kirigami.doc

(2002 KB) Pobierz
Temat: Choinka na świąteczny stół – rytm i symetria – kirigami

Temat: Choinka na świąteczny stół – rytm i symetria – kirigami

Poziom: III i IV klasa szkoły podstawowej
Autor: Monika Bielat-Sobiczewska

 

CELE

·  Poznanie techniki kirigami

·  Rozróżnianie i tworzenie kompozycji rytmicznej oraz symetrycznej jedno- i wieloosiowej

·  Wdrażanie do podnoszenia estetyki życia codziennego

·  Wyzwalanie radości tworzenia.


TREŚCI

·         Działania plastyczne w różnych materiałach, technikach i formach

·         Kształtowanie otoczenia i form użytkowych (racjonalność, funkcjonalność, estetyka).


METODY:
podające, praktyczne i praksyjne.

Materiały i pomoce:
zielona kartka A4, A3 lub większa, klej, nożyczki, plansze z kompozycją rytmiczną i symetryczną jedno- i wieloosiową.


Przebieg lekcji:

1.       Wprowadzenie w świąteczno-zimowy nastrój (wiersz o choince, muzyka, kolędy) – pogadanka na temat tradycji i zwyczajów świątecznych.

2.       Wykonanie choinki – składanie papieru (w trakcie pracy nauczyciel zadaje pytania mające na celu przypomnienie poznanych figur geometrycznych: prostokąt, kwadrat, trójkąt, ośmiokąt oraz rozróżnianie i tworzenie rytmu i prostych kompozycji jedno- i wieloosiowych).

3.       Wyjaśnienie pojęcia kirigami:

o        Kirigami jest sztuką cięcia papieru tak jak origami jest sztuką składania papieru (oru – składać),

o        Pochodzi od słów japońskich: kiru – ciąć, przecinać i kami – papier.

 

4.       Szukanie i rozróżnianie w wykonanej pracy rytmu oraz symetrii jedno- i wieloosiowej.

5.       Pogadanka na temat funkcjonalności wykonanego przedmiotu. Szukanie nowych propozycji, rozwiązań (kartka świąteczna, ozdoba na choinkę, dekoracja na ścianę itp.) – propozycje uczniów i nauczyciela.

6.       Przyozdobienie choinek przygotowanymi wcześniej elementami.

7.       Wystawka – ocena prac.

 

Temat: Gwiazdka radości – symetria i geometria – płaskie origami z trójkąta
     Integracja plastyki, geometrii i języka polskiego

Poziom: V lub VI klasa szkoły podstawowej
Autor: Monika Bielat-Sobiczewska

CELE

·         Poznanie techniki: płaskie origami z trójkąta

·         Poznawanie właściwości, cech trójkąta równobocznego oraz sześciokąta, sposobów ich otrzymywania

·         Rozróżnianie i tworzenie kompozycji symetrycznej, statycznej, dynamicznej

·         Zrozumienie sposobów komunikacji poprzez kolor, słowo, znak, symbol

·         Wyzwalanie radości tworzenia.


TREŚCI

·         Działania plastyczne w różnych materiałach, technikach i formach

·         Kształtowanie otoczenia i form użytkowych (racjonalność, funkcjonalność, estetyka)

·         Sposoby komunikacji poprzez kolor, słowo, znak, symbol.


METODY:
podające (opis, objaśnienia, wyjaśnienia, pogadanka) eksponujące, praktyczne, praksyjne.

Materiały i pomoce:
kartka A4 lub A5 w ciepłym kolorze, klej, nożyczki, plansze ilustrujące zasady kompozycji symetrycznej, statycznej i dynamicznej, kompozycje (płaskie origami z trójkąta).

Przebieg lekcji:

1.       Właściwości trójkąta równobocznego, geometryczny sposób jego wykreślania – powtórzenie.

2.       Przypomnienie zasad kompozycji symetrycznej, statycznej i dynamicznej z wykorzystaniem plansz, np.:

3.       Konstrukcyjna metoda otrzymywania trójkąta równobocznego z prostokąta (format A4 lub jego proporcjonalne wielkości).

4.       Wykorzystanie pozostałych elementów z prostokąta.

5.       Wykonanie gwiazdki (w trakcie składania nauczyciel zadaje pytania mające na celu: przypomnienie, zrozumienie i rozróżnianie innych figur geometrycznych i ich właściwości oraz kompozycji symetrycznej jedno- i wieloosiowej).

6.       Racjonalność i funkcjonalność wykonanego elementu (np. gwiazdka na choinkę, niekonwencjonalna kartka świąteczna, forma zaproszenia, życzeń, mini-prezent, gwiazdka z niespodzianką) - pogadanka.

7.       Określenie wraz z uczniami tematu lekcji z uwzględnieniem wartości wyrazowych barw ciepłych, poruszanych zagadnień oraz techniki wykonania, zapis w zeszycie (ewaluacja zajęć).

8.       Otworzenie gwiazdki – pisanie życzeń i złotych myśli, złożenie, zamknięcie i włożenie wszystkich gwiazdek do „kapelusza szczęścia i radości”.

9.       Wybór – losowanie gwizdki a zarazem myśli dla siebie. Czytanie wybranych – refleksja, pogadanka.

10.   Wklejanie wybranej – wylosowanej gwiazdki do zeszytu.

11.   Zachęcanie uczniów do własnej twórczości w domu z wykorzystaniem poznanej techniki – propozycje nauczyciela.

 

Z pozostałych symetrycznych części prostokąta (część A i B) robiąc dowolne zgięcia, lub przecięcia wykonanej kompozycję symetryczną (dla przykładu propozycja nauczyciela).

 

Scenariusz cyklu zajęć w świetlicy szkolnej.

Uczestnikami są dzieci niepełnosprawne intelektualnie.

Kirigami jest sztuką cięcia papieru. Za pomocą kilku przecięć można tworzyć różne formy przestrzenne. Uczniowie stopniowo zdobywają umiejętność posługiwania się powyższą techniką. W końcowym efekcie tworzą opowiadanie.

Podsumowanie cyklu zajęć, związanych z możliwościami wykorzystania nowej techniki zdobniczej, stanowi przedstawienie „W Papierowym Królestwie”.

Temat: Kirigami.

Cel ogólny: współpraca z grupą, otworzenie się na grupę.

Cele operacyjne:

-    umiejętność skoncentrowania się,

-     posługiwanie się wyobraźnią,

-     rozwijanie spostrzegawczości,

-     rozwijanie koordynacji.

Metody, techniki, formy:

- ekspresja słowna,

- ekspresja plastyczna,

- ekspresja ruchowa.

Materiały pomocnicze: kolorowe arkusze, książki, nożyczki.

Przebieg zajęć:

I. Zajęcia wprowadzające

   1. Wychowawca wprowadza uczniów w świat papieru. Na stolikach przygotowane są różne rodzaje i formaty papieru, nożyczki. Uczniowie próbują odgadnąć czekające ich zadania – mogą opisywać pomoce, dotykać je, próbować tworzyć przy ich pomocy.

Wyjaśnienie przez nauczyciela tematyki zajęć i przystąpienie do realizacji zagadnień.

   2. Przyswojenie podstawowych wiadomości o papierze:

 poznanie historii produkcji papieru,

 zaznajomienie się ze strukturą arkuszy,

 różnorodność formatów.

3.  Tniemy i tworzymy wycinanki – uczniowie realizują swoje pomysły. Wspólne dekorowanie sali pracami dzieci.

    II. Zajęcia właściwe

   1. Poznanie książki pt. „Kirigami” – K. Krcmara. Analiza treści i realizowanie pomysłów autora.

   2. Nauczyciel poddaje myśl stworzenia przedstawienia i wykonania własnoręcznie dekoracji.

        3. Układanie tekstu, dialogów.

        4. Przygotowanie kostiumów i rekwizytów.

        5. Redagowanie zaproszeń, np. dla rodziców i wykonywanie ich według kanonów kirigami.

6. Próby

III.  Podsumowanie

        1. Próba generalna przedstawienia i popisy przed publicznością.

        2. Po skończonym występie uczniowie konkretyzują wiadomości:

- co wiem o papierze?

- co to jest kirigami?

         Określają również dodatnie i ujemne strony przedstawienia oraz ich udziału w przedsięwzięciu.

 Scenariusz do bajki  „W Papierowym Królestwie” ( na podstawie książki „Kirigami” – K. Krcmar)

W Papierowym Królestwie zapanowało wielkie  zamieszanie. Smok porwał królewnę i więził ją w wielkiej jamie. Natychmiast pospieszyli na ratunek różni śmiałkowie. Smok był niepokonany. Pewnego dnia zjawił się na dworze króla Notatnika rycerz, który przybył dziwnym środkiem transportu – helikopterem. Król wraz ze swoim dworem przywitał gościa.

Król : Czy uratujesz moją córkę, księżniczkę Karteczkę

Rycerz : Tak, bo znam zwyczaje tego smoka. Jestem przecież znawcą papieru.

Król : Ruszaj w drogę!

Rycerz mijał lasy i sady. Szedł dzielnie nawet, gdy prażyło słońce i padał deszcz. W jednej z kałuż zobaczył żabę.

Żaba : Wiem, że poszukujesz księżniczki i smoka. Spotkasz ich za tym ogrodem.

W ogrodzie rosły : słoneczniki, tulipany i dzwonki.

Rycerz : Jestem pewien, że mi pomożecie.                 

Kwiaty (chórem) : Weź nasze pąki, na pewno Ci się przydadzą.

Gdy nasz bohater minął ogród, ujrzał grotę, a przed nią smoka. Smok był bardzo, ale to bardzo smutny.

Smok : Witaj rycerzu.

Rycerz : Jesteś niewesoły, ale ja Cię rozweselę. Oto kwiatki dla Ciebie!

Smok : Tylko Ty wiedziałeś, że uwielbiam kwiaty! Nie jestem groźny. Nie trzeba mnie zabijać. A księżniczkę to sobie weź! Ona nie lubi smoczych wierszy i nie chce mi ich czytać.

Księżniczka : Dziękuję, że mnie wybawiłeś od tego smoka.

Rycerz i księżniczka powrócili do królestwa, w którym zapanowała radość.

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin