Program_licencjat_08_09.pdf

(100 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Program zaj\352\346_lic_08_09.doc)
DIAGNOZOWANIEPOTRZEBSPOŁECZNOWYCHOWAWCZYCH
2008/2009
Prowadzenie:drHannaTomaszewska
Celezajęć
Ukazanieistotyifunkcjiocenyśrodowiskawychowawczegoisytuacjirodzinnejdzieckaw
pracypracownikasocjalnego,
Wskazanie na konieczność wieloaspektowego i interdyscyplinarnego podejścia do oceny
sytuacjidziecka,
Wskazanie na podstawowe trudności i problemy natury etycznej w ocenianiu sytuacji
rodzinnej,azwłaszczaprzemocyinaduŜyćwobecdziecka,
Poznaniemetoditechnikocenysytuacjirodzinnejiśrodowiskawychowawczegodzieckaw
róŜnegorodzajuplacówkachiinstytucjachpomocy–ichzaletyiograniczenia.
Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie:obecności ipracy zaliczeniowej Rozpoznanie i
ocenapotrzebdzieckairodziny
OBSZARYZAGADNIEŃ
I.PODSTAWOWEPOJĘCIAIDEFINICJE.EWOLUCJAODMYŚLENIADIAGNOSTYCZNEGO
DOOCENYWEWSPÓŁCZESNYCHTEORIACHPRACYSOCJALNEJ
1. Pojęciediagnozyspołecznej•Klasycznedefinicjediagnozy(Richmond,Radlińska,Ziemski)
•Diagnozajakoelementcykludziałaniazorganizowanego
2. Pojęcie oceny • Ograniczenia diagnozowania diagnoza jako etykieta • Cechy oceny •
Rodzajeoceny•Zawartośćoceny
Literatura:
JaroszE.,WysockaE.,Diagnozapsychopedagogiczna.Podstawoweproblemyirozwiązania,
(częśćI,rozdz.1Diagnozapsychopedagogiczna–ogólnezałoŜeniateoretyczne).
deRobertisC.,Metodykadziałaniawpracysocjalnej,(rozdz.:Ocena).
II. KONTAKT DIAGNOSTYCZNY. METODOLOGICZNY I ETYCZNY WYMIAR SYTUACJI
DIAGNOZOWANIA
1. Umiejętności i kompetencje pedagogadiagnosty i ich kształcenie: nawiązywanie kontaktu,
aktywnesłuchanie,umiejętnereagowanie,wskaźnikioporuijegoprzełamywanie
Literatura:
NocuńA.,SzmagalskiJ.,Podstawoweumiejętnościwpracysocjalnejiichkształcenie.
JohnsonD.,Podajdłoń.
III.TEORETYCZNEPODSTAWYOCENYINDYWIDUALNEJ
1. Ramydiagnozyindywidualnej•Perspektywarozwojowa–cyklrozwojowyjednostkiarole
społeczne • Role sytuacyjne i stygmatyzowane • Perspektywa ekologiczna w ocenie
indywidualnej • Omówienie wybranych metod i narzędzi słuŜących diagnozowaniu osób
indywidualnych
Literatura:
GarvinCh.D.,SeaburyB.A.:Działaniainterpersonalnewpracysocjalnej,tomI,(rozdział:
VI:Diagnozowanieosóbindywidualnych).
Piorunek M., Udział dziecka w diagnozowaniu sytuacji biograficznej, [w:] Dramaturgia
poradnictwa,KargulowaA.(red.),s.103113.
BjörkenheimJ.,LevälahtiJ.,KarvinenNiinikoski,Procesybiograficzne–analizaprzypadku
z dziedziny pracy socjalnej , [w:] Metoda biograficzna w doradztwie zawodowym i pracy
socjalnej,GolczyńskaGrondasA.(red.).
IV.TEORETYCZNEPODSTAWYOCENYRODZINY
1. Systemowerozumienierodziny•Zmiennesystemowerodzinyiichpomiar
1
 
2. Typologierodzinwujęciusystemowym•Stylewychowaniawrodzinieiichdiagnozowanie
3. Analizastrukturykomunikacyjnejisocjometrycznejrodziny•Strukturawładzywrodzinie•
Rolenieformalnei„ukryte”wrodzinie
Literatura:
GarvinCh.D.,SeaburyB.A.:Działaniainterpersonalnewpracysocjalnej,tom1,(rozdział:
VII:Diagnozowaniegruprodziniorganizacji).
V.METODYINARZEDZIADIAGNOZYRODZINY
Narzędziastosowanewpracysocjalnej•Metodygraficzne
Literatura:
MeyerC.,AssessmentinSocialWorkPractice.
De Barbaro B., Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, (rozdz. X Wywiad
rodzinnyzuŜyciemgenogramu).
Wybrane narzędzia i kwestionariusze: Ryś, Roe i Siegelmann, Plopa, BraunGałkowska,
Frydrychowicz,Ziemska,Markowska,BeneiAnthony,CaldwelliBradley,kwestionariusze
wywiadówpracownikasocjalnego
Podstawowaliteratura:
1. AssessingChildreninNeedandTheirFamilies.PracticeGuidance,DepartmentofHealth,TheSationaryOffice,
London2000.
2. deBarbaroBogdan,Wprowadzeniedosystemowegorozumieniarodziny,Wyd.UJ,Kraków1999.
3. deRobertisCristina;Metodyka działania w pracy socjalnej,Bibl.PracownikaSocjalnego,Wyd.ŚląskKatowice
1998.
4. DemetrioDuccio,ZabawanatleŜycia.Graautobiograficznawedukacjidorosłych,Impuls,Kraków1999.
5. Framework for the Assessment of Children in Need and their Families, Department of Health, The Sationary
Office,London2000.
6. FrydrychowiczAnna:Rysunekrodziny.Projekcyjnametodabadaniastosunkówrodzinnych,UniwersytetAdama
Mickiewicza,Poznań1984.
7. Garvin Charles D., Seabury Brett A.: Działania interpersonalne w pracy socjalnej, T 1 i 2, Bibl. Pracownika
Socjalnego,Wyd.Śląsk,Katowice1998.
8. GolczyńskaGrondas A. (red.), Metoda biograficzna w doradztwie zawodowym i pracy socjalnej, Łódzkie
TowarzystwoNaukowe,Łódź2006.
9. JaroszEwa,WysockaEwa:Diagnozapsychopedagogiczna.Podstawoweproblemyirozwiązania,śak,Warszawa
2006.
10. JohnsonDavidW.,Podajdłoń,PTP,Warszawa1992.
11. KingGail,Umiejętnościterapeutycznenauczyciela,GWP,Gdańsk2003.
12. Kowalski Włodzimierz: Metoda kwestionariuszowa w badaniach psychologicznych środowiska rodzinnego,
Uniwersytet Marii SkłodowskiejCurie, Lublin 1982 (Roe, Siegelmann: Kwestionariusz stosunków między
rodzicamiadziećmi)
13. MacFarlaneK.,Przesłuchanieidiagnozamałegodziecka,FundacjaDzieciNiczyje,Warszawa2002.
14. McGoldrick,Monica,GersonRandy,ShellenbergerSylwia,Genogramy.Rozpoznanieiinterwencja,ZyskiSka,
Poznań2007.
15. MeyerC.,AssessmentinSocialWorkPractice,ColumbiaUniversityPress,NewYork1993.
16. Nocuń Aleksander, Szmagalski Jerzy, Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie,
Bibl.Pracownikasocjalnego,Interart,Warszawa1996.
17. PawlasCzyŜ Sabina (red.), Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Wyd. Akapit, Toruń
2007.
18. RyśMaria:Systemyrodzinne.Metodybadaństrukturyrodzinypochodzeniairodzinywłasnej,Warszawa:Centrum
MetodycznePomocyPsychologicznoPedagogicznej,Warszawa2001.
2
VI. DZIECKO W POTRZEBIE – DIAGNOZOWANIE PRZEMOCY I INNYCH NADUśYĆ
WOBECDZIECKAWRODZINIE
1. Diagnoza przemocy w rodzinie (szczególnie wobec dziecka) • Podstawowe symptomy i
czynnikiryzyka•Metodyinterwencji
Literatura:
Krzywicka L., Przemoc w rodzinie – specyfika pracy socjalnej z ofiarami przemocy [w:]
Pracasocjalnawobecwspółczesnychproblemówspołecznych,PawlasCzyŜSabina(red.).
MacFarlaneK.,Przesłuchanieidiagnozamałegodziecka.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin