Wykonywanie różnego typu złącz.pdf

(541 KB) Pobierz
Monter_sieci_i_urz_telekom_725[02]_Z3[1][1].01_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Ryszard Dorsz
Wykonywanie różnego typu złącz 725[02].Z3.01
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
386734526.001.png 386734526.002.png 386734526.003.png
Recenzenci:
dr inż. Grzegorz Żegliński,
mgr inż. Stanisław Górniak,
Opracowanie redakcyjne:
inż. Ryszard Dorsz
Konsultacja:
mgr inż. Andrzej Zych
Korekta:
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 725[02].Z3.01
zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu: „Monter sieci i urządzeń
telekomunikacyjnych”
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
4
2. Wymagania wstępne
7
3. Cele kształcenia
8
4. Materiał nauczania
9
4.1.`Budowa kabli telekomunikacyjnych z żyłami miedzianymi
9
4.1.2. Pytania
10
4.1.3. Ćwiczenia
10
4.1.4. Sprawdzian postępów
12
4.2. Rodzaje złącz wykonywanych na kablach telekomunikacyjnych z żyłami
miedzianymi
13
4.2.1. Materiał nauczania
13
4.2.2. Pytania
13
4.2.3. Ćwiczenia
14
4.3. Sposoby połączeń żył kabli telekomunikacyjnych
16
4.3.1. Materiał nauczania
17
4.3.2. Pytania
18
4.3.3. Ćwiczenia
18
4.3.4. Sprawdzian postępów
20
4.4. Zakończenie kabli telekomunikacyjnych na przełącznicach
w centralach telefonicznych
21
4.4.1. Materiał nauczania
21
4.4.2. Pytania
23
4.4.4. Sprawdzian postępów
24
4.5. Zakończenie kabli telekomunikacyjnych w szafkach kablowych
26
4.5.1. Materiał nauczania
26
4.5.2. Pytania
27
4.5.3. Ćwiczenia
27
4.5.4. Sprawdzian postępów
28
4.6. Zakończenie przewodów instalacyjnych w szafkach abonenckich
29
4.6.1. Materiał nauczania
29
4.6.2. Pytania
30
4.6.3. Ćwiczenia
30
4.6.4. Sprawdzian postępów
31
4.7. Instalacja abonencka
32
4.7.1. Materiał nauczania
32
4.7.2. Pytania
32
4.7.3. Ćwiczenia
32
4.7.4. Sprawdzian postępów
35
4.8. Pomiary powykonawcze złącz kablowych (zwarcia, przerwy)
36
4.8.1. Materiał nauczania
36
4.8.2. Pytania
37
4.8.3. Ćwiczenia
37
4.8.4. Sprawdzian postępów
40
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
4.1.1. Materiał nauczania
9
4.2.4. Sprawdzian postępów
17
4.4.3. Ćwiczenia
25
4.9. Montaż przewodów w łączówce szczelinowej
41
4.9.1. Materiał nauczania
41
4.9.3. 4.9.3. Ćwiczenia
42
4.9.4. 4.9.4. Sprawdzian postępów
44
5. Sprawdzian osiągnięć
45
6. Literatura
49
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
4.9.2. 4.9.2. Pytania
42
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy o podstawowych materiałach
i urządzeniach telekomunikacyjnych, ich właściwościach oraz zastosowaniu w magistralnych,
stacyjnych i podstawowych instalacjach abonenckich telekomunikacyjnych.
W poradniku zamieszczono opisy:
- budowy kabli telekomunikacyjnych o żyłach miedzianych,
- sposobów połączeń żył kabli telekomunikacyjnych z żyłami miedzianymi w różnej
technologii (skrętka, zaciski UY, moduły 3M),
- zakończenia kabli telekomunikacyjnych na przełącznicach,
- zakończenia kabli telekomunikacyjnych w szafkach kablowych,
- zakończenia kabli instalacyjnych w szafkach abonenckich,
- instalacji abonenckiej,
- rodzaje pomiarów wykonawczych złącz kablowych,
- montażu kabli w łączówkach szczelinowych.
Reforma gospodarcza i szybki rozwój nowoczesnych technologii spowodowały
zmiany dotyczące zapotrzebowania na określone kwalifikacje zawodowe. Rozwój
technologii informatycznych, telekomunikacji i między innymi Internetu przyczyniły się
do zwiększenia zapotrzebowania na telekomunikacyjne usługi
instalacyjno-monterskie.
Celem kształcenia w zawodzie monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych jest
przygotowanie aktywnego, mobilnego i skutecznie poruszającego się na rynku pracy
absolwenta. Będzie to możliwe, jeżeli uczniowie będą. nabywali zarówno wiedzę jak
i umiejętności zawodowe na takim poziomie, który pozwoli im na ciągłe
doskonalenie, poszerzanie kwalifikacji, ocenę własnych predyspozycji i możliwości,
podejmowanie racjonalnych decyzji, dotyczących własnego rozwoju zawodowego oraz
planowania kariery zawodowej.
Modułowy program nauczania dla zawodu umożliwia:
- nabywanie oraz potwierdzanie kwalifikacji zawodowych zarówno w systemie szkolnym,
jak i pozaszkolnym,
- dostosowywanie procesu kształcenia do indywidualnych potrzeb uczniów,
- adaptację treści kształcenia do zmieniających się potrzeb rynku pracy,
- przeniesienie punktu ciężkości z procesu nauczania na proces uczenia.
Cele kształcenia i materiał nauczania są ściśle powiązane z zadaniami zawodowymi, co
umożliwia:
- przygotowanie ucznia do wykonywania podstawowych zadań zawodowych,
- powiązanie teorii z praktyką,
- odejście od materializmu dydaktycznego,
- integrację różnych dziedzin wiedzy.
Każdy nowy temat w poradniku zawiera cztery podpunkty:
- materiał nauczania,
- pytania,
- ćwiczenia,
- sprawdzian postępów.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
386734526.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin