tk_nr007.pdf

(1507 KB) Pobierz
Microsoft Word - tk_nr7.doc
ISSN 1689-4642
CZASOPISMO INTERNETOWE
www.turystykakulturowa.org
nr 5/2009 (maj 2009)
partnerzy:
417894769.004.png 417894769.005.png 417894769.006.png 417894769.007.png 417894769.001.png 417894769.002.png
Turystyka Kulturowa, www.turystykakulturowa.org
Nr 5/2009 (Maj 2009)
Spis tre Ļ ci
Artykuły............................................................................................................. 4
Znaczenie pami Ģ tek i rekonstrukcji historycznych epoki napoleo ı skiej w Polsce dla
rozwoju turystyki kulturowej (historyczno-biograficznej) ...................................................4
Wyjazdy na imprezy elektronicznej muzyki tanecznej form Ģ kulturowej turystyki
eventowej .........................................................................................................................28
Recenzje: ......................................................................................................... 41
Współczesne formy turystyki kulturowej ..........................................................................41
Polska Chopina. Przewodnik po miejscach zwi Ģ zanych z pobytem kompozytora ..............45
Eventy.............................................................................................................. 47
Uroczysto Ļ ci odpustowe ku czci Ļ w. Wojciecha w Gnie Ņ nie. ............................................47
Kontakt ze sztuk Ģ . Mi ħ dzynarodowy Festiwal Teatralny „Kontakt” w Toruniu .................49
Itinerarium ....................................................................................................... 51
Miejsca i szlaki ................................................................................................ 55
Zarys dziejów ziemi wrzesi ı skiej .....................................................................................55
Waloryzacja potencjału turystyczno-kulturowego Powiatu Wrzesi ı skiego........................59
Wrze Ļ nia i Ziemia Wrzesi ı ska jako destynacja turystyki kulturowej.................................65
Rozmowa ze Zbigniewem Dzier Ň y ı skim ..........................................................................67
inicjatorem zało Ň enia Towarzystwa Przyjaciół Grodu w Grzybowie .................................67
Pobyt we Wrze Ļ ni i regionie .............................................................................................72
Literatura na temat Ziemi Wrzesi ı skiej.............................................................................75
Powiat Wrzesinski – przydatne adresy i kontakty..............................................................76
Gdzie je Ļę i spa ę we Wrze Ļ ni i okolicy .............................................................................77
Nowo Ļ ci wydawnicze....................................................................................... 79
Współczesne formy turystyki kulturowej ..........................................................................79
Komercjalizm turystyki kulturowej...................................................................................80
Turystyka miejska ............................................................................................................81
Cultural heritage as a tourism motive ................................................................................81
Konferencje naukowe....................................................................................... 82
„Wspołczesne formy turystyki kulturowej”.......................................................................82
Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze szans Ģ rozwoju turystyki regionu kujawsko-
pomorskiego .....................................................................................................................85
Dziedzictwo kulturowe i jego miejsce w turystyce województwa lubelskiego ..................86
„Mia102 – interdyscyplinarne refleksje o mie Ļ cie” ...........................................................87
2
Turystyka Kulturowa, www.turystykakulturowa.org
Nr 5/2009 (Maj 2009)
Komercjalizacja szlaków turystycznych na przykładzie krakowskiego szlaku techniki i
szlaku architektury drewnianej..........................................................................................88
Turystyka Kulturowa, www.turystykakulturowa.org
Nr 5/2009 (Maj 2009)
Artykuły
Mgr Katarzyna Rojek
Pułk 12 Piechoty Xi ħ stwa Warszawskiego z Gda ı ska
Znaczenie pami Ģ tek i rekonstrukcji historycznych
epoki napoleo ı skiej w Polsce
dla rozwoju turystyki kulturowej (historyczno-biograficznej)
Wprowadzenie tematyczno-terminologiczne wraz z rysem historycznym
rekonstrukcji
Podró Ň uj Ģ c po polach bitew na terenie Polski i innych krajów Europy, bardzo cz ħ sto
natrafia si ħ na ró Ň ne pami Ģ tki wojen napoleo ı skich – zarówno te obj ħ te opiek Ģ , przy których
wystawia si ħ warty honorowe, jak i te zaniedbane i zapomniane. W chwili obecnej cz ħĻę z
chronionych pami Ģ tek prezentowana jest w muzeach i ró Ň nych instytucjach, a same walki
wojsk napoleo ı skich poddawane s Ģ coraz cz ħĻ ciej rekonstrukcjom i wystawiane przed
publiczno Ļ ci Ģ .
Rekonstrukcje historyczne w terminologii turystycznej definiuje si ħ jako wydarzenia,
b Ģ d Ņ „eventy”. Wykorzystywane s Ģ w turystyce, bowiem maj Ģ swój własny potencjał
turystyczny, czyli „wszystkie elementy Ļ rodowiska geograficznego oraz zachowania
człowieka, które mog Ģ by ę wykorzystywane do uprawiania turystyki b Ģ d Ņ do zajmowania si ħ
turystyk Ģ ” (Kaczmarek, 2005). Ten z kolei, odpowiednio zagospodarowany, przemienia si ħ w
walory turystyczne, które mo Ň na podzieli ę ze wzgl ħ du na ich charakter (wymiar) na:
- walory miejsca (site) – klimatyczne, krajobrazowe, historyczne itd. – kiedy sam obszar
jest głównym bod Ņ cem do przyjazdu;
- walory wydarze ı ( event ) – festiwale, imprezy sportowe, targi – kiedy o przyje Ņ dzie
rozstrzyga przede wszystkim odbywaj Ģ ca si ħ impreza. (Kaczmarek, 2005)
Walory turystyczne miejsca i imprezy zazwyczaj wyst ħ puj Ģ ł Ģ cznie i wspólnie wpływaj Ģ
na wybór, którego dokonuj Ģ tury Ļ ci. Stanowi Ģ one podstawowe elementy brane pod uwag ħ
przy konstruowaniu produktu turystycznego.
Produkty turystyczne w postaci eventów obecne s Ģ tak Ň e w turystyce kulturowej. Ju Ň
definicja ĺ wiatowej Organizacji Turystyki z 1985 r. wspomina o wydarzeniach kulturalnych,
jako nieodł Ģ cznym elemencie turystyki kulturowej. Definicja brzmi: „turystyka kulturowa
obejmuje podró Ň e zwi Ģ zane z wystawianiem sztuki, wycieczki kulturalne, podró Ň e
podejmowane w celu wzi ħ cia udziału w festiwalach i innych wydarzeniach kulturalnych,
zwiedzanie miejsc i monumentów, wyprawy dla zapoznania si ħ z przyrod Ģ , folklorem i sztuk Ģ
oraz pielgrzymki”. Zwraca si ħ w powy Ň szej definicji uwag ħ równie Ň na „zwiedzanie miejsc i
monumentów”, co w przypadku niniejszego artykułu dotyczy odwiedzania pól bitew wojen
napoleo ı skich, muzeów z nimi zwi Ģ zanych oraz pomników bohaterów ówczesnych
wydarze ı . Potwierdza to definicja zbudowana przez A. Mikosa v. Rohrscheidt: „nazw Ģ
turystyki kulturowej mo Ň emy okre Ļ li ę te wszystkie grupowe lub indywidualne wyprawy o
charakterze turystycznym, w których spotkanie uczestników podró Ň y z obiektami,
wydarzeniami i innymi walorami kultury wysokiej lub popularnej albo powi ħ kszenie ich
wiedzy o organizowanym przez człowieka Ļ wiecie otaczaj Ģ cym jest zasadnicz Ģ cz ħĻ ci Ģ
4
Streszczenie : Kontynuuj Ģ c zainicjowany wiosn Ģ 2008 proces opracowywania zasad Słowa
kluczowe: rekonstrukcje historyczne, turystyka kulturowa, turystyka biograficzna, turystyka
historyzuj Ģ ca, epoka napoleo ı ska
 
Turystyka Kulturowa, www.turystykakulturowa.org
Nr 5/2009 (Maj 2009)
programu podró Ň y lub stanowi rozstrzygaj Ģ cy argument dla indywidualnej decyzji o jej
podj ħ ciu lub wzi ħ ciu w niej udziału” (Mikos v. Rohrscheidt 2008, s.31).
Warto jeszcze podkre Ļ li ę , Ň e to przede wszystkim rekonstruktorzy (a nie tylko widzowie),
a wi ħ c uczestnicy rekonstrukcji historycznych s Ģ w tym wypadku turystami kulturowymi,
bowiem jad Ģ c na inscenizacj ħ maj Ģ Ļ ci Ļ le okre Ļ lony cel podró Ň y, jakim jest spotkanie z
histori Ģ , a wi ħ c ich głównym motywem wyjazdu „s Ģ aktywno Ļ ci o charakterze kulturowym”
(Eder W., w: Mikos v. Rohrscheidt 2008, s.26).
Analizuj Ģ c tytuł artykułu, nale Ň y jeszcze wyja Ļ ni ę poj ħ cie turystyki Ň ywej historii
(historyzuj Ģ cej) i turystyki biograficznej. Ta pierwsza to „takie wyprawy turystyczne, których
głównym celem jest aktywne lub bierne uczestnictwo w imprezach maj Ģ cych na celu
rekonstrukcj ħ wydarze ı historycznych, ich inscenizacj ħ lub prezentacj ħ dawnego Ň ycia
codziennego oraz obrz ħ dów i zwyczajów wynikaj Ģ cych z miejscowej historycznej tradycji”
(Mikos v. Rohrscheidt 2008, s. 130). S Ģ to wła Ļ nie rekonstrukcje historyczne, które ł Ģ cz Ģ
przedstawienie (w sensie teatralnym, a nawet „show”) z przekazywaniem w łatwy sposób
wiedzy historycznej. Co wi ħ cej, po obejrzeniu takiego spektaklu mo Ň na porozmawia ę z ich
„aktorami”, a nawet spróbowa ę „artefaktów” (czyli zało Ň y ę rogatywk ħ 1 , obejrze ę jak działa
karabin skałkowy 2 , a nawet, za zgod Ģ wła Ļ ciciela, z niego strzeli ę ). Rekonstrukcja mo Ň e
spodoba ę si ħ na tyle, Ň e turysta sam zechce doł Ģ czy ę do jednego z oddziałów i zacz Ģę
zupełnie now Ģ przygod ħ . Pocz Ģ tkowa zabawa mo Ň e przerodzi ę si ħ w co Ļ wi ħ cej, mo Ň e by ę
pocz Ģ tkiem otwarcia nowych horyzontów, pasji historycznej, poznawania nowych przyjaciół
(a nawet znalezienia miło Ļ ci, bowiem mał Ň e ı stwa mi ħ dzy rekonstruktorami te Ň si ħ zdarzaj Ģ ) i
podró Ň y po polach bitew całej Europy – słowem, mo Ň na si ħ samorealizowa ę . Takie aktywne
hobby podejmuj Ģ te Ň oczywi Ļ cie kobiety (i to nie tylko jako markietanki, a jako Ň ołnierze,
czego autorka niniejszego artykułu jest przykładem), cho ę nale Ň y zaznaczy ę , Ň e m ħŇ czy Ņ ni
stanowi Ģ ok. 90%. Rekonstruktorzy staraj Ģ si ħ bra ę udział nie tylko w rekonstrukcjach, ale te Ň
uczestnicz Ģ w Ň yciu publicznym, podejmuj Ģ c szersze działania z zakresu reenactmentu (np.
próbuj Ģ organizowa ę własne imprezy lub zacie Ļ niaj Ģ kontakty z innymi grupami), co
przejawia si ħ m.in. w zakładaniu stowarzysze ı . Przykładem niech b ħ dzie polsko-czeski
Central European Napoleonic Society 3 (CENS) lub Stowarzyszenie Rekonstruktorów Epoki
Napoleo ı skiej Twierdza Gda ı sk, zało Ň ony przez 12 Pułk Piechoty Ksi ħ stwa
Warszawskiego 4 .
Rekonstrukcje historyczne w Polsce nie maj Ģ długich korzeni, bowiem cały ruch zacz Ģ ł
si ħ pod koniec XX w. w roku 1997, kiedy to odbyła si ħ pierwsza rekonstrukcja bitwy pod
Grunwaldem. Wprawdzie na krótko przed tym miały miejsce małe Ļ redniowieczne turnieje na
pokaz na zamku w Golubiu-Dobrzyniu, które prowadził Z. Kwiatkowski – osoba, któr Ģ
mo Ň na by rzec, sprowadziła ruch rekonstrukcyjny do Polski, cho ę na tym etapie były to
jeszcze przebieranki i konkurencje typu celowanie włóczni Ģ do tarczy, atak kopi Ģ na pier Ļ cie ı
czy zbieranie obr ħ czy z ziemi mieczem. Oczywi Ļ cie wielce mo Ň liwe, Ň e pomysłodawc Ģ
przeniesienia rekonstrukcji na ziemie polskie był kto inny, nie musiała i prawdopodobnie nie
była to jedna osoba, ale przyj ħ te jest, Ň e to wła Ļ nie Z. Kwiatkowski zapocz Ģ tkował ten ruch u
nas w 1977 r. (pierwszy turniej w Gołubiu-Dobrzyniu w czasach współczesnych).
Trzymaj Ģ c si ħ faktów, musz ħ wspomnie ę o swoistej rekonstrukcji, maj Ģ cej miejsce w
Ko Ņ lu w 1941 roku z okazji 200-lecia Pierwszej Wojny ĺ l Ģ skiej, a dokładniej bitwy pod
Mollwitz (dzi Ļ Majułowice koło Karpacza), kiedy to Prusacy Fryderyka II pobili Austriaków.
Odbyła si ħ wtedy parada, która zgromadziła pasjonatów historii.
1 Czapka rogata, charakterystyczny element umundurowania Wojska Polskiego.
2 Karabiny skałkowe, u Ň ywane w epoce napoleo ı skiej, krzesz Ģ iskr ħ zapalaj Ģ c Ģ proch dzi ħ ki krzemieniowi, czyli
skałce.
3 www.austerlitz.org
4 http://www.twierdzagdansk.pl
5
417894769.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin