Lekcja 22.doc

(87 KB) Pobierz
Lekcja 22:

Lekcja 22:
Długie Naświetlanie / Światło Zastane

 

 

Długie Naświetlanie / Światło Zastane

Wszystko przeradza się w bezruch

Techniki specjalne, jak fotografowanie przy długim czasie naświetlania, są szczególnym wyzwaniem. W porównaniu do fotografowania aparatem trzymanym w ręku, przy użyciu krótkiego czasu naświetlania - zazwyczaj otrzymujesz mniej dobrych ujęć. Mimo to długie naświetlania w nocy lub ujęcia w półmroku - tzw. zdjęcia przy świetle zastanym - posiadają wiele uroku.

Gdy światło słoneczne straci twardość i intensywność, a pozostałości dnia jeszcze delikatnie oświetlają scenerię, nadchodzi czas na specjalne fotografie nocne.  

Wskazówka:
Najlepszych ujęć nie uzyskuje się w nocy, ale raczej o zmroku lub wczesnym rankiem.

W tym czasie jasność różnych źródeł światła, o różnych temperaturach kolorów, tworzy bardzo interesujące kombinacje kolorów.

Mniej ważne obszary motywu są szybko ukrywane w mroku, a rzeczy ważniejsze, lepiej oświetlone, zostają uwypuklone. Zazwyczaj powstają wtedy silne kontrasty. Ważny staje się odpowiedni dobór filmu, a przede wszystkim odpowiednie ustawienia czasu naświetlania.

Cienka linia pomiędzy mobilnością, a jakością

W zasadzie, można podzielić te zdjęcia na dwie grupy:

·         Ujęcia wykonywane bez statywu (fotografie przy świetle zastanym), przy dużej aperturze (czułe obiektywy, f2.8 lub nawet 1.8) oraz "czułe" filmy - ASA 400 lub więcej.

·         Prawdziwie nocne zdjęcia wykonywane przy użyciu statywu z czasem naświetlania od 1 s. do kilku minut. Apertury średnie do dużych, oraz średnie czułości filmów gwarantują najlepszą jakość zdjęć.



Większość motywów fotografii przy świetle zastanym porusza się. Jest to kolejny czynnik utrudniający tę technikę. Czas naświetlania musi być wystarczająco krótki, ażeby aparat nie poruszył się podczas zwolnienia migawki. Wybór prędkości migawki zależy także od prędkości fotografowanego obiektu. Jeśli czas będzie zbyt długi, ruch spowoduje utratę ostrości zdjęcia.  

Wskazówka:
W przypadku zdjęć aparatem trzymanym w ręku należy ustawiać najwolniejszą migawkę dla ustawionej długości ogniskowej. Na przykład, jeśli ustawisz zoom na 125 mm, musisz ustawić migawkę na 1/125 s lub mniej.

Jeśli w tych warunkach ustawisz krótszy czas naświetlania dla średnio czułych filmów, szybko zorientujesz się, że musisz zastosować większe otwarcie przesłony. Znacznie ograniczy to głębię, a właściwości optyczne niektórych obiektywów staną się niezadowalające. Jeśli potrzebujesz większej głębi przy tych samych ustawieniach migawki, po prostu użyj bardziej czułego filmu.

 

Ostatnie światło dnia



Fotografie zachodów Słońca są bardzo popularne. Ich efekty możesz bardzo precyzyjnie kontrolować używając ustawień czasu naświetlania. Jeśli chcesz zrobić zdjęcie bezpośrednio w kierunku zachodzącego Słońca - bez korekcji - scena będzie wyglądała jak grafika. Więcej szczegółów cieni możesz uzyskać poprzez:

·         Ustawienie korekcji naświetlania na + 1 do 2 wartości f.

·         Obniżenie nieco aparatu i zapisanie w pamięci uzyskanego ustawienia naświetlania.

·         Odczyt ustawień dla punktu o średniej jasności.

Wskazówka:
Jeśli używasz kolorowego filmu negatywowego, profesjonalne laboratorium może wydobyć z niego znacznie więcej. Jeśli nie podoba Ci się klimat zdjęcia, zrób dodatkową odbitkę zgodnie z własną specyfikacją (jaśniejszą lub ciemniejszą).

 

Fotografowie wykorzystujący slajdy powinni wykonywać kilka naświetleń (otworzyć przesłonę o dodatkowe + 1/2, + 1, + 1 1/2 i + 2 f). Odnosi się to przede wszystkim do wartości obliczonych przez wbudowany czujnik. Dzięki temu, po wywołaniu filmu możesz wybrać ujęcie, które ma najlepsze oświetlenie.

Wskazówka:
Fotografowie cyfrowi powinni od razu sprawdzać rezultaty na wyświetlaczu LCD i jeśli jest to konieczne, wprowadzić odpowiednie poprawki. Późniejsze rozjaśnianie podczas obróbki graficznej spowoduje utratę nastroju zdjęcia. W takim przypadku musisz oddzielnie zmieniać gradację jasności i cieni, a następnie dostosować kontrast.

 

 

Bardzo ostre motywy
 

 

 

Uderzająca fala
 

 

 

Duże kontrasty, mało światła
 

 

 

Jaki typ filmu najlepiej się do tego nadaje?
 

 

 

Fotografowanie sztucznych ogni

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin