuje się gdy czynna jest miazga, kora łatwo wtedy odchodzi od drewna - (lipiec-sierpień). CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ZAŁOŻENIE SZKÓŁKI - GOSPODARSTWA SZKÓŁKARSKIEGO. 1.Lokalizacja – dobrze jest gdy teren szkółki znajduje się w pobliżu miasta lub głównych dróg przelotowych.

2.Ukształtowanie terenu – najlepiej jeżeli teren jest  płaski , a max nachylenie do 8% i wówczas nachylenie stronę zachodnią

3.Gleba i podglebie – czynnik ten ważny jest tylko dla szkółek gruntowych, najlepsze są gleby piaszczysto gliniaste  w kl. III-IV, a dla roślin wrzosowatych gleby torfowe o odczynie kwaśnym. Dobrze jeżeli gleby uprawne zawierają ok. ok. 4% próchnicy. Podglebie dobrze jeżeli jest również piaszczysto gliniaste ponieważ przy zbyt dużym udziale gliny słabo rozwija się system korzeniowy. Poza (?) gruntów  zawsze powinniśmy wybrać profile glebowe i zbadać poziom wody gruntowej. Dla szkółek gruntowych woda gruntowa powinna być przepływowa, a poziom poniżej 1,5m  4.Klimat – ważne są tutaj temp. min i max. w poszczególnych miesiącach roku a także inne czynniki klimatyczne  jak : ilość opadów w każdych miesiącach , ilość dni słonecznych , głębokość przemarzania gruntów, grubość pokrywy śnieżnej i czas jej zalegania. Szczepienie polega na spowodowaniu zrośnięcia się dwóch roślin w taki sposób że w następstwie zabiegu rosną one i funkcjonują jako jeden organizm. Część którą zaszczepiamy nazywamy zrazem a tę zaś na której szczepimy określa się mianem odkładki. Natomiast końcowy produkt szczepienia nazywamy szczepem lub okulantem, zrazem jest zwykle fragment pędu a w przypadku gdy ogranicza się on do jednego pąka nazywa się go oczkiem a zabieg łączeniu oczka z podkładką nazywamy okulizacją ( szczepienie jednopąkowe). Wśród podkładek wyróżnić możemy podkładki generatywne które pochodzą z wysiewu nasion oraz podkładki wegetatywne które możemy uzyskać w wyniku kopczykowania lub rozmnażania poprzez różnego rodzaju sadzonki. Szczepienie stosujemy  najczęściej w celu uzyskania nas interesujących form a jego powodzenie zależy od prawidłowego zrastania się zraza z podkładką czyli obu komponentów.  WYRÓŻNIAMY NASTĘPUJĄCE ETAPY: I wytwarzanie kalusa przez zrazy, podkładkę w miejscu ich zetknięcia się i wypełnieni przez kom . miękiszowe szczepimy pomiędzy obiema komponentami . Kalus ten najczęściej powstaje z kambium. II odróżnicowanie się z pewnych komórek z wytworzonych kalusa pewnych kom. 9 jest to tzw. mostek  kambialny i połączeniem tkanki twórczej zraza i podkładka III wytworzenie przez kambium obydwu komponentów nowych tkanek przewodzących łączących elementy przewodzące zraz i podkładki  prawidłowe zrastanie zraza z podkładką zapewnia: -ich zgodność anatomiczna i fizjologiczna.  -odpowiednie stadium aktywności fizjologicznej zraza i podkładki -zdrowotność obu komponentów -warunki zewnętrzne ( temp w zakresie 12-27 stopni ) + odpowiednie a wilgotność i dobre napowietrzanie. ?Najczęściej w szkółkach jako podkładkę używa się tego samego i gatunku jakie ma pochodzenie zraz. Można używać  podkładek innego rodzaju ale musi istnieć zgodność fizjologiczna. Irgi na jarzębinie , grusze na pigwie, międzyrodzajowe. WYRÓŻNIA SIĘ NAJCZĘŚCIEJ TRZY TERMINY :?zimowy - który wykonujemy w szklarni lub tunelach foliowych – szczepimy już od koniec stycznia do końca marca z początkiem kwietnia w tym przypadku możemy szczepić w tzw. ręku na nie ukorzenionych sadzonkach (np. różne formy wierzb) lub na ukorzenionych podkładkach ( iglaki).  W przypadku iglaków zawsze  musimy zadoniczkowane podkładki wstawić do nagrzanego tunelu lub szklarni (17-22 stopnie) na 2 tygodnie przed (okulizacją) szczepieniem.  ?termin wczesnowiosenny - jest to koniec kwietnia początek maja szczepimy w ten sposób wiele drzew  ozdobnych np. wiele form brzóz możemy je przeprowadzać w nie ogrzewanych tunelach lub bezpośrednio w gruncie  ?letni - (od końca czerwca do połowy września) i odbywa się on w gruncie w ten sposób okulizujemy wszystkie drzewa owocowe oraz różne róże.  OKULIZACJA RÓŻ: Wczesną wiosną wysadzamy do gruntu podkładki (dwuletnie ) lub tzw pikówką (jednoroczną ) róż pochodzące z siewu. Pikówkę na zagon, zagon do gruntu – wydłużanie terminu okulizacji i od połowy sierpnia do września do okulizacji.  W przypadku podkładek zawsze ją obsypujemy. Przed okulizacją zawsze na podkładkę i pikówkę musimy odkryć szyję korzeniową którą okulizujemy czym niżej tym lepiej. Najczęściej okulizujemy w literę T Szkółkarstwo - dział ogrodnictwa i leśnictwa zajmujący się produkcją sadzonek drzew, krzewów i innych roślin. Okulizacja, oczkowanie, metoda wegetatywnego rozmnażania drzew lub krzewów owocowych i ozdobnych polegająca na przeszczepieniu oczka (pączka liściowego) lub pędu z odmiany szlachetnej na podkładkę (pęd dziczka). Okulizację w przystawkę wykonuje się na wiosnę - (kwiecień-maj) oraz latem - (sierpień-wrzesień). Okulizację w odwróconą literę T wykonuje się gdy czynna jest miazga, kora łatwo wtedy odchodzi od drewna - (lipiec-sierpień).

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin