Porady z Prawa Pracy-07.04.2004.pdf

(817 KB) Pobierz
0145gp34.pdf
nr 45 (1154)
CZWARTEK 4 MARCA 2004
www.gazetaprawna.pl
Nr 8
TYGODNIK DLA KSIĘGOWYCH I KADROWCÓW
Co pracodawca
W numerze
WYJAŚNIENIA I OPINIE
Kalendarz płatnika i podatnika .............. 2
Urlopy w zakładzie pracy chronionej .... 2
Wolne po delegacji .................................... 2
Unia nie ustala składek ............................ 2
PODATKI 2004
Sprzedaż krótka, czyli podatek
od dochodu ................................................ 3
VAT I AKCYZA
Bez obaw – preferencje pozostaną ........ 4
KOSZTY W FIRMIE
Związek udowodnić musi podatnik ........ 5
Dobra wiara to za mało ............................ 5
PODATNIK W URZĘDZIE
Pełnomocnik podatnika ............................ 6
RACHUNKOWOŚĆ
– PORADY
Odpisywanie w dniu zakupu .................... 7
Obowiązki spółdzielni................................ 7
Budynki do rozbiórki poza bilansem ...... 7
Prawo do wykorzystania wzoru
zdobniczego ................................................ 7
TEMAT TYGODNIA
Co pracodawca może potrącić
z wynagrodzenia .................................. 8–11
O co można obniżyć wypłatę .................. 8
Obowiązek czy prawo pracodawcy ........ 8
Część pensji pod ochroną ........................ 9
Nieobecność w pracy – niższe
wynagrodzenie ........................................ 10
Potrącenia za zgodą pracownika
ograniczone .............................................. 10
Ekspert o potrąceniach
z wynagrodzenia ...................................... 11
WYJAŚNIENIA
–ORZECZENIA
ZUS nie mam prawa oceniać
odwołania.................................................. 12
Wczasy w trakcie zwolnienia ................ 12
OBOWIĄZKI PRACODAWCY
Przy taśmie pod okiem instruktora ...... 13
CZYTELNICY PYTAJĄ
– EKSPERT WYJAŚNIA
Trzynasta pensja z regulaminu ............ 14
ZUS WYJAŚNIA
Obowiązkowe zgłoszenie do ZUS ........ 15
Doktorant musi udowodnić opłacanie
składek...................................................... 15
ZMIANY PRAWA
Kalendarium prawne .............................. 16
Ważne adresy .......................................... 16
Skarga na ZUS
tylko do sądu
może potrącić
W przypadku niewydania przez
Zakład Ubezpieczeń Społecznych
decyzji w terminie, ubezpieczone-
mu przysługuje odwołanie do są-
du rejonowego lub okręgowego,
w zależności od typu sprawy, wła-
ściwego ze względu na miejsce
zamieszkania świadczeniobiorcy.
z wynagrodzenia
Nasi czytelnicy skarżą się na pra-
cę oddziałów ZUS, które nie zawsze
terminowo rozpatrują sprawy za-
równo płatników jak i ubezpieczo-
nych. Wiele osób czuje się bezrad-
nych wobec urzędników zatrudnio-
nych w organie rentowym, którzy
niechętnie udzielają informacji wy-
kraczających poza zakres ich obo-
wiązków. Jeden z naszych czytelni-
ków prowadzący małą firmę usługo-
wą nie był w stanie uzyskać informa-
cji o zasadach odwołania od decyzji
organu rentowego. Pracownicy
ZUS przekonywali go, że odwołanie
jest przyjmowane wyłącznie na pi-
śmie. Dopiero przez przypadek do-
wiedział się, że odwołanie można
podyktować ustnie do protokołu
prowadzonego przez organ rentowy.
Jeśli zaś ZUS nie wyda w terminie
decyzji, ubezpieczony może złożyć
skargę na do sądu. Co więcej złoże-
nie takiej skargi, nie zamyka ubez-
pieczonemu drogi do złożenia od-
wołania od przyszłej decyzji.
W przypadku procesów przed są-
dem pracy, zarówno ubezpieczony
jak i płatnik składek może złożyć
wniosek o ustanowienie dla niego
adwokata lub radcy prawnego
z urzędu.
Część
wynagrodzenia
pracownika jest
chroniona przez
kodeks pracy
pracownika niezwiązanych z wykonywaną przez niego pracą i z tego tytu-
łu ma prawo potrącić z jego wynagrodzenia kwoty, jakie zatrudniony jest ko-
muś winien. Prawo do potrąceń nie oznacza jednak, że można ich dokonywać
według własnego uznania. Pracodawca musi pamiętać o tym, że przy obniża-
niu wynagrodzeń obowiązuje pewnego rodzaju hierarchia zobowiązań.
BW
WIĘCEJ STR. 5
Temat tygodnia przygotowała Katarzyna Smolnik
WIĘCEJ STR. 8–11
W następnym numerze
Pracy i Podatków:
Kiedy pracodawca
musi zapłacić
odszkodowania
Po akcesji preferencje zostaną
Nowa ustawa o VAT przewiduje dla określonych podat-
ników możliwość korzystania ze zwolnienia od tego po-
datku. Jest to tzw. zwolnienie podmiotowe. Nie jest to
rozwiązanie nowe, lecz kontynuacja już istniejącego.
Zwolnienie przewidziane jest dla tych podatników, u któ-
rych wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy-
ła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyra-
żonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000
euro.
równo osobiście, jak i poprzez pełnomocnika. Po-
nieważ jednak czynności dokonane przez pełno-
mocnika są równoznaczne z działaniami strony, po-
datnik powinien zawsze na wstępie rozważyć wy-
bór osoby pełnomocnika oraz zakres jego umoco-
wania.
WIĘCEJ STR. 6
Wczasy w trakcie zwolnienia
Wyjaśnienie przez pracownika, czy w okresie zwol-
nienia z obowiązku wykonywania pracy z powodu
choroby przeprowadzał zaleconą przez lekarza kura-
cję, czy wykorzystywał zwolnienie w innym celu –
niezależnie od tego czy sprzyjającym poprawie sta-
nu zdrowia, czy pogarszającym lub mogącym go po-
gorszyć – mieści się w ramach obowiązku współ-
działania z pracodawcą przy wykonywaniu zobowią-
zania.
WIĘCEJ STR. 4
REKLAMA
Związek wydatków z przychodami
Nie można na organy podatkowe nakładać nieograni-
czonego obowiązku poszukiwania faktów, potwierdza-
jących związek przyczynowy pomiędzy oznaczonymi
wydatkami a uzyskanym przychodem, jeżeli dowo-
dów w tym zakresie nie dostarczył sam podatnik,
a z ustaleń organu podatkowego wynikają wnioski
przeciwne do ogólnie sformułowanych twierdzeń po-
datnika.
WIĘCEJ STR. 12
WIĘCEJ STR. 5
Szkolenia pracowników
Według kodeksu pracy jeszcze przed dopuszczeniem
nowego pracownika do pracy należy mu zapewnić prze-
szkolenie dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy.
Zwolniona z tego może być tylko osoba podejmująca
pracę po raz kolejny u tego samego pracodawcy i na
tym samym stanowisku.
Pełnomocnik podatnika
W toku postępowania podatkowego, a także kon-
troli podatkowej, podatnik może występować za-
WIĘCEJ STR. 13
*
TEMAT TYGODNIA
C zasami pracodawca staje się pośrednikiem w egzekwowaniu zobowiązań
781734.020.png 781734.021.png 781734.022.png 781734.023.png 781734.001.png 781734.002.png
 
Gazeta Prawna nr 45 (1154) 4 marca 2004
2 Wyjaśnienia i opinie
PRACA I PODATKI
TERMINARZ
PŁATNIKA
I PODATNIKA
PRAKTYCZNY KOMENTARZ EKSPERTA
Urlopy w zakładzie pracy chronionej
Po zmianach kodeksu pracy obliczanie
wymiaru urlopów pracowników wciąż
sprawia wiele kłopotów. Dziś LUIZA
KLIMKIEWICZ z Biura Pełnomocnika Rzą-
du ds. Osób Niepełnosprawnych ocenia,
czy w jednym z zakładów pracy chronio-
nej przyjęto prawidłową metodę obli-
czeń.
pracy danego pracownika na rzecz 15 dni urlo-
pu?
Odpowiedź. Wymiar urlopu ustalony na pod-
stawie art. 154 par. 1-3 k.p. wynosi rzeczywi-
ście 15 dni (tj. 4/7 x 26 dni = 14,86 dni – po za-
okrągleniu w górę do pełnego dnia). Urlopu
udziela się w dni, które są dla pracownika dnia-
mi pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkła-
dem czasu pracy, w wymiarze godzinowym, od-
powiadającym dobowemu wymiarowi czasu
pracy pracownika w danym dniu. Dla celów
udzielania urlopu jeden tak ustalony dzień
urlopu zasadniczo odpowiada 8 godzinom, ale
zgodnie z art. 154 2 par. 3 k.p., zasady te stosu-
je się odpowiednio do pracownika, dla którego
dobowa norma czasu pracy, wynikająca z od-
rębnych przepisów, jest niższa niż 8 godzin. Je-
żeli spółdzielnia ustaliła liczbę godzin odpo-
wiadającą wymiarowi urlopu w przypadku pra-
cownika zaliczonego do znacznego lub umiar-
kowanego stopnia niepełnosprawności, który
korzysta z prawa do wymiaru czasu pracy, usta-
lonego zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 27
sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i spo-
łecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnospraw-
nych (Dz.U. nr 123, poz. 776, z późn. zm.), tj.
7-godzinnego dnia pracy dla pracowników za-
trudnionych na cały etat – to zakład powinien
pomnożyć 15 dni urlopu przez 7 (a nie 8) go-
dzin. Uzyskana licz-
ba godzin urlopu pra-
cownika wyniesie
105, a podzielona
przez 4 godziny pra-
cy dziennie wyniesie
nieco ponad 26 (liczba ta odpowiada liczbie
dni urlopu tego pracownika).
Przykład 2. Pracownik w stopniu umiarko-
wanym pracuje w pełnym wymiarze czasu pra-
cy, czyli 7 godzin dziennie. Posiada staż pracy
powyżej 10 lat. Czy wymiar jego urlopu wyno-
si 26 dni? A skoro jeden dzień urlopu odpowia-
da 8 godzinom pracy, to czy te 26 dni urlopu
wypoczynkowego odpowiadają: 26 dni x 8 h =
208 h pracy, czyli 7 godzin pracy dziennie = 30
dni pracy danego pracownika na rzecz 26 dni
urlopu?
Odpowiedź. W tym przykładzie wymiar urlo-
pu pracownika wynosi 1 x 26 = 26 dni. Zakła-
dając, że pracownika dotyczą normy czasu pra-
cy określone w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 27
sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i spo-
łecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnospraw-
nych (Dz.U. nr 123, poz. 776, z późn. zm.), to
liczba godzin urlopu pracownika wyniesie 182
(tj. 26 dni x 7 godzin dziennie). Liczba dni
urlopu danego pracownika wyniesie zatem 26
(tj. 182/7 = 26).
5
MARCA
2004
wpłata składki na ubezpieczenia
społeczne i zdrowotne opłacane
przez jednostki budżetowe, zakła-
dy budżetowe i gospodarstwa po-
mocnicze
Tym zakładem pracy chronionej jest spół-
dzielnia, która zatrudnia głównie osoby niepeł-
nosprawne w stopniu znacznym i umiarkowa-
nym, w niepełnym wymiarze czasu pracy. Ich
dobowy wymiar czasu pracy nie może przekro-
czyć 7 godzin na dobę. Pracodawca, kierując
się zasadą wyrażoną w art. 154 2 par. 2 k.p., tj.
że jeden dzień urlopu odpowiada 8 godzinom
pracy, obliczył wymiary urlopów przyjmując
dwie poniższe metody.
Przykład 1. Pracownik w stopniu umiarko-
wanym jest zatrudniony w wymiarze czasu pra-
cy 4/7 etatu, to znaczy pracuje codziennie 4 go-
dziny. Jego staż pracy wynosi powyżej 10 lat.
Czy jego wymiar urlopu wynosi: 4/7 et. x 26
dni = 14,86, tj. po zaokrągleniu 15 dni urlopu.
Skoro jeden dzień urlopu odpowiada 8 godzi-
nom pracy (art.154 2 par. 2), to czy te 15 dni
urlopu odpowiadają: 15 dni x 8 h = 120 godzin
pracy, czyli 4 godziny pracy dziennie = 30 dni
8
MARCA
2004
podatek dochodowy od podat-
ników rozliczających się w for-
mie karty podatkowej. Zryczałto-
wany podatek dochodowy w for-
mie karty podatkowej podatnicy
płacą bez wezwania w terminie
do 7 dnia każdego miesiąca za
miesiąc ubiegły, a za grudzień –
w terminie do 28 grudnia roku
podatkowego. Podatnik uiszcza
podatek dochodowy stałym mie-
sięcznym ryczałtem, ustalonym
według obowiązujących stawek
podanych w tabeli w ustawie
o podatkach zryczałtowanych.
Stawką karty podatkowej jest
kwotowa stawka miesięczna. Wy-
sokość tej stawki uzależniona jest
od trzech czynników: rodzaju wy-
konywanej działalności, ilości za-
trudnionych pracowników oraz
miejscowości, w której prowadzo-
na jest działalność (a w szczegól-
ności – od liczby mieszkańców
tej miejscowości)
Wolne po delegacji
MGPiPS ODPOWIADA
Unia nie ustala składek
zdarzeń i okoliczności określo-
nych przepisami prawa pracy, któ-
re uniemożliwiają stawienie się
pracownika do pracy i jej świad-
czenie. Pracownik powinien
uprzedzić pracodawcę o przyczy-
nie i przewidywanym okresie nie-
obecności w pracy, jeżeli przyczy-
na tej nieobecności jest z góry wia-
doma lub możliwa do przewidze-
nia.
W razie zaistnienia przyczyn
uniemożliwiających stawienie się
do pracy, pracownik jest obowią-
zany niezwłocznie zawiadomić
pracodawcę o przyczynie swojej
nieobecności i przewidywanym
okresie jej trwania, nie później jed-
nak niż w drugim dniu nieobecno-
ści w pracy. Jeżeli przepisy prawa
pracy obowiązujące u danego pra-
codawcy nie określają sposobu za-
wiadomienia pracodawcy o przy-
czynie nieobecności pracownika
w pracy, zawiadomienia tego pra-
cownik dokonuje osobiście lub
przez inną osobę – telefonicznie
lub za pośrednictwem innego środ-
ka łączności albo drogą pocztową,
przy czym za datę zawiadomienia
uważa się wtedy datę stempla
pocztowego.
UKIE WYJAŚNIA
rębność ustaleń i uregulowań wła-
ściwych każdemu członkowi UE
dotyczy także osób prowadzących
samodzielną działalność gospo-
darczą. Także dla tych podmiotów
brak odgórnych, ogólnowspólno-
towych wytycznych, dotyczących
składek czy warunków nabywania
innych świadczeń.
Istnieje jednak pewna grupa
osób, dla której Unia ustaliła wy-
sokość pobieranych opłat. Doty-
czy to urzędników europejskich.
Ze względu na fakt, że mogą po-
chodzić z różnych krajów człon-
kowskich, ale nie pracują na rzecz
kraju, lecz dla Unii, istnieje od-
górnie ustalona granica opłat,
które są od nich pobierane z róż-
nych tytułów. I tak 8,25 proc. ich
wynagrodzenia przeznaczane jest
obowiązkowo na fundusz emery-
talny, a wysokość składki na ubez-
pieczenie zdrowotne wynosi 1,7
proc. ich pensji. Wielkość pobie-
ranej składki z tytułu następstw
nieszczęśliwych wypadków (tzw.
NNW), to 0,1 proc. otrzymywa-
nej pensji.
Tylko dla tych osób istnieje od-
górnie ustalony system pobiera-
nia składek ubezpieczeń społecz-
nych.
Czy pracownik powracający
z delegacji w późnych godzi-
nach nocnych musi rano iść
do pracy, czy może wziąć
dzień wolny? W przepisach
dotyczących wyjazdów służ-
bowych nie ma mowy na ten
temat – pisze do „GP” jeden
z czytelników.
Pracownik powracający z po-
dróży służbowej może usprawie-
dliwić swoją nieobecność w pracy
na podstawie swojego oświadcze-
nia potwierdzającego odbycie po-
dróży służbowej w godzinach
nocnych, zakończonej w takim
czasie, że do rozpoczęcia pracy
nie upłynęło 8 godzin, w warun-
kach uniemożliwiających odpo-
czynek nocny – wyjaśnia resort
pracy w odpowiedzi dla „GP”.
Można to zrobić na podstawie
par. 3 ust. 5 rozporządzenia mini-
stra pracy i polityki socjalnej
z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie
sposobu usprawiedliwiania nie-
obecności w pracy oraz udziela-
nia pracownikom zwolnień od
pracy (Dz.U. nr 60, poz. 281).
Rozporządzenie to określa zasa-
dy usprawiedliwiania nieobecno-
ści pracownika w pracy z powodu
Osoby prowadzące samo-
dzielną działalność gospo-
darczą w krajach Unii Euro-
pejskiej nie będą mieć od-
górnie ustalonego poziomu
składek na ubezpieczenie
społeczne.
10
MARCA
2004
Unia Europejska wprowadziła
wiele jednolitych systemów, któ-
re regulują różne obszary działal-
ności. Nie dotyczy to jednak
wszystkich dziedzin, np. płacenia
przez mieszkańców Unii składek
ubezpieczeniowych. Podobnie
jak wysokość emerytur i rent, tak-
że wysokość składek pozostaje
w indywidualnej gestii każdego
kraju członkowskiego. W każdym
z nich system pobierania składek
na ubezpieczenia społeczne usta-
lany jest oddzielnie, stanowi in-
dywidualną decyzję odpowied-
nich władz – podkreśla Departa-
ment Polityki Integracyjnej Urzę-
du Komitetu Integracji Europej-
skiej.
Każde państwo zachowało
w tym przypadku prawo do two-
rzenia własnych systemów ubez-
pieczeń i określania pobieranych
przez ubezpieczycieli opłat. Od-
składka na ubezpieczenie zdro-
wotne i ubezpieczenia społeczne
od osób fizycznych opłacających
składkę wyłącznie za siebie.
EM
01-042 Warszawa, ul. Okopowa 58/72,
tel. (22) 530 40 35, 530 40 40, fax 530 40 39,
w Internecie: www.gazetaprawna.pl,
e-mail: gp@infor.pl
Praca
i Podatki
Redaktor prowadzący:
Małgorzata Jankowska , tel. 530 42 48.
Sekretarz redakcji:
Krystyna Kanecka, tel. 530 40 44.
Biuro Reklamy: 01-042 Warszawa,
ul. Okopowa 58/72,
tel.: (0–22) 530 44 61, 530 40 26–29,
fax (0-22) 530 40 25.
Fotoskład: Jacek Obrusiewicz,
tel. (0–22) 530 41 23;
Produkcja: Elżbieta Stamler,
tel. 530 42 24 .
Druk: AGORA SA Drukarnia,
ul. Daniszewska 27,
03-230 Warszawa
Opr. Tomasz Zalewski
IR
Ju˝ w poniedzia∏ek, 8 marca
Gazeta Prawna z CD-ROM-em
PRAWO NA CO DZIE¡,
przydatnym w ka˝dej
sytuacji ˝yciowej.
Ponad 100 umów i formularzy
potrzebnych w codziennych sytuacjach
Program do wypełniania PIT-ów
oraz porady, jak rozliczyć się za 2003 rok
Kalkulatory
ułatwiające wyliczenia wynagrodzeń, kredytów,
lokat i walut
Zawsze powinieneś mieć ten CD-ROM w zasięgu ręki
781734.003.png 781734.004.png 781734.005.png 781734.006.png 781734.007.png 781734.008.png
Gazeta Prawna nr 45 (1154) 4 marca 2004
PRACA I PODATKI
Podatki 2004 3
PIT. POŻYCZONE PAPIERY WARTOŚCIOWE
Sprzedaż „krótka”, czyli podatek od dochodu
Od br. w ustawie o podatku dochodo-
wym od osób fizycznych określono
w sposób jednoznaczny, co jest do-
chodem w przypadku tzw. sprzedaży
krótkiej. Określono również moment
powstania tego dochodu oraz możli-
wość odliczenia straty z tego tytułu
ze źródła przychodów, jakim są „ope-
racje przeprowadzane” na papierach
wartościowych.
odkupu papierów wartościowych (kiedy
kurs był niski). Ta dodatnia różnica jest
dla niego przychodem z odpłatnego zby-
cia pożyczonych papierów wartościo-
wych.
pierów wartościowych (art. 24 ust. 14).
Przykładowymi wydatkami na nabycie
zwróconych papierów wartościowych
mogą być: wynagrodzenie dla pożycz-
kodawcy – biura maklerskiego, wyna-
grodzenie za obsługę sprzedaży krót-
kiej, prowizja dla biura maklerskiego
od zlecenia sprzedaży krótkiej i odku-
pu.
Nadmienić można, że odrębnymi
przepisami określającymi zasady zbywa-
nia pożyczonych papierów wartościo-
wych, o których wspomina art. 24
ust. 13 ustawy o PIT, jest przede wszyst-
kim rozporządzenie Rady Ministrów
z dnia 21 grudnia 1999 r. w sprawie
określenia szczegółowych zasad, trybu
i warunków pożyczania papierów warto-
ściowych z udziałem domów makler-
skich, banków prowadzących działal-
ność maklerską oraz banków prowadzą-
cych rachunki papierów wartościowych
(Dz.U. nr 110, poz. 1269).
Można odliczyć stratę
Ogólna zasada zawarta w art. 9 ust. 3
ustawy o PIT stanowi, że o wysokość straty
poniesionej w roku podatkowym można ob-
niżyć dochód uzyskany z tego źródła w naj-
bliższych kolejno po sobie następujących
pięciu latach podatkowych, z tym że wyso-
kość obniżenia w którymkolwiek z tych lat
nie może przekroczyć 50 proc. kwoty tej
straty. Dzięki nowemu art. 9 ust. 6 zasada
powyższa ma zastosowanie m.in. do strat
z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach
mających osobowość prawną, papierów
wartościowych, w tym z odpłatnego zbycia
pożyczonych papierów wartościowych
(sprzedaż krótka) i odpłatnego zbycia po-
chodnych instrumentów finansowych oraz
z realizacji praw z nich wynikających.
Kiedy powstaje dochód
Zgodnie z nowo dodanym art. 24
ust. 13 ustawy o PIT, w przypadku od-
płatnego zbycia pożyczonych papierów
wartościowych na zasadach określo-
nych w odrębnych przepisach (sprze-
daż krótka), dochód ustala się na
dzień, w którym nastąpił zwrot poży-
czonych papierów wartościowych lub
miał nastąpić, zgodnie z zawartą umo-
wą pożyczki tych papierów. Dochodem
tym uzyskanym w roku podatkowym
jest różnica między sumą przychodów
z odpłatnego zbycia pożyczonych pa-
pierów wartościowych a wydatkami po-
niesionymi na nabycie zwróconych pa-
Z początkiem 2004 r. dokonano
w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podat-
ku dochodowym od osób fizycznych (t.j.
Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn.
zm.) znaczących zmian odnoszących się
do dochodów z tytułu zbycia papierów
wartościowych. W efekcie tych zmian
precyzyjniej określono, co należy rozu-
mieć przez pojęcie takich dochodów i jak
należy je opodatkować (przewidziano od-
dzielną 19-proc. stawkę). Określono rów-
nież, że dochodów tych nie łączy się z do-
chodami opodatkowanymi na zasadach
ogólnych (opodatkowanych progresyw-
nie), jak i z dochodami z pozarolniczej
działalności gospodarczej opodatkowanej
19-proc. podatkiem liniowym. W myśl no-
wego art. 30b ust. 1 ustawy, od dochodów
uzyskanych na terenie RP z odpłatnego
zbycia papierów wartościowych lub po-
chodnych instrumentów finansowych,
i z realizacji praw z nich wynikających
oraz z odpłatnego zbycia udziałów
w spółkach mających osobowość prawną
oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji)
w spółkach mających osobowość prawną
albo wkładów w spółdzielniach w zamian
za wkład niepieniężny w postaci innej niż
przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana
część, podatek dochodowy wynosi
19 proc. W wyliczeniu tym, mimo że nie
bezpośrednio, ale w sposób jednoznacz-
ny określono, że opodatkowaniu podlega
również dochód z tzw. sprzedaży krót-
kiej.
Bogdan Świąder
bogdan.swiader@infor.pl
PRENUMERATA II kwarta∏2004
W każdy czwartek otrzymasz dodatek
TYGODNIK DLA KSIĘGOWYCH I KADROWCÓW
Małgorzata Jankowska
Redaktor prowadzący
Czym jest
tzw. sprzedaż krótka
Najogólniej rzecz biorąc, sprzedaż
krótka polega na pożyczaniu papierów
wartościowych, ich sprzedaży i później-
szym odkupieniu po niższej cenie. Różni-
ca między pierwszą i drugą transakcją
stanowi zysk dla przeprowadzającego
krótką sprzedaż pod warunkiem oczywi-
ście, że w najbliższym czasie kurs danego
papieru wartościowego spadnie. Jeżeli
kurs waloru (akcji) faktycznie ulegnie ob-
niżeniu, wówczas inwestor-podatnik od-
kupuje papiery wartościowe po niższym
kursie i zarabia na różnicy między ceną
sprzedaży (kiedy kurs był wysoki) a ceną
ły dodatek Gazety Prawnej otrzymuje nową nazwę:
Praca i Podatki i jest adresowany do pracodawców,
płatników, księgowych oraz kadrowych.
Dodatek wypełniają przede wszystkim publikacje dotyczące podat-
ków i rachunkowości oraz prawa pracy, w tym ubezpieczeń społecznych.
Wśród nich pracodawcy znajdą – jak dotychczas – wyjaśnienia ekspertów
i ich komentarze do zmieniających się przepisów. W najbliższych numerach
przybędzie ponadto informacji o regulacjach związanych z przystąpieniem
Polski do Unii Europejskiej. Przypomnimy o wchodzących wówczas w życie
m. in. zmianach kodeksu pracy, dotyczących np. bezpieczeństwa i higieny pracy.
Szczególnej uwadze Czytelników polecamy obszerne „Tematy tygo-
dnia” (do tej pory tzw. tematy na czasie). Już dziś, w głównym artykule do-
datku, piszemy o tym, co może potrącić pracodawca z wynagrodzenia pra-
cownika. W następnych wydaniach poinformujemy m.in., w jakich sytu-
acjach pracodawca ma obowiązek wypłacić pracownikowi odszkodowa-
nie, jak może motywować swoich podwładnych do wydajniejszej pracy,
a także czy opłaca się zatrudnić niepełnosprawnych. Ponadto w dodat-
ku nie zabraknie porad, wyjaśnień ministerstw i użytecznych informacji, ta-
kich jak adresy istotnych dla pracodawców instytucji.
Sprzedaż krótka
Sprzedaż krótka jest to operacja mają-
ca na celu zarabianie na spadkach kur-
sów papierów wartościowych. Inwe-
stor zakłada, że w najbliższym czasie
kurs danego papieru wartościowego
spadnie i wtedy pożycza akcje od do-
mu maklerskiego, dokonując ich
sprzedaży na giełdzie. W momencie
gdy kurs waloru rzeczywiście spadnie,
wówczas inwestor odkupuje papiery
wartościowe po niższym kursie, zara-
biając na różnicy między ceną sprze-
daży a ceną odkupu papierów.
Informacje o prenumeracie - tel. (22) 761 31 27, 0-801 626 666
www.gazetaprawna.pl/prenumerata
Praca i Podatki
P racodawca i Pracownik zmienia się. Od dziś ten sta-
781734.009.png 781734.010.png 781734.011.png
4 VAT i akcyza
Gazeta Prawna nr 45 (1154) 4 marca 2004
PRACA I PODATKI
POLSKA – UE. ZWOLNIENIA PODMIOTOWE PO AKCESJI
Bez obaw – preferencje pozostaną
Nowa ustawa o VAT przewiduje dla określonych podatników możli-
wość korzystania ze zwolnienia od tego podatku. Jest to tzw. zwol-
nienie podmiotowe. Warto zauważyć, że nie jest to rozwiązanie no-
we, lecz kontynuacja już istniejącego. Chcemy więc uspokoić tych
podatników, którzy z takiego zwolnienia już korzystają lub mają za-
miar korzystać pod rządami nowej ustawy o VAT, a więc i po akce-
sji Polski do Unii Europejskiej.
nia wspomnianej kwoty. Opodatkowaniu
podlega wówczas nadwyżka sprzedaży po-
nad tą wartość. Natomiast obowiązek po-
datkowy powstanie wraz z momentem
przekroczenia tej wartości.
Obniżenie podatku
Fakt utraty zwolnienia nie musi ozna-
czać, że podatnik nie będzie mógł skorzy-
stać z możliwości obniżenia podatku na-
leżnego o kwotę podatku naliczonego. Je-
żeli naczelnik urzędu skarbowego się zgo-
dzi, podatnik będzie mógł pomniejszyć
podatek należny:
zwolnienia upłynęły 3 lata. Okres 3 lat liczy
się od końca miesiąca, w którym podatnik
utracił lub zrezygnował ze zwolnienia.
Szczególny przypadek utraty
prawa do zwolnienia
Nowa ustawa o VAT, podobnie jak dotych-
czas obowiązująca, przewiduje jeszcze jeden
przypadek, w którym podatnik utraci prawo
do zwolnienia, z tym że konsekwencje utraty
tego prawa są bardziej dotkliwe niż w pozosta-
łych przypadkach. Jeżeli podatnicy prowadzą-
cy działalność opodatkowaną, rozpoczynający
prowadzenie takiej działalności lub prowadzą-
cy przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzający
funduszami powierniczymi, agenci, zlecenio-
biorcy lub inne osoby świadczące usługi o po-
dobnym charakterze wykorzystując związki
z kontrahentami tak układają swoje interesy, że
uzyskują wartość sprzedaży znacznie odbiega-
jącą od tej, którą uzyskaliby w przypadku, gdy-
by związki te nie istniały, tracą prawo do zwol-
nienia. Oczywiście w wyniku wspomnianych
działań podatników, a właściwie ich związków
z kontrahentami, musi nastąpić zmniejszenie
wpływów podatkowych (stanowi to podstawę
utraty zwolnienia). Zwolnienie od podatku tra-
ci moc od początku roku podatkowego.
Nabywca nie ma prawa
do zwolnienia
Zwolnienie podmiotowe od podatku od
towarów i usług nie będzie miało zastosowa-
nia do importu towarów i usług, wewnątrzw-
spólnotowego nabycia towarów, dostawy to-
warów, dla której podatnikiem jest nabywca
tych towarów bądź usług. Zastosowanie
zwolnienia nie będzie miało zastosowania
również do podatników:
1) dokonujących dostaw:
a) wyrobów z metali szlachetnych lub
z udziałem tych metali,
b) towarów opodatkowanych podatkiem
akcyzowym, z wyjątkiem: energii elektrycz-
nej (PKWiU 40.10.10), perfum i wód toaleto-
wych (PKWiU 24.52.11), kosmetyków upięk-
szających do ust i oczu (PKWiU 24.52.12),
kosmetyków do manicure i pedicure
(PKWiU 24.52.13), pudrów kosmetycznych
i higienicznych – z wyłączeniem przeznaczo-
nych dla dzieci (PKWiU ex 24.52.14-00), po-
zostałych kosmetyków upiększających do
twarzy (PKWiU 24.52.15-00.10), dezodoran-
tów osobistych i preparatów przeciwpoto-
wych (PKWiU 24.52.19-50.00), preparatów
do higieny intymnej (PKWiU 24.52.19-
90.10), środków higienicznych kosmetycz-
nych, gdzie indziej niewymienionych
(PKWiU 24.52.19-90.3), preparatów toaleto-
wych dla zwierząt (PKWiU 24.52.19-90.60),
kosmetyków i wyrobów perfumeryjnych, po-
zostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych
(PKWiU 24.52.19-90.90), kart do gry – z wy-
łączeniem kart do gry dla dzieci (PKWiU ex
36.50.41-00), cygar, również z obciętymi koń-
cami, cygaretek i papierosów z tytoniu lub
namiastek tytoniu (PKWiU 16.00.11), tyto-
niu do palenia (PKWiU 16.00.12-30), tabaki
(PKWiU ex 16.00.12-90.20),
c) nowych środków transportu,
d) terenów budowlanych oraz przezna-
czonych pod zabudowę.
2) świadczących usługi prawnicze oraz usłu-
gi w zakresie doradztwa, a także usługi
jubilerskie,
3) niemających siedziby lub miejsca za-
mieszkania na terytorium kraju.
Agnieszka Witkiewicz
agnieszka.witkiewicz@infor.pl
Zgodnie z nową ustawą
o VAT, zwolnienie przewi-
dziane jest dla tych podatni-
ków, u których wartość sprze-
daży opodatkowanej nie prze-
kroczyła łącznie w poprzednim roku po-
datkowym kwoty wyrażonej w złotych od-
powiadającej równowartości 10 000 euro.
Do wartości sprzedaży, od której uzależ-
niona jest możliwość korzystania ze zwol-
nienia, nie wlicza się kwoty podatku. Doko-
nując oceny, czy wartość sprzedaży towa-
rów lub usług przez podatnika w roku po-
przednim uprawnia do zwolnienia należy
brać pod uwagę wartość sprzedaży netto.
Ponadto do wartości sprzedaży nie wli-
cza się odpłatnej dostawy towarów oraz
odpłatnego świadczenia usług zwolnio-
nych od podatku. Wliczeniu do wartości
sprzedaży nie podlega również odpłatna
dostawa towarów, które na podstawie
przepisów o podatku dochodowym są zali-
czane przez podatnika do środków trwa-
łych oraz wartości niematerialnych i praw-
nych podlegających amortyzacji.
Trochę inaczej kształtuje się sposób ob-
liczania wartości sprzedaży u podatników
– rolników ryczałtowych, którzy prowadzą
W przypadku podatników prowadzą-
cych przedsiębiorstwo maklerskie, zarzą-
dzających funduszami powierniczymi,
agentów, zleceniobiorców lub innych osób
świadczących usługi o podobnym charak-
terze przez wartość sprzedaży rozumieć
się będzie 30-krotność prowizji lub innych
postaci wynagrodzeń za wykonanie usług.
Ze zwolnienia
można zrezygnować
Zarówno ci podatnicy, którzy prowadzą
już działalność opodatkowaną VAT, jak
również ci, którzy dopiero ją rozpoczyna-
ją, a przy tym korzystają ze zwolnienia
podmiotowego, mają prawo z niego zrezy-
gnować. Sposób rezygnacji określa usta-
wa. Podatnik powinien wyrazić chęć rezy-
gnacji ze zwolnienia na piśmie i zawiado-
mić o tym naczelnika właściwego urzędu
skarbowego. Naczelnika urzędu należy za-
wiadomić przed miesiącem, w którym po-
datnik chce ze zwolnienia zrezygnować.
W przypadku zaś podatników rozpoczyna-
jących wykonywanie czynności opodatko-
wanych w trakcie roku zawiadomienie mu-
si nastąpić przed dniem wykonania pierw-
szej czynności opodatkowanej VAT.
Utrata prawa do zwolnienia
Ponieważ prawo do zwolnienia uzależ-
nione jest od spełniania przez podatnika
określonych warunków, oczywiste jest
również, że jeżeli podatnik przestanie
spełniać te warunki, wówczas prawo to
utraci. Jeżeli wartość sprzedaży u podatni-
ków zwolnionych od podatku przekroczy
kwotę odpowiadającą równowartości
10 000 euro, zwolnienie przestaje obowią-
zywać w momencie przekroczenia tej kwo-
ty. Wraz z utratą zwolnienia będącą skut-
kiem przekroczenia wspomnianej kwoty
powstaje obowiązek podatkowy. Opodat-
kowaniu podlega w takich przypadkach
nadwyżka sprzedaży ponad kwotę stano-
wiącą równowartość 10 000 euro.
Trochę inaczej wygląda sytuacja w przy-
padku podatników rozpoczynających wy-
konywanie czynności opodatkowanych
VAT. W przypadku tej grupy, jeżeli fak-
tyczna wartość sprzedaży, w proporcji do
okresu prowadzonej sprzedaży, przekro-
czy w trakcie roku podatkowego kwotę, bę-
dącą równowartością 10 000 euro lub
30-krotnością kwoty np. prowizji, zwolnie-
nie utraci moc z momentem przekrocze-
o kwotę podatku naliczonego, która wy-
nika z dokumentów celnych oraz
o kwotę podatku zapłaconą od we-
wnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
a także
RADZI
Wartość sprzedaży u podatnika korzy-
stającego ze zwolnienia przekroczyła
15 listopada 2003 r. kwotę opowiada-
jącą równowartości 10 000 euro. Po-
datnik utracił w konsekwencji prawo
do zwolnienia od 15 listopada 2003 r.
Nie oznacza to jednak, że już nigdy nie
będzie mógł z tego zwolnienia skorzy-
stać. Ponowne prawo do zwolnienia
przysługiwać mu będzie jednak dopie-
ro po upływie 3 lat, licząc od końca
miesiąca, w którym utracił prawo do
zwolnienia, a więc od grudnia 2006 r.
(o ile oczywiście przepisy ustawy będą
nadal przewidywać możliwość skorzy-
stania z takiego zwolnienia).
o kwoty podatku naliczonego wynikają-
ce z faktur dokumentujących zakupy do-
konane przed dniem utraty zwolnienia.
Podatnik będzie mógł obniżyć podatek
należny, nawet gdy utraci zwolnienie, ale
tylko pod warunkiem, że:
sporządzi spis z natury zapasów towa-
rów posiadanych w dniu, w którym na-
stąpiło przekroczenie kwoty odpowiada-
jącej równowartości 10 000 euro oraz
przedłoży w urzędzie skarbowym spis
z natury w terminie 14 dni, licząc od
dnia utraty zwolnienia.
Jak należy więc właściwie obliczyć kwo-
tę podatku naliczonego? Kwotę podatku
naliczonego stanowi iloczyn ilości towa-
rów objętych spisem z natury i kwoty po-
datku naliczonego przypadającej na jed-
nostkę towaru, z podziałem na poszczegól-
ne stawki podatkowe.
Możliwość obniżenia podatku od warto-
ści dodanej przysługiwać będzie również
tym podatnikom prowadzącym działal-
ność, którzy sami zrezygnują z przysługu-
jącego im zwolnienia. Obniżenie podatku
będzie możliwe, o ile podatnik złoży pi-
semne zawiadomienie naczelnikowi urzę-
du skarbowego o rezygnacji ze zwolnienia
przed początkiem miesiąca, w którym re-
zygnuje ze zwolnienia.
Powtórne prawo
do zwolnienia
Podatnik, który utracił prawo do zwol-
nienia od podatku lub zrezygnował z tego
zwolnienia, może ponownie z niego skorzy-
stać. Prawo to nie jest jednak nieograniczo-
ne. Ponownie ubiegać się o zwolnienie mo-
że bowiem tylko ten podatnik, który będzie
spełniał określone warunki i od utraty lub
rezygnacji z poprzednio przysługującego
RADZI
Możliwość odliczenia podatku naliczo-
nego w przypadku utraty prawa do
zwolnienia przysługuje pod warunkiem
uzyskania formalnej zgody naczelnika
urzędu skarbowego na dokonanie te-
go odliczenia. Podatnik musi pamiętać
o tym, że w momencie utraty prawa do
zwolnienia lub też rezygnacji z niego
powinien złożyć w urzędzie skarbo-
wym zgłoszenie rejestracyjne VAT-R,
o ile nie złożył go wcześniej. Jeśli tego
nie zrobi, nie będzie miał prawa do ob-
niżenia podatku należnego o podatek
naliczony.
równocześnie inną jeszcze niż rolnicza
działalność. Jeżeli więc rolnik ryczałtowy
korzysta ze zwolnienia z VAT na dostawę
produktów rolnych, pochodzących z wła-
snej działalności rolniczej oraz na świad-
czenie usług rolniczych, a także prowadzi
inną działalność, do wartości sprzedaży
nie wlicza się sprzedaży produktów rol-
nych, które pochodzą z prowadzonej
przez tego podatnika działalności rolni-
czej.
Gazeta Prawna
w TV 4
W każdy poniedziałek 21:30
INFORmator prawny magazyn Gazety Prawnej
aktualności porady komentarze ekspertów
781734.012.png 781734.013.png 781734.014.png
Gazeta Prawna nr 45 (1154) 4 marca 2004
PRACA I PODATKI
Koszty w firmie 5
ORZECZNICTWO. ZWIĄZEK WYDATKÓW Z PRZYCHODAMI
Udowodnić musi podatnik
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób
prawnych nie można na organy podatkowe nakładać nieograniczo-
nego obowiązku poszukiwania faktów, potwierdzających związek
przyczynowy pomiędzy oznaczonymi wydatkami a uzyskanym przy-
chodem, jeżeli dowodów w tym zakresie nie dostarczył sam podat-
nik, a z ustaleń organu podatkowego wynikają wnioski przeciwne
do ogólnie sformułowanych twierdzeń podatnika.
płac itp. Fakt zatrudniania pracowników nie
wynika również z informacji o przychodach
podatnika z działalności prowadzonej na
własne nazwisko
składanych na dru-
kach PIT-27/A i PIT-
28/A, gdzie w części
C pn. „Dane doty-
czące stanu zatrud-
nienia” wykazywano
„1”, czyli właściciela.
Zasadnie też uznano jej twierdzenia – raz
o zatrudnianiu osób bezrobotnych, innym ra-
zem o pomocy męża i córki w wykonaniu ro-
bót, jako budzące wątpliwości co do ich wia-
rygodności. Jak podkreślił NSA: ponieważ
nie dysponowano żadnymi dokumentami,
które mogłyby stanowić dowód w sprawie,
a zeznania samej podatniczki i twierdzenia
spółki były rozbieżne i nielogiczne, organy
podatkowe zasadnie stwierdziły, iż zakład nie
zatrudniał pracowników, a ona sama wraz
z mężem i córką nie mogła wykonać powie-
rzonego jej zakresu robót.
W związku z tym, choć co prawda art.
122 Ordynacji podatkowej nakłada na or-
gany podatkowe
obowiązek podej-
mowania wszelkich
niezbędnych dzia-
łań w celu dokładne-
go wyjaśnienia sta-
nu faktycznego
sprawy, jednakże
nie może to ozna-
czać obciążenia or-
ganu nieograniczo-
nym obowiązkiem
poszukiwania fak-
tów mających istot-
ne znaczenie dla rozstrzygnięcia.
Za chybiony sąd uznał też zarzut narusze-
nia art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodo-
wym od osób prawnych. Wskazał, iż w myśl
przepisu art. 15 ust. 1 ustawy kosztami uzy-
skania przychodów są koszty poniesione
w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem
kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej
ustawy. Ustawodawca oparł tę konstrukcję na
klauzuli generalnej (koszty poniesione w ce-
lu osiągnięcia przychodów oraz koszty funk-
Podatnik ma obowiązek
uzasadnić cel ponoszonych
wydatków, tzn. fakt, iż służą one
uzyskaniu przychodów
cjonowania osoby prawnej) z enumeratyw-
nym wyłączeniem kosztów wymienionych
w art. 16 ustawy. Brzmienie powołanej regu-
lacji prawnej nie po-
zostawia zatem wąt-
pliwości co do tego,
że nie wszystkie wy-
datki poniesione
przez podatnika są
kosztami uzyskania
przychodu.
Za wykładnią taką przemawia w szczegól-
ności zwrot „w celu” użyty w cytowanym
przepisie, który oznacza, iż pomiędzy ponie-
sionym kosztem a uzyskanym przychodem
zachodzić musi związek przyczynowy.
Podatnik ma zatem obowiązek uzasadnić
cel ponoszonych wydatków, tzn. fakt, iż służą
one uzyskaniu przychodów.
Ponadto, jak przypomniano w uzasadnie-
niu, w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o podatku
dochodowym od osób prawnych nie można
na organy podatkowe nakładać nieograniczo-
nego obowiązku poszukiwania faktów, po-
twierdzających związek przyczynowy pomię-
dzy oznaczonymi wydatkami a uzyskanym
przychodem, jeżeli
dowodów w tym za-
kresie nie dostarczył
sam podatnik,
a z ustaleń organu
podatkowego wyni-
kają wnioski przeciw-
ne do ogólnie sfor-
mułowanych twier-
dzeń podatnika.
NSA zgodził się,
iż jakkolwiek pod-
mioty stosunków go-
spodarczych mogą
dowolnie i na swobodnie określonych warun-
kach kształtować łączące je stosunki zobo-
wiązaniowe, to jednak ocena ich skutków po-
datkowych należy do organów podatkowych.
Ustawodawca wyraźnie wiąże koszty uzyska-
nia przychodów z celem ich poniesienia, ja-
kim jest osiągnięcie przychodów. Cel ten za-
tem musi być wyraźnie widoczny, a poniesio-
ne wydatki winny go bezpośrednio realizo-
wać lub co najmniej powinny go zakładać ja-
ko realny.
Na takim stanowisku stanął ostatecznie
Naczelny Sąd Administracyjny, oddalając
skargę na decyzję organów podatkowych
dotyczącą podatku dochodowego od osób
prawnych za 1996 r. (wyrok NSA
z 9 stycznia 2002 r. I SA/Gd 712/99, nie-
publikowany).
W wyniku kontroli źródłowej przeprowa-
dzonej w spółce z o.o. organy podatkowe
stwierdziły nieprawidłowości w ustaleniu
podstawy opodatkowania podatkiem docho-
dowym od osób prawnych, poprzez zawyże-
nie kosztów uzyskania przychodów. NSA
uznał jednak, że skarga podatniczki nie jest
zasadna. Sąd w uzasadnieniu podkreślił, iż
bada zgodność zaskarżonej decyzji organu
odwoławczego tylko
i wyłącznie z punktu
widzenia jej legalno-
ści, a nie celowości, tj.
z punktu widzenia
zgodności tej decyzji
z przepisami po-
wszechnie obowiązu-
jącego prawa. Z prze-
pisów ustawy wynika
zaś, iż zaskarżona de-
cyzja ulec powinna
uchyleniu, przede
wszystkim wtedy, gdy sąd stwierdzi narusze-
nie przepisów postępowania, jeśli mogło
mieć ono istotny wpływ na wynik sprawy.
Kluczowe znaczenie dla każdego postępo-
wania ma należyte ustalenie stanu faktycz-
nego sprawy, tylko bowiem w takim przy-
padku możliwe jest prawidłowe ustalenie za-
kresu praw i obowiązków strony takiego po-
stępowania.
Sąd przypomniał w związku z tym, że
zgodnie z treścią art. 122 Ordynacji podatko-
wej (a poprzednio art. 7 kodeksu postępowa-
nia administracyjnego) obowiązkiem orga-
nów podatkowych jest podjęcie wszelkich
niezbędnych działań w celu wyjaśnienia sta-
nu faktycznego oraz załatwienia sprawy. Wy-
mieniony przepis wyraża zasadę prawdy
obiektywnej, będącej bez wątpienia naczelną
zasadą postępowania podatkowego.
Zasady ogólne postępowania podatkowe-
go są integralną częścią przepisów regulują-
cych procedurę podatkową i są dla organu
podatkowego wiążące na równi z innymi
przepisami tej procedury.
NSA podkreślił, że zarówno w orzecznic-
twie, jak i w literaturze przedmiotu, art. 122
Ordynacji podatkowej (art. 7 k.p.a.) jest okre-
ślany nie tylko jako zasada dotycząca sposo-
bu prowadzenia postę-
powania, lecz w rów-
nym stopniu jako
wskazówka interpreta-
cyjna prawa material-
nego, na co wskazuje
zwrot zobowiązujący
do załatwienia sprawy
zgodnie z tą zasadą
Wykładnia dotycząca
art. 7 kodeksu postę-
powania administra-
cyjnego, bez wątpie-
nia zachowuje swoją aktualność także
w świetle regulacji zawartej w art. 122 Ordy-
nacji podatkowej.
Zdaniem sądu organy podatkowe obu in-
stancji w przedmiotowej sprawie uczyniły
zadość obowiązkom ciążącym na nich z mo-
cy powołanego wcześniej przepisu. W oce-
nie sądu z ustaleń organów podatkowych
niepodważalnie wynika, iż podatniczka nie
zatrudniała żadnych pracowników, gdyż nie
posiadała żadnych dokumentów potwierdza-
jących ten fakt, jak np. umowy o pracę, listy
Ustawodawca wyraźnie wiąże
koszty uzyskania przychodów
z celem ich poniesienia, jakim jest
osiągnięcie przychodów.
Cel ten zatem musi być wyraźnie
widoczny, a poniesione wydatki
winny go bezpośrednio realizować
lub co najmniej powinny go
zakładać jako realny
ORZECZNICTWO. WYSTAWCA DOKUMENTU MUSI BYĆ WIARYGODNY
Dobra wiara to za mało
Okoliczność, że skarżąca działała w dobrej wierze i nie miała moż-
liwości sprawdzenia kontrahenta, nie zmienia faktu, że rachunek
pochodzi od nieistniejącego podmiotu i przez to nie stanowi doku-
mentu potwierdzającego operację gospodarczą, a tym samym nie
ma mocy dowodowej w rozliczeniu podatkowym. Ryzyko tego typu
sytuacji obciąża podatnika.
ce zawyżenie kosztów uzyskania przycho-
dów. Podatniczka zaskarżyła decyzję do
NSA. Sąd jednak stwierdził, iż nie jest ona
zasadna (wyrok NSA z 20 grudnia 2001 r.,
SA/Sz 1387/00, niepublikowany). Jak pod-
kreślił sąd w świetle zgromadzonego mate-
riału dowodowego, wnikliwie i wszechstron-
nie rozpatrzonego, istniały przekonywające
podstawy do uznania zakwestionowanych
wydatków za nie poniesione i nie mające
związku z uzyskanym przychodem.
Wykazane zostało na podstawie kontroli
krzyżowej u kontrahentów, że wykazane
w księgach podatkowych wydatki nie mogą
być uznane za koszty uzyskania przychodów.
Odnośnie do pierwszej zakwestionowanej po-
zycji wydatków wykazano, że 23 rachunki na
zakup ryby nie mają potwierdzenia u kontra-
henta. Wyjaśnienia podatniczki o mylnym
wystawieniu tych rachunków na firmę nie zo-
stały w żaden sposób uprawdopodobnione.
Skarżąca deklarowała przedstawienie rachun-
ków korygujących ten błąd, lecz z deklaracji
tej nie wywiązała się. W ocenie sądu trafne
jest również stanowisko organów podatko-
wych wyłączające z kosztów wydatek udoku-
mentowany rachunkiem ze względu na to, że
nie zawiera wiarygodnego określenia wystaw-
cy. Okoliczność, że skarżąca działała w dobrej
wierze i nie miała możliwości sprawdzenia
kontrahenta, nie zmienia faktu, że rachunek
pochodzi od nieistniejącego podmiotu i przez
to nie stanowi dokumentu potwierdzającego
operację gospodarczą, a tym samym nie ma
mocy dowodowej w rozliczeniu podatkowym.
Ryzyko tego typu sytuacji obciąża podatnika.
Należy nadmienić, że skarżąca w znacznym
zakresie ujmowała w księdze zakupu ryby je-
dynie wartościowo, nie było więc możliwe ze-
stawienie rodzaju, gatunku i ilości ryb zaku-
pionych ze sprzedanymi.
Racji podatnikowi nie przyznał Naczelny
Sąd Administracyjny w sprawie związanej
z prowadzeniem działalności gospodarczej
w zakresie obrotu świeżą rybą, opodatkowa-
ną na zasadach ogólnych. Problem w tym,
że pierwsza kontrola podatkowa nie doszła
u podatniczki do skutku, ponieważ podat-
niczka oświadczyła, iż wszystkie dokumen-
ty znajdują się w biurze rachunkowym,
z którego usług korzystała. W dniu następ-
nym jednak zmieniła zdanie, wskazując, że
cała dokumentacja, po jej odebraniu z biu-
ra, została skradziona z samochodu. Zobo-
wiązana do odtworzenia dowodów transak-
cji u swoich kontrahentów, podatniczka do-
starczyła, z opóźnieniem, dowody doku-
mentujące transakcje tylko z jednym z kon-
trahentów. W zaistniałej sytuacji organy po-
datkowe przeprowadziły kontrolę w oparciu
o wydruki komputerowe podatkowej księgi
przychodów i rozchodów oraz rejestry VAT,
a ponadto zwróciły się do dwudziestu kon-
trahentów podatniczki o potwierdzenie wy-
kazanych przez nią transakcji. W wyniku
tych działań stwierdzono nierzetelne prowa-
dzenie dokumentacji podatkowej powodują-
Kolumnę przygotowała Aleksandra Tarka
aleksandra.tarka@infor.pl
Zasady ogólne postępowania
podatkowego są integralną
częścią przepisów
regulujących procedurę
podatkową i są dla organu
podatkowego wiążące na
równi z innymi przepisami tej
procedury
781734.015.png 781734.016.png 781734.017.png 781734.018.png 781734.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin