tk_nr007.pdf
(
1507 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - tk_nr7.doc
ISSN 1689-4642
CZASOPISMO INTERNETOWE
www.turystykakulturowa.org
nr 5/2009 (maj 2009)
partnerzy:
Turystyka Kulturowa, www.turystykakulturowa.org
Nr 5/2009 (Maj 2009)
Spis tre
Ļ
ci
Artykuły............................................................................................................. 4
Znaczenie pami
Ģ
tek i rekonstrukcji historycznych epoki napoleo
ı
skiej w Polsce dla
rozwoju turystyki kulturowej (historyczno-biograficznej) ...................................................4
Wyjazdy na imprezy elektronicznej muzyki tanecznej form
Ģ
kulturowej turystyki
eventowej .........................................................................................................................28
Recenzje: ......................................................................................................... 41
Współczesne formy turystyki kulturowej ..........................................................................41
Polska Chopina. Przewodnik po miejscach zwi
Ģ
zanych z pobytem kompozytora ..............45
Eventy.............................................................................................................. 47
Uroczysto
Ļ
ci odpustowe ku czci
Ļ
w. Wojciecha w Gnie
Ņ
nie. ............................................47
Kontakt ze sztuk
Ģ
. Mi
ħ
dzynarodowy Festiwal Teatralny „Kontakt” w Toruniu .................49
Itinerarium ....................................................................................................... 51
Miejsca i szlaki ................................................................................................ 55
Zarys dziejów ziemi wrzesi
ı
skiej .....................................................................................55
Waloryzacja potencjału turystyczno-kulturowego Powiatu Wrzesi
ı
skiego........................59
Wrze
Ļ
nia i Ziemia Wrzesi
ı
ska jako destynacja turystyki kulturowej.................................65
Rozmowa ze Zbigniewem Dzier
Ň
y
ı
skim ..........................................................................67
inicjatorem zało
Ň
enia Towarzystwa Przyjaciół Grodu w Grzybowie .................................67
Pobyt we Wrze
Ļ
ni i regionie .............................................................................................72
Literatura na temat Ziemi Wrzesi
ı
skiej.............................................................................75
Powiat Wrzesinski – przydatne adresy i kontakty..............................................................76
Gdzie je
Ļę
i spa
ę
we Wrze
Ļ
ni i okolicy .............................................................................77
Nowo
Ļ
ci wydawnicze....................................................................................... 79
Współczesne formy turystyki kulturowej ..........................................................................79
Komercjalizm turystyki kulturowej...................................................................................80
Turystyka miejska ............................................................................................................81
Cultural heritage as a tourism motive ................................................................................81
Konferencje naukowe....................................................................................... 82
„Wspołczesne formy turystyki kulturowej”.......................................................................82
Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze szans
Ģ
rozwoju turystyki regionu kujawsko-
pomorskiego .....................................................................................................................85
Dziedzictwo kulturowe i jego miejsce w turystyce województwa lubelskiego ..................86
„Mia102 – interdyscyplinarne refleksje o mie
Ļ
cie” ...........................................................87
2
Turystyka Kulturowa, www.turystykakulturowa.org
Nr 5/2009 (Maj 2009)
Komercjalizacja szlaków turystycznych na przykładzie krakowskiego szlaku techniki i
szlaku architektury drewnianej..........................................................................................88
Turystyka Kulturowa, www.turystykakulturowa.org
Nr 5/2009 (Maj 2009)
Artykuły
Mgr Katarzyna Rojek
Pułk 12 Piechoty Xi
ħ
stwa Warszawskiego z Gda
ı
ska
Znaczenie pami
Ģ
tek i rekonstrukcji historycznych
epoki napoleo
ı
skiej w Polsce
dla rozwoju turystyki kulturowej (historyczno-biograficznej)
Wprowadzenie tematyczno-terminologiczne wraz z rysem historycznym
rekonstrukcji
Podró
Ň
uj
Ģ
c po polach bitew na terenie Polski i innych krajów Europy, bardzo cz
ħ
sto
natrafia si
ħ
na ró
Ň
ne pami
Ģ
tki wojen napoleo
ı
skich – zarówno te obj
ħ
te opiek
Ģ
, przy których
wystawia si
ħ
warty honorowe, jak i te zaniedbane i zapomniane. W chwili obecnej cz
ħĻę
z
chronionych pami
Ģ
tek prezentowana jest w muzeach i ró
Ň
nych instytucjach, a same walki
wojsk napoleo
ı
skich poddawane s
Ģ
coraz cz
ħĻ
ciej rekonstrukcjom i wystawiane przed
publiczno
Ļ
ci
Ģ
.
Rekonstrukcje historyczne w terminologii turystycznej definiuje si
ħ
jako wydarzenia,
b
Ģ
d
Ņ
„eventy”. Wykorzystywane s
Ģ
w turystyce, bowiem maj
Ģ
swój własny potencjał
turystyczny, czyli „wszystkie elementy
Ļ
rodowiska geograficznego oraz zachowania
człowieka, które mog
Ģ
by
ę
wykorzystywane do uprawiania turystyki b
Ģ
d
Ņ
do zajmowania si
ħ
turystyk
Ģ
” (Kaczmarek, 2005). Ten z kolei, odpowiednio zagospodarowany, przemienia si
ħ
w
walory turystyczne, które mo
Ň
na podzieli
ę
ze wzgl
ħ
du na ich charakter (wymiar) na:
-
walory miejsca (site) – klimatyczne, krajobrazowe, historyczne itd. – kiedy sam obszar
jest głównym bod
Ņ
cem do przyjazdu;
-
walory wydarze
ı
(
event
) – festiwale, imprezy sportowe, targi – kiedy o przyje
Ņ
dzie
rozstrzyga przede wszystkim odbywaj
Ģ
ca si
ħ
impreza. (Kaczmarek, 2005)
Walory turystyczne miejsca i imprezy zazwyczaj wyst
ħ
puj
Ģ
ł
Ģ
cznie i wspólnie wpływaj
Ģ
na wybór, którego dokonuj
Ģ
tury
Ļ
ci. Stanowi
Ģ
one podstawowe elementy brane pod uwag
ħ
przy konstruowaniu produktu turystycznego.
Produkty turystyczne w postaci eventów obecne s
Ģ
tak
Ň
e w turystyce kulturowej. Ju
Ň
definicja
ĺ
wiatowej Organizacji Turystyki z 1985 r. wspomina o wydarzeniach kulturalnych,
jako nieodł
Ģ
cznym elemencie turystyki kulturowej. Definicja brzmi: „turystyka kulturowa
obejmuje podró
Ň
e zwi
Ģ
zane z wystawianiem sztuki, wycieczki kulturalne, podró
Ň
e
podejmowane w celu wzi
ħ
cia udziału w festiwalach i innych wydarzeniach kulturalnych,
zwiedzanie miejsc i monumentów, wyprawy dla zapoznania si
ħ
z przyrod
Ģ
, folklorem i sztuk
Ģ
oraz pielgrzymki”. Zwraca si
ħ
w powy
Ň
szej definicji uwag
ħ
równie
Ň
na „zwiedzanie miejsc i
monumentów”, co w przypadku niniejszego artykułu dotyczy odwiedzania pól bitew wojen
napoleo
ı
skich, muzeów z nimi zwi
Ģ
zanych oraz pomników bohaterów ówczesnych
wydarze
ı
. Potwierdza to definicja zbudowana przez A. Mikosa v. Rohrscheidt: „nazw
Ģ
turystyki kulturowej mo
Ň
emy okre
Ļ
li
ę
te wszystkie grupowe lub indywidualne wyprawy o
charakterze turystycznym, w których spotkanie uczestników podró
Ň
y z obiektami,
wydarzeniami i innymi walorami kultury wysokiej lub popularnej albo powi
ħ
kszenie ich
wiedzy o organizowanym przez człowieka
Ļ
wiecie otaczaj
Ģ
cym jest zasadnicz
Ģ
cz
ħĻ
ci
Ģ
4
Streszczenie
: Kontynuuj
Ģ
c zainicjowany wiosn
Ģ
2008 proces opracowywania zasad
Słowa
kluczowe:
rekonstrukcje historyczne, turystyka kulturowa, turystyka biograficzna, turystyka
historyzuj
Ģ
ca, epoka napoleo
ı
ska
Turystyka Kulturowa, www.turystykakulturowa.org
Nr 5/2009 (Maj 2009)
programu podró
Ň
y lub stanowi rozstrzygaj
Ģ
cy argument dla indywidualnej decyzji o jej
podj
ħ
ciu lub wzi
ħ
ciu w niej udziału” (Mikos v. Rohrscheidt 2008, s.31).
Warto jeszcze podkre
Ļ
li
ę
,
Ň
e to przede wszystkim rekonstruktorzy (a nie tylko widzowie),
a wi
ħ
c uczestnicy rekonstrukcji historycznych s
Ģ
w tym wypadku turystami kulturowymi,
bowiem jad
Ģ
c na inscenizacj
ħ
maj
Ģ
Ļ
ci
Ļ
le okre
Ļ
lony cel podró
Ň
y, jakim jest spotkanie z
histori
Ģ
, a wi
ħ
c ich głównym motywem wyjazdu „s
Ģ
aktywno
Ļ
ci o charakterze kulturowym”
(Eder W., w: Mikos v. Rohrscheidt 2008, s.26).
Analizuj
Ģ
c tytuł artykułu, nale
Ň
y jeszcze wyja
Ļ
ni
ę
poj
ħ
cie turystyki
Ň
ywej historii
(historyzuj
Ģ
cej) i turystyki biograficznej. Ta pierwsza to „takie wyprawy turystyczne, których
głównym celem jest aktywne lub bierne uczestnictwo w imprezach maj
Ģ
cych na celu
rekonstrukcj
ħ
wydarze
ı
historycznych, ich inscenizacj
ħ
lub prezentacj
ħ
dawnego
Ň
ycia
codziennego oraz obrz
ħ
dów i zwyczajów wynikaj
Ģ
cych z miejscowej historycznej tradycji”
(Mikos v. Rohrscheidt 2008, s. 130). S
Ģ
to wła
Ļ
nie rekonstrukcje historyczne, które ł
Ģ
cz
Ģ
przedstawienie (w sensie teatralnym, a nawet „show”) z przekazywaniem w łatwy sposób
wiedzy historycznej. Co wi
ħ
cej, po obejrzeniu takiego spektaklu mo
Ň
na porozmawia
ę
z ich
„aktorami”, a nawet spróbowa
ę
„artefaktów” (czyli zało
Ň
y
ę
rogatywk
ħ
1
, obejrze
ę
jak działa
karabin skałkowy
2
, a nawet, za zgod
Ģ
wła
Ļ
ciciela, z niego strzeli
ę
). Rekonstrukcja mo
Ň
e
spodoba
ę
si
ħ
na tyle,
Ň
e turysta sam zechce doł
Ģ
czy
ę
do jednego z oddziałów i zacz
Ģę
zupełnie now
Ģ
przygod
ħ
. Pocz
Ģ
tkowa zabawa mo
Ň
e przerodzi
ę
si
ħ
w co
Ļ
wi
ħ
cej, mo
Ň
e by
ę
pocz
Ģ
tkiem otwarcia nowych horyzontów, pasji historycznej, poznawania nowych przyjaciół
(a nawet znalezienia miło
Ļ
ci, bowiem mał
Ň
e
ı
stwa mi
ħ
dzy rekonstruktorami te
Ň
si
ħ
zdarzaj
Ģ
) i
podró
Ň
y po polach bitew całej Europy – słowem, mo
Ň
na si
ħ
samorealizowa
ę
. Takie aktywne
hobby podejmuj
Ģ
te
Ň
oczywi
Ļ
cie kobiety (i to nie tylko jako markietanki, a jako
Ň
ołnierze,
czego autorka niniejszego artykułu jest przykładem), cho
ę
nale
Ň
y zaznaczy
ę
,
Ň
e m
ħŇ
czy
Ņ
ni
stanowi
Ģ
ok. 90%. Rekonstruktorzy staraj
Ģ
si
ħ
bra
ę
udział nie tylko w rekonstrukcjach, ale te
Ň
uczestnicz
Ģ
w
Ň
yciu publicznym, podejmuj
Ģ
c szersze działania z zakresu reenactmentu (np.
próbuj
Ģ
organizowa
ę
własne imprezy lub zacie
Ļ
niaj
Ģ
kontakty z innymi grupami), co
przejawia si
ħ
m.in. w zakładaniu stowarzysze
ı
. Przykładem niech b
ħ
dzie polsko-czeski
Central European Napoleonic Society
3
(CENS) lub Stowarzyszenie Rekonstruktorów Epoki
Napoleo
ı
skiej Twierdza Gda
ı
sk, zało
Ň
ony przez 12 Pułk Piechoty Ksi
ħ
stwa
Warszawskiego
4
.
Rekonstrukcje historyczne w Polsce nie maj
Ģ
długich korzeni, bowiem cały ruch zacz
Ģ
ł
si
ħ
pod koniec XX w. w roku 1997, kiedy to odbyła si
ħ
pierwsza rekonstrukcja bitwy pod
Grunwaldem. Wprawdzie na krótko przed tym miały miejsce małe
Ļ
redniowieczne turnieje na
pokaz na zamku w Golubiu-Dobrzyniu, które prowadził Z. Kwiatkowski – osoba, któr
Ģ
mo
Ň
na by rzec, sprowadziła ruch rekonstrukcyjny do Polski, cho
ę
na tym etapie były to
jeszcze przebieranki i konkurencje typu celowanie włóczni
Ģ
do tarczy, atak kopi
Ģ
na pier
Ļ
cie
ı
czy zbieranie obr
ħ
czy z ziemi mieczem. Oczywi
Ļ
cie wielce mo
Ň
liwe,
Ň
e pomysłodawc
Ģ
przeniesienia rekonstrukcji na ziemie polskie był kto inny, nie musiała i prawdopodobnie nie
była to jedna osoba, ale przyj
ħ
te jest,
Ň
e to wła
Ļ
nie Z. Kwiatkowski zapocz
Ģ
tkował ten ruch u
nas w 1977 r. (pierwszy turniej w Gołubiu-Dobrzyniu w czasach współczesnych).
Trzymaj
Ģ
c si
ħ
faktów, musz
ħ
wspomnie
ę
o swoistej rekonstrukcji, maj
Ģ
cej miejsce w
Ko
Ņ
lu w 1941 roku z okazji 200-lecia Pierwszej Wojny
ĺ
l
Ģ
skiej, a dokładniej bitwy pod
Mollwitz (dzi
Ļ
Majułowice koło Karpacza), kiedy to Prusacy Fryderyka II pobili Austriaków.
Odbyła si
ħ
wtedy parada, która zgromadziła pasjonatów historii.
1
Czapka rogata, charakterystyczny element umundurowania Wojska Polskiego.
2
Karabiny skałkowe, u
Ň
ywane w epoce napoleo
ı
skiej, krzesz
Ģ
iskr
ħ
zapalaj
Ģ
c
Ģ
proch dzi
ħ
ki krzemieniowi, czyli
skałce.
3
www.austerlitz.org
4
http://www.twierdzagdansk.pl
5
Plik z chomika:
travel-news.pl
Inne pliki z tego folderu:
tk_1.2010.pdf
(5578 KB)
tk_1.2011.pdf
(3083 KB)
tk_2.2010.pdf
(4815 KB)
tk_2.2011.pdf
(2183 KB)
tk_3.2010.pdf
(4393 KB)
Inne foldery tego chomika:
127 godzin
4outdoor
Art of Freedom
Backpacker Magazine
Bieg Kukuczki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin