Arkusz obserwacji dziecka 3-letniego
2006-10-29
Arkusz opracowany na podstawie Programu wychowania przedszkolnego dla grupy 3 latków ... Opracowały: Agnieszka Dmowska i Ewa JakubiakARKUSZ OBSERWACYJNY DZIECKA 3-LETNIEGOImię i Nazwisko dziecka ........................................................................Poznanie i rozumienie siebie i świataLp. Treści Obserwacja początkowa Obserwacjapo I półroczu Obserwacja na zakończenie rokuTak Nie Tak Nie Tak Nie1. Dostrzega i nazywanie części ciała 2. Samodzielnie zakłada i zdejmuje garderobę 3. Zgłasza potrzeby fizjologiczne 4. Zna swój znaczek, pomieszczenia przedszkolne oraz miejsce przechowywania swoich rzeczy 5. Poznaje i nazywa zabawki, sprzęt i urządzenia przedszkolne i zna ich przeznaczenie 6. Poznaje i nazywa osoby pracujące w przedszkolu 7. Nazywa członków rodziny, zna pokrewieństwo oraz imiona 8. Zna podstawowe zawody i charakteryzuje ich strój oraz czynności, które wykonuje 9. Zna pojazdy i urządzenia ułatwiające ludziom pracę 10. Zna podstawowe zasady ruchu ulicznego 11. Zna zagrożenia tkwiące w środowisku pozaprzedszkolnym (wykopy, jadące samochody itp.) 12. Słucha i rozumie polecenia wydawane przez nauczyciela 13. Wyraża swoje spostrzeżenia i myśli oraz zadaje samodzielnie pytania 14. Wyróżnia i nazywa przedmioty w otoczeniu oraz na ilustracjach 15. Wyróżnia i nazywa różne odgłosy z otoczenia 16. Manipuluje figurami geometrycznymi 17. Posługuje się słowami określającymi położenie przedmiotów w przestrzeni, kierunek, wielkość i ciężar 18. Klasyfikuje zbiory przedmiotów na podstawie wybranej cechy 19. Porównuje liczebność tworzonych zbiorów i posługiwanie się określeniami: dużo, mało, tyle samo 20. Posługuje się liczebnikami głównymi w zakresie dwóch 21. Wykonuje prace plastyczne różnorodnymi technikami 22. Potrafi poruszać się w różnych kierunkach 23. Układa proste całości z gotowych elementów (mozaiki, piramidki, klocki) 24. Rwie papier na kawałki 25. Odwzorowuje proste układy: koło, krzyżyk 26. Rozróżnia i nazywa owoce i warzywa 27. Nazywa rośliny rozpoznawane po owocach, liściach i kwiatach 28. Poznaje zwierzęta domowe i zna ich odgłosy 29. Rozpoznaje zwierzęta spotykane w środowisku 30. Zna zasady dbania o rośliny i zwierzęta 31. Zna znaczenie ochrony środowiska i rolę kosza na śmieci 32. Zna znaczenie spożywania owoców i warzyw 33. Zna szkodliwość brania do rak i buzi brudnych nieznanych rzeczy, roślin, owoców Nabywanie umiejętności poprzez działanieLp. Treści Obserwacja początkowa Obserwacjapo I półroczu Obserwacja na zakończenie rokuTak Nie Tak Nie Tak Nie1. Podejmuje samorzutnie zabawę 2. Słucha opowiadań nauczycielki oraz czytanej bajki 3. Próbuje inscenizować krótkie utwory literackie 4. Odtwarza ruchem zjawiska obserwowane w środowisku, np. spadanie liści, lecący samolot, ruchy zwierząt 5. Naśladuje proste ruchy, np. kołysanie lalki 6. Rytmicznie chodzi i podskakuje w rytm muzyki 7. Reaguje na sygnały wzrokowe i słuchowe 8. Ustawia się w gromadce, rzędzie, parami 9. Przyjmuje prawidłową pozycję w siadzie, w staniu, chodzeniu i leżeniu na plecach 10. Chodzi na czworakach 11. Chodzi po schodach krokiem naprzemiennym 12. Podejmuje próby śpiewania indywidualnie i zbiorowo 13. Uczestniczy w pracach plastycznych 14. Rysuje kredką świecową, kredą, patykiem 15. Układa kompozycje z figur geometrycznych 16. Potrafi bawić się piaskiem (przesypuje, formułuje babki 17. Lepi z masy solnej, plasteliny, gliny i mas plastycznych 18. Zachowuje porządek i bezpieczeństwo w miejscu pracy 19. Poprawnie posługuje się łyżką 20. Wyciera buzię serwetką 21. Utrzymuje prawidłową postawę w czasie siedzenia przy stole 22. Ubiera się w zależności od pogody 23. Odnosi zabawki na wyznaczone miejsce 24. Prawidłowo myje ręce 25. Potrafi korzystać z chusteczki do nosa 26. Samo zaspokaja potrzeby fizjologiczne 27. Mówi naturalnym głosem 28. Korzysta z zabawek i sprzętu zgodnie z ustalonymi zasadami Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocieLp. Treści Obserwacja początkowa Obserwacjapo I półroczu Obserwacja na zakończenie rokuTak Nie Tak Nie Tak Nie1. Samodzielnie wkłada obuwie 2. Potrafi się rozebrać i ubrać w garderobę 3. Potrafi wsunąć i przesuwać krzesełka przy stoliku 4. Uczestniczy w uroczystościach przedszkolnych 5. Wykonuje upominki dla najbliższych z różnych okazji 6. Zgodnie bawi się z rówieśnikami 7. Dzieli się zabawkami z innymi 8. Używa form grzecznościowych 9. Zachowuje się kulturalnie wobec kolegów i koleżanek 10. Zgłasza trudności i problemy nauczycielce 11. Wykonuje polecenia nauczycielki 12. Poprawne zachowywanie się w stosunku do starszych Budowanie systemu wartości1. Pomaga innym w różnych sytuacjach 2. Szanowanie wytworów innych dzieci 3. Ocenia własne zachowania i zachowania postaci występujących w inscenizacjach i bajkach 4. Prowadzi rozmowy o swoich najbliższych 5. Obserwuje dekoracje z okazji różnych świąt i wydarzeń 6. Zna i pokazuje symbole narodowe 7. Obserwuje przyrodę oraz zjawiska w różnych porach roku 8. Bierze udział w czynnościach pielęgnacyjnych w przyrodzie i środowisku Inne obserwacje ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
bea1000