Obrażenia śmiertelne narządów szyi spowodowane zapiętymi pasami bezpieczeństwa 2_11.pdf

(188 KB) Pobierz
ARCH. MED. SD. KRYMINOL., 2011, LXI, 170-175
PRACE KAZUISTYCZNE / CASE REPORTS
Marzena abcka 1 , Czesaw aba 1,2 , Dorota Lorkiewicz-Muszyska 1 , Pawe widerski 1 ,
Aleksander Mularski 1 , Janusz Koowski 1
braenia miertelne narzdw szyi spowodowane zapitymi
pasami bezpieczestwa
Fatal injuries of organs situated in the neck caused by fastened seat belts
Z Katedry i Zakadu Medycyny Sdowej Uniwersytetu Medycznego
im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
p. o. Kierownik: dr n. med. C. aba
1
Z Pracowni Wypadkw Drogowych w Poznaniu Instytutu Ekspertyz Sdowych
w Krakowie
Dyrektor Instytutu: dr hab. M. Kaa
2
Autorzy przedstawiaj rodzaj i zakres obrae,
jakie powstaj w wyniku oddziaywania zapitych
pasw bezpieczestwa podczas zderze czoowych.
Na przykadzie konkretnego wypadku samochodo-
wego autorzy opisuj rzadkie obraenia wewntrzne
szyi, bdce skutkiem nieprawidowego dopasowa-
nia pasa bezpieczestwa do wzrostu ofiary. Kie-
rowca samochodu, ktry przodem uderzy w prze-
szkod, zgin na miejscu, natomiast pasaerka
w stanie cikim z miejsca zdarzenia zostaa prze-
wieziona do szpitala, w ktrym zmara po kilku-
nastu godzinach. Bezporedni przyczyn zgonu
pasaerki byy obraenia narzdw szyi w postaci
rozerwania krtani, nagoni i chrzstki tarczowatej
oraz zamania koci gnykowej w wyniku dziaania
pasa bezpieczestwa.
Sowa kluczowe:
obraenia szyi, pasy bezpieczestwa,
wypadki drogowe
Key words:
neck injuries, seat belts, traffic accidents
WSTP
Na bezpieczestwo uytkownikw pojazdw wpy-
waj dwie skadowe okrelane jako bezpieczestwo
czynne (np. moc silnika) oraz bezpieczestwo bier-
ne (np. system zapobiegajcy blokowaniu k ABS,
poduszki powietrzne, zagwki, pasy bezpiecze-
stwa i pirotechniczne napinacze pasw). Pasy bez-
pieczestwa byy stosowane ju w XIX wieku w po-
wozach konnych, natomiast do samochodw trafiy
w latach dwudziestych XX wieku. W firmie Nash
and Cornell Aeronautical Laboratory w USA rozpo-
czto prace nad ich zastosowaniem w samocho-
dach. Firma Ford w 1955 roku jako pierwsza wpro-
wadzia pasy bezpieczestwa do seryjnej produkcji,
ktre jednak nie przyjy si. Po raz pierwszy trzy-
punktowe biodrowo-ramienne pasy bezpieczestwa
seryjnie zastosowano w roku 1959, w modelu mar-
ki Volvo. Pocztkowo ta nowinka techniczna zostaa
przyjta bardzo sceptycznie. W miar upywu cza-
su, wraz z pojawieniem si coraz wikszej iloci
bada potwierdzajcych ich wpyw na wzrost bez-
pieczestwa biernego osb z nich korzystajcych,
stay si praktycznie nieodcznym i bezwzgldnie
wymaganym wyposaeniem kadego produkowane-
The authors present the type and extent of
injuries inflicted as a result of the victims wearing
fastened seat belts during frontal impacts of the
vehicles. As an example of a particular traffic
accident, the authors describe a rare case of neck
injuries resulting from improper fitting of the safety
belt to the victim’s height. The driver of the car that
had frontally hit the obstacle was killed on the spot,
while the female passenger, was taken to hospital
in a severe condition, where she died several hours
later. The direct cause of death of the passenger
were injuries of the organs situated in the neck,
such as rupture larynx, epiglottis and the thyroid
cartilage, as well as the hyoid bone fracture resulting
from an impact with a fastened safety belt.
2011 by Polskie Towarzystwo Medycyny Sdowej i Kryminologii, ISSN 0324-8267
Nr 2
OBRAENIA MIERTELNE NARZDW SZYI SPOWODOWANE ZAPITYMI PASAMI BEZPIECZESTWA
171
go samochodu. Aktualnie we wszystkich nowych
samochodach stosowane s pasy trzypunktowe tj.
pas barkowy (ramienny) i pas biodrowy cznie [1].
Historia pasw bezpieczestwa w Polsce jest
stosunkowo nieduga. Po raz pierwszy obowizek
zapinania ich wprowadzono w 1983 roku. Doty-
czy on jedynie osb siedzcych na przednich sie-
dzeniach i jazdy poza terenem zabudowanym. Do-
piero w osiem lat pniej obowizek ten rozsze-
rzono na obszar caego kraju i siedzenia tylne. Obec-
nie obowizujce rozwizania prawne, dotyczce
stosowania pasw bezpieczestwa na terenie Pol-
ski, zawarte s w Ustawie Prawo o ruchu drogowym
z 20 czerwca 1997 roku (Dz.U. 1997 nr 98 poz.
602 z pn. zm.). W myl ustawy obowizek stoso-
wania pasw dotyczy kierujcych oraz osb przewo-
onych pojazdem samochodowym w nie wyposa-
onym (art. 39), ponadto kierujcemu zabrania si
przewoenia pasaerw niezapitych pasami bez-
pieczestwa (art. 45). Prawodawca dopuszcza je-
dynie nieliczne odstpstwa od tych zasad. Zwol-
nienie z obowizku stosowania pasw bezpie-
czestwa dotyczy osb majcych orzeczenie lekar-
skie o przeciwwskazaniu do uywania pasw, kobiet
w widocznej ciy, instruktorw, egzaminatorw
i takswkarzy podczas szkolenia lub egzaminowa-
nia, zespow medycznych w czasie udzielania po-
mocy medycznej oraz osb chorych i niepeno-
sprawnych przewoonych na noszach lub wzku
inwalidzkim. Ostatni grup osb zwolnionych od
obowizku stosowania pasw s funkcjonariusze
sub pastwowych oraz konwojenci w trakcie wy-
konywania obowizkw subowych (art. 39).
Pasy bezpieczestwa dzielimy na trzypunktowe
i dwupunktowe oraz statyczne i bezwadnociowe.
Pierwsze pasy bezpieczestwa s okrelane jako
statyczne, poniewa dugo tamy decydujca
o wartoci tzw. luzu musiaa by kadorazowo do-
pasowana do wymiarw ciaa osoby zajmujcej da-
ne miejsce. Niewaciwe dopasowanie pasa mogo
by przyczyn powstania obrae pochodzcych od
niego. Pasy statyczne zostay zastpione przez pasy
tzw. bezwadnociowe, ktre przylegaj do ciaa i po-
zwalaj na swobodne pochylanie tuowia, poniewa
s wyposaone w mechanizm sprynowego zwija-
nia tamy. W dziaaniu pasw bezwadnociowych
wystpuje tzw. opnienie, wynikajce z elasty-
cznoci tamy, odziey, co wpywa na odlego
midzy ciaem a pasem, ktra ma znaczenie w sile
uderzenia i powstawaniu obrae. Powysza wada
zostaa zminimalizowana w wyniku wprowadzenia
napinaczy pasw. Zastosowanie napinaczy poprawi-
o skuteczno dziaania pasw. Napinacze pasw
bezpieczestwa mog by mechaniczne i pirotech-
niczne. W pierwszym przypadku do napicia tamy
pasa wykorzystuje si si spryn, natomiast w dru-
gim przypadku energi wybuchu adunku. Stosowa-
nie napinaczy powoduje odcignicie pasa do tyu
i dociskanie ciaa do fotela. Pasy bezpieczestwa
statyczne i bezwadnociowe s zaliczane do grupy
pasw aktywnych, czyli speniaj swoj funkcj do-
piero po zamkniciu klamry przez uytkownika.
Istniej take pasy pasywne, ktre nie maj klamry
spinajcej, a ich dziaanie jest niezalene od woli
kierowcy czy pasaera, gdy po zajciu przez nich
miejsc i zamkniciu drzwi s oni automatycznie
zabezpieczani pasami.
Ze wzgldu na ilo punktw kotwiczenia pasy
statyczne i bezwadnociowe dziel si na pasy dwu-
punktowe (tzw. biodrowe) i trzypunktowe (tzw.
ramieniowo-biodrowe). Pasy trzypunktowe maj
trzy punkty mocowania, tj. supek boczny na dole,
przyrodkowa cz fotela i supek boczny u gry.
Pooenie mocowania grnego czci ramiennej pa-
sa obecnie jest regulowane w zalenoci od wzrostu
pasaera. Pas trjpunktowy skada si z grnej
czci skonie uoonej na klatce piersiowej i nad-
brzuszu oraz czci dolnej przebiegajcej poziomo
na wysokoci talerzy biodrowych. Obecnie najbar-
dziej rozpowszechnione s pasy bezpieczestwa
trzypunktowe, natomiast dwupunktowe, zwane bio-
drowymi, stosuje si dla rodkowego pasaera tyl-
nego siedzenia. Stosowanie pasw dwupunktowych
powoduje powstanie ciszych obrae w momen-
cie czoowego zderzenia, kiedy grna cz ciaa
przemieszcza si do przodu i dou, a gowa uderza
zazwyczaj w oparcie przedniego fotela. W samo-
chodach sportowych s stosowane pasy szelkowe,
skadajce si z czci biodrowej i dwch czci
ramiennych, aby zapobiec wypadniciu kierowcy
i pasaera z kabiny podczas wywracania si po-
jazdu [1].
Przyczyn wprowadzenia pasw bezpieczestwa
w samochodach bya ochrona przed skutkami
zderze czoowych pojazdw w przeszkod. Pasy
bezpieczestwa speniaj swoj funkcj w zderze-
niach czoowych i naronikowych, natomiast nie
chroni w przypadkach wywracania pojazdu. Pasy
2011 by Polskie Towarzystwo Medycyny Sdowej i Kryminologii, ISSN 0324-8267
172
Marzena abcka, Czesaw aba, Dorota Lorkiewicz-Muszyska, Pawe widerski, Aleksander Mularski,
Janusz Koowski
Nr 2
bezpieczestwa podczas kolizji czoowej zabezpie-
czaj tuw przed przemieszczaniem do przodu, lecz
nie zapobiegaj uderzeniu klatki piersiowej o tam
pasw. W wyniku tego uderzenia mog powsta
obraenia w przypadku nieprawidowego zapicia
pasw albo duej prdkoci kolizyjnej. W chwili ude-
rzenia czoowego pojazdu pasy przejmuj energi
kinetyczn ciaa kierowcy lub pasaera i przekazuj
j do punktw mocowania pasw. Sia zderzenia
jest amortyzowana przez pasy, a ponadto powstrzy-
muj one przed uderzeniem tuowia w koo kiero-
wnicy, a gowy w szyb przedni. Gowa i szyja nie
s zabezpieczane przed ruchem do przodu, co mo-
e skutkowa powstaniem powanych obrae tych
okolic ciaa. Pasy bezpieczestwa zmniejszaj te
bezwadno ciaa podczas zderzenia, spowodo-
wan zahamowaniem. Osoby jadce pojazdem bez
zapitych pasw bezpieczestwa podczas kolizji
czoowej s przemieszczane do przodu z prdko-
ci przeduderzeniow.
Pasy bezpieczestwa speniaj swoj funkcj
ochronn w przypadku prawidowego ich stosowa-
nia. Wane jest waciwe umiejscowienie grnego
punktu mocowania pasa w odniesieniu do wzrostu
osoby z niego korzystajcej. Waciwe dopasowanie
pasa bezpieczestwa do wzrostu zapobiegnie nie
tylko moliwoci wylizgnicia si ciaa spod pasa,
lecz i powstania obrae od pasa podczas wypad-
ku [2].
Na osoby zapite pasami podczas zderze o red-
niej intensywnoci dziaaj opnienia o wartoci
kilkadziesit razy wikszej od przypieszenia ziem-
skiego. Podczas zderzenia uytkownik pasa oddzia-
uje na tamy pasw z siami mogcymi dochodzi
do 3500 daN (okoo 3,5 tony), a dziaanie to od-
bywa si w bardzo krtkim czasie (0,1-0,15 s) [3].
Poza niewtpliwym dziaaniem ochronnym pasy
bezpieczestwa powoduj wic rnego rodzaju obra-
enia ciaa, ktre mona podzieli na zewntrzne
i wewntrzne. Obraenia wewntrzne nie musz
zawsze wystpowa wraz z obraeniami zewn-
trznymi. Obraenia zewntrzne wystpuj w postaci
pasmowato ukadajcych si wybroczyn krwoto-
cznych, sicw i otar naskrka, a nawet ran, w za-
lenoci od siy uderzenia ciaa w pas bezpiecze-
stwa. Obraenia zewntrzne umiejscowione s
w obrbie szyi, klatki piersiowej w okolicy oboj-
czykowej prawej lub lewej, brzucha oraz okolicy
biodrowej po prawej lub lewej stronie, w zalenoci
od zajmowanego miejsca we wntrzu pojazdu.
Odmienny kierunek uoenia czci piersiowej pa-
sw dla kierowcy i pasaera jednoznacznie wskazu-
je zajmujcego miejsce kierowcy. Obraenia we-
wntrzne wystpuj w obrbie klatki piersiowej
i jamy brzusznej. W cikich wypadkach cz pier-
siowa pasa powoduje powstanie obrae ciaa
w postaci ran w obrbie szyi, zama wyrostkw
poprzecznych szyjno-piersiowego odcinka krgo-
supa, zama eber, stuczenia puc, pknicia aor-
ty, zamania obojczyka oraz skonego zamania
mostka, bdcego odwzorowaniem przebiegu pasa.
Natomiast cz biodrowa pasa powoduje kom-
presj powok i narzdw jamy brzusznej bdc
przyczyn uszkodze (pknicia, stuczenia) cian
jelita, rozerwania krezki jelita, a nawet pknicia
czy zmiadenia narzdw miszowych jamy
brzusznej, tj. wtroby i ledziony. Obraenia tej
okolicy powstaj zarwno w wyniku bezporedniego
ucisku pasa, jak i w wyniku napicia powok brzu-
cha i ich mini, w chwili jego zadziaania. W wy-
niku nacignicia minia prostego brzucha mog
powstawa wylewy krwawe w jego przyczepie
onowym [4, 5, 6].
W przypadku zderze czoowych obraenia s
silniej wysycone i czciej maj charakterystyczny
przebieg. Przy zderzeniach bocznych obraenia s
mniejsze, a ze wzgldu na moliwo przemie-
szczenia ciaa wzgldem grnej czci pasa i mog
nie mie charakterystycznego przebiegu. Charakter
obrae zaley take od rodzaju pasa bezpiecze-
stwa. Obraenia bd mniej nasilone przy pasach
bezwadnociowych, wyposaonych w dodatkowe
mechanizmy napinajce czy urzdzenia tumice
dziaanie siy bezwadnoci, przez kontrolowane
wyduenie pasw ju po ich napiciu. Na zakres
obrae ma wpyw ilo i grubo warstw odziey,
ktra spenia funkcj ochronn, grubo tkanki
podskrnej (obraenia s zwykle silniej wysycone
u osb otyych z moliwoci zmiade tkanki
podskrnej). U osb szczupych obraenia s zwy-
kle mniej nasilone i sabiej widoczne, a preparatyka
powok w takich przypadkach znacznie trudniejsza.
Na zakres obrae ma wpyw obecno i zadziaa-
nie poduszki powietrznej [5, 7].
Znane s take przypadki, kiedy brak stosowa-
nia pasw bezpieczestwa by najprawdopodobniej
czynnikiem ratujcym ycie osb przebywajcych
w pojedzie samochodowym. Dotycz one jednak
2011 by Polskie Towarzystwo Medycyny Sdowej i Kryminologii, ISSN 0324-8267
Nr 2
OBRAENIA MIERTELNE NARZDW SZYI SPOWODOWANE ZAPITYMI PASAMI BEZPIECZESTWA
173
stosunkowo niewielkiej liczby do specyficznych
i rzadkich przypadkw (np. wypadnicie osoby
z samochodu, ktry ulega natychmiastowemu za-
ponowi).
OPIS PRZYPADKU
Na terenie Poznania we wrzeniu 2006 roku
wydarzy si wypadek drogowy, w ktrym 60 letni
mczyzna, kierujcy samochodem osobowym mar-
ki Opel Astra, jadc wraz z 60 letni pasaerk,
z niewiadomych przyczyn zjecha na lewo, na pas
rozdzielajcy jezdnie, a nastpnie uderzy czoowo
w betonow podpor wiaduktu. Kierowca ponis
mier na miejscu, natomiast pasaerka na miejscu
zdarzenia zostaa zaintubowana i przewieziona do
oddziau intensywnej opieki medycznej jednego ze
szpitali w Poznaniu. Z danych uzyskanych od rodzi-
ny wynikao, e kierowca pojazdu od kilku dni
skary si na ze samopoczucie, mimo to, pod
wpywem nalega ony odby podr samochodem
w okolice Piy. Do wypadku doszo w drodze po-
wrotnej. Sekcja zwok kierowcy wykazaa, e przy-
czyn zgonu by pknity ttniak w odcinku brzu-
sznym miadycowo zmienionej aorty z krwawie-
niem do jamy otrzewnowej. Powysze rozpoznanie
tumaczyo nage, nieprawidowe zachowanie kie-
rowcy na drodze, ktre doprowadzio do wypadku.
Stan pasaerki by bardzo ciki. W pierwszej
dobie hospitalizacji stwierdzono jej zgon. Karta sek-
cyjna dorosego dostarczona wraz ze zwokami ko-
biety zawieraa nastpujce rozpoznania: poraenie
orodkw pnia mzgu, „zadzierzgnicie” szyi pasem
bezpieczestwa, stan po reanimacji, krwawienie
podpajczynwkowe, zamanie eber VII, VIII po
stronie lewej, zamanie kostek lewej goleni, pod-
biegnicia krwawe z otarciami naskrka na szyi
i klatce piersiowej po pasach bezpieczestwa. Pod-
czas przeprowadzonej sekcji zwok kobiety stwier-
dzono: wzrost 160 cm, odywienie nadmierne, szy-
ja krtka, szeroka oraz lady obrae zewntrznych
na szyi: po stronie prawej, od wyrostka sutkowego
do przyczepu mostkowego obojczyka ukonie uo-
one, gbokie otarcie naskrka, ktre przechodzio
na wysokoci chrzstki tarczowatej na przedni
powierzchni szyi, a nastpnie w postaci pasmo-
watego sica i wybroczyn rdskrnych ku stronie
lewej przez 1/3 grn mostka, kwadrant grno-
-boczny sutka lewego do linii pachowej przedniej.
Ryc. 1. asmowate otarcie naskrka na bocznej
prawej powierzchni szyi.
ig. 1.
tight band of abrasions on the right
side of the neck.
Poza tym stwierdzono sice na koczynach gr-
nych oraz zamanie nasady dalszej lewego podu-
dzia. W badaniu wewntrznym po odpreparowaniu
powok skrnych stwierdzono rozlege, masywne
podbiegnicia krwawe oraz obraenia typu decolle-
ment (kieszenie skrne wypenione zmiadonymi
fragmentami tkanki podskrnej i krwi) na przedniej
powierzchni szyi, bocznej lewej powierzchni klatki
piersiowej i w podbrzuszu w linii rodkowej, podbie-
gnicia krwawe w miniach szyjnych po stronie
prawej i lewej, podbiegnicia krwawe w torebce
prawego pata tarczycy, rozerwanie krtani na wy-
sokoci nagoni i chrzstki tarczowatej, zamanie
chrzstki tarczowatej, zamanie koci gnykowej,
stuczenie tkanek rdpiersia przedniego.
Ryc. 2. odbiegnicia krwawe w tkance
podskrnej szyi i grnej czci klatki
piersiowej.
ig. 2.
Suggillations in the subcutaneous
tissue of the neck and upper part
of the chest.
2011 by Polskie Towarzystwo Medycyny Sdowej i Kryminologii, ISSN 0324-8267
887377302.001.png 887377302.002.png
174
Marzena abcka, Czesaw aba, Dorota Lorkiewicz-Muszyska, Pawe widerski, Aleksander Mularski,
Janusz Koowski
Nr 2
wizek ich uywania. Dziki uyciu pasw barko-
wych i biodrowych ryzyko powstania powanych
obrae ciaa, a nawet mierci zmniejsza si o 45%
[8]. Pasy bezpieczestwa maj za zadanie zabez-
piecza kierowc i pasaera przed obraeniami klat-
ki piersiowej, spowodowanymi uderzeniem w ko-
lumn kierownicy lub desk rozdzielcz. Jednak
uycie pasw nie gwarantuje cakowitego unikni-
cia obrae. Zarwno kierowca, jak i pasaerowie
mog dozna na skutek dziaania pasw bezpiecze-
stwa powanych, a nawet miertelnych obrae.
Obraeniami bdcymi skutkiem uywania pasa
barkowego mog by zamania krgosupa w od-
cinku szyjnym, piersiowym i ldwiowym, zamania
eber i mostka, obraenia szyi, ledziony i nerek
[9]. Pas biodrowy moe spowodowa obraenia
okrelane mianem „objawu pasa biodrowego”, kt-
rego typowymi wykadnikami s obecne na skrze
brzucha otarcia naskrka, podbiegnicia krwawe
na wewntrznej stronie powok ciaa, ktrym to-
warzysz obraenia jelita cienkiego, okrnicy i kr-
gosupa ldwiowego [10]. Opisywano take uszko-
dzenia ttnic szyjnych z towarzyszcym zawaem
mzgu [11, 12]. Badania wykazay, e bardziej
naraone na doznanie obrae pochodzcych od
pasa s osoby otye [7]. Wedug danych statysty-
cznych zderzenia czoowe s przyczyn poowy
wszystkich obrae, jakie doznaj kierowca i pasa-
erowie. Dziki zastosowaniu pasw bezpiecze-
stwa ilo miertelnych ofiar zmniejszya si o okoo
65% [1].
Liczne obraenia stwierdzane u ofiar wypadkw,
wynikaj ze zego dopasowania pasw do wzrostu
danej osoby. W celu ograniczenia obrae w obr-
bie jamy brzusznej, klatki piersiowej, a przede
wszystkim szyi i jej struktur, w wielu krajach, w tym
rwnie w Polsce, wprowadzono regulacje prawne
nakazujce stosowanie specjalnych urzdze wy-
muszajcych prawidowe uoenie pasw wzgldem
osoby z nich korzystajcej (np. foteliki dla dzieci).
Aktualnie stosowane pasy s tak konstruowane,
aby ich funkcja ochronna bya optymalna, a spo-
wodowane obraenia jak najmniejsze. Jednake
w przypadku duej prdkoci zderzeniowej, nawet
przy prawidowym zapiciu i dopasowaniu pasw
do wzrostu osoby korzystajcej, pasy powoduj
powstanie cikich obrae ciaa.
Do najczstszych wewntrznych obrae okoli-
cy szyi nale obraenia odcinka szyjnego krgosu-
Ryc. 3. odbiegnicia krwawe wzdu
chrzstek krtani oraz krwawienie
do krtani w obrbie zamanej chrzstki
tarczowatej.
ig. 3.
Suggillations located along the
cartilages of the larynx and bleeding
to the larynx within the broken thyroid
cartilage.
Badanie pomiertne wykazao, e przyczyn
zgonu kobiety byy obraenia narzdw szyi, ktre
powstay na skutek urazu spowodowanego ucis-
kiem pasa bezpieczestwa.
DYSKUSJA
Skuteczno pasw bezpieczestwa podczas
wypadku samochodowego nie jest kwestionowana.
Pasy bezpieczestwa s obecnie staym wyposae-
niem samochodw, a kodeks drogowy nakada obo-
2011 by Polskie Towarzystwo Medycyny Sdowej i Kryminologii, ISSN 0324-8267
887377302.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin