Banki spˇŕdzielcze.doc

(455 KB) Pobierz
WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA I ADMINISTRACJI W OPOLU

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI

 

SPIS TREŚCI                                                                                    2

 

 

WSTEP                                                                                              4

 

 

I. BANK SPÓŁDZIELCZY NA TLE SEKTORA                                 7

   BANKOWEGO W POLSCE

 

  1.1. Rozwój bankowości – geneza                                                                  7

  1.2. System bankowy i rodzaje banków                                                         9

  1.3. Banki Spółdzielcze w systemie bankowym                                          14

  1.4. Prawo bankowe w systemie prawa                                                       16

         i postępowania cywilnego   

  1.5. Charakterystyka Banku Spółdzielczego                                               17

  1.6. Prawne i ekonomiczne przesłanki działania                                         19

       banków spółdzielczych

 

 

II. ELEMENTY ZARZĄDZANIA BANIEM SPÓŁDZIELCZYM        21         

 

  2.1. Efektywne zarządzanie i jego znaczenie                                               21

  2.2. Podział kompetencji i odpowiedzialności                                             22

         w systemie zarządzania                                              

  2.3. Struktura organizacyjna                                                                         23

  2.4. Zarządzanie przez cele                                                                           27

  2.5. Zarządzanie bilansem Banku Spółdzielczego                                      28

  2.6. Planowanie w Banku Spółdzielczym – istota planowania                  36

  2.7. Procedura planowania                                                                            39

  2.8. Zarządzanie działalnością kredytową banku                                        44

  2.9. Zarządzanie finansami                                                                            46

 

 

III. DZIAŁALNOŚĆ BANKU SPÓŁDZIELCZEGO                               50

     W  LEŚNICY – HISTORIA, ORGANIZACJA                               

     ORAZ RODZAJE ŚWIADCZONYCH USŁUG

        

  3.1. Historia i aktualna sytuacja Banku Spółdzielczego                             50

   w Leśnicy

  3.2. Organizacja i kadry banku  – zatrudnienie                                           53

  3.3. Organy banku                                                                                         54

  3.4. Rodzaje kredytów                                                                                   57

  3.5. Ocena zdolności kredytowej. Ocena formalno – prawna                    65

  3.6. Analiza przepływów pieniężnych                                                          67

 

 

IV. ANALIZA DZIAŁALNOŚCI BANKU                                          69

     SPÓŁDZIELCZEGO  W LEŚNICY

 

 

  4.1. Analiza sytuacji Banku Spółdzielczego                                                69

  4.2. Ocena ksiąg rachunkowych i systemu                                                 71

         kontroli wewnętrznej

  4.3. Koszty i dochody z podziałem na poszczególne                                 74

         sfery działalności

  4.4. Sprawozdanie  z działalności Banku  Spółdzielczego                         76

         w Leśnicy

  4.5. Informacja o stanie funduszy                                                                82

  4.6. Działalność na rzecz środowiska i zamierzenia na 2000 r.                 83

  4.7. Dane z przeprowadzenia  badania sprawozdań finansowych            85

 

 

ZAKOŃCZENIE                                                                                           86

 

BIBLIOGRAFIA                                                                               88

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WSTĘP

           

 

                    W przekształceniach gospodarczych zachodzących w naszym kraju nie do przecenienia jest działalność banków. W tym procesie obejmującym całokształt stosunków społeczno – ekonomicznych                         i uwzględniającym potrzebę harmonizacji ze strukturami krajów Wspólnoty Europejskiej, same banki jako pełnoprawny uczestnik tych procesów podlegają istotnym zmianom. Związane są one nie tylko z modyfikacjami                            i innowacyjnością produktów i usług bankowych, ale także ich skalą oraz wciąż nowymi w naszych warunkach działaniami marketingowymi stawiającymi           w centrum zainteresowania klienta i jego potrzeby.

               Konkurencyjny charakter gospodarki rynkowej, zwłaszcza wobec coraz bardziej zdecydowanego wchodzenia na nasz rynek banków zagranicznych – stawia przed naszym systemem bankowym poważne zadania strategiczne i bieżące. Realizacja tych zadań zależy od wielu czynników, a do najważniejszych z nich należy zaliczyć jakość kadry pracowników na wszystkich stanowiskach pracy.

               Zmiany systemu kierowania gospodarką w Polsce w latach 90-tych nie mogły nie wpłynąć na działalność znaczącej części sektora finansowego, jaki stanowiły banki spółdzielcze. Sektor banków spółdzielczych w Polsce,                a zwłaszcza jego struktura organizacyjna była, jest i prawdopodobnie  będzie  przedmiotem rozgrywek politycznych. Ich wynik zaś zależy, w poważnym stopniu, od dominującej opcji politycznej. Jednak istnienie i wypełnianie misji banku spółdzielczego, zaspokajającego w efektywny sposób potrzeby na usługi finansowe klientów, będących jego właścicielami, zależy w głównej mierze od jakości zarządzania.

                Reformy początku lat 90-tych stworzyły bankom spółdzielczym szansę odzyskania swobody działania. Dla zbyt wielu z nich okazuje się ona jednak nadmiernie trudna do udźwignięcia. Przykre doświadczenia, jakie zdobyły banki spółdzielcze w pierwszej połowie lat 90-tych boleśnie  przypominają, że gospodarka rynkowa nie tylko stwarza wolność zachowań gospodarczych, ale niesie z sobą także większą odpowiedzialność i wyższe wymagania kwalifikacyjne, niezbędne dla przetrwania na rynku. Zarządzanie bankiem spółdzielczym w gospodarce rynkowej wymaga zatem dużej wiedzy.

Tym większej im większa jest samodzielność banku i im silniejsze uzależnienie jego działania od mechanizmów rynkowych.

         

Z doświadczeń praktycznych wynika, że wybór banku przez klienta zależy przede wszystkim od takich okoliczności jak:

·         Czy bank oferuje potrzebne klientowi usługi?

·         Czy jego pieniądze będą bezpieczne ?

·         Czy ulokowane w banku środki przyniosą  wystarczający dochód?

Aby personel banku  mógł na te pytania odpowiedzieć pozytywnie, a zwłaszcza by klient uwierzył w te odpowiedzi, trzeba wiedzieć więcej niż do tej pory             o mechanizmach zarządzania bankiem i zachowaniach klientów.

             Istotny jest również sposób  planowania. Duże znaczenie mają także organy banku, organizacja efektywnej pracy kadr, a co się z tym wiąże – zaufanie wśród pracowników i ich współpraca.

 

Praca składa się z czterech rozdziałów.

             W rozdziale pierwszym ujęto rozwój bankowości, system bankowy,

a także  charakterystykę banku spółdzielczego. 

 

              W rozdziale drugim  skupiono się na warunkach efektywnego zarządzania bankiem, na istocie planowania jako elemencie prawidłowego zarządzania bankiem spółdzielczym, jak również na zarządzaniu działalnością kredytową i finansową.

 

               W rozdziale trzecim skoncentrowano się na działalności Banku Spółdzielczego w Leśnicy. Opisano jego historię i aktualną sytuację oraz najnowsze zmiany. Ponadto wymieniono rodzaje świadczonych usług przez bank, rodzaje kredytów, jak również opisano analizę przepływów pieniężnych.

 

              Rozdział czwarty poświęcony jest analizie działalności Banku Spółdzielczego  w Leśnicy na podstawie przeprowadzonych badań sprawozdań finansowych. Dokonano analizy sytuacji w Banku Spółdzielczym, oceny ksiąg rachunkowych i systemu kontroli wewnętrznej. Przybliżono koszty i dochody     z podziałem na poszczególne sfery działalności, jak również umieszczono sprawozdanie z działalności Banku Spółdzielczego w Leśnicy  oraz informacje    o stanie funduszy. Opisano także zamierzenia banku na 2000 rok , a także działalność na rzecz środowiska. Dane z przeprowadzonych badań zawarto      w tabelach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział I

 

BANKI SPÓŁDZIELCZE NA TLE SEKTORA BANKOWEGO W POLSCE

 

 

                Gospodarka rynkowa oparta jest na mechanizmach i instytucjach zapewniających swobodny przepływ kapitału. Warunkiem jej rozwoju jest istnienie sprawnego systemu bankowego. W sferze bankowości musiało dokonać się wiele zmian, aby banki mogły sprostać podstawowym wymaganiom podmiotów gospodarczych oraz wyzwaniom jakie „wyłaniają” się z perspektywy integracji europejskiej.

 

 

1.1.      Rozwój bankowości – geneza.

 

 

                Pierwszym etapem reformy systemu bankowego była ustawa „Prawo bankowe” uchwalona w 1989 r.  Dokonano również wyodrębnienia ze struktury Narodowego Banku Polskiego dziewięciu regionalnych banków komercyjnych, które polegało na odejściu od administracyjnych metod kierowania bankiem        i zastąpienia tych metod instrumentami ekonomicznymi. Przyniosło to zmianę działania a zarazem powierzenie im tych zadań, które wynikają z reguł gospodarki rynkowej.

               Bank przestał być urzędem wykonującym wytyczne planu centralnego i ściśle określone czynności według określonych instrukcji.

              Bank stał się podmiotem gospodarczym zorientowanym na osiągnięciu korzyści ekonomicznych poprzez obsługę klientów, poprzez pozyskanie depozytów  i udzielanie kredytów oraz sprzedaż innych usług bankowych.

               Samodzielne podejmowanie decyzji oznaczało odpowiedzialność za skutki tych decyzji i łączyło się z ryzykiem.    

                W 1990 roku wydano – w celu jak najszybszego wprowadzenia nowych zasad do praktyki działania banków – szereg zaleceń umożliwiających dostosowanie do warunków rynkowych. Zalecenia te były pierwszymi regulacjami ostrożnościowymi w polskim systemie bankowym.

Dotyczyły one :

·         zasad i trybu postępowania banków  przy udzielaniu kredytów,

·         przeglądu i klasyfikacji należności od klientów,

·         obliczania i utrzymywania przez banki współczynnika wagi ryzyka,

·         poziomu i utrzymywania płynności finansowej banków.

                  Zalecenia te – a raczej ich stosowanie umożliwiło m. in. usprawnienie  systemu księgowego oraz poprawę metod zarządzania bankiem.

                 Wprowadzony w 1991 roku PLAN  KONT  dla banków stanowił kolejny etap umożliwiający zmiany w ewidencji należności od klientów i innych banków po to, aby na bieżąco dokonywać oceny jakości i realności posiadanych aktywów.

                  Zmiany zaistniały także w sprawozdawczości. Celem tych zmian było przede wszystkim  ułatwienie właściwej oceny sytuacji finansowej banku.

W 1993 r. przeprowadzono analizę prawa bankowego. Upoważniono Prezesa NBP  do ustalania „wiążących” dla banków reguł i norm w formie obowiązujących zarządzeń.

                 Zgodnie z aktualnym stanem prawnym zakres regulacji ostrożnościowych dotyczy:

·         utrzymania przez banki niezbędnego minimum wypłacalności i płynności finansowej

·         zrównoważenia w postaci rezerw celowych ryzyka związanego ze „złymi” kredytami (należnościami)

·         utrzymanie w określonych granicach koncentracji kredytów i innych wierzytelności

·         utrzymania w określonych granicach ryzyka walutowego

·         utrzymania w określonych granicach ryzyka związanego w kształtowaniem się kursów papierów wartościowych

·         utrzymania niezbędnych rezerw oraz kapitału zapasowego (rezerwowego)   w celu pokrycia nie przewidywanych strat.

          Ponadto w ramach upoważnienia wynikającego z prawa bankowego

Prezes NBP ustala dla banków zasady postępowania, przy:

·         zawieraniu umów rachunku bankowego

·         przyjmowaniu depozytów

·         wykonywaniu innych usług

·         zawiadamianiu właściwych organów w razie ujawnienia okoliczności  wskazujących na to, że środki lub inne wartości pochodzą z przestępstwa

·         dokonywaniu wpłat gotówkowych przekraczających określoną  kwotę.

               Jedną z ostatnich regulacji prawnych dotyczących bezpieczeństwa wkładów oszczędnościowych jest ustawa o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym. Określa ona system obowiązkowego i umownego gwarantowania środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych oraz rodzaje działań, które mogą być podejmowane w celu udzielania bankom pomocy w sytuacji zagrożenia wypłacalności.

                Dla Banków Spółdzielczych dodatkowe ograniczenia wprowadza ustawa „O restrukturyzacji banków spółdzielczych i BGŻ” z 1994 r. Wiąże ona ryzyko z wyposażeniem banku w odpowiedni kapitał i właściwą organizację.[1]

            

                Znaczenie restrukturyzacji

Restrukturyzacja spółdzielczości bankowej i banków komercyjnych odgrywa istotną rolę w procesie dostosowania sektora bankowego do wymagań stanowionych przez Unię Europejską.

W świetle stowarzyszenia Polski z Unią Europejską, Polska ma obowiązek dostosowania krajowego prawa, w tym również bankowego, do regulacji obowiązujących państwa członkowskie UE. Dla banków oznacza to konieczność podniesienia jakości usług oraz  wzbogacenia ich oferty.

 

 

1.2.      System bankowy i rodzaje banków.

              

 

               System bankowy w każdym kraju określa prawo bankowe. Ustala ono m. in. rodzaje banków, ich czynności, rolę banku centralnego oraz zadania nadzoru bankowego.

 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin