Charakterystyka biura rachunkowego.doc

(277 KB) Pobierz
Nazwa instytucji

Nazwa instytucji

Specjalność:

 

 

 

 

 

 

PRACA DYPLOMOWA

 

 

 

 

Temat:              Charakterystyka biura rachunkowego jako podmiotu gospodarczego.

 

 

 

 

 

 

 

Promotor:              Wykonał:

             

 

 

 

Miejscowość i rok


SPIS TREŚCI

1.                    Wstęp              3

Roz. I. Pojęcie, zasady utworzenia i rola biura rachunkowego.              4

1.1       Wymogi dotyczące utworzenia biura rachunkowego.              11

1.2       Wpis do ewidencji działalności gospodarczej.              12

1.3       Numer REGON.              13

1.4       Rejestracja w urzędzie skarbowym.              15

1.5       Numer identyfikacji podatkowej – NIP.              16

1.6       Zgłoszenie do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.              20

1.7       Wpis na listę doradców podatkowych.              27

Roz. II. Zawód doradcy podatkowego.              33

2.1.     Wykonywanie zawodu doradcy podatkowego.              33

2.2.     Obowiązki i prawa doradcy podatkowego.              35

2.3.     Odpowiedzialność za szkodę.              37

2.4.     Samorząd doradców podatkowych.              37

2.5.     Odpowiedzialność dyscyplinarna.              41

2.6.     Odpowiedzialność karna              42

Roz. III. Rozliczenia biura rachunkowego z Urzędem Skarbowym i ZUS.              43

3.1       Księga przychodów i rozchodów i deklaracja PIT-5.              43

3.2       Rejestry VAT i deklaracja VAT-7              49

2.                    Zakończenie.              66

3.                    Spis literatury.              68             

 


1. WSTĘP

 

Celem mojej pracy jest przedstawienie działalności biura rachunkowego jako podmiotu gospodarczego.

Pracę swoją oparłam na dostępnych mi opracowaniach i fachowych czasopismach, obowiązujących ustawach oraz rozmowach z doradcą podatkowym.

Praca składa się z trzech rozdziałów obejmujących następujące zagadnienia.

W pierwszym pokazuje zasady oraz wymogi dotyczące utworzenia biura rachunkowego na które składa się między innymi: wpis do ewidencji działalności gospodarczej, rejestracja w urzędzie skarbowym, zgłoszenie do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Drugi rozdział przedstawia zawód doradcy podatkowego, obowiązki i prawa jakie się z tym wiążą.

W trzecim rozdziale zaprezentowałam biuro rachunkowe mające obowiązek rozliczeń z urzędem skarbowym oraz Zakładem Ubezpieczeń Społecznych za pomocą księgi przychodów i rozchodów, a także rejestrów VAT i wykorzystania deklaracji VAT-7.

Praca zakończona została wnioskami do tematu oraz przedstawieniem literatury, z której czerpałam informacje niezbędne do jej napisania.


Roz. I.              POJĘCIE ZASADY UTWORZENIA I ROLA BIURA RACHUNKOWEGO

 

Podmiot gospodarczy – osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej prowadząca działalność gospodarczą w warunkach określonych przepisami prawa np. wszelkie przedsiębiorstwa, w tym spółki.

Również biuro rachunkowe jest podmiotem gospodarczym.

 

Biuro rachunkowe jest podmiotem gospodarczym, który na podstawie umowy zawartej z podatnikiem świadczy usługi w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych lub podatkowych – podatkowa księga przychodów i rozchodów, Ewidencja przychodów prowadzenia dla celów zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencyjnych osób fizycznych, biuro prowadzi ewidencję dla celów podatku od towarów i usług, ustala wysokość obciążeń podatkowych.

Na mocy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 1998 w sprawie kwalifikacji i innych wymagań, których spełnienie uprawnia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, organizacji i trybu działania Komisji Egzaminacyjnej powołanej dla sprawdzenia tych kwalifikacji oraz wzoru świadectwa stwierdzającego te kwalifikacje i wymagania.

Działalność Usługową w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych mogą wykonywać zarówno osoby fizyczne, jeżeli posiadają kwalifikację i spełniają określone prawem wymagania, jak i osoby prawne i jednostki nie posiadające osobowości prawnej działające we własnym imieniu i na własny rachunek, podmioty powierzają wykonanie czynności związanych z działalnością osobą fizycznym spełniającym wymagania określone w rozporządzeniu.

Możliwość usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych jest obwarowana wieloma warunkami.

Biuro rachunkowe może prowadzić osoba fizyczna która:

 

·        ma pełną zdolność do czynności prawnych,

·        posiada wykształcenie:

-                                 wyższe ekonomiczne o specjalności rachunkowość oraz z co najmniej dwuletnią praktykę w księgowości,

-                                 średnie zawodowe o kierunku rachunkowość uzyskane w szkołach publicznych lub szkołach niepublicznych mających uprawnienia szkół publicznych, w tym również w szkołach policealnych i pomaturalnych co najmniej o dwuletnim okresie nauczania w zakresie rachunkowości i co najmniej pięcioletnią praktykę w księgowości.

·        ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej,

·        nie była prawomocnie skazana za przestępstwa: przeciwko mieniu, gospodarcze, fałszowania pieniędzy, papierów wartościowych, znaków urzędowych, przeciwko wymiarowi sprawiedliwości, naruszeniu tajemnicy państwowej lub służbowej, przeciwko dokumentom lub karne skarbowe,

·        uzyskała świadectwo potwierdzające kwalifikacje niezbędne do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

 

Należy pamiętać, że warunek wykształcenia, uważa się za spełniony, jeżeli osoba ubiegająca się o świadectwo kwalifikacyjne posiada:

·        dyplom ukończenia studiów wyższych na jednym z kierunków ekonomicznych, w zakresie specjalizacji rachunkowość lub

·        dyplom ukończenia studiów wyższych na dowolnym kierunku oraz świadectwa ukończenia studiów podyplomowych z zakresu rachunkowości, lub

·        świadectwo ukończenia szkoły średniej o specjalności rachunkowości lub

·        świadectwo ukończenia szkoły policealnej lub pomaturalnej co najmniej o dwuletnim okresie nauczania o specjalności rachunkowość.

 

Osoby ubiegające się o świadectwo kwalifikacyjne, spełniające wyżej wymienione warunki, powinny złożyć odpowiedni wniosek do Departamentu Rachunkowości Ministerstwa Finansów do wniosku należy dołączyć:

·        kopię dowodu osobistego (stronę identyfikacyjną i adresową), uwierzytelnioną przez notariusza lub sekretariat Departamentu Rachunkowości Ministerstwa Finansów,

·        dokumenty potwierdzające wykorzystanie i praktykę w księgowości, ewentualnie ich kopie uwierzytelnione przez notariusza, a także dowód uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 1 zł 50 gr. – od podania, i 15 gr. – od załącznika do podania.

 

Inaczej przedstawia się sytuacja osób, które nie spełniają warunków wykształcenia; mają co najmniej średnie wykształcenie i udokumentowaną pięcioletnią praktykę w księgowości. Osoby te mogą uzyskać świadectwo kwalifikacyjne po zdaniu egzaminu przed Komisją Egzaminacyjną przy Ministrze Finansów.

Egzamin obejmuje zagadnienia z następujących dziedzin:

·        system informatyczny i podatkowy informatyki

·        rachunkowość

·        wybrane zagadnienia z niektórych dziedzin prawa

·        zobowiązania podatkowe, opłaty i zobowiązania o charakterze podatkowym

 

Świadectwo zdania egzaminu stanowi podstawę wydania przez ministra finansów świadectwa kwalifikacyjnego. Wnioski o dopuszczenie do egzaminu powinny być składane nie później niż na 21 dni przed terminem egzaminu, a osoby do niego zakwalifikowane są informowane odrębnymi pismami o jego terminie i miejscu.

Departament Rachunkowości Ministerstwa Finansów prowadzi rejestr osób, które uzyskały świadectwo uprawniające do lisingowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Inaczej traktowane są osoby wpisane na podstawie odrębnych przepisów do rejestru biegłych rewidentów, ponieważ uznaje się je za spełniające wymagania kwalifikacyjne niezbędne do prowadzenia biura rachunkowego.

 

Rola biura rachunkowego.

Prowadzenie księgi przez biuro rachunkowe.

Zgodnie z przepisami podatkową księgę przychodów i rozchodów może na zlecenie podatnika prowadzić biuro rachunkowe. O tym fakcie należy powiadomić urząd skarbowy. Osoba powierzająca prowadzenie swojej księgi przychodów i rozchodów zawiera umowę z biurem rachunkowym na mocy, której zleceniodawca zobowiązuję się dostarczyć potrzebne dokumenty do sporządzenia deklaracji podatkowych w terminie do dnia 10 każdego miesiąca natomiast zleceniobiorca za wykonane czynności otrzymywać będzie od zleceniodawcy zapłatę na podstawie rachunku wystawionego przez zleceniobiorcę. Umowę można rozwiązać przez każdą ze stron w okresie miesięcznego wypowiedzenia. Wszelkie sprawy sporne rozstrzygane będą przez właściwy Sąd Rejonowy w oparciu o Kodeks Cywilny. Umowę Zawartą pomiędzy płatnikiem, a biurem rachunkowym przedstawia załącznik nr 1.

 

Biuro rachunkowe może być podmiotem gospodarczym będącym osobą fizyczną, spółką cywilną osób fizycznych, spółką komandytową lub osobą prawną. Na podatniku, który zlecił prowadzenie swojej księgi podatkowej biuru rachunkowemu, ciążą określone przepisami obowiązki. Podatnik, który zdecydował się na powierzenie prowadzenia swojej księgi przychodów i rozchodów biuru rachunkowemu obowiązany jest zawiadomić o tym urząd skarbowy, w którym będzie opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach. Spółka cywilna prowadząca działalność gospodarczą opodatkowaną w formie księgi podatkowej takie zawiadomienie składa w tym urzędzie skarbowym, w którym złożyła zawiadomienie o założeniu księgi. Dotyczy to urzędu skarbowego, w którym spółka cywilna zgłosiła siedzibę firmy, przy czym podatnik ma 7 dni na zawiadomienie urzędu skarbowego o zawarciu umowy na prowadzenie księgi podatkowej z biurem rachunkowym (od daty jej zawarcia) Zawiadomienie powinno zawierać dokładny adres biura, jego nazwę oraz adres miejsca przechowywania księgi i dokumentów  związanych z jej prowadzeniem. Umowę prezentuje załącznik nr 2. Kolejnym obowiązkiem podatnika, który zlecił prowadzenie swojej księgi, jest prowadzenie w miejscu wykonywania działalności ewidencji:

·        sprzedaży,

·        przebiegu pojazdu,

·        właściwych – w przypadku działalności w zakresie udzielania pożyczek oraz zakupu i sprzedaży wartości dewizowych.

 

Jeżeli podmiot jest podmiotem opłacającym podatek VAT, obowiązany jest prowadzić stosowne ewidencje sprzedaży i zakupu dla celów tego podatku. Natomiast podatnik zwolniony z VAT jest obciążony dodatkowo obowiązkiem prowadzenia na bieżąco roszczeniowej ewidencji sprzedaży lub odrębnej ewidencji sprzedaży dla celów tego podatku.

Podatnik opłacający VAT może zlecić także biuru rachunkowemu prowadzenie odrębnych ewidencji (sprzedaży i zakupu) wymaganych dla celów tego podatku.

Ewidencja sprzedaży musi być zbroszurowana i ponumerowana kolejno stronami oraz zawierać liczbę porządkową wpisu, datę uzyskania przychodu nie udokumentowanego fakturami, rachunkami i kwotę tego przychodu. Jeżeli podatnik prowadzi ewidencję sprzedaży, biuro rachunkowe dokonuje zapisów w księdze dotyczącej przychodów na podstawie dowodu wewnętrznego sporządzonego przez podatnika na podstawie danych wynikających z ewidencji. Podatnik prowadzący kilka ewidencji sprzedaży może w dowodzie wewnętrznym zamieścić kwoty wynikające z poszczególnych ewidencji. W takim przypadku zapisów w księdze podatnika biuro dokonuje w jednej kwocie zbiorczej.

Obowiązki biura prowadzącego księgę na zlecenie podatnika zostały określone w przepisach rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Obowiązki te powinny także wynikać z umowy zawartej pomiędzy podatnikiem a biurem rachunkowym. Jak wynika z przepisów, biuro rachunkowe musi dokonywać zapisów w księdze podatnika w okresie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenie z urzędem skarbowym. Termin ten nie może jednak przekroczyć 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.

Biuro rachunkowe zapisów w powierzonej księdze podatkowej musi dokonywać w porządku chronologicznym. Oznacza to, że każde zdarzenie gospodarcze powinno być ewidencjonowane w kolejności wg daty jego powstania oraz w odrębnej pozycji księgi. Wyjątek stanowią zapisy dotyczące:

·        ewidencjonowania przychodów wynikających  z dziennych lub miesięcznych zestawień sprzedaży,

·        kosztów eksploatacji samochodów osobowych używanych w prawnej działalności gospodarczej – nie objętych ewidencją środków trwałych – ujętych w zastawieniu wydatków oraz porównanych z ewidencją przebiegu pojazdu, biuro dokonuje zapisu w księdze w jednej zbiorczej pozycji na koniec miesiąca.

 

Biuro rachunkowe może na takich samych zasadach jak podatnik sporządzić dzienne zestawienia sprzedaży dokumentowanej rachunkami i wpisywać je do księgi.

Zlecenie przez podatnika prowadzenia księgi podatkowej biuru rachunkowemu nie zwalnia go od odpowiedzialności za nieprawidłowe lub nierzetelne jej prowadzenie. Jednak w przypadku właściwie sporządzonej umowy podatnik może dochodzić roszczeń wobec biura z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zlecenia.

W interesie podatnika leży zadbanie o właściwe sporządzenie umowy z biurem rachunkowym, któremu zleca on prowadzenie księgowości swojej firmy. Umowa powinna być tak zawarta, aby podatnikowi dawała gwarancję prawidłowego prowadzenia księgi podatkowej przez biuro, biuru rachunkowemu zaś umożliwiała wywiązanie się z podjętych zobowiązań  w należyty sposób. Dla celów dowodowych umowa zawarta między podatnikiem a biurem rachunkowym powinna być sporządzona na piśmie.

Strony mogą dowolnie określać postanowienia umowy ponieważ przepisy podatkowe nie wprowadziły jej urzędowego wzoru. Na podstawie umowy zawartej z podatnikiem biuro rachunkowe może się zobowiązać m.in. do:

·        dokonywania rocznego zamknięcia księgi,

·        sporządzania deklaracji na zaliczki miesięczne na podatek dochodowy,

·        sporządzenia deklaracji VAT,

·        sporządzenia deklaracji na zaliczki miesięczne na podatek dochodowy od wynagrodzeń płaconych pracownikom,

·        sporządzenia informacji i wykazów na podatek dochodowy od umów zlecenia lub zryczałtowanego podatku dochodowego,

·        regulowania zobowiązań podatkowych, składek ZUS, lub innych świadczeń publicznoprawnych w imieniu podatnika,

·        występowania w imieniu podatnika np. w postępowaniu podatkowym przed urzędem skarbowym,

·        prowadzenia ewidencji środków trwałych i odpisów amortyzacyjnych oraz ewidencji wyposażenia.

 

Z tytuły niewykonania lub nienależytego wykonania zlecenia przez biuro rachunkowe podatnik może dochodzić swoich roszczeń na podstawie przepisów Kodeksu Cywilnego. Zgodnie z powołanymi przepisami biuro rachunkowe obowiązane jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania podjętego zobowiązania w przypadku niezachowania należytej staranności. Jeżeli biuro nie udowodni, iż nie ponosi odpowiedzialności za wynikłe szkody, będzie odpowiadało na zasadzie winy.

W przypadku, gdy biuro rachunkowe popełni przestępstwo lub wykroczenie skarbowe bez winy podatnika, którego księgi prowadzi, w stosunku do właściciela biura, urząd skarbowy może zastosować sankcje wynikające z ustawy karnej skarbowej.

 

1.1.                     Wymogi dotyczące utworzenia biura rachunkowego.

 

Niezależnie od tego, czy dana działalność gospodarcza jest koncesjonowana czy też ewidencjonowana, należy o niej zawiadomić takie instytucje jak urząd skarbowy oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Po uzyskaniu zaświadczenia o dokonaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej lub uzyskania koncesji (zezwolenia) należy udać się do wojewódzkiego urzędu statystycznego w celu uzyskania numeru Regon tj. statystycznego numeru ewidencyjnego. Nie należy także zapomnieć o założeniu konta bankowego. W urzędzie skarbowym należy złożyć zawiadomienie o rozpoczęciu działalności gospodarczej w dniu...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin