3. od wydawcy.pdf

(26 KB) Pobierz
Microsoft Word - 001. od wydawcy.doc
Od Wydawcy
Szanowni Paõstwo,
Oddajemy w Paõstwa róce zbiÜr artykuçÜw dotykajécych z rÜñnych stron
zagadnienia toñsamoëci spoçeczno-kulturowej gçuchych. Ostatnie lata przyniosçy
w polskich warunkach wiele zmian w pojmowaniu osÜb z uszkodzonym sçuchem.
Zmiany te oznaczajé w duñym uproszczeniu odchodzenie od postrzegania
gçuchych jako niepeçnosprawnych, zaë zmierzanie ku powañnemu rozpatrywaniu
toñsamoëci Gçuchych jako mniejszoëci józykowej, a co za tym idzie kultu-
rowej.
WspÜçczesnoëí jest zatem przeçomowym okresem dla spoçecznego
funkcjonowania i postrzegania gçuchych, podobnie jak przeçomowy byç poczétek
XVII wieku dla sprawy chçopÜw (o ktÜrej dzië juñ w ogÜle nie ma mowy)
czy poczétek XIX wieku dla emancypacji kobiet. Ten wañny dziejowo proces
widoczny jest m.in. na poziomie józyka polskiego. Osoby z uszkodzonym
sçuchem nazywano inwalidami, gçuchoniemymi, wreszcie niesçyszécymi.
Okreëlenie gçuchy przez wiele lat miaço odcieõ pejoratywny, w ostatnich latach
dopiero, i to w ërodowisku tylko, Gçuchy daje powody do dumy, oznaczajéc
przedstawiciela mniejszoëci kulturowej. Dyskutuje sió nad sposobami reha-
bilitacji, nad józykiem migowym i jego wpçywem na percepcjó ëwiata przez jego
uñytkownikÜw gçuchych kulturowo, czy, jak mÜwiço sió jeszcze niedawno,
mentalnie. PrÜbé sprowokowania merytorycznej dyskusji na ten temat byça
zorganizowana przez Polski Zwiézek Gçuchych w æodzi
w dniach 911
païdziernika 2007 r. miódzynarodowa konferencja naukowa na temat
Toñsamoëci spoçeczno-kulturowej gçuchych. Spotkali sió na niej przedstawiciele
rÜñnych ërodowisk i reprezentanci skrajnie rÜñnych poglédÜw. Byli to m.in.
autorzy zamieszczonych w niniejszej ksiéñce artykuçÜw.
Jakkolwiek rozbieñne podejëcia do tematu toñsamoëci gçuchych na konfe-
rencji byçy prezentowane, co do jednego nie ma juñ dzië wétpliwoëci moñna
Od Wydawcy
W Polsce awangardó ruchu emancypacji gçuchych stanowi grupa
dobrze wyksztaçconych przedstawicieli tego ërodowiska lub innych osÜb
zwiézanych rodzinnie (CODA) lub zawodowo z problematyké gçuchoty, józyka
migowego itd. To hermetyczne ërodowisko pobudza do ñycia nowé ëwiadomoëí
wërÜd gçuchych ëwiadomoëí ich toñsamoëci kulturowej, nadaje wyñszy sens
gçuchocie, nie widzéc w niej juñ niesprawnoëci, ale moñliwoëí nowego
spojrzenia na ëwiat, a wióc wyjëcia poza normalnoëí, poza zwyczajnoëí.
Oczywistym jest jednak, ñe aby stworzyí dobre warunki do przemiany
pozycji gçuchych w spoçeczeõstwie nie tylko na poziomie dyskursu naukowego
czy ideologicznego, ale w codziennym ñyciu, trzeba przede wszystkim rozwiézaõ
systemowych, ktÜre umoñliwié osobom z uszkodzonym zmysçem sçuchu
caçkowicie samodzielne i godne funkcjonowanie w strukturach spoçecznych.
Na teksty zamieszczone w niniejszym tomie skçadajé sió artykuçy
autorskie, wygçoszone na konferencji Toñsamoëí spoçeczno-kulturowa gçu-
chych, ktÜra odbyça sió w dniach 911 païdziernika 2007 r. w æodzi. Wydawca
nie ingerowaç w ich treëí, jedyné jego rolé byço ich zebranie i
zamieszczenie jako
zbioru w prezentowanej Paõstwu ksiéñce.
4
juñ mÜwií w Polsce o toñsamoëci gçuchych, toñsamoëci rozumianej jako zbiÜr
cech oraz elementÜw tradycji, kultury i mentalnoëci wspÜlnych dla spoçecznoëci
gçuchych, odrÜñniajécy ich od reszty spoçeczeõstwa; toñsamoëci niezaleñnej
od przynaleñnoëci narodowej niesçyszécych.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin