Opiekun med.docx

(16 KB) Pobierz

Opiekun med. - ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)

 

z dnia 19 grudnia 2008 r.

 

zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe

 

(Dz. U. z dnia 30 grudnia 2008 r.)

 

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:


 

§ 1. W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 3 lutego 2003 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (Dz. U. Nr 49, poz. 411, z 2005 r. Nr 66, poz. 580, z 2006 r. Nr 226, poz. 1649 oraz z 2007 r. Nr 207, poz. 1497) w załączniku:

  1)   w tabeli dodaje się lp. 187 w brzmieniu:

 

"187

513[02]

Opiekun medyczny"

 

  2)   po standardzie wymagań będącym podstawą przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie technik eksploatacji portów i terminali dodaje się standard wymagań będący podstawą przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie, o którym mowa w pkt 1, w brzmieniu:

"Zawód: opiekun medyczny

symbol cyfrowy: 513[02]

Etap pisemny egzaminu obejmuje:

Część I -    zakres wiadomości i umiejętności właściwych dla kwalifikacji w zawodzie

 

Absolwent powinien umieć:

 

1.   Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów, instrukcji, rysunków, szkiców, wykresów, dokumentacji technicznych i technologicznych, a w szczególności:

1.1.   posługiwać się podstawową terminologią z zakresu anatomii, fizjologii, patologii, higieny i promocji zdrowia;

1.2.   posługiwać się podstawową terminologią z zakresu psychologii, pedagogiki, socjologii, pielęgniarstwa i pielęgnowania;

1.3.   rozpoznawać układy i narządy człowieka;

1.4.   określać wpływ czynników środowiskowych na zdrowie człowieka;

1.5.   określać drogi szerzenia się chorób;

1.6.   określać przeznaczenie sprzętu, narzędzi i przyborów stosowanych podczas wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych;

1.7.   określać przeznaczenie podstawowego sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego;

1.8.   rozróżniać podstawowe procesy patologiczne i wskazywać ich przyczyny;

1.9.   rozróżniać zabiegi higieniczne, pielęgnacyjne i pielęgniarskie;

1.10.  rozpoznawać problemy opiekuńcze osoby chorej, niepełnosprawnej i niesamodzielnej;

1.11.  określać sposoby dezynfekcji, konserwowania i przechowywania przyborów i narzędzi stosowanych podczas wykonywania zabiegów higienicznych i pielęgnacyjnych;

1.12.  stosować przepisy prawa dotyczące wykonywanych zadań zawodowych.

2.   Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, a w szczególności:

2.1.  wskazywać funkcje i czynności układów i narządów człowieka;

2.2.  wskazywać zachowania zagrażające zdrowiu i życiu;

2.3.  dobierać czynności pielęgnacyjne dla osób chorych, niepełnosprawnych i niesamodzielnych;

2.4.  dobierać techniki wykonania czynności związanych z higieną ciała, przemieszczaniem, odżywianiem i wydalaniem;

2.5.  określać czynności z zakresu wykonywania zabiegów higienicznych i pielęgnacyjnych oraz działań opiekuńczych, z uwzględnieniem ich kolejności;

2.6.  dobierać materiały, środki, urządzenia, narzędzia i przybory do wykonywania zabiegów higienicznych i pielęgnacyjnych;

2.7.  wyjaśniać znaczenie przestrzegania higieny dla zdrowia;

2.8.  wskazywać zachowania prozdrowotne;

2.9.  dobierać sposoby aktywizowania pacjentów, sposoby komunikowania się z pacjentami oraz metody kompensowania utraconej sprawności zależnie od stanu zdrowia pacjentów.

3.   Bezpiecznie wykonywać zadania zawodowe zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska, a w szczególności:

3.1.  stosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska oraz zasady aseptyki i antyseptyki w podejmowanych czynnościach pielęgnacyjno-opiekuńczych;

3.2.  stosować przepisy sanitarno-epidemiologiczne podczas wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych u osoby chorej, niepełnosprawnej i niesamodzielnej;

3.3.  stosować procedury postępowania z odpadami medycznymi;

3.4.  przewidywać zagrożenia związane z wykonywaniem czynności higienicznych i pielęgnacyjnych u osoby chorej, niepełnosprawnej i niesamodzielnej;

3.5.  wskazywać sposoby udzielania pierwszej pomocy osobie chorej, niepełnosprawnej i niesamodzielnej w stanach nagłego zagrożenia zdrowia i życia.

 

Część II -   zakres wiadomości i umiejętności związanych z zatrudnieniem i działalnością gospodarczą

 

Absolwent powinien umieć:

 

1.   Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów, instrukcji, tabel, wykresów, a w szczególności:

1.1.  wskazywać podstawowe pojęcia i terminy z zakresu prawa pracy i prawa podatkowego;

1.2.  rozróżniać dokumenty związane z zatrudnieniem;

1.3.  identyfikować i analizować informacje dotyczące wymagań i uprawnień pracownika, pracodawcy, bezrobotnego i klienta.

2.   Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, a w szczególności:

2.1.  rozróżniać informacje związane z poszukiwaniem pracy i zatrudnieniem;

2.2.  sporządzać dokumenty związane z poszukiwaniem pracy i zatrudnieniem.

Etap praktyczny egzaminu obejmuje praktyczne umiejętności z zakresu kwalifikacji w zawodzie, objęte tematem - wykonanie określonych czynności higienicznych lub pielęgnacyjnych u osoby chorej, niepełnosprawnej i niesamodzielnej.

Absolwent powinien umieć:

1.   Planować czynności związane z wykonaniem zadania:

1.1.  określać problemy higieniczne i opiekuńcze na podstawie dokumentacji medycznej, w tym karty indywidualnej pielęgnacji osoby chorej, niepełnosprawnej i niesamodzielnej;

1.2.  sporządzić plan działań obejmujących wykonanie czynności higienicznych oraz pielęgnacyjnych u osoby chorej, niepełnosprawnej i niesamodzielnej;

1.3.  sporządzić wykaz materiałów, środków, przyborów i sprzętu medycznego, niezbędnych do wykonania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych.

2.   Organizować stanowisko pracy:

2.1.  zgromadzić i rozmieścić na stanowisku pracy materiały, środki, przybory, urządzenia i sprzęt niezbędny do wykonania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych, zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy;

2.2.  ocenić stan techniczny sprzętu medycznego, przedmiotów ortopedycznych i sprzętu rehabilitacyjnego;

2.3.  dobrać odzież ochronną i środki ochrony indywidualnej.

3.   Wykonać zadanie egzaminacyjne z zachowaniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska i wykazać się umiejętnościami objętymi tematem:

3.1.  Wykonanie określonych czynności higienicznych lub pielęgnacyjnych u osoby chorej, niepełnosprawnej i niesamodzielnej:

3.1.1.  przygotować osobę chorą, niepełnosprawną i niesamodzielną do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych;

3.1.2.  wykonać czynności higieniczne;

3.1.3.  wykonać czynności związane z utrzymaniem czystości i estetyki łóżka;

3.1.4.  pomagać osobie chorej, niepełnosprawnej i niesamodzielnej w zaspokajaniu potrzeby odżywiania;

3.1.5.  pomagać osobie chorej, niepełnosprawnej i niesamodzielnej w zaspokajaniu potrzeby wydalania;

3.1.6.  pomagać osobie chorej, niepełnosprawnej i niesamodzielnej w użytkowaniu przedmiotów ortopedycznych i sprzętu rehabilitacyjnego;

3.1.7.  zapewnić bezpieczeństwo osobie chorej, niepełnosprawnej i niesamodzielnej podczas wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych;

3.1.8.  posługiwać się urządzeniami, narzędziami i przyborami, zgodnie z ich przeznaczeniem, podczas wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych;

3.1.9.  wykonywać dezynfekcję i mycie narzędzi oraz przyborów używanych do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych;

3.1.10.  dokumentować wykonane czynności higieniczne i pielęgnacyjne;

3.1.11.  utrzymywać porządek na stanowisku pracy;

3.1.12.  segregować odpady medyczne.

4.   Prezentować efekt wykonanego zadania:

4.1.  uzasadnić sposób wykonania zadania;

4.2.  ocenić jakość wykonanego zadania.

Niezbędne wyposażenie stanowisk do wykonania zadań egzaminacyjnych objętych tematem - wykonanie określonych czynności higienicznych lub pielęgnacyjnych u osoby chorej, niepełnosprawnej i niesamodzielnej:

Stanowisko do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych u osoby chorej, niepełnosprawnej i niesamodzielnej, wyposażone w urządzenia sanitarne z dostępem do zimnej i ciepłej wody. Łóżka, materace, szafki przyłóżkowe, taborety, parawany, drabinki, przybory i środki higieniczne, bielizna pościelowa i osobista, ręczniki, kosz na brudną bieliznę, pojemniki na odpady medyczne, kaczki, baseny, sprzęt do udogodnień dla osób chorych, niepełnosprawnych i niesamodzielnych, 3 fantomy do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych, termometry elektroniczne, aparaty do mierzenia ciśnienia, bańki lekarskie, wózek inwalidzki, środki do dezynfekcji sprzętu medycznego i powierzchni. Apteczka.".

 

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

 

______

1)   Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 216, poz. 1591).

2)   Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917 i Nr 216, poz. 1370.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin