Witam w poradniku do gry Mass Effect. Znajdziecie w nim opis przejścia całej gry: zarówno wątku głównego, jak i zadań pobocznych (tzw. przydziałów). W przypadku misji, które można skończyć na parę sposobów, starałem się podać różne rozwiązania, które albo utwierdzą naszego bohatera w idealizmie, albo uczynią z niego renegata. Sporo uwagi poświęciłem również eksploracji kosmosu z zaznaczeniem minerałów i innych przedmiotów, które możemy zbierać do naszej kolekcji.
Mass Effect został tak zaplanowany, że nie da się odkryć wszystkich jego sekretów po jednokrotnym ukończeniu gry. Zachęcam więc do eksperymentowania, sprawdzania różnych postaci, prowadzenia różnych wątków miłosnych i przekonania się na własnej skórze, komu jest lepiej w życiu – idealiście czy renegatowi.
Bohater
Nie będę sugerował gry konkretną klasą postaci, ponieważ i tak przez większość czasu podróżuje się w drużynie, więc to, czego nasz bohater nie potrafi, będzie można uzupełnić talentami towarzyszy. Najlepiej wybrać którąś z klas podstawowych, wyspecjalizowanych w konkretnej grupie umiejętności: żołnierza, adepta, bądź technika. Tylko oni mogą osiągnąć prawdziwe mistrzostwo w danej dziedzinie, klasy mieszane są bardziej wszechstronne, ale odbija się to na ograniczeniu rozwoju.
W trakcie przypisywania punktów na rozwój poszczególnych umiejętności warto pamiętać o skoncentrowaniu się na wybranych specjalizacjach zamiast rozdzielać punkty po równi. Dzięki temu dość szybko stworzymy silną postać. Ta sama zasada dotyczy pozostałych członków drużyny. Lepiej jest zrobić trzech specjalistów z różnych dziedzin niż trzech ogólnie rozwiniętych.
Dla lepszej orientacji w tematyce dostępnych klas postaci, poniżej zamieszczam listę umiejętności, które dostępne są dla każdej z nich.
Żołnierz
Talenty
Umiejętności
Karabiny szturmowe
Fala ognia
Szkolenie szturmowe
Przypływ adrenaliny
Pancerz bojowy
Wzmocnienie tarczy
Pierwsza pomoc
Zdrowie
Niewrażliwość
Pistolety
Strzelec wyborowy
Strzelby
Rzeź
Karabiny snajperskie
Zabójstwo
Urok
Zniżka w sklepach
Zastraszanie
Zmotywowany nabywca
Szkolenie Widma
Jedność
-
Żołnierz uderzeniowy (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI)
Komandos (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI)
Inżynier
Pancerz podstawowy
Redukcja
Deszfracja
Sabotaż
Elektronika
Przeładowanie
Medycyna
Porażenie nerwowe
Hakowanie
Hakowanie SI
Agent (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI)
Medyk (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI)
Adept
Bariera
Podniesienie
Osobliwość
Zastój
Rzut
Odkształcenie
Bastion (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI)
Nemesis (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI)
Szpieg
...
airon12