Dbam o zdrowie.doc

(52 KB) Pobierz
Dbam o zdrowie

Dbam  o  zdrowie

 

Cel  główny:              Kształtowanie nawyku dbania o czystość osobistą.

Zwrócenie uwagi na umiejętne i kulturalne zachowanie się w czasie posiłków oraz podkreślenie roli właściwego odżywiania się.

 

 

Lp.

Zadania edukacyjne

 

Cele operacyjne

Zakres edukacji

Uwagi

1.

Inscenizacja wiersz W. Chotomskiej „Kino w łazience”:

·         zachęcenie dzieci do dbania o zęby,

·         przedstawienie bohaterów wiersza - przedmiotów służących do higieny jamy ustnej,

·         czytanie całościowe wyrazu kubek,

 

- słucha uważnie wiersza,

- wymieni przedmioty służące do higieny jamy ustnej,

- czyta całościowo wyraz kubek,

Higiena i zdrowie,

Myślę, mówię, czytam...

 

2.

Kształcenie słuchu i poczucia rytmu  podczas zabaw umuzykalniających przy piosenceSzczotka, pasta…”:

·         ćwiczenia rytmiczne „Czyścioszki”,

·         nauka I zwrotki i refrenu,

 

- porusza się rytmicznie zgodnie z rytmem akompaniamentu,

- rozumie tekst piosenki, próbuje powtarzać tekst zwrotki i refrenu,

Ja i sztuka - muzyka

 

3.

Rozwiązywanie zagadek związanych tematycznie

utrzymaniem czystości osobistej:

·         zagadki węchowe – rozpoznawanie różnych środków czystości,

·         zagadki obrazkowe – jaki obrazek ukryty jest pod kartką?

 

- potrafi rozwiązać zagadki słowne,

-odgaduje zagadki obrazkowe,

- umie rozpoznać po zapachu różne przedmioty,

Higiena i zdrowie

 

4.

Zabawa dydaktyczna „Dobierz lub dodaj” – rozwijanie umiejętności liczenia:

·         przeliczanie klocków w określonym kształcie,

·         dokładanie klocków w tym samym kształcie do sześciu,

·         odejmowanie określonej liczby klocków,

 

- potrafi liczyć do sześciu,

- dodaje i odejmuje klocki w zakresie sześciu,

Moje pierwsze doświadczenia

z matematyką.

 

5.

Praca plastyczna n/t „Chcemy być czyści” – wycinanie i

naklejanie obrazków z gazet związanych z dbaniem

o higienę osobistą. Tworzenie plakatów, zachęcanie do częstego mycia rąk, zwłaszcza przed spożywaniem

posiłków.

 

- sprawnie posługuje się nożyczkami,

- odpowiednio dozuje klej,

- tworzy własną kompozycję,

- rozumie potrzebę mycia rąk przed posiłkiem,

Ja i sztuka – plastyka

Higiena i zdrowie

 

6.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych (metodą C, Orffa) – zestaw VIII (opracowane przez R. Gałuszkę) – Usprawnianie koordynacji słuchowo – ruchowej, ogólne kształtowanie sprawności fizycznej.

 

- bierze udział w zajęciach ruchowych,

- samodzielnie i sprawnie przebiera się do zajęć,

- wykonuje polecenia nauczyciela,

Sprawność ruchowa

 

7.

Słuchanie wiersza D. Gellner – „Na zdrowie”.

Wypowiedzi na temat: Co ucieszyłoby chorego kolegę? – propozycje dzieci jak umilić czas koledze. Zapoznanie z wyrażeniem „dobre uczynki” i zachęcanie do ich czynienia.

 

- rozumie potrzebę niesienia pomocy innym,

- rozumie pojęcie „dobre uczynki”

- jest wrażliwe na nieszczęście innych,

Ja i sztuka – plastyka

 

 

8.

„Śmieszny obrazek dla chorego kolegi” – rysowanie kredkami świecowymi obrazków o żartobliwej tematyce, wg inwencji twórczej dzieci.

 

- słucha uważnie opowiadania,

- rozumie trudne słowa: stetoskop, kardiolog

Ja i sztuka - plastyka

 

9.

Nauka piosenki „Witaminki” z repertuaru Fasolek.

Ćwiczenia ortofoniczno – rytmiczne przy piosence. Zabawa ruchowa „Sałatka owocowa”.

 

- słucha uważnie piosenki,

- powtarza refren i I zwrotkę,

- rytmicznie porusza się do melodii,

Ja i sztuka - muzyka

 

10.

Słuchanie wierszy ze zbioru Pt. „Dobre obyczaje” A. S. Vara. Zwrócenie uwagi na umiejętne zachowanie się podczas posiłków. Zachęcanie do spożywania dużej ilości warzyw.

 

- słucha uważnie czytanych tekstów,

- wie jak należy zachować się przy stole,

- rozumie dlaczego należy spożywać warzywa i owoce,

 

Myślę, mówię, czytam…

Higiena i zdrowie

 

11.

Spacery, wycieczki, zabawy na świeżym powietrzu – zwrócenie uwagi na ubiór stosowny do temperatury na zewnątrz i warunków atmosferycznych. Wdrażanie do samodzielnego zakładania odzieży.

 

- rozumie potrzebę przebywania na świeżym powietrzu,

- wie jak należy się ubrać w zależności od pogody,

- samodzielnie zakłada ubrania,

Higiena i zdrowie

 

 

Literatura:               Moje przedszkole. Program wychowania przedszkolnego. – Cz. Cyrański, M. Kwaśniewska

                                                      Przewodnik metodyczny. Pięciolatek bawię się i uczę – red. W. Żaba – Żabińska.

                                                        A.S. Vara, M. Menedez – „Dobre obyczaje. 201 rad jak się zachować”

 

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin