4. wprowadzenie.pdf

(50 KB) Pobierz
(Microsoft Word - 002. wst\352p.doc)
Wprowadzenie
Podjóty w ksiéñce aspekt toñsamoëci osÜb niesçyszécych wskazuje
na dylematy zwiézane z poszukiwaniem swojego miejsca w ñyciu, w ëwiecie,
swojej indywidualnoëci. Termin toñsamoëí gçuchych jest juñ obowiézujécy
zarÜwno w literaturze, jak i spoçecznie przyjóty. Kwestia tylko jakoëci tej toñsa-
moëci, jej wyznacznikÜw oraz obszarÜw, ktÜre obejmuje. Ponadto naleñy zasta-
nowií sió, czy jest to toñsamoëí indywidualna czy spoçeczna, kulturowa czy teñ
józykowa? I czy wprowadzone pojócie toñsamoëci w odniesieniu do ëwiata ludzi
sçyszécych i niesçyszécych nie zaszkodzi procesowi integracji spoçecznej, ktÜry,
zaburzony, nie bódzie sprzyjaí lepszej przyszçoëci niesçyszécych. Pytanie kim
jestem i jaki jestem? jest pytaniem, ktÜre stawiajé sobie zarÜwno sçyszécy, jak
i niesçyszécy. Poszukiwanie toñsamoëci jest charakterystyczne dla kañdego
czçowieka, moñna jé postrzegaí jako doëwiadczenie samego siebie bez wzglódu
na pozycjó spoçeczné, niepeçnosprawnoëí czy pçeí.
Prezentowana ksiéñka Toñsamoëí spoçeczno-kulturowa gçuchych to
zbiÜr artykuçÜw zebranych w czasie konferencji pod tym samym tytuçem,
zorganizowanej przez Polski Zwiézek Gçuchych w æodzi i Wyñszé Szkoçó
Humanistyczno-Ekonomiczné przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury
i Dziedzictwa Narodowego. Autorami artykuçÜw sé pracownicy naukowo-
dydaktyczni rÜñnych oërodkÜw Uniwersytetu æÜdzkiego, Uniwersytetu
Warszawskiego, Uniwersytetu Wrocçawskiego, Wyñszej Szkoçy Humanistyczno-
Ekonomicznej w æodzi, Instytutu Fizjologii i Patologii Sçuchu w Warszawie,
Wyñszej Szkoçy Pedagogicznej, a takñe czçonkowie Polskiego Zwiézku Gçuchych,
nauczyciele ze szkÜç i oërodkÜw dla dzieci i mçodzieñy niesçyszécej czy teñ inne
osoby, dla ktÜrych problemy ludzi z dysfunkcjé sçuchu sé bliskie i wañne. Warto
podkreëlií, ñe przedstawiona monografia ma charakter interdyscyplinarny i inte-
gracyjny. Problem toñsamoëci gçuchych omawiany jest z perspektywy pedago-
gicznej, psychologicznej, lingwistycznej, filozoficznej, a jej integracyjny charakter
Wprowadzenie
podkreëla uczestnictwo zarÜwno autorÜw sçyszécych, jak i licznej grupy
niesçyszécych.
Caçoëí pracy otwiera artykuç Doroty PodgÜrskiej-Jachnik Gçusi wërÜd
sçyszécych gçusi wërÜd Gçuchych. Problemy integracji spoçecznej osÜb
z uszkodzonym sçuchem w aspekcie toñsamoëciowym. Autorka dokonuje
przeglédu stanowisk wobec pojócia toñsamoëí pokazuje wielorakoëí tego
zjawiska z punktu widzenia socjologii i psychologii. Wskazuje, jakie mogé byí
wyznaczniki toñsamoëci gçuchych i jak trudno je okreëlií, nawet przez samych
niesçyszécych. Agnieszka Koçodziejczak w swoim artykule Pomiódzy dwoma
ëwiatami problem toñsamoëci spoçecznej wybranej grupy niesçyszécych
przedstawiça potrzeby, jakimi kieruje sió czçowiek, aby prawidçowo funkcjonowaí
w spoçeczeõstwie. Na podstawie obserwacji ërodowiska podjóça prÜbó charakte-
rystyki sylwetki osoby ñyjécej pomiódzy dwoma ëwiatami: osÜb sçyszécych
i niesçyszécych. Autorka stawia tezó, ñe osoba ñyjéca pomiódzy z reguçy nie
umie odnaleïí sió w ñadnym z tych ëwiatÜw. êwiat osÜb sçyszécych wymaga
duñej samodzielnoëci, natomiast ëwiat spoçecznoëci gçuchych wymaga
dostosowania sió do wielu jego niepisanych norm i zasad.
Joanna Kobosko w tekëcie Co znaczy byí osoba gçuché? Studia nad toñsa-
moëcié osobowé mçodzieñy gçuchej ze sçyszécych rodzin pisze o doëwiadczaniu
gçuchoty przez dzieci i przez ich sçyszécych rodzicÜw. Zaprezentowaça wyniki
swoich badaõ, w ktÜrych poszukiwaça zwiézku miódzy kompetencjami
józykowymi dzieci a podejëciem matek do ich gçuchoty. Z artykuçu moñna dowie-
dzieí sió, w jaki sposÜb ksztaçtuje sió toñsamoëí osobowa mçodzieñy gçuchej
ze sçyszécych rodzin w aspekcie relacji rodzinnych i spoçecznych.
Podobny problem porusza Maçgorzata Kowalska w artykule Jakoëí ñycia
sçyszécych matek gçuchych dzieci. Badania autorki, szczegÜçowo opracowane
metodologicznie, prezentujé subiektywne odczucia matek dotyczéce ich
satysfakcji ñyciowej. Z badaõ autorki wynika, ñe poprzez pryzmat tych odczuí nie
moñna mÜwií o gorszej jakoëci ñycia matek gçuchych dzieci, a indywidualne
odstópstwa wynikajé z osobistych odczuí badanych, natomiast obiektywne,
zewnótrzne warunki raczej nie wpçywajé na poczucie przez nie jakoëci ñycia.
Znaczna czóëí artykuçÜw w prezentowanej pracy porusza problem
ksztaçtowania sió toñsamoëci w oparciu o przynaleñnoëí do grupy józykowej.
Cykl ten rozpoczyna artykuç Maçgorzaty Czajkowskiej-Kisil i Agnieszki Klimczew-
6
Wprowadzenie
skiej Rola józyka migowego w ksztaçtowaniu toñsamoëci Gçuchych w Polsce.
Tekst oparty jest o podstawy zaçoñeõ filozoficznych, spoçecznych i psycho-
logicznych ksztaçtowania sió toñsamoëci. Autorki zderzajé ze sobé pojócie
toñsamoëci i procesu jej ksztaçtowania z uwzglódnieniem znajomoëci naturalnego
józyka migowego. Wskazujé, w jak komfortowej sytuacji znajduje sió dziecko
gçuchych rodzicÜw i jak szybko tworzy wçasné toñsamoëí w oparciu o naturalny
józyk migowy. Artykuç nawiézuje rÜwnieñ do problemu budowania toñsamoëci
gçuchych w oparciu o ich wizerunek, najczóëciej negatywny w oczach osÜb
sçyszécych.
Z kolei Olga Romanowska w artykule Regionalizmy w polskim józyku
migowym podjóça nowy i rzadko podejmowany dotychczas temat badaõ nad
regionalizmami w józyku migowym. Podçoñe ich powstania sióga jeszcze czasÜw
rozbiorÜw Polski. Na bazie analizy wybranych znakÜw józyka migowego ukazaça
funkcje kulturowe, józykowe i spoçeczne, jakie mogé peçnií regionalizmy.
Justyna Kowal w tekëcie Nowe spojrzenia józyk polski jako obcy
w kulturze i edukacji gçuchych, stawia kontrowersyjné tezó, ktÜré zarazem
uzasadnia, ñe naukó józyka obcego przez niesçyszécych moñna rozpatrywaí jako
sukces, natomiast józyka polskiego jako porañkó. RÜwnieñ motywacja do nauki
obu józykÜw jest inna.
Problematyké ksztaçcenia józykowego zajéç sió rÜwnieñ Marcin Biaças
w artykule Kompetencje józykowo-kulturowe, a toñsamoëí narodowa niesçy-
szécych. Podejmuje polemikó nad przydatnoëcié józyka migowego i józyka naro-
dowego (józyka polskiego), jako niezbódnego do poznania kultury narodowej,
umoñliwiajécego funkcjonowanie w spoçeczeõstwie. Przekonuje, iñ niesçyszécy sé
w stanie nauczyí sió józyka niezbódnego dla nich i wspÜlnego dla sçyszécych
i niesçyszécych.
Kolejny cykl artykuçÜw dotyczy ksztaçcenia, wychowania, rewalidacji
osÜb niesçyszécych i ich spoçecznego odbioru. Rozpoczyna go artykuç Barbary
Wiëniewskiej Dzieci z wadé sçuchu specjalne potrzeby edukacyjne. Autorka
wskazaça na doëwiadczenia historyczne w tym obszarze, a takñe przedstawiça
aktualné sytuacjó uczniÜw niepeçnosprawnych w systemie edukacji w çÜdzkich
szkoçach z uwzglódnieniem uczniÜw niesçyszécych. Zwraca uwagó na rozwagó
rodzicÜw w podejmowaniu decyzji o umieszczeniu dziecka niesçyszécego
w ogÜlnodostópnym systemie ksztaçcenia. Wedçug autorki ta decyzja powinna byí
7
Wprowadzenie
wywañona i nie wynikaí wyçécznie z ambicji rodzicÜw. Konsultacje specja-
listyczne sé nieodzownym elementem wyboru szkoçy dla dziecka z uszkodzonym
sçuchem.
Marianna Krawiec prezentuje Autorski program pracy z mçodzieñé
z uszkodzonym sçuchem Lepiej rozumiem siebie i odwañniej idó w ëwiat. Jest to
interesujéca propozycja programu realizowanego w Oërodku Diagnozy i Reha-
bilitacji Dzieci i Mçodzieñy z Wadé Sçuchu w Radomiu. Zaçoñeniem programu
jest pomoc mçodzieñy w akceptacji swojej wady sçuchu i elastyczne przejëcie
przez trudné fazó rozwojowé, jaké jest dojrzewanie, w ktÜrej pojawiajé sió
pytania o wçasné toñsamoëí. Efektem warsztatu jest zaakceptowanie siebie,
podniesienie wçasnej samooceny, budowanie swojej toñsamoëci. Cennym walo-
rem programu jest duña liczba zajóí o charakterze rewalidacyjnym i logope-
dycznym.
Nad cechami i zachowaniami wychowankÜw cenionymi przez
surdopedagogÜw w kontekëcie wychowania i socjalizacji rodzajowej zastanawia
sió Renata Szczepanik. Przeprowadziça badania nad edukacjé rodzajowé
ksztaçtowané przez wychowawcÜw jako nadawcÜw okreëlonych wartoëci
wychowawczych. Autorka porÜwnuje, w jakim zakresie realizujé cele wycho-
wawcze pracownicy oërodkÜw suropedagogicznych, a w jakim oërodkÜw reso-
cjalizacyjnych. Badane cechy ksztaçtowane u wychowankÜw to te, ktÜre sé im
obecnie niezbódne i te przygotowujéce ich do dorosçego ñycia.
Problemu integracji spoçeczno-zawodowej niesçyszécych dotyczy artykuç
Pauliny Albiõskiej Problemy ñycia spoçecznego i zawodowego osÜb niedos ł y-
szécych i gçuchych. Wnikliwej analizie poddane zostajé zarÜwno czynniki utrud-
niajéce funkcjonowanie osÜb z uszkodzonym sçuchem na rynku pracy, jak
rÜwnieñ ich postrzeganie siebie w roli pracownika. Wyniki badaõ okazaçy sió
bardzo interesujéce w kontekëcie pilnej potrzeby integracji spoçeczno-zawo-
dowej. Badania autorki wskazaçy, jak trudna jest sytuacja osÜb z uszkodzonym
sçuchem na rynku pracy i na jakie bariery w ërodowisku pracy najczóëciej napo-
tykajé.
Beata Wawrzyniak-Chrzanowska w artykule êwiat peçen znaczeõ
osoby niesçyszéce jako twÜrcy i odbiorcy przekazÜw kulturowych skoncen-
trowaça sió na sposobie percepcji ëwiata i dÜbr kultury przez osoby niesçyszéce
poprzez pryzmat józyka migowego.
8
Wprowadzenie
Jaki jest odbiÜr spoçeczny niesçyszécych przez wybrané grupó badawczé
studentÜw kierunku Pedagogika opisaça Elñbieta Woïnicka w artykule
Stereotyp osoby niesçyszécej w opinii studentÜw pedagogiki.
Niesçyszécy artysta, Marek Lasecki, przedstawia aktywnoëí artystyczné
gçuchych, koncentrujéc sió gçÜwnie na artystach zajmujécych sió malarstwem.
Prezentuje sylwetki niesçyszécych artystÜw malarzy z uwzglódnieniem ich zainte-
resowaõ i dorobku.
Bardzo osobisty wymiar majé dwa artykuçy: Judyty Zóbik i Tomasza
Romanowskiego. Obydwoje opisali swoje zmagania z toñsamoëcié osoby
niesçyszécej. Judyta Zóbik poszukuje swojej toñsamoëci miódzy ëwiatem ludzi
sçyszécych, gçuchych i gçuchych zaimplantowanych. Wskazuje na mur dzielécy jé
od innych. Artykuç ma bardzo osobisty i emocjonalny charakter. Tomasz Roma-
nowski przedstawiç swojé drogó edukacyjné i proces nabywania toñsamoëci osoby
niesçyszécej, a takñe drogó do realizacji swoich planÜw, marzeõ. Jest to przykçad
osoby niesçyszécej déñécej do celu, osiégajécej sukcesy, tak rzadko w tym
ërodowisku eksponowane.
Oddzielné grupó stanowi cykl artykuçÜw omawiajécych aktywnoëí osÜb
niesçyszécych w aspekcie miódzynarodowym. Kajetana Maciejska-Roczan
przedstawiça miódzynarodowé organizacjó reprezentujécé i dbajécé o interesy
niesçyszécych European Union of the Deaf. Z ogÜlnej prezentacji organizacji
wynikajé wskazÜwki, w jaki sposÜb z jej wsparcia korzystaí. Natomiast Joanna
æazowska-Szczeciõska zarysowaça dziaçalnoëí Duszpasterstwa niesçyszécych
w Stanach Zjednoczonych Ameryki PÜçnocnej. Na podstawie wieloletnich
doëwiadczeõ koëcioça w USA, moñna mÜwií o doëwiadczeniu w pracy duszpas-
terskiej, edukacyjnej i terapeutycznej ksióñy wobec wspÜlnoty niesçyszécych
katolikÜw. Ponadto autorka przedstawiça sylwetki niesçyszécych ksióñy.
O sytuacji niesçyszécych w Czechach moñemy dowiedzieí sió z obszer-
nej relacji tĕpÜny Sirīćkovej. Autorka omawia proces diagnozowania i reha-
bilitacji osÜb niesçyszécych, cele i zadania sytemu szkolnego. Podaje interesujéce
rozwiézania umoñliwiajéce lepsze funkcjonowanie spoçeczno-kulturowe niesçy-
szécych. Spoçecznoëí niesçyszécych w Czechach jawi sió jako grupa aktywnie
walczéca o swoje prawa i swojé obecnoëí w ñyciu spoçeczno-kulturalnym Czech.
W oparciu o zawarte w ksiéñce artykuçy trzeba patrzeí na proces
budowania toñsamoëci osoby niesçyszécej w ëwietle jej autonomicznoëci, ktÜrej
9
Zgłoś jeśli naruszono regulamin