scenariusz1.doc

(64 KB) Pobierz
SPECJALIŚCI 1

LEKCJA 1

 

TEMAT: PRZYSŁÓWKOLANDIA

 

Są to zajęcia przeznaczone dla uczniów z orzeczonym upośledzeniem w stopniu lekkim. W czasie prowadzenia zajęć należy być elastycznym ze względu na specyfikę klasy i możliwości każdego dziecka.

 

CZAS: 1 godzina lekcyjna

 

CELE:

-         Po zajęciach uczniowie powinni umieć konkretyzować pojęcie przysłówka (formować definicję),

-                                 wskazywać przysłówek w tekście,

-                                 odnajdywać związki czasownika z przysłówkiem,

-                                 uzupełniać tekst innymi przysłówkami.

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

              -kartony z różnymi częściami mowy przyczepione do tablicy,

              -magnesy,

              -karta pracy: ”Najważniejsze wiadomości ze świata”.

 

PROPOZYCJA  REALIZACJI  ZAJĘĆ:

 

WPROWADZENIE:

Przypomnij w rozmowie z uczniami co to są przysłówki, na jakie pytania odpowiadają. Uczniowie powinni korzystać z tablic gramatycznych. Wykorzystaj to. Zabaw się z nimi  w Zgaduj- Zgadulę. Po kilkakrotnym powtórzeniu pytań zaproponuj pracę przy tablicy .Wyjaśnij, że jesteście w Przysłówkolandii, gdzie najcenniejsze są przysłówki.

(Na jednej tablicy zapisane są różne części mowy)

Wyjaśnij, że ktoś zrobił bałagan, pomieszał słowa. Ich zadaniem jest przenieść do skarbca(druga odpowiednio podpisana tablica) tylko przysłówki. Uczniowie chętnie pracują w grupie ale dopilnuj by wszystkie dzieci utrwaliły wskazywanie przysłówków.

UWAGA! Na bieżąco koryguj błędy.

Podziękuj za pracę.

 

ROZWINIĘCIE

Ciągnij dalej opowieść o Przysłówkolandii. Zaproponuj przeczytanie artykułu z miejscowej gazety [ MATERIAŁ POMOCNICZY NR 1 ].

Rozdaj karty pracy. Poproś uczniów, aby śledzili tekst. Czytaj tekst bardzo powoli. Teraz uczniowie powinni 2-3 razy przeczytać głośno tekst. Wszelkie niejasności powinny zostać uczniom wyjaśnione.

Zanalizuj z uczniami tekst pod kątem wyjaśnienia tabeli.

Zapytaj o okoliczności działań. Uczniowie powinni skojarzyć związek przysłówka z czasownikiem.

Poproś o samodzielne uzupełnienie tabeli.

UWAGA!

Należy zwracać uwagę na pisownię trudnych wyrazów. Sprawdź wspólnie z uczniami wyniki pracy.

Poproś uczniów o przygotowanie kolorowych długopisów. Przeczytaj zdania z ćwiczenia nr 1, następnie poproś o to uczniów. Poproś, by samodzielnie wskazali przysłówki i podkreślili je.

Uprzedź, aby w razie wątpliwości poprosili o radę. Sprawdź dokładnie każdą kartę pracy.

Zasygnalizuj uczniom, że przechodzicie do najtrudniejszej części lekcji i jesteś pewien ich dużych możliwości.

Poproś o zapoznanie się z ćwiczeniem nr 2.

Dokładnie wyjaśnij gdzie należy wpisać pytanie a gdzie przysłówek. Ćwiczenie najlepiej wykonać ołówkiem.

UWAGA!

Uczniowie nie dają sobie rady z określeniem pytania, należy im pomóc.

Sprawdź wszystkie prace. Przeczytajcie kilka. Pochwal dzieci za ładne sformułowania.

 

ZAKOŃCZENIE

Podsumuj zajęcia pytając o podstawowe pojęcia związane z przysłówkiem.

Zaproponuj dzieciom aby wracając ze szkoły pozbierały „skarby” ze swojej drogi ,oczywiście skarbami będą przysłówki np. Idę szybko.

Pochwal dzieci za ciężką pracę.

 


 

MATERIAŁ POMOCNICZY NR 1

 

Najważniejsze wiadomości ze świata.

W Przysłówkolandii złodzieje dokonali wczoraj kradzieży. Mieszkańcy sąsiedniego kraju ukradli słowo „ładnie”. Od wczoraj jest tam brzydko i źle.

Właściciele postanowili szybko odzyskać to słowo. Wspólnie podjęli ważne decyzje.

Nr

przysłówek

pytanie

czasownik

1

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

5

 

 

 

6

 

 

 

 

Ćwiczenie nr1

Beata pisze ładnie.

Szybko poszliśmy na miejsce.

Michał pokazał się znienacka.

Samochód zahamował gwałtownie.

 

Ćwiczenie nr 2

Marek  idzie [_____________] ________________ .

Ewa uczy się [_________________] __________________ .

Uczniowie wybiegli [_______________] _________________ .

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin