Lekcja 24.doc

(92 KB) Pobierz
Lekcja 24:

Lekcja 24:
Ustawienie Aparatu

 

 

Ustawienie aparatu

Szukaj okazji!

Mobilność jest potrzebna. Może wnieść urozmaicenie w świat Twoich fotografii. Większość zdjęć wykonuje się z poziomu oczu a wybór odpowiedniego ustawienia aparatu nie może być sprawą przypadku! Spróbuj czegoś innego! Odejście od utartych schematów może zaowocować pasjonującymi zdjęciami.  

 

Zdarza się, że do uzyskania ciekawszego zdjęcia wystarczy zmienić położenie aparatu o kilka centymetrów! Ważna jest odległość od motywu, jak i położenie osi optycznych. Kombinacja obu tych wielkości oraz ustawienie efektywnej długości ogniskowej wpływają na końcowy efekt.

Wskazówka:
Prawie każda zasada kompozycji może być złamana. Zależy to od motywu. Potrzebne jest jednak doświadczenie wynikające z praktyki i własnych eksperymentów. Gdy się je zdobędzie, niekonwencjonalne kompozycje będą ożywiać fotografie.

Różnorodność jest kluczem do sukcesu

Przy "standardowym" ustawieniu aparatu oś optyczna znajduje się na wysokości od 1.50 do 1.65 m nad ziemią. Jeśli nieco przysiądziesz, staniesz na podwyższeniu lub poruszysz się w bok, uzyskasz zupełnie inny efekt.

Wielu fotografów nie zdaje sobie sprawy z wagi wpływu wysokości ustawienia aparatu na portretowane obiekty. Ostatecznie, w ten sposób fotograf decyduje o położeniu różnych elementów obrazu względem siebie.

Zmiana położenia aparatu powoduje nachodzenie na siebie, przykrywanie lub obramowywanie się poszczególnych elementów. Na przykład, jeśli wykonujesz zdjęcie poprzez okno, którego ramy są widoczne na fotografii, podkreślisz efekt przestrzenny.



Wskazówka:
Wykonaj próbę: wyceluj aparat bez filmu na zwykły codzienny obiekt, taki jak ławka w parku czy samochód. Następnie zmieniaj położenie aparatu. Obserwuj jak zmienia się obraz. Zwróć uwagę na efekt pierwszego planu i tła w zależności od wysokości, na której znajduje się aparat.  

Fotografowanie stało się szybkie i łatwe. Nadal jednak powinieneś poświęcić kilka sekund na znalezienie odpowiedniego ustawienia aparatu. Patrząc przez wizjer zwracaj uwagę nie tylko na główny motyw, ale patrz na obraz jako na całość. Końcowy rezultat będzie lepszy!

Motyw najlepiej wybrać zanim spojrzymy przez wizjer. Wcześniej powinieneś także zaplanować długość ogniskowej. Zdecyduj, czy chcesz sfotografować wycinek widocznej scenerii, czy poprzez zmniejszenie długości ogniskowej, pragniesz pokazać więcej z otoczenia.

 

Zastanów się:

·         Czy niebo jest odpowiednim tłem...

·         ...A może łąka lub chodnik wyglądałyby lepiej?

Zmiana ustawień powoduje, że tło nagle wygląda zupełnie inaczej. Możesz wyeksponować niektóre elementy, a inne po prostu ukryć. W zależności od ustawienia aparatu, zarysy i struktura stają się bardziej lub mniej widoczne. Znajome motywy będą znacznie wyróżnione, jeśli zostaną pokazane z dolnej perspektywy, lub z góry - "z lotu ptaka".

Odpowiedni kąt



Każdy, kto opuści aparat z poziomu wysokości oczu zmieni nastrój wielu swoich zdjęć. Po prostu zniż się i zobacz jak zmienia się wygląd motywu. Usiądź, jeśli planujesz wykonanie serii fotografii. Uklęknij, gdy wykonujesz zdjęcia dzieci, aby znaleźć się na ich poziomie. Jeśli chcesz być kreatywny, stosuj bardzo ostre kąty. Spróbuj położyć się na ziemi. Efekt będzie zadziwiający: dzieci (i oczywiście inne motywy) nagle stają się ogromne!

Teleobiektywy dają powiększony widok. Obraz jest ograniczony kadrem. W takim przypadku, zbliżenie się do fotografowanego obiektu zmniejsza głębię ostrości. Jest to sztuczka używana często przez fotografów mody i portrecistów pragnących, aby zdjęcia wyglądały jak montaż. Fotografia wykonywana jest na tle, które nagle zupełnie się rozmywa. Z drugiej strony małe, 35 mm-obiektywy są popularne wśród fotoreporterów.  

 

 

Odchodzenie od norm
 

 

 

Eksperymenty
 

 

 

Waga praktyki
 

 

 

Widok jak z samolotu
 

 

 

Widok z lotu ptaka
 

 

 

Fotografie "na wyczucie"
 

 

 

Obramowane widoki
 

 

 

Przypadki szczególne
 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin