2000.05_Powolny ściemniacz 220V.pdf

(470 KB) Pobierz
451351222 UNPDF
Powolny
ściemniacz 220V
2421
Do czego to służy?
We wcześniejszych numerach EdW przedsta−
wione były dwa układy ściemniaczy czy też
opóźniaczy wyłączenia żarówek samochodo−
wych. Nadsyłane miniankiety wskazują, że
Czytelnicy EdWsą zainteresowani podobnym
układem ściemniacza sieciowego, sterującego
żarówkami na napięcie 220V.
Chodzi o to, by po rozwarciu styków zwy−
kłego wyłącznika żarówka nie zgasła od razu,
tylko zmniejszała swą jasność stopniowo
w dłuższym czasie. Czytelnicy chcieliby za−
stosować taki układ na przykład w pokoju
dziecinnym. Wieczorem, gdy dzieci mają iść
spać, po rozwarciu styków wyłącznika opisy−
wany układ elektroniczny stopniowo wygasi
żarówkę w ciągu kilkudziesięciu sekund lub
kilku minut. Układ miałby być też stosowany
wwielu innych miejscach, na przykład do ste−
rowania oświetlenia klatki schodowej czy ze−
wnętrznego oświetlenia budynku.
Wykorzystaną ideę pokazuje rysunek 1 .
Dużą zaletą układu jest fakt, że ściemniacz
jest dołączany tylko dwoma przewodami.
Jak to działa?
Schemat ideowy układu pokazany jest na ry−
sunku 2 . Kluczową rolę pełni tu tyrystor Ty1
zasilany przez mostek D4...D7. Tyrystor ten
jest sterowany fazowo.
Działanie układu może się wydać trudne
do zrozumienia. W rzeczywistości jest dość
proste – można je prześledzić porównując ry−
sunki 1 i 2 z rysunkiem 3 . Gdy wyłącznik
Wjest zwarty, żarówka świeci pełną jasnością.
Co bardzo ważne, w tym czasie w układzie
ściemniacza nie występuje żadne napięcie.
Dopiero po rozwarciu wyłącznika w układzie
ściemniacza pojawia się napięcie. Można się
spodziewać, że po wyprostowaniu przez mo−
stek D4...D7 na tyrystorze i układzie sterują−
cym pojawiła się wyprostowana sinusoida (za−
znaczona na rysunku 3a linią przerywaną).
W rzeczywistości przebieg napięcia na tyry−
storze będzie miał inny kształt. Przecież we−
dług założeń po rozwarciu wyłącznika W ża−
rówka ma nadal świecić ipomału gasnąć. Pra−
cą żarówki ma wtym czasie sterować tyrystor.
Jeśli tyrystor zostanie otwarty, napięcie na nim
spadnie (do ok. 1V), a pojawi się na żarówce.
Już tu widać, że także w pierwszej chwili
po rozwarciu styku W tyrystor nie może zo−
stać na stałe otwarty. Wtedy bowiem napięcie
na przewodzącym tyrystorze byłoby rzędu
1Vizdecydowanie nie wystarczyłoby do zasi−
lenia układu wyzwalania tyrystora.
Trzeba było tak zaprojektować układ, by
w pierwszej części każdego półokresu tyrystor
był zatkany. Wtedy przez diodę D1 i rezystor
R1 naładuje się kondensator C1. Będzie on
źródłem zasilania dla obwodów sterowania
z tranzystorami T1...T5. Natomiast w drugiej
części każdego półokresu tyrystor powinien
zostać otwarty, by przez żarówkę popłynął
prąd. Opóźnienie włączenia tyrystora powinno
z czasem rosnąć, by żarówka stopniowo gasła.
Jak pokazuje zielona linia na rysunku 3a,
w pierwszej chwili po rozwarciu styku W,
dzięki diodzie D1 i małemu rezystorowi ogra−
niczającemu R1, na kondensatorze C1 pojawi
się znaczne napięcie, rzędu 120...200V. Ele−
menty R2, D8, D9 tworzą prosty stabilizator
zasilający obwody sterujące napięciem około
24V. Pusty kondensator C2 zacznie się poma−
łu ładować przez rezystor R3, R4 i obwody
bazy T1. Żółta dioda świecąca D3 pracuje tu
w roli diody Zenera. W pierwszej fazie łado−
wania C2 ogranicza ona napięcie na bazie T1.
Dzięki temu tranzystor T1, pracujący jako
źródło prądowe, ładuje kondensator C3 prą−
dem wyznaczonym przez napięcie na diodzie
D3 (około 2V) i wartość R5. Tranzystor T2
jest wtedy zatkany. Kondensator C3 w ciągu
około 2,5...4 milisekund ładuje się do napięcia
przekraczającego 12V i wyzwala impulsator
zbudowany z tranzystorów T4, T5. Gdy na−
pięcie na C3 wzrośnie powyżej 12V, wpewnej
chwili zacznie się otwierać tranzystor T5. Prąd
kolektora T5 popłynie częściowo przez R8,
a częściowo w obwodzie bazy T4, co otworzy
T4. Z kolei prąd kolektora T4 jest w całości
prądem bazy T5. Wystąpi więc bardzo silne
dodatnie sprzężenie zwrotne. W rezultacie
przez oba tranzystory T4, T5 popłynie znacz−
ny prąd. Kondensator C3 rozładuje się przez
R7, T4, T5 i obwód bramki tyrystora Ty1. Ty−
rystor zostanie otwarty i zacznie przewodzić
prąd. Napięcie na nim spadnie do ok. 1V, ana−
pięcie między punktami A, B do około
Rys. 1 Układ połączeń
76
Elektronika dla Wszystkich
451351222.019.png 451351222.020.png 451351222.021.png 451351222.022.png
2...2,5V. Dzięki diodzie D1 napięcie na kon−
densatorze C1 nadal będzie duże, a na diodzie
D8 cały czas będzie się utrzymywać napięcie
rzędu 24V. Tyrystor, jak wiadomo, będzie
otwarty do czasu, gdy przestanie przezeń pły−
nąć prąd. Nastąpi to w chwili najbliższego
przejścia napięcia sieci przez zero.
Tu należy koniecznie dodać, że kondensa−
tor C3 na początku każdego półokresu sieci
jest całkowicie rozładowany przez tranzystor
T2. Następuje to dzięki obwodowi R10...R12.
Gdy napięcie na tyrystorze spadnie (czy to
wskutek jego włączenia, czy podczas przej−
ścia, napięcia sieci przez zero), napięcie na re−
zystorze R12 staje się na tyle małe, że przesta−
je przewodzić tranzystor T3. Wtedy otwiera
się tranzystor T2 pod wpływem prądu bazy
płynącego przez R6 i następuje szybkie rozła−
dowanie C3. Gdy na początku każdego póło−
kresu tyrystor się wyłącza, a napięcie sieci za−
czyna rosnąć, tranzystor T3 się otwiera i blo−
kuje T2, pozwalając na łado−
wanie C3 prądem tranzysto−
ra T1.
W tym czasie kondensa−
tor C2 pomału się ładuje.
Z czasem napięcie na nim
jest coraz większe, anapięcie
na rezystorze R3, a także na
R4, coraz mniejsze. Mniejsze
napięcie na R4 to mniejszy
prąd płynący przez T1, ładu−
jący C3. Jeśli prąd ładowania
C3 jest mniejszy, to nałado−
wanie go do napięcia ponad
12V i wyzwolenie tyrystora
będzie następować po czasie
dłuższym niż wspomniane 4
milisekundy. Tyrystor będzie
włączany na coraz krótszy
czas. W końcu kondensator
C2 będzie naładowany na ty−
le, że napięcie na R4 i prąd
T1 nie wystarczą do nałado−
wania C3 przed końcem danego półokresu ity−
rystor nie będzie już wyzwalany. Żarówka
stopniowo zgaśnie.
Wtym czasie na tyrystorze będzie występo−
wać pełne (wyprostowane) napięcie sieci, jed−
nak ze względu na mały (lub żaden) prąd łado−
wania C3, tyrystor nie będzie wyzwalany.
Po naciśnięciu wyłącznika W żarówka
znów zaświeci pełnym blaskiem. Wszystkie
napięcia w układzie ściemniacza spadną do
zera. Aby stosunkowo szybko rozładować
kondensatory C1, C2 po zwarciu wyłącznika
W, przewidziano dodatkowy rezystor R14
i diodę D2. Bez nich kondensatory, zwłaszcza
C2, rozładowywałyby się bardzo długo,
aukład nie byłby gotowy do następnego cyklu
płynnego wyłączania.
Jak wynika z podanego opisu, czas powol−
nego gaśnięcia żarówki wyznaczony jest
głównie przez pojemność C2.
Można śmiało zmieniać wartość pojemno−
ści C2, by uzyskać potrzebny czas gaszenia.
Trzeba tylko pamiętać, że przy dużych pojem−
nościach C2 układ powróci do stanu gotowo−
ści dopiero po dłuższym czasie, gdy C2 i C1
rozładują się przez R14.
Rys. 2 Schemat ideowy
Rys. 3 Przebiegi w układzie
Przedstawiany projekt nie jest prze−
znaczony dla początkujących. W ukła−
dzie występują napięcia groźne dla życia
i zdrowia. Osoby niepełnoletnie mogą go
wykonać i uruchomić jedynie pod opie−
ką wykwalifikowanych osób dorosłych.
Elektronika dla Wszystkich
77
451351222.001.png 451351222.002.png 451351222.003.png 451351222.004.png 451351222.005.png 451351222.006.png 451351222.007.png 451351222.008.png 451351222.009.png 451351222.010.png 451351222.011.png 451351222.012.png 451351222.013.png 451351222.014.png 451351222.015.png
Montaż i uruchomienie
Układ można zmontować na płytce drukowa−
nej, pokazanej na rysunku 4 . Tym razem fo−
tografia modelu nie będzie specjalnie użytecz−
na, ponieważ po serii testów układ został zmo−
dyfikowany, a płytka w istotnej mierze zmie−
niona w stosunku do prototypu. Jednak mon−
taż nie powinien nikomu sprawić trudności.
Układ nie zawiera żadnych szczególnie wraż−
liwych elementów – mogą one być montowa−
ne w dowolnej kolejności. Praktyka pokazuje,
że montaż warto zacząć od zwory i najmniej−
szych elementów: rezystorów i diod.
Kto zechce prezentowany układ wykorzy−
stać nie tylko do eksperymentów (np. w ra−
mach szkolnej pracowni elektronicznej), po−
winien we własnym zakresie postarać się
o zrealizowanie powyższych zaleceń, a także
obowiązujących przepisów bezpieczeństwa.
Moduł ściemniacza należy włączać we−
dług rysunku 1 – inny sposób spowoduje
uszkodzenie tyrystora idiod prostowniczych.
Pierwsze próby należy przeprowadzić z kon−
densatorem C2 o pojemności 10
wartość. Można zmniejszać pojemność C2
i sprawdzić, przy jakiej wartości minimalnej
tyrystor jest jeszcze wyzwalany (bez zewnę−
trznego filtru przeciwzakłóceniowego LC).
Można też sprawdzić wpływ dołączonego,
zewnętrznego filtru przeciwzakłóceniowego
LC, a właściwie indukcyjności, na minimal−
ny czas trwania impulsu wyzwalającego ty−
rystora (zależny od R7, C3), zapewniający
stabilną pracę. Można też zmieniać czas ście−
mniania przez modyfikację wartości R3
(22kΩ ...1MΩ ) oraz przebieg ściemniania
przez modyfikację wartości R4
(10k
).
Szczegółowa analiza układu, badanie po−
szczególnych przebiegów iewentualne zmia−
ny wartości elementów mogą dostarczyć
wielu doświadczeń. Oczywiście takie próby
można przeprowadzać tylko przy zachowa−
niu szczególnych środków bezpieczeństwa
i pod opieką nauczyciela.
F i 220
F.
Tylko dla
dociekliwych
i zaawansowanych
W zamieszczonym wcześniej opisie
podano tylko podstawowe informacje
na temat działania układu. Jak wspo−
mniano, z podanymi wartościami ele−
mentów układ nie wymaga żadnej re−
gulacji i od razu powinien pracować.
Niecodzienna zasada działania zwią−
zana z dołączeniem modułu tylko za
pomocą dwóch przewodów powoduje,
że w układzie występują interesujące
zależności, charakterystyczne dla techniki ty−
rystorowej.
Warto polecić ten układ do prób na zaję−
ciach pracowni elektronicznej w szkołach
średnich i na uczelniach.
Pożyteczne okaże się zbadanie możliwo−
ści zmniejszania czasu ładowania C2 przez
zmniejszanie rezystancji R5. Wystąpi tu
istotne ograniczenie – czas ten nie może być
zbyt krótki, bo napięcie sieci i napięcie na
C1 nie zdąży wzrosnąć do poziomu gwaran−
tującego utrzymanie na diodach D8, D9 na−
pięcia około 24V. W praktyce oznacza to
także, że po rozwarciu wyłącznika Wżarów−
ka na pewno nie może świecić pełnym bla−
skiem, tylko nieco przygaśnie. Na ile przy−
gaśnie? Jak jasność świecenia zależy od ką−
ta zapłonu? Warto sprawdzić (przy zachowa−
niu odpowiednich środków bezpieczeń−
stwa), na ile zmieni się napięcie na żarówce
i na diodach D8, D9 przy zastosowaniu róż−
nych wartości R5 w różnych fazach ście−
mniania. Czy rzeczywiście tuż po rozwarciu
wyłącznika W na diodach D8, D9 pojawia
się napięcie zbliżone do 24V? A może jest
znacząco mniejsze? Jak na to wpływa war−
tość R2? Czy ma to wpływ na czas ładowa−
nia C3 i jasność żarówki?
Układ jest też dobrym przykładem wyko−
rzystania zastępczej struktury tyrystorowej
ztranzystorami T4, T5. Można badać właści−
wości takiego obwodu przy różnych warto−
ściach R7, R8, R9. Można spróbować zmie−
nić diodę D10 na rezystor. Można sprawdzić,
czy oba rezystory R8, R15 są konieczne
i w jakich granicach można zmieniać ich
Piotr Górecki
Zbigniew Orłowski
Wykaz elementów
Rys. 4 Schemat montażowy
Kondensatory
C1 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ..2,,2µF//400V
C2 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ..10µF//25V
C3 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ..220nF
Dodattkowo jjako C2 .. .. .. .. ..47 µµ F//25V orraz 220 µµ F//25V
Układ zmontowany ze sprawnych ele−
mentów nie wymaga uruchamiania i od razu
powinien poprawnie pracować (o ile tylko
kondensator C2 nie jest nadmiernie rozfor−
mowany – zaformuje się pozostając jakiś
czas pod napięciem). Urządzenie nie powin−
no sprawić żadnych kłopotów podczas mon−
tażu – pod tym względem zasługuje na co
najwyżej jedną gwiazdkę. Stopień trudności
został wyceniony na dwie gwiazdki z zupeł−
nie innego powodu.
Po pierwsze taki układ połączony jest
bezpośrednio z siecią energetyczną, i ze
względu na ryzyko porażenia nie jest prze−
znaczony dla najmłodszych i początkują−
cych. Po drugie jest to jedynie układ ekspe−
rymentalny o interesującej funkcji, a nie fi−
nalny produkt rynkowy. Układ umieszczony
jest na dużej płytce, która nie jest przewi−
dziana do jakiejś konkretnej obudowy.
Wukładzie finalnym należałoby dodać ultra−
szybki bezpiecznik (taki z piaskiem) oraz
filtr przeciwzakłóceniowy. Co prawda bez−
piecznik, nawet bardzo szybki (z piaskiem
w rurce) nie gwarantuje pełnej ochrony tyry−
stora, jednak w układach fabrycznych zwy−
kle bywa stosowany.
Przeprowadzone próby wykazały, że przy
niewielkiej mocy żarówki wytwarzane za−
kłócenia nie dają osobie znać. Mimo wszyst−
ko, wukładach sterowanych fazowo zzasady
stosuje się takie filtry, choćby w postaci dła−
wika i kondensatora.
Rezystory
R1 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ..220 ΩΩ
R2 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ..100k
R5 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ..2,,2k ΩΩ
R7 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ..100
R8,, R9,, R12 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ..10k
R10,, R11 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ..220k ΩΩ
R13 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ..2,,2
Półprzewodniki
D1,, D4−D7 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ..1N4007
D2,, D10 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ..1N4148
D3 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ..LED żółłtta 3mm
D8,, D9 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ..diioda Zenerra 12V
T1,, T5 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ..dowollny,, np.. BC558
T2−T4 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ..dowollny,, np.. BC548
Ty1 ..ttyrrysttorr miin.. 2A 400V np.. TO510NH (TAG9005)),,
((BT 151 //500))
Komplet podzespołów z płytką jest
dostępny w sieci handlowej AVT jako
kit szkolny AVT−2421
78
Elektronika dla Wszystkich
F. Potem
można zwiększyć wartość tego kondensatora
według potrzeb. Wzestawie AVT−2421 Prze−
widziano na ten cel dwa dodatkowe “elektro−
lity” o pojemności 47
...1M
1W
R3,, R4,, R6,, R14 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ..100k
5W
R15 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ..47k
451351222.016.png 451351222.017.png 451351222.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin